Korte vragen #7

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door tsov »

Dat kombord is er alleen gekomen omdat er bedrijven gingen klagen dat ze geen Amsterdam op hun briefpapier konden zetten...
Al hadden ze ergens wel een punt, want toen in de jaren '60/'70 dat bedrijventerreintje rond de Spaklerweg is gebouwd werd gezegd dat dat tzt allemaal in de gemeente Amsterdam zou komen liggen. Dat is alleen nooit gebeurd, waardoor nu op sommige plekken de gemeentegrens dwars door gebouwen heen gaat.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #7

Bericht door Anne »

Vergelijkbaar is hiermee dit kombord in de gemeente Albranswaard.

Bedrijven zitten daar kennelijk graag in Rotterdam.
Toen ik dat de eerste keer zag leek het net of ze die plaats hadden geannexeerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #7

Bericht door Vinny »

Even een korte vraag: Kan ik bij een gele NS automaat op een station dat enkel wordt bediend door een regionale vervoerder een dagovergangsbewijs 2-1 als reisproduct op mijn chipkaart laden?
Zou dit natuurlijk zelf ook moeten weten, maar komend weekend denk ik dat ik het nodig heb.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

Als de gele automaat is voorzien van een OV-Chipkaartlezer moet dat kunnen.

Ik weet niet of je het boekje Spoordeelweken hebt ontvangen, daar zaten twee overgangsbewijzen voor weekenddagen in :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #7

Bericht door Vinny »

Juist :) En anders is het doorpezen in Leeuwarden. Dank je wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ardan »

Naar aanleiding van wat chipvragen in de Reiservaringen vroeg ik me dit af:
Stel, ik heb een TrajectVrij Deventer-Almelo en vanavond heb ik een feestje in Enschede en wil dus doorrijden. Ik haal dus alleen een kaartje Almelo-Enschede, de rest reis ik immers gratis. Moet ik dan wel of niet in- en uitchecken ergens of geldt mijn TV dan als 'zichtkaart' die wordt uitgelezen bij controle en dan wordt er gezegd 'het is goed zo'?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

TrajectVrij werkt net iets anders. Je bent af van het kopen van kaartjes, je checkt in waar je reis begint en checkt uit waar je uitstapt. De computer van NS berekent vervolgens wat onder het afgekochte traject viel, en wat niet. Aan het eind van de maand krijg je dan een factuur met daarop dan de reis Almelo - Enschede.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door reisthijs »

Ja, dat is de officiële manier. Het officiële antwoord op de vraag is dus dat je een boete krijgt als je niet bent ingecheckt.

Ardan wil weten wat er gebeurt als je op een andere manier voor je reis betaalt. Het antwoord is dat we dat pas weten als iemand het in de praktijk heeft getest.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ardan »

reisthijs schreef:Ardan wil weten wat er gebeurt als je op een andere manier voor je reis betaalt. Het antwoord is dat we dat pas weten als iemand het in de praktijk heeft getest.
Noh dat eigenlijk niet eens per se, Bee's antwoord was mij helder genoeg. Maar wat er gebeurt bij een andere manier van betalen is een leuke nevenvraag ja :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Mikos »

Een andere manier van betalen is niet aan de orde bij alle nieuwe abonnementen (Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, enzovoorts): Het moment van inchecken bepaalt of, en zo ja hoeveel, korting je krijgt. Dat heeft te maken met de spitsuren, niet met 'ik heb recht op 40% korting, dus kan ik een kaartje met korting kopen'. Dus, niet ingecheckt is officieel een boete. Vanaf juli kun je ook niet meer anders, maar dat is een ander verhaal :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door reisthijs »

Vanaf juli 2015 dan. Tot die tijd zijn er nog reizigers met een oud jaartrajectabonnement die een kaartje met 40% korting moeten kunnen kopen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

Er was toch altijd al sprake van een periode waarin juist alleen reizigers met een trajectkaart nog een kaartje konden kopen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door reisthijs »

Dat ging niet over het kunnen kopen van zo'n kaartje maar over het ermee mogen reizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #7

Bericht door Freek »

Los daarvan is de besluitvorming over het afschaffen van papierenkaartje en invoering eenmalige chipkaart nog niet afgerond. Juli is dus nog niet zeker.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #7

Bericht door ODRAIL »

Gelden huisregels van vervoersbedrijven ook voor het eigen personeel?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #7

Bericht door marlies »

Bee schreef: Ik weet niet of je het boekje Spoordeelweken hebt ontvangen, daar zaten twee overgangsbewijzen voor weekenddagen in :)
Ik dus niet! Kreeg ook al geen chipkaarthoesje. Nou vond de NS het ook helemaal niet leuk dat ze mij m'n abonnement moesten teruggeven (het hele uitgestudeerd-verkeerde-informatie-saga ;) ) maar blijkbaar zien ze me dus niet als abonnementshouder. Al krijg ik het blaadje wel nog steeds gewoon... Grmbl.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ronald »

Ik krijg dat Spoordeelgebeuren ook niet, ik heb wel een abonnement maar woon blijkbaar te ver van een station. Maar eigenlijk vind ik dat ik bij een abonnement van €348 per jaar ook wel twee overgangskaartjes mag krijgen...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #7

Bericht door Hainje »

Was het niet gewoon een reclamefoldertje dat bij 'iedereen' werd bezorgd. Weet dat nog wel uit de tijd van de post, toen moest ik ze huis-aan-huis verspreiden, maar niet bij de adressen welke een sticker op de brievenbus hadden.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

Ik kreeg 't spoordeelweken-boekje hier ook niet, maar m'n vader is weereens kaartjes voor me wezen shoppen bij z'n buren... Redelijk normale hoeveelheid van 4 overgangskaartjes is 't nu geworden, heb keren gehad dat ik er eentje voor elke dag dat ze geldig waren had :mrgreen:

@Ronald: Allicht dat Amersfoort dit keer buiten de regio viel waar het verspreid is, gezien ik 'm op 10 minuten lopen van het station ook niet kreeg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Suus »

Je krijgt het Spoordeelweken-boekje alleen als je dicht genoeg bij een NS-station woont.

Ik krijg dan weer het blaadje Spoor niet, maar mijn vader weer wel. Die krijgt ook bijna maandelijks een brief van de afdeling klantenvertroeteling met "Streepje Voordeel" kortingsbonnen en dergelijke :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #7

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:
Bee schreef: Ik weet niet of je het boekje Spoordeelweken hebt ontvangen, daar zaten twee overgangsbewijzen voor weekenddagen in :)
Ik dus niet! Kreeg ook al geen chipkaarthoesje. Nou vond de NS het ook helemaal niet leuk dat ze mij m'n abonnement moesten teruggeven (het hele uitgestudeerd-verkeerde-informatie-saga ;) ) maar blijkbaar zien ze me dus niet als abonnementshouder. Al krijg ik het blaadje wel nog steeds gewoon... Grmbl.
Verlicht de pijn wellicht, de Oosterpoortbuurt in Groningen heeft ze ook niet gehad, terwijl die ook redelijk dichtbij wonen.
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 30 apr 2014, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #7

Bericht door Daniel »

@Bee: Ja, dat doe ik dus... kreeg 'm voorheen altijd wel maar deze keer niet dus.

En Spoor krijg ik hier ook ja, net als die bergen brieven met excuses voor korte treinen op uw traject of bij veel verstoringen in korte tijd. Als ik al die codes voor een dwarsligger die daarin stonden had ingewisseld zou ik er inmiddels wel mee kunnen kwartetten :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #7

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:@Ronald: Allicht dat Amersfoort dit keer buiten de regio viel waar het verspreid is, gezien ik 'm op 10 minuten lopen van het station ook niet kreeg.
M'n ouders kregen ze wel, die wonen ongeveer een kilometer van station Schothorst. Ik heb ze nog nooit gehad, maar zij al enkele keren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #7

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Je krijgt het Spoordeelweken-boekje alleen als je dicht genoeg bij een NS-station woont.

Ik krijg dan weer het blaadje Spoor niet, maar mijn vader weer wel. Die krijgt ook bijna maandelijks een brief van de afdeling klantenvertroeteling met "Streepje Voordeel" kortingsbonnen en dergelijke :P
Nou ik woon nog net niet OP een station, maar ik heb het ook niet gehad hoor. Maar ik heb dan een sticker op de brievenbus. :X Overigens waar ik die boekjes destijds moest verspreiden was Goirle, nu ook niet echt direct aan het spoor.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #7

Bericht door Thom91 »

Ik denk overigens dat het vooral bedoeld is voor mensen die juist wat verder weg wonen, en waarvoor de drempel om met de trein te gaan wat hoger is. Met acties kan je ze een keer over de streep trekken en als je een goed product levert gaan ze daarna wellicht meer met het OV/NS. Ik denk niet dat het specifiek bedoelt is voor mensen met abonnementen of mensen die er vrij dichtbij stations wonen.
Komt wel goed schatje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten