Frans F schreef:Ik heb zelf tientallen jaren in de IT-sector gewerkt en wij werkten ook voor NS. Ik weet dus wel enigszins waar ik over praat.
Ik zit er ook al 15 jaar in en ben een wereldwijde expert op het gebied van authenticatie, autorisatie, storage en identity management.
Al in de jaren 70 kon NS nauwelijks aan IT-personeel komen en heeft toen daarom destijds dochter CVI opgericht dat hogere loonschalen kreeg dan NS zelf. Omdat CVI desondanks niet concurrerend was met externe dienstverleners is het uiteindelijk in 1995 verkocht, werd de IT-ontwikkeling uitbesteed en alleen nog het systeembeheer zelf gedaan, overigens ook dat veelal met inhuurkrachten.
Later is NS naast IT-beheer toch ook weer zelf IT-ontwikkeling gaan doen, zij het dat een zeer groot deel van het IT-personeel nog altijd ingehuurd wordt. Het probleem is dat NS qua arbeidsvoorwaarden nog steeds uit de pas loopt met wat als normaal geldt in de IT-branche: geen auto van de zaak, te weinig uren (veel IT'ers willen meer dan 36 uur per week kunnen werken), te veel secundaire arbeidsvoorwaarden (liever meer salaris), etc. De gedachte van deadlock dat NS dus makkelijk kan bezuinigen door alle IT zelf te gaan doen is niet zo simpel te realiseren binnen de NS-CAO.
Leuk, een stukje geschiedenis, is verder niet zo relevant ook. En salarisschalen kan je natuurlijk creëren. Een consultant op WO niveau waar je €180,- ex. per uur voor moet aftikken ziet zelf nog niet de helft van dat bedrag op zijn salarisstrook terug. Als dat intern bij NS geregeld kan worden levert het dus geld op.
En voor nieuwe projecten waar je niet genoeg van weet; de implementatie daarvan kan je altijd nog outsourcen en na het opleiden van je personeel zelf het dagelijks beheer doen.