Pagina 2 van 2

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:31
door Klaasje
Don't feed the troll VIRM.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:48
door Nitein-Repart
Bee schreef:Ik vind dat nogal generaliserend. Als uit metingen blijkt dat het voldoende is zie ik er geen probleem in.
Het is onacceptabel dat reizigers moeten staan van Groningen naar Zwolle. Ook in het weekend.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:50
door Z2N
De huidige materieeltekorten zijn echt geen keuze: door het falen van de V250-stellen moeten de ICR-rijtuigen ineens in de revisie, om ingezet te kunnen worden op de HSL. Daardoor moet er ander materieel naar de s1900, s3500 en s3600, en dat moet dan ook weer ergens vandaan komen. In de komende paar maanden komt er extra materieel beschikbaar, doordat er weer DD-AR op de baan komt, maar het DDM-1 mág voorlopig de baan niet op, daar de revisietermijn al tijden verstreken is. Verder heeft de NS last van de problemen met het DDZ, waardoor er nu een hoop DDZ-rijtuigen ter zijde staan, totdat de problemen met de stoorstromen die optreden bij het DDZ-6 verholpen zijn.

En vergeet niet: NS is de afgelopen jaren ook een aantal lijnen kwijt geraakt (MLL, Vechtdallijn, Heuveldallijn), daar is ook minder materieel nodig..

Echt, alle haters moeten minder citroenen eten: NS kiest er niet voor om reizigers als haringen in een ton te vervoeren. Soms moeten er keuzes gemaakt worden, over of je extra materieel inzet op de ene drukke lijn of de andere, en of je materieel in onderhoud neemt in het weekend of extra laat rijden, wat ervoor zorgt dat het zomaar halverwege de week ineens ophoudt.Het is gewoon kiezen tussen twee kwaden op het ogenblik. :N

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 14:02
door Nitein-Repart
In het weekend is er minder materieel nodig, dan vindt ik wel de inzet van 1x ICM3 in de s500 reiziger pesten want er staat genoeg materieel in de stelling.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 15:31
door webguy
Zo voelt het wel, maar zonder te weten hoe het staat met een treinstel op een opstelterrein kan je er weinig over zeggen. Voor hetzelfde geld heeft de helft onderhoud nodig maar is er nog geen machinist om de boel naar werkplaats te rijden...

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 17:14
door Wubbo
Jammer dat de discussie zich toespitst op de materieelplanning van NS, die discussie hebben we namelijk al een paar keer gehad en levert nu dus geen nieuwe inzichten op.

Wat me opviel bij het gesprek met Mansveld bij Pauw en Witteman is dat de visie eigenlijk erg mager is. Ongeveer op elke vraag die gesteld werd was het antwoord 'Dat moeten NS en ProRail samen oplossen', terwijl er soms echt inhoudelijke vragen gesteld worden. Ik heb al door de kamerstukken gebladerd, maar daar kreeg ik ook niet echt een duidelijk beeld mee.

Ik vraag me af of dit de visie is waar we de komende 10 jaar mee verder kunnen, ik vind het tot nu toe vooral holle woorden.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 17:17
door Klaasje
Voor zoverre er sprake van een visie is, kan je die vinden in het plan van Prorail en NS. Ik mag ook hopen dat Beter en Meer ook als maatstaf genomen wordt want LTSA zelf is inderdaad niet veel meer dan een beleidsdocument dat aan elkaar hangt van vaagheden.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 17:19
door Vinny
Ik zou het zelf toejuichen als de NS eens afrekenbaar wordt op prestaties die het bedrijf al dan niet als vervoerder levert.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 17:25
door Klaasje
Dat is er toch al jaren? :')

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 19:59
door Daniel
Frans F schreef:Los van het bovenstaande lijkt het er gezien de klachten steeds meer op dat de problemen met overvolle treinen in toenemende mate betrekking hebben op het weekend en op de uren tussen de spitsuren op werkdagen.
Het hangt een beetje van de verbinding af, maar op diverse plekken zie je dat inderdaad in behoorlijk sterke mate. Merk zelf ook behoorlijk sterk dat ik in de spits eigenlijk altijd wel een plekje kan vinden (tenzij ik echt last minute instap), maar dat het in de daluren soms behoorlijk zoeken is. Iets wat natuurlijk ook wel deels door de nieuwe dalurenabonnementen veroorzaakt wordt.
Zie het echter wel voornamelijk op de lange verbindingen en daar zit 'm waarschijnlijk ook een deel van de oorzaak: het materieel is er wel, maar als je er een daltrein mee verlengt is het niet op tijd terug om de spitstrein op lengte te kunnen rijden.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: za 29 mar 2014, 20:23
door Frans F
Die laatste redenering begrijp ik voor werkdagen, maar niet voor het weekend.

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 01:20
door Michael 1988
Z2N schreef: En vergeet niet: NS is de afgelopen jaren ook een aantal lijnen kwijt geraakt (MLL, Vechtdallijn, Heuveldallijn), daar is ook minder materieel nodig..
Heuveldallijn???? Overigens vergat je ook de Valleilijn ;).

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 10:56
door Vinny
Klaasje schreef:Dat is er toch al jaren? :')
Kun je wel emo doen, maar ze komen er wel al jaren mee weg ;)

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 12:35
door waldo79
Frans F schreef:Die laatste redenering begrijp ik voor werkdagen, maar niet voor het weekend.
In het weekenden zijn er ook spitsen mede dankzij de dalurenabonnementen en de actiekaartjes :)

Re: Prestaties NS en ProRail moet vooral in spits/randstad b

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 14:40
door Vinny
Probleem is meer dat lange treinseries lange uitlopers hebben. Maar het superdal (Leeuwarden/Groningen-Vlissingen) is een uitvinding van de NS zelf, niet een wens van de samenleving, noch een reflectie van een bepaalde vervoersbehoefte. Wanneer Vlissingen en Leeuwarden parkeerplaatsen worden van VIRM snap ik wel dat er elders in het netwerk problemen ontstaan...