Pagina 6 van 11

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 18:29
door BrengMe
Had ik gelezen op de website ja :)

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 18:52
door Ardan
Leuk he, autocorrect :mrgreen:

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 19:12
door BrengMe
Geen idee hoe het is gebeurd. Schreef het op mijn laptop en dacht dat ik website schreef... :?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 20:12
door Srananbloke
VIRM schreef:Vraagje over een combo tussen reizen emt het OV en vliegen.
ik las dat passagiers die met het vliegtuig reizen vanaf het vliegveld van Hong Kong al kunnen inchecken en hun bagage kunnen afdroppen op het station (vanaf 1 dag tot uitererlijk 90 minuten voor vertrek). Dit staat in het volgende Wikipedia-artikel beschreven: [url][http://www.hongkongairport.com/eng/tran ... s.html/url]

Nu vroeg ik mij af: als er genoeg ruimte is op één of meerdere stations, waarom zou je geen samenwerkingsverband kunnen hebben tussen Schipho;/bagageafhandelaars en de NS om zoiets in Nederland te realiseren? Voordeel is dat Schipholgangers hun bagage niet aan boord van een trein mee hoeven te nemen, die vaak niet geschikt zijn voor bagage en sowieso al druk met doorgaande binnenlandse reizigers zijn.
Ik heb in 2004 van deze constructie gebruik gemaakt. Ik weet niet hoe het nu is, maar indertijd was er een apart gedeelte gereserveerd op Hong Kong station voor treinreizigers die gebruik maakten van de exprestrein naar de luchthaven. Inchecken en bagage droppen gingen op dezelfde wijze als op de luchthaven gebeurt en de bagage wordt vanaf de balie automatisch naar het bagagegedeelte van de trein gebracht en je ziet je bagage pas terug op je eindbestemming. De exprestrein reed non-stop naar de luchthaven. Deze service geldt overigens niet voor alle luchtvaartmaatschappijen. Toen was het alleen van toepassing op passagiers van thuismaatschappij Cathay Pacific en een paar andere maatschappijen die veel vluchten op Hong Kong hebben.

Dit systeem is zeker ideaal. Maar wat MLouter al zegt, dit is qua logistiek en infrastructuur een flink karwei...helemaal als je het verplaatst naar de Nederlandse situatie. En ik heb niet het idee dat de vraag naar een dergelijke constructie in Nederland heel erg groot is.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 20:58
door webguy
Het zou vast geen slecht idee zijn om het op Amsterdam Centraal te doen - genoeg mensen die naar Schiphol gaan. Een aparte sneltrein ervoor gaat echter niet passen in de dienstregeling.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 21:17
door Klaasje
Een aparte sneltrein hoeft ook niet persé. SLT's zijn hip genoeg en dat je twee keer stopt onderweg is ook weer niet zo'n drama.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 21:18
door webguy
maar dan moet je dus wel een eersteklascoupe verbouwen tot bagagehok, of je laat parallel electrische vrachtwagens rijden om de boel ecofriendly te houden...

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 21:21
door Klaasje
Ik denk dat vrachtwagens in de praktijk handiger zijn ja.. Hoe wil je de bagage in een minuut halteertijd op Schiphol eruit krijgen anders? :')

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 21:24
door webguy
Werkstudentjes :P

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 11 mar 2014, 08:20
door MLouter
Het punt is eingelijk niet de trein, dat is inhoudelijk wel op te lossen met bagagerekken etc.
De kern van het probleem zit hem in de veiligheid van de bagage en juist dat kost het meeste geld. De markt voor een Airport Shuttle zal er misschien wel zijn, maar het op tijd en ergens anders bagage inchecken levert niks op en kost veel.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 11 mar 2014, 08:26
door Thom91
De trein is wel je issue als je daar je koffers in gaat vervoeren. De haltering wordt dan namelijk heel groot als je via ene omslachtige manier al die koffers eruit moet gaan halen.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:09
door donny2290
Is er een reden dat Hoek van Holland strand beperkt bediend wordt? Tijdens de winter rijdt de laatste trein bijv om 15 uur. Laat de treinen dan de gehele dag op haven eindigen. Ik vind het maar vaag. Of de trein nou 25 min op strand stil staat of op haven... Als er nou sprake was van een extra omloop oke, maar die is niet nodig.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:51
door Z2N
Er hoeft niemand, maar dan ook echt niemand, om 22:00 op station Hoek van Holland Strand te wezen in maart. Het ligt een aardig eindje lopen van het strand af, en voor die paar huizen die er in de buurt staan hoef je het ook al niet te doen, die zijn met de fiets net zo snel op station Haven. Het station is er alleen en uitsluitend voor de strandgangers, als die er niet zijn hoef je het niet te doen. Gun de meester zijn pauze, zou ik zeggen.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:56
door Meltrain
Ik zie op Wikipedia dat Plan T 526 als enige bewaard is gebleven. Zijn er plannen om dat stel als museumstel te gebruiken?
Het zou toch zonde zijn als er geen enkele Plan T bewaard wordt. :(

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 23:07
door donny2290
Z2N schreef:Er hoeft niemand, maar dan ook echt niemand, om 22:00 op station Hoek van Holland Strand te wezen in maart. Het ligt een aardig eindje lopen van het strand af, en voor die paar huizen die er in de buurt staan hoef je het ook al niet te doen, die zijn met de fiets net zo snel op station Haven. Het station is er alleen en uitsluitend voor de strandgangers, als die er niet zijn hoef je het niet te doen. Gun de meester zijn pauze, zou ik zeggen.
dat snap ik, maar waarom zou je van 10 tot 15 uur wel doorrijden in maart? snap uberhaupt niet dat strand dan bediend wordt in de wintermaanden.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 23:21
door Geert
Je kunt ook buiten de zomerperiode je vermaken op een strand, wandelen bijvoorbeeld. Toch niet zo gek dat ze ook in de winter mensen naar het strand vervoeren?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 01:40
door Ardan
Hier op inhakend: hoever zijn de plannen voor Hoek van Holland Strand II?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 06:56
door Thom91
Dat komt dichterbij het strand te liggen.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 07:53
door Daniel
Maar dat was toch niet wat Ardan vroeg... zover mij bekend komt dat station er in ieder geval pas wanneer de lijn omgebouwd wordt naar metrobedrijf.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 08:37
door Suus
Het nieuwe HvH Strand opent pas ergens in 2018, de metro gaat rijden in december 2017. Volgens de SRR komt het aan het Zeeplein, maar dat kan ik als straatnaam niet vinden.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 08:55
door Milco
Welke bushalte van lijn 103 (Nunspeet - Amersfoort) ligt het meest dichtbij Amersfoort Vathorst? Ik reis regelmatig van Ermelo, Sonneheerdt naar Almere, en als ik lijn 205 van 16.03 uur naar Harderwijk niet red, reis ik met lijn 103 van 16.06 uur naar Nijkerk om vanaf daar met lijn 160 naar Almere te reizen. Echter, vanaf 6 april rijdt lijn 160 naar Amersfoort Vathorst, maar waar kan ik dan het beste uit lijn 103 stappen?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 09:23
door MdJ
Hooglanderveen, Houtrust of Hooglanderveen, Van Beeklaan. Om het even qua loopafstand. Ligt er een beetje aan waar lijn 160 gaat keren

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 09:29
door Milco
Lijn 160 gaat naar het station Vathorst. Daar is toch maar één bushalte?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 10:41
door Daniel
Ja, maar lijn 103 kruist het spoor een stukje ten zuiden van het station. Hooglanderveen, Van Beeklaan zou ik niet doen trouwens, die ligt nog best een eindje er vandaan. Hooglanderveen, Van Zuilenlaan en Houtrust zijn de betere opties.

Vanaf halte Houtrust loop je een klein stukje terug, linksaf de Oude Veenweg op en dan rechtsaf Veenweg waarmee je rechtstreeks op het "busstation" uitkomt. Vanaf de andere kant (halte Van Zuilenlaan) moet je een klein stukje verder lopen om onder het station door te gaan.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 13 mar 2014, 10:52
door reisthijs
Bee schreef:Het nieuwe HvH Strand opent pas ergens in 2018, de metro gaat rijden in december 2017. Volgens de SRR komt het aan het Zeeplein, maar dat kan ik als straatnaam niet vinden.
De straatnaam bestaat officieel pas sinds 2013 maar is dus het pleintje het aan het eind van de Badweg, waar het strand begint.