Pagina 1 van 1

Overpaden doorn in het oog van Prorail

Geplaatst: za 26 jul 2008, 12:57
door Wubbo
donderdag 24 juli 2008
Overpaden doorn in het oog van Prorail

Houten bielzen verdwijnen uit het spoorbeeld. Net als volkstuinen en overpaden. Borden die moeten zorgen voor minder spoorlopers verschijnen juist steeds vaker. Net als hekwerken die de spooromgeving afsluiten van openbaar gebied. Bramenstruiken verdwijnen dan juist weer langs het spoor. Volop veranderingen kortom, waarom?

,,Bramenstruiken naast het spoor laten groeien is absoluut geen beleid meer,’’ legt woordvoerder Joost van Vliet van Prorail uit. ,,De doornstruiken weerhouden mensen er niet van langs het spoor te lopen en de bramen trekken juist mensen aan.’’

Ook voor het verdwijnen van de houten bielzen heeft Van Vliet een duidelijke verklaring. Deze zijn milieuonvriendelijk en bovendien brandgevaarlijk bij felle zon. Ook zorgen de nieuwe betonnen varianten voor meer stabiliteit.

Dat tuinen langs het spoor verdwijnen heeft alles te maken met spoorlopen. Omdat veel eigenaren vaak honderden meters langs het verboden gebied trekken om hun tuin te bereiken, doet Prorail de tuinen volledig in de ban.

Ten slotte de boerenoverpaden. ,,Die zijn ons een doorn in het oog,’’ zegt Van Vliet. ,,Omdat ze de lijn minder stabiel maken en nogal eens zorgen voor dieren op het spoor.’’ De helft van deze overpaden op de lijn tussen Woerden en Alphen is in twee jaar tijd inmiddels verdwenen.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Overpaden doorn in het oog van Prorail

Geplaatst: zo 27 jul 2008, 04:19
door STF
Daar is in Luxemburg nog niks van te merken, op de gekste plekken, meest onoverzichtelijke plekken, drukke trajecten, overal zijn nog overpaden te vinden (de stomste is wel tussen 2 tunnels in, waarvan de tunnelopeningen op 50 meter van elkaar liggen). Er zit wel een klaphekje voor, maar verder geen beveiliginginstallatie of waarschuwingssignaal.