NS aan banden gelegd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Frans F » Vr 28 Mar 2014, 15:47

deadlock schreef:Ga weg met je gecontroleer.

Pleit je er nu voor om alle conducteurs af te schaffen?
Dat lijkt me weer het andere uiterste.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 28 Mar 2014, 15:54

Frans F schreef:
deadlock schreef:Ga weg met je gecontroleer.

Pleit je er nu voor om alle conducteurs af te schaffen?
Dat lijkt me weer het andere uiterste.

klopt, Je kan ook eisen dat een bepaald aantal ritten per treinserie wordt gecontroleerd.
Op die manier kan ook gewerkt worden.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Frans F » Vr 28 Mar 2014, 15:59

Roy1970 schreef:Zojuist was een persconferentie van staatssecretaris Mansveld op Politiek 24.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld. De Telegraaf had dat dus fout.

Waar het om draait is dat NS de laatste jaren voornamelijk investeert in het buitenland en niet zo erg geïnteresseerd lijkt te zijn in investeringen in het binnenlandse treinvervoer, waar zoals gezegd de groei nu al jaren fors achterblijft bij de eigen doelstellingen en bij de concurrentie. Voor investeringen elders heeft NS door de noodzakelijke bezuinigingen en de verdere verhoging van de infraheffing in 2015 de komende tien jaar trouwens sowieso geen geld, ik denk eerder dat ze zullen proberen wat af te stoten.

Als ik Mw Mansveld hoor vertellen "als eerste stap gaan er dan zes intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven en zes sprinters tussen Geldermalsen en Woerden" dan vraag ik me overigens wel af waar NS het materieel daarvoor vandaan haalt. Meer materieel komt er voorlopig niet want er is nog niets in bestelling, dus nog kortere treinen?

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 28 Mar 2014, 16:07

NS maakt dus de fout om het niet als aparte bedrijven te zien, maar het eigen bedrijf.

De afdelingen moeten ook zelfstandig kunnen blijven staan, en Abellio moest alles eerst voorleggen aan het moederbedrijf. Laat alle takken; NS, Qbuzz en Abellio op eigen inzicht inschrijven en dan ook met elkaar concurreren. Bij de RET en HTM hielp het om de markt open te gooien. Misschien moet er meer marktdreiging komen voor de NS. Bij wet krijgt de NS toch de concessie en misschien moet die regeling eraf. Bij GVB wordt aldus PvE gedreigd met openbaar aanbesteden als de GVB er met de pet naar gooit.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Vr 28 Mar 2014, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor deadlock » Vr 28 Mar 2014, 16:11

Frans F schreef:Pleit je er nu voor om alle conducteurs af te schaffen?
Dat lijkt me weer het andere uiterste.

Op alle sprinters sowieso. Maar wat mij betreft verdwijnen alle machinisten ook. Personeelskosten is bijna 50% van je treinreis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 28 Mar 2014, 16:15

deadlock schreef:
Frans F schreef:Pleit je er nu voor om alle conducteurs af te schaffen?
Dat lijkt me weer het andere uiterste.

Op alle sprinters sowieso. Maar wat mij betreft verdwijnen alle machinisten ook. Personeelskosten is bijna 50% van je treinreis.

en de techniek heeft de laatste tijd zo goed gewerkt .......

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor deadlock » Vr 28 Mar 2014, 16:20

CamilleKreemers schreef:en de techniek heeft de laatste tijd zo goed gewerkt .......

Wat werkte er precies niet? Eén wissel wat niet goed om wil en hoe heeft dat precies invloed op automatische vs handmatige bediening gehad?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Kevster
Berichten: 729
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Kevster » Vr 28 Mar 2014, 16:43

Ik zie nu wel het argument steeds dat Qbuzz en HTM(buzz) dan wel buitenlandse activiteiten moeten worden afgestoten omdat de NS hier een belang in hebben en de bedrijven daarom niet mogen inschrijven op 'commerciële concessies', en nu wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten blijkt nu, maar zelfs al was het wel zo erg geweest dan had het bedrijf gewoon voort kunnen bestaan door de aandelen aan een andere (commerciële) partij te verkopen, en was er vervolgens niets aan de hand geweest.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Z2N » Vr 28 Mar 2014, 16:54

Wat is er eigenlijk mis met de buitenlandse avonturen van NS? Als het winst maakt zijn wij daar hier ook weer blij mee, dan hoeft er hier minder bezuinigd te worden. :!:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Wubbo » Vr 28 Mar 2014, 17:48

Roy1970 schreef:Zojuist was een persconferentie van staatssecretaris Mansveld op Politiek 24.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld.

De Telegraaf had dat dus fout.

Zie ook dit topic. Overigens staat ergens in mijn geheugen dat Abellio nu positief bijdraagt aan het bedrijfsresultaat van NS, maar ik kan dat zo snel niet vinden in de cijfers van het jaarverslag van NS. En tegen DB lopen ook nog wel rechtszaken in het kader van concurrentievervalsing, dus of je daar een volledig vrije markt hebt is maar de vraag.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Hainje » Vr 28 Mar 2014, 17:56

CamilleKreemers schreef:en de techniek heeft de laatste tijd zo goed gewerkt .......

Bij metro's werkt het toch ook prima? Dus waarom zou het bij treinen dan niet kunnen? Ok, het vergt een investering, maar dat haal je op de langere termijn er wel weer uit.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor webguy » Vr 28 Mar 2014, 18:27

Wubbo schreef:Overigens staat ergens in mijn geheugen dat Abellio nu positief bijdraagt aan het bedrijfsresultaat van NS, maar ik kan dat zo snel niet vinden in de cijfers van het jaarverslag van NS.

De omzet van NS Reizigers is 2 miljard, van Abellio is 1,6 miljard volgens deze pagina.
Reisinformatie/nerd

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Thom91 » Vr 28 Mar 2014, 18:55

CamilleKreemers schreef:NS maakt dus de fout om het niet als aparte bedrijven te zien, maar het eigen bedrijf.

De afdelingen moeten ook zelfstandig kunnen blijven staan, en Abellio moest alles eerst voorleggen aan het moederbedrijf. Laat alle takken; NS, Qbuzz en Abellio op eigen inzicht inschrijven en dan ook met elkaar concurreren. Bij de RET en HTM hielp het om de markt open te gooien. Misschien moet er meer marktdreiging komen voor de NS. Bij wet krijgt de NS toch de concessie en misschien moet die regeling eraf. Bij GVB wordt aldus PvE gedreigd met openbaar aanbesteden als de GVB er met de pet naar gooit.

Jij maakt de fout.

Ongeveer iedere afdeling van NS is zijn eigen business unit die zijn eigen broek moet ophouden. Als Abellio verlies lijdt is dat kut voor hun en moeten ze bezuinigen. Dat het onder de streep alsnog positief is biedt geen mogelijkheden voor Abellio. Datzelfde geldt voor NSR, NS Hispeed, NS stations, NS vastgoed en ga maar even door.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Vinny » Vr 28 Mar 2014, 20:32

marlies schreef:
Frans F schreef:Welke kwaliteitsverbetering? Verouderd materieel, steeds kortere treinen en dus steeds meer staan, etc.

15 jaar geleden waren de problemen met de materieelstand véél groter, was de punctualiteit een drama, was de organisatie compleet niet gericht op klantvriendelijkheid, waren de stations veel meer verloederd, etc. Vroeger was niet alles beter.

Waarom heb ik nou het idee dat ik die tijd bewuster heb meegemaakt dan jij? (A) :lol:

Maar goed, dit is weer een merkwaardige politieke uitschieter, voorzover dit ook als zodanig klopt. De media hoort wel eens vaker klokken luiden zonder te weten waar de klepel is.

Oh wacht, er was nog een pagina twee aan de discussie. Mijn bovenstaande vermoeden klopt dus.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor atbrg » Ma 31 Mar 2014, 13:18

Hainje schreef:Het belangrijkste van het kopen van een plaatsbewijs is inderdaad het vervoerd worden, maar er zit ook iets psychologisch achter denk ik dat mensen op het plaatsbewijs gecontroleerd willen worden...............


Om aan de gerechtvaardigde behoeften van deze reizigers tegemoet te komen zou NS kunnen overwegen om naast stiltecoupés ook controlecoupés in te richten. Daarin kunnen dan de reizigers plaatsnemen die behoefte hebben aan controle door een echte ambtenaar. Vanzelfsprekend zullen ook de familieleden van de ambtenaar in de betreffende coupés een prominente positie innemen. Mocht het voorkomen dat er geen controleurs beschikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat zij allen naar de studio zijn voor een fotoreportage, dan moet het toegestaan/mogelijk zijn dat de reizigers in de controlecoupé elkaar en desnoods zichzelf controleren. De reguliere reiziger hoeft daar dan niet in gemengd te worden.
Kaart ongeldig err. 007

Dennenboom
Berichten: 405
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Dennenboom » Ma 31 Mar 2014, 20:02


Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Geert » Ma 31 Mar 2014, 21:18

Werd dat destijds ook werkelijk gedaan?

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor atbrg » Di 01 Apr 2014, 07:49

Mogelijk dat je op die manier tevens de trouwe partijleden kon herkennen.
Kaart ongeldig err. 007

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Frans F » Di 01 Apr 2014, 09:39

Geert schreef:Werd dat destijds ook werkelijk gedaan?

Ja, je zag mensen in de tram dat destijds wel doen. Er waren overigens niet zoveel dagkaarten of abonnementen in omloop. Die dagkaart van 2 Mark was bijv. loeiduur als je bedenkt dat een gewoon ritje 20 pf kostte.

De meeste mensen kochten van die blokjes met 20 of 50 kaartjes bij de kiosk die je moest perforeren. En in de S-bahn was er een stufe-tarief en kocht je kaartjes aan het loket.

Dit is allemaal wel een beetje off-topic volgens mij.

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor atbrg » Di 01 Apr 2014, 10:42

Inderdaad een beetje off-topic. Toch vind ik het wel interessant om te zien hoe, ook onder deze andere waarheid, werd nagedacht over hoe te voldoen aan de zowel actieve als passieve controlebehoefte van de kameraden.
Kaart ongeldig err. 007

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Hageneis » Wo 02 Apr 2014, 15:08

deadlock schreef:
Frans F schreef:Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.

Ja want je betaalt natuurlijk om gecontroleerd te worden, fuck dat vervoerd worden.

Iets met sociale veiligheid, zwartrijden en zo?

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor Hageneis » Wo 02 Apr 2014, 15:12

atbrg schreef:
Hainje schreef:Het belangrijkste van het kopen van een plaatsbewijs is inderdaad het vervoerd worden, maar er zit ook iets psychologisch achter denk ik dat mensen op het plaatsbewijs gecontroleerd willen worden...............


Om aan de gerechtvaardigde behoeften van deze reizigers tegemoet te komen zou NS kunnen overwegen om naast stiltecoupés ook controlecoupés in te richten. Daarin kunnen dan de reizigers plaatsnemen die behoefte hebben aan controle door een echte ambtenaar. Vanzelfsprekend zullen ook de familieleden van de ambtenaar in de betreffende coupés een prominente positie innemen. Mocht het voorkomen dat er geen controleurs beschikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat zij allen naar de studio zijn voor een fotoreportage, dan moet het toegestaan/mogelijk zijn dat de reizigers in de controlecoupé elkaar en desnoods zichzelf controleren. De reguliere reiziger hoeft daar dan niet in gemengd te worden.

Als het controlegehalte daar net zo groot is als het stil is in stiltecoupés.....

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NS aan banden gelegd

Berichtdoor deadlock » Wo 02 Apr 2014, 20:43

Hageneis schreef:Iets met sociale veiligheid, zwartrijden en zo?

Zwartrijders zul je altijd hebben, controle of niet. En conducteurs zie je nu ook niet dus je kan ze beter afschaffen aangezien het de sociale veiligheid niet ten goede komt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten