NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor fogeltje » Di 18 Mar 2014, 17:15

De Nederlandse Spoorwegen (NS), AnsaldoBreda (AB) en haar moedermaatschappij Finmeccanica hebben een oplossing bereikt voor hun geschil ten aanzien van de V250-treinstellen. De bedrijven hebben een overeenkomst gesloten die inhoudt dat alle Fyra V250-treinstellen terug gaan naar AnsaldoBreda. NS krijgt bovendien 125 miljoen euro terugbetaald.

Lees verder op treinreiziger.nl
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Dennenboom
Berichten: 402
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Dennenboom » Di 18 Mar 2014, 17:26

Is de Fyra moedwillig om zeep geholpen door de Belgen?
Als ik lees wat Descheemaecker in het boekje "Dwarsligger"te berde brengt.....

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Geert » Di 18 Mar 2014, 17:28

Was ook al in viewtopic.php?f=32&t=9649 gemeld.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor fogeltje » Wo 19 Mar 2014, 09:56

Voeg dit dan maar samen met dat topic.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Bram » Wo 19 Mar 2014, 12:16

Ik vind dat er op dit forum best wel eens iets meer separate topics geplaatst mogen worden. Die neiging om alles wat ook maar iets te maken heeft met een overkoepelend onderwerp in één topic te douwen komt de overzichtelijkheid niet ten goede.
[/offtopic]

Is dit gunstig geweest voor de NS "all things considered"? Ik kan me haast niet voorstellen dat de Italianen hiermee akkoord zijn gegaan.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor marlies » Wo 19 Mar 2014, 12:44

Bram schreef:Ik vind dat er op dit forum best wel eens iets meer separate topics geplaatst mogen worden. Die neiging om alles wat ook maar iets te maken heeft met een overkoepelend onderwerp in één topic te douwen komt de overzichtelijkheid niet ten goede.
[/offtopic]

Eens, daardoor lopen sommige discussies te veel door elkaar heen

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor fogeltje » Wo 19 Mar 2014, 13:34

Mij maakt het verder niet uit wat met dit topic gebeurt. Ik was aan het kijken of iemand dit nieuws al geplaatst had, de link met de titel van het andere onderwerp had ik niet meteen gelegd.

Voor NS lijkt dit de beste oplossing. Ze maken nog steeds verlies, maar jarenlang geprocedeer met onzekere uitkomst had nog duurder kunnen uitpakken. Nu is er wel duidelijkheid en kan men dit hoofdstuk afsluiten. Wellicht hebben de Macaroni's al potentiële kopers op het oog in landen waar men het niet zo nauw neemt de regels?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor waldo79 » Wo 19 Mar 2014, 13:40

De treinen gaan nog aangepast worden aan de specificaties van een potentiële koper. Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')
Mij best :)

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor VIRM » Wo 19 Mar 2014, 14:57

Bram schreef:Is dit gunstig geweest voor de NS "all things considered"? Ik kan me haast niet voorstellen dat de Italianen hiermee akkoord zijn gegaan.


Ik vraag mij ook af: wat is de afweging om akkoord te gaan met een deal waarbij je slechts de helft van je geld terugkrijgt? Of je hebt zelf steken laten vallen, of je hebt geen zin in een lange juridische procedure (al kun je met 150 miljoen euro extra natuurlijk wel andere treinen kopen of andere leuke dingen doen ;)).
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Mar 2014, 18:34

waldo79 schreef:De treinen gaan nog aangepast worden aan de specificaties van een potentiële koper. Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')

Als intercity's zijn het prima treinen. Je moet er alleen geen 250 mee willen rijden...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Frans F » Wo 19 Mar 2014, 18:48

VIRM schreef:Ik vraag mij ook af: wat is de afweging om akkoord te gaan met een deal waarbij je slechts de helft van je geld terugkrijgt? Of je hebt zelf steken laten vallen, of je hebt geen zin in een lange juridische procedure.

Voor 75-100 miljoen ga je wel een jaartje extra procederen als je denkt dat je juridisch een sterke positie hebt. Dus het antwoord ligt voor de hand.
Laatst gewijzigd door Frans F op Wo 19 Mar 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Frans F » Wo 19 Mar 2014, 18:54

waldo79 schreef:Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')

Er is met die treinen op zich niet zo veel mis. Het probleem is dat ze in aanschaf en exploitatie veel te duur zijn voor relatief korte afstanden als Amsterdam-Breda/Brussel. De tijdwinst is daar beperkt en dus gaan de reizigers geen hoge toeslagen betalen. Maar in grote landen zijn ze voor voor echt lange trajecten op basis van 200km/u prima inzetbaar, dus die worden wel weer verkocht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Wubbo » Wo 19 Mar 2014, 19:16

Frans F schreef:
VIRM schreef:Ik vraag mij ook af: wat is de afweging om akkoord te gaan met een deal waarbij je slechts de helft van je geld terugkrijgt? Of je hebt zelf steken laten vallen, of je hebt geen zin in een lange juridische procedure.
Voor 75-100 miljoen ga je wel een jaartje extra procederen als je denkt dat je juridisch een sterke positie hebt. Dus het antwoord ligt voor de hand.
Dat geldt natuurlijk voor beide bedrijven (die 125 miljoen die NS krijgt/niet betaalt is ook niet niks; plus dan nog imagoschade voor Ansaldo), dus de vraag blijft staan.

Frans F schreef:Er is met die treinen op zich niet zo veel mis.
Dat is niet wat ik er van meegekregen heb. Volgens mij zijn ze niet uit de dienstregeling gehaald omdat ze duur waren, maar omdat ze stuk waren. Ik ben dus ook benieuwd naar de onderbouwing van de stelling dat er niet zo veel mis mee was/is.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Mar 2014, 20:19

Ik denk dat de volgende problemen met het materieel aan de orde zijn:
- Te drastische bezuinigingen op het ontwerp (pennywise, pound foolish)
- Conflicterende eisen Nederlandse en Belgische overheden/spoorwegen
- Onervarenheid treinfabrikant
- Te weinig procesmatige bijsturing van de NS/NMBS. Ze hebben Hispeed maar wat lopen bungelen

Dan die bodemplaat. Dat is een dossier waar ik mijn vingers niet achter krijg, maar ik heb het vermoeden dat het best wel eens moedwillige sabotage geweest kan zijn. Ze moesten iets vinden waarmee ze de trein definitief tot de schroothoop veroordeeld kon worden. Het is op zich ook geen uniek probleem - VIRM en later SLT hadden precies dezelfde problemen (opzuiging van sneeuw waardoor onderdelen kapot gingen) en dat kon wel worden aangepast.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor isadora » Za 22 Nov 2014, 23:39


Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Berichtdoor Erno-BE » Zo 23 Nov 2014, 13:45

Vinny schreef:
waldo79 schreef:De treinen gaan nog aangepast worden aan de specificaties van een potentiële koper. Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')

Als intercity's zijn het prima treinen. Je moet er alleen geen 250 mee willen rijden...

Jammer dat ze dan niet als normale IC ingezet werden.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast