Pagina 10 van 11

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: zo 04 mei 2014, 23:39
door dylanwild94
Ja ik eet en drink ook gewoon in de het ov. Nooit ergens veel gezeur mee gehad.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: zo 04 mei 2014, 23:53
door Suus
Een open pak frites met vettige saus wordt niet echt gewaardeerd door de chauffeur of chauffeuse. Ik heb reizigers het zien proberen en weer naar buiten gestuurd zien worden.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 00:03
door Ronald
Eerder had je altijd "geen friet en ijs"-stickers in de bussen. Maar bij Connexxion is het volgens de huisregels "niet eten en drinken" in de bus.
Tussen twee haakjes: zijn die snoepautomaten nog aanwezig in de bussen van Connexxion rond Amsterdam?

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 00:04
door Suus
Ik weet niet of ze er nog zijn, maar ze zijn maar heel kort gebruikt geweest nadat bleek dat de chocolade erin weg smolt in de zomer :lol:

De bussen in Amstelland hebben namelijk geen getinte ramen, in tegenstelling tot in veel andere regio's.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 00:07
door Ronald
Ja, en chocolade eten in de bus is ook garantie voor een onregelmatig nieuw patroontje in de bekleding :X

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 13:15
door Meltrain
dylanwild94 schreef:Ja en hebben ook nog een dubbele achter as als het goed is. Zijn dus 15meter lang.
Volgens Wikipedia zijn er 12 Volvo 8900's (7781 - 7792) van 13 meter.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 13:19
door Stefan
Klopt helemaal. Ze zijn bijna gelijk aan de ZHN Volvo's, er ligt alleen een Euro 6 motor in en het dashboard (en nog wat andere kleine dingetjes) zijn aangepast/verbeterd. Heb er zelf nog niet mee gereden, maar als ik het zo hoor is het eigenlijk de verbeterde versie van de 'oude' serie. :) Overigens zijn er nog 2 Integro's gebleven als technisch reserve (sowieso de 6143, de ander weet ik zo gauw niet uit m'n hoofd).

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 17:46
door dylanwild94
Meltrain schreef:
dylanwild94 schreef:Ja en hebben ook nog een dubbele achter as als het goed is. Zijn dus 15meter lang.
Volgens Wikipedia zijn er 12 Volvo 8900's (7781 - 7792) van 13 meter.
ja klopt maar ik dacht dat ze van zhn afkwamen en daar is de 777* serie en hoger tedem assers (15 mtr)

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 19:42
door Hainje
Stel: ik rij net over een spoorwegovergang en als ik halverwege deze overweg ben, dan laat de AHOB-installatie geluidssignalen horen om te waarschuwen voor een trein. Hoe lang heb ik doorgaans dan nog de tijd om de overweg te verlaten? Er vanuit gaande dat de trein 140km/u rijdt.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 19:53
door Thom91
Hoe lang is de overweg, hoe veel afstand moet jij nog afleggen tot het eind?

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 21:36
door Geert
Volgens mij zit er minimaal 30 seconden tussen de eerste aankondiging en de passage van de trein, gebaseerd op de baanvaksnelheid.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 21:43
door Suus
Ik weet niet precies wat de streefwaarden zijn in Nederland, maar ik weet wel dat de ontruimingstijd van overwegen in Nederland fors korter is dan in de omringende landen.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 23:48
door dennistd
Geert schreef:Volgens mij zit er minimaal 30 seconden tussen de eerste aankondiging en de passage van de trein, gebaseerd op de baanvaksnelheid.
Ik denk dat het eerder 15 seconden is.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 23:59
door Karl
Als je dan te voet zo'n 4km/h aflegt, dan kan je net zestien meter afleggen. Ik kan me dat niet voorstellen.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: di 06 mei 2014, 12:27
door Klaasje
De ontruimingstijd wordt per plek berekend op basis van de situatie ter plaatse. Deze hangt onder andere af van de typen verkeer die van de overweg gebruik maken, de snelheden daarvan en de lengte van de oversteek van dit verkeer. Over het algemeen is de tijd tussen het gaan van de bellen en het passeren van de trein het kortst op enkelsporige overwegen waarbij alleen een voetpad onder een rechte hoek het spoor kruist en de bomen zo dicht mogelijk op het spoor staat. Maar ook in die gevallen duurt het echt nog wel minstens 20 seconden voor de trein op de overweg is.

Bij overwegen van drie of meer sporen vlak bij een station ligt is de tijd tussen het gaan van de bellen en de passage van de overweg veel langer. Logisch want de 'ontruimingstijd' is langer doordat de oversteek langer is en daarnaast zal een stoppende trein eerst nog het vertrekproces moeten inzetten voor die gaat rijden. Het laat zich raden dat dit laatste bij elkaar opgeteld erg lang duurt. Tel daarbij op dat hier vaak ook veel fietsers en voetgangers komen en je hebt door dat dat wel eens mis gaat. Daarom zijn dit soort overwegen erg ongewenst en mag wat mij betreft het maximale gedaan worden om lang dichtliggen te voorkomen. Eigenlijk vind ik dus ook dat het vertrekproces van de trein al gestart MOET worden voordat het sein veilig is omwille van de overwegveiligheid maar de regelgeving is nu eenmaal anders.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: di 06 mei 2014, 14:22
door Mikos
dennistd schreef:
Geert schreef:Volgens mij zit er minimaal 30 seconden tussen de eerste aankondiging en de passage van de trein, gebaseerd op de baanvaksnelheid.
Ik denk dat het eerder 15 seconden is.
Het juiste antwoord moet zijn: 25 seconden. Een trein zal niet eerder dan 25 seconden na de eerste aankondiging een overweg passeren. :)

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: di 06 mei 2014, 16:56
door Ardan
En aanvullend: Na het aanmelden bij een overweg gaan de bellen 5 seconden rinkelen, en dan sluiten de bomen in 7 seconden. 12 seconden na het aanmelden is de overweg dus gesloten.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: di 06 mei 2014, 17:24
door Klaasje
Op een weg waar 80 km/h gereden wordt gaat de hele boel een stuk eerder aan dan binnen de bebouwde kom. Reactietijd+remweg spelen immers ook nog een rol.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 00:09
door dylanwild94
Klaasje schreef: Bij overwegen van drie of meer sporen vlak bij een station ligt is de tijd tussen het gaan van de bellen en de passage van de overweg veel langer. Logisch want de 'ontruimingstijd' is langer doordat de oversteek langer is en daarnaast zal een stoppende trein eerst nog het vertrekproces moeten inzetten voor die gaat rijden. Het laat zich raden dat dit laatste bij elkaar opgeteld erg lang duurt. Tel daarbij op dat hier vaak ook veel fietsers en voetgangers komen en je hebt door dat dat wel eens mis gaat. Daarom zijn dit soort overwegen erg ongewenst en mag wat mij betreft het maximale gedaan worden om lang dichtliggen te voorkomen. Eigenlijk vind ik dus ook dat het vertrekproces van de trein al gestart MOET worden voordat het sein veilig is omwille van de overwegveiligheid maar de regelgeving is nu eenmaal anders.
helemaal mee eens want bij de overgang waar ook auto's passeren na Mss gaan de bomen al dicht als de trein naar hoek van Holland nog moet aankomen op Mss.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 08:58
door casper_rzb
Dat is echt niet handig want ze gaan zeker 60 seconden (en/of langer) van te voren dicht dus als je naar Maassluis west of Hoek van Holland Haven wilt heb je dan mooi je trein gemist.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 09:22
door Stefan
Dan moet je er maar voor zorgen dat je méér dan een minuut van te voren op 't station bent....

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 13:25
door dylanwild94
Dat wordt in het ergste geval dus 20 min van te voren op het station als je vanaf rozenburg komt.

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 14:50
door Jef400
Ja, en? Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Ik pak meestal een bus eerder, dan ben ik ook zo lang onderweg. Vertrektijden zijn nog altijd bij benadering

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 14:56
door Stefan
Precies, dat is exact wat ik bedoel... Zo kun je wel bezig blijven.... :')

Re: Korte vragen #7

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 19:37
door casper_rzb
JeffreyMeijer schreef:Ja, en? Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Ik pak meestal een bus eerder, dan ben ik ook zo lang onderweg. Vertrektijden zijn nog altijd bij benadering
Vanaf de pont maassluis haal je dat lopend niet.
Dus ik heb het zelf wel eens gehad wil je naar het peron...
net voor je neus gaan de spoorbomen dicht en ik ben zelfs wezen rennen.