Pagina 1 van 2

Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 16:27
door webguy
Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten
Het Europese beveiligingssysteem ERTMS wordt alleen op de drukst bereden spoortrajecten ingevoerd. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu vrijdag bekendgemaakt. Het kabinet wil dat het systeem in 2022 in alle treinen is ingebouwd. Vanaf 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen van ERTMS zijn voorzien. Er is besloten om level 2 van ERTMS te installeren, omdat de technologie van deze variant van het beveiligingssysteem in diverse andere landen in Europa al is getest. Level 2 maakt het mogelijk om de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten.

Bron: OVPro

Kabinet kiest voor Europees treinbeveiligingssysteem

Het Nederlandse spoor en de treinen worden voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). De bestaande treinbeveiliging wordt daarmee vervangen en verbeterd. Het systeem moet in 2022 in alle treinen zijn ingebouwd. In 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen van ERTMS zijn voorzien. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Tot en met 2028 is 2,5 miljard euro beschikbaar voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem.

Met ERTMS hebben treinen speciale apparatuur aan boord die automatisch communiceert met het spoor en de verkeersleiding. Zo ziet de machinist op zijn scherm hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden. Ook grijpt ERTMS in door de snelheid van een trein aan te passen of deze tot stilstand te brengen. Voorwaarde is dat zowel de trein als het spoor zijn uitgerust met ERTMS.

Invoering op drukst bereden spoorlijnen
De meerwaarde van het Europese beveiligingssysteem is het grootst op de drukst bereden spoorlijnen, omdat daar de meeste reizigers en goederen worden vervoerd. Daarom kiest het kabinet voor invoering van ERTMS op grote delen van het spoor in de Randstad en op spoorlijnen richting Arnhem, Almelo en Vlissingen (zie kaartje). Hiermee worden ook de internationale (goederen)spoorlijnen van het systeem voorzien. Treinen kunnen dan eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al voorzien van ERTMS. Ook is ongeveer 20% van de treinen uitgerust met het systeem. De komende jaren worden alle treinen omgebouwd, zodat deze flexibel kunnen worden ingezet op het spoor dat van ERTMS is voorzien.

Keuze voor bewezen technologie
ERTMS verbetert de veiligheid, maakt het mogelijk de landsgrens gemakkelijker te passeren en met hogere snelheden te rijden, bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Het kabinet kiest voor de invoering van ERTMS level 2. De technologie van deze variant van het beveiligingssysteem is elders in Europa al beproefd, zoals in Zwitserland, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien maakt level 2 het mogelijk de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten.

Veiligheid op korte termijn omhoog
Met het besluit wordt uitvoering gegeven aan het regeerakkoord. Hierin is vastgelegd dat ERTMS vanaf 2016 gefaseerd wordt ingevoerd. De invoering duurt minimaal 10 jaar. Zorgvuldigheid bij de invoering van ERTMS gaat boven tempo, benadrukt staatssecretaris Mansveld. Daarom is eind 2013 besloten om alle seinen in Nederland die nog niet zijn voorzien van het beveiligingssysteem ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv) hier alsnog mee uit te rusten, met uitzondering van die trajecten waar op korte termijn volledig onder ERTMS gereden kan worden. Met ATB-Vv komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 km/u rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Op deze wijze wordt de veiligheid op het spoor op korte termijn verder verbeterd.

Bron: Nieuwsbericht I&M
Afbeelding

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 16:47
door dennistd
Ik mis Hilversum-Amersfoort in dit verhaal, goederen Bentheim-Amsterdam moeten op deze manier alsnog ETCS hebben

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 17:00
door webguy
ATB bedoel je? Maar idd, het ontbrekende stukje Hvs-Amf is interessant. Aan de andere kant - daar zal het vast minder snelheidswinst/capaciteit opbrengen.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 17:42
door Wubbo
Het is een nogal arbitrair zootje baanvakken geworden zo. Gezien de lappendeken die het wordt verwacht ik niet dat NS materieel gaat aanschaffen dat alleen maar ERTMS heeft, het zal altijd gaan voor materieel met beide beveiligingssystemen. In dat opzicht is de vraag waarom Lewedorp - Vlissingen en De Haar Aansluiting - Rhenen wel ERTMS krijgen en Hilversum - Amersfoort of Zwolle - Meppel niet.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 17:58
door webguy
Het zou toch niet gekoppeld zijn aan inzet van sprinter materieel (SLT is geloof ik ERTMS voorbereid)? Zit wel enige logica in (dan verdien je het terug), maar de NS verandert ook regelmatig het materieelbeleid.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 18:09
door Suus
Wat een raar zooitje. Het is alsof men is begonnen met toekennen en abrupt is gestopt met intekenen toen het kostenplafond is gehaald, in plaats van dat er naar het extra nut van ECTS is gekeken.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 18:24
door Frans F
Persoonlijke zou ik die 2,5 miljard liever aan andere spoorse zaken hebben uitgegeven. Veel geld voor weinig toegevoegde waarde.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 18:50
door Vinny
Elke keer als je denkt, het plan is zo slecht dat het bijna niet nog meer te verprutsen geld en het bijna niet nog duurder kan, weten ze dat alsnog te overtreffen. Wat dat betreft, potje af voor Den Haag. Een eigen doelpunt scoren kan ook mooi zijn (A)

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 19:10
door Daniel
webguy schreef:Maar idd, het ontbrekende stukje Hvs-Amf is interessant. Aan de andere kant - daar zal het vast minder snelheidswinst/capaciteit opbrengen.
Dat stukje wordt toch ook als vol gezien met z'n vier ICs en twee Sprinters en een enkel goederenpad per uur?

Daarnaast inderdaad wel raar dat aan de ene kant sommige rustige uitlopers als De Haar - Rhenen, Lewedorp - Vlissingen en Haarlem - Zandvoort dus wel ETCS krijgen terwijl Lage Zwaluwe - Breda een ATB-eilandje lijkt te blijven (alleen de HSL is hier ingetekend immers). En dus blijkbaar wel ETCS op het stukje tussen Woerden en Breukelen terwijl het meer treinen per uur kennende Blauwkapel - Hilversum het niet zou krijgen. Hoewel voor beide het argument van minder hoeven omschakelen opgaat gezien de treinen die er rijden aan weerszijden over een ETCS-baanvak rijden.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 19:26
door Frans F
Hieronder een stukje uit OV-Magazine, maart 2012 dat qua kostenschatting te denken geeft:
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu (IenM) moet nog dit jaar besluiten om de Europese beveiliging ERTMS stap voor stap in te voeren op het hoofdrailnet. Dat concludeert de ‘Tijdelijke commissie onderzoek onderhoud en innovatie spoor’ onder voorzitterschap van PvdA-kamerlid Attje Kuiken. ERTMS is nu stabiel en 1,6 miljard euro goedkoper dan de door ProRail geraamde 2,5 miljard. Invoering kost 0,9 miljard euro, inclusief inbouw in treinen. ERTMS kan honderden miljoenen besparen op kostbare spoorverdubbelingen voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 19:38
door Klaasje
Er zitten inderdaad rare eilanden in. Denk ook aan Hengelo-Enschede als je naar de verbinding Den Haag-Enschede kijkt. Als daar materieel zou kunnen rijden met alleen ERTMS zou het gewoon geld in ombouw en onderhoud schelen.

Als je verder leest in de stukken dat staan daar echter wel een aantal dingen in die maken dat een korreltje zout bij het plaatje op z'n plaats is:
  • Verplichte Corridors + Vervangen wat toch al oud is + PHS (wat het kaartje zou moeten samenvatten) past niet binnen budget.
  • Een aantal verbindingen die duidelijk eilanden zijn binnen het netwerk kennen oude installaties die bijna door de levensduur heen zijn. (Grofweg alles ten zuiden van Zwolle en Noorden van Eindhoven voor zoverre er geen groot project is geweest)
  • Er wordt gesteld dat de kostenraming waarschijnlijk te hoog zit. (Er zit een forse risico-opslag van 35 % op en de geraamde kosten voor risicoopslag zijn stukken hoger dan de aanbestedingsresultaten in Denemarken)
Wat er eigenlijk wordt gezegd.. De beleidslijn is verplicht+PHS+wat toch al aan vervanging toe is totdat het budget op is. De exacte uitwerking moet dus nog worden gedaan en daar kunnen dus afwijkingen uit naar voren komen. Interessant is overigens wel dat de verplichte corridors en OV-SAAL voorrang krijgen en dat dual-signalling zoveel mogelijk vermeden moet worden. Dordrecht-Roosendaal is dus in 2020 waarschijnlijk ERTMS-only.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 20:22
door webguy
Die Den Haag - Enschede triggert me ook dat als je tijdens het rijden gaat schakkelen dat weer verbindingen gaan opleveren die niet robuust zijn door schakelproblematiek. Ben benieuwd wat de proef Asd-Ut gaat opleveren op dat gebied.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: za 12 apr 2014, 19:37
door Klaasje
Uiteraard kan er nog wel een Calimero-roep aan toegevoegd worden...

Geen sneller spoorsysteem Noorden
Op het spoor tussen de Randstad en Groningen en Leeuwarden komt geen nieuw veiligheidssysteem. Het kabinet wil dit wel invoeren in de Randstad en op het spoor naar Vlissingen, Arnhem en Almelo.

...

Teleurgesteld
De ChristenUnie in de provinciale staten van Groningen, Friesland en Drenthe zijn teleurgesteld over de plannen. Ook VVD-Gedeputeerde Mark Boumans en VVD-wethouder Joost van Keulen van Groningen noemen het voornemen teleurstellend.

In het Noorden vragen bestuurders al lange tijd om een snellere treinverbinding met de Randstad.

Kip en ei
De ChristenUnie noemt het een kip en ei-verhaal. Het kabinet kiest voor ERTMS op de drukst bereden spoorlijnen. Wanneer het kabinet serieus werk wil maken van aantrekkelijk OV investeert ze ook in snellere treinen naar het Noorden, vindt de ChristenUnie. De partij gaat hierover vragen stellen aan de noordelijke provinciebesturen.
Bron: RTV Noord

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: za 12 apr 2014, 19:42
door Suus
Hadden we nu het door ons zeer gewaardeerd CDA-kamerlid Mastwijk nog maar gehad :cry:

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: za 12 apr 2014, 21:11
door Dennenboom
Ach dit kabinet regeert nog maar even. Het volgende kabinet kan de wissels weer heel anders zetten.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: za 12 apr 2014, 23:27
door deadlock
Raar dat Zwolle-Amersfoort er wel in staat (vast vanwege 160 rijden) maar Zwolle-Meppel, waar veel meer treinen rijden, niet.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 08:30
door Obus
Waarom krijgt in godsnaam de tram tussen Gouda en Alphen ERMTS??? Gaat de tram 160 km/u rijden? Of komt er een supersonische snelle intercity tussen Leiden en Gouda?

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 09:05
door Thom91
Meeliften op bestelling Abellio FLIRTS tussen Arnhem en Dusseldorf. Verder prima eiland om pilots te gaan draaien op enkelspoor ERTMS. En het zal betere plannormen opleveren die je 15' dienst robuuster maken.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 11:08
door Wubbo
Wat betreft plannormen maak ik me daar geen zorgen, volgens mij kun je daar met kruipsnelheid gaan rijden (kruisen gaat gebeuren in Waddinxveen en Boskoop, daar heb je dus 7,5 minuten voor en de trein doet het nu in 5). Het lijkt eenzelfde gevalletje als Rhenen: omdat er toch wat moet gebeuren nemen ze het maar gelijk mee, zo te zien.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 12:09
door Z2N
Tussen Waddinxveen en Boskoop komt wel een extra station, dus je hebt de tijd wel nodig.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 15:14
door Obus
ERMTS op een traject waar eigenlijk CBTC moet komen, als dat geen geld over de balk smijten is, dan weet ik het ook niet meer.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 15:18
door marlies
Voor dat ene stukje spoor een standaard gebruiken die verder nergens in NL gebruikt wordt is ook niet bepaald goedkoop.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 16:41
door Vinny
Het lightrailplan is toch afgeschaft?

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 17:55
door Wubbo
Ik begrijp ook niet helemaal waarom je een systeem dat bedoeld is voor korte opvolging (tenminste, dat lees ik op de wikipediapagina zou willen installeren op een enkelsporige lijn waar nooit twee treinen achter elkaar aan gaan rijden.

Re: Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 18:51
door Vinny
Misschien omdat ze geen eilandbedrijf willen daar? Terwijl dat nou juist zo efficiënt is voor zo'n lijn :twisted: