Re: 'President-directeur Prorail stapt op'
Geplaatst: vr 04 apr 2014, 14:05
Zo te zien hebben ze gewoon www.rijdendetreinen.nl/statistieken overgenomen in de krant.
Mogen we jou nu verwijten dat Gout is opgestapt?Geert schreef:Zo te zien hebben ze gewoon http://www.rijdendetreinen.nl/statistieken overgenomen in de krant.
Taak van de hoogste baas is dus om daar dan wat aan te doen. En dat is dus niet gebeurd.Dennenboom schreef:Inderdaad, want wordt het na het vertrek van deze dame nu echt beter? Het lijkt me dat juist de structuur van Prorail het bedrijf alert reageren moeilijk maakt. De vele regeltjes en voorschriften waardoor zaken niet kunnen en mogen verdwijnen echt niet.
Mij is niets gevraagd, ik las het ook maar in de virtuele krant vanochtendThom91 schreef:Mogen we jou nu verwijten dat Gout is opgestapt?Geert schreef:Zo te zien hebben ze gewoon http://www.rijdendetreinen.nl/statistieken overgenomen in de krant.
Natuurlijk. Maar de afgelopen maanden zijn er wel érg vaak problemen geweest die gerelateerd waren aan onderhoud (alle wisselproblematiek bijvoorbeeld) en ook wel erg vaak ingelaste cq. onverwachte werkzaamheden. Dat lijken me allemaal storingen die in principe te vermijden waren.webguy schreef:Telegraaf speelt met nummertjes... Maar nul vermijdbare storingen is als externe partij uiteraard lastig te meten en dus perfect PR materiaal...
Aangezien er één ProRail is en meerdere aannemers zou ik er eerder voor zijn dat dit soort storingen worden toegerekend in het prestatiecontract met de onderhoudsaannemer. Dat wordt binnen PGO natuurlijk ook wel gedaan, maar het kan geen kwaad om dat extern uit te zetten. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen: aannemer A heeft x storingen in 2014 met 10 miljoen budget en aannemer B heeft y storingen met 8 miljoen budget. Dan ontstaat er vanzelf een maatschappelijke discussie over hoe goedkoop het spoor onderhouden mag worden :)Klaasje schreef:Nouja.. Onverwachte werkzaamheden vanwege "voldoet niet meer aan afkeurmaat" valt bij mij in de categorie vermijdbare storing. Zo zijn er wel meer van dat soort dingen te verzinnnen die toch behoorlijk vermijdbaar zijn en waar we steeds meer van zijn gaan merken de laatste tijd.
Ik ken mensen bij de grote aannemers en dit is niet geheel waar. Daarnaast zijn er kleinere gevestigde aannemers waar in de beheergebieden beduidend minder (echt meer dan de helft minder) storingen zijn dan in gebieden van andere.Frans F schreef:Naar aanleiding van de recente wisselproblemen is er in wat regio's gekeken naar de status van het spoor. Het bleek dat de goedkope aannemer ASSET Rail zijn zaken beter voor elkaar had dan de gevestigde aannemers die al sinds jaar en dag vrijwel alle werk onderling verdelen.
ASSET Rail is toch Dura Vermeer + Imtech + Arcadis? Dat zijn niet bepaald kleine spelers. Deden die partijen voor de samenwerking helemaal niks aan het spoor?deadlock schreef:Ik ken mensen bij de grote aannemers en dit is niet geheel waar. Daarnaast zijn er kleinere gevestigde aannemers waar in de beheergebieden beduidend minder (echt meer dan de helft minder) storingen zijn dan in gebieden van andere.Frans F schreef:Naar aanleiding van de recente wisselproblemen is er in wat regio's gekeken naar de status van het spoor. Het bleek dat de goedkope aannemer ASSET Rail zijn zaken beter voor elkaar had dan de gevestigde aannemers die al sinds jaar en dag vrijwel alle werk onderling verdelen.
Dat is niet geheel waar, dat is na 4 jaar operational, anders heb je een andere formule voor de MTBF nodig maar dat kan je niet 1-op-1 met een HDD vergelijken natuurlijk. Aan een HDD kan je bijvoorbeeld geen preventief onderhoud uitvoeren, aan wissels wel. Aan een HDD ga je de koppen niet vervangen terwijl dat met wisselstellers wel kan.webguy schreef:Dat is toch best logisch? Een hardeschijf in een computer houdt er meestal na 4 jaar veel sneller mee op dan in de eerste 4 jaar. Maar betekent dus ook dat de enige juiste reactie op nul vermijdbare storingen dus is om dingen sneller te gaan vervangen.
Bij de meeste "assets", zeg maar "dingen" geldt een vergelijkbaar soort levensloopdiagram. In het allereerste begin is er veel falen, dat wordt geleidelijk minder, daarna loopt het op totdat er periodiek onderhoud wordt uitgevoerd en tegen het einde van de levensduur neemt het aantal falingen enorm toe.webguy schreef:Dat is toch best logisch? Een hardeschijf in een computer houdt er meestal na 4 jaar veel sneller mee op dan in de eerste 4 jaar. Maar betekent dus ook dat de enige juiste reactie op nul vermijdbare storingen dus is om dingen sneller te gaan vervangen.
Wow, wat een ontzettend mooie reactieFles schreef:Voor Prorail treedt nu een soort stadhouderloos tijdperk op natuurlijk. Een nieuwe baas is nog niet in zicht. Bestuurswisselstoring, eigenlijk heel logisch.
Ja en dat is een ontzettend foute insteek, 'ergens fan van zijn'. Dat moet afhankelijk zijn van wat het beste is voor wat je doet, dat kán arbitrair zijn maar is grotendeels meetbaar.Vinny schreef:Dat is het verschil tussen cyclisch onderhoud en "vervangen wanneer het stuk is". Beide concepten kunnen gebruikt worden. Sommige mensen zijn fan van het eerste en sommige fan van het laatste ;)