Spooragenda te veel een Randstadagenda

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34207
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Suus » Za 19 Apr 2014, 17:14

De intercity stopt tussen Emden en Oldenburg ook op alle tussengelegen stations, meer dan één trein per uur per richting past namelijk niet tussen Leer en Bad Zwischenahn door een werkelijke shitload aan goederentreinen naar Emden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor marlies » Za 19 Apr 2014, 17:16

Dat vind ik voor extra inhaal- en kruisgelegenheden aanleggen spreken, niet tegen :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34207
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Suus » Za 19 Apr 2014, 17:21

De grondsituatie is er wel een soort Leiden - Woerden verhaal, het is een groot moeras. Helpt niet echt mee in de kosten -o-
Rame à l'approche

Hainje
Berichten: 7007
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Hainje » Za 19 Apr 2014, 17:23

Dat misschien niet, maar de techniek is er wel.
Zoiets is gewoon collatteral damage bij bouwen in polders.
Ik vind het allemaal prima.
21-09-2017: Trein: 7669,2 km * Bus: 1757,48 km * Tram: 141,3 km * Metro: 168,4 km * Boot: 22,63 km.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Frans F » Za 19 Apr 2014, 17:29

@marlies
Ik snap je redeneringen, maar de Duitse wet verbiedt dat er geïnvesteerd wordt in infrastructuur (weg/rail/water) als de geschatte opbrengsten niet hoger zijn dan de kosten.

Dat met zo'n eis de Hanzelijn waarschijnlijk niet zou zijn aangelegd zou best eens kunnen kloppen, maar zo is de wet nou eenmaal in Duitsland. Menig project is hier al tegenaan gelopen en is afgeblazen of zwaar uitgekleed gerealiseerd.

Extra kruisingen is wellicht een goedkopere oplossing maar ook dan moet je de kosten m.b.t infra en beveiliging niet onderschatten.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Ardan » Za 19 Apr 2014, 17:34

Hainje schreef:Dat misschien niet, maar de techniek is er wel.
Zoiets is gewoon collatteral damage bij bouwen in polders.

Ik wou net zeggen, ze hebben de huidige lijn ook kunnen bouwen dus moet een spoortje ernaast ook kunnen toch? :)
2017 (21-9):
Trein 5133 km · S-Bahn 317 km · Metro 349 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 563 km · Bus 308 km · Veer 0.9 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1993
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Erno-BE » Za 19 Apr 2014, 19:07

Wat betreft het Nederlandse deel: ruimte om een sneltrein náást de huidige bediening te gaan rijden is te maken. Geen idee wat het gunstigst uitkomt maar je kan bijvoorbeeld 2 stoptreinen per uur naar Winschoten hebben en een sneltrein die ook Nieuweschans nog even aandoet zodat dat station haar uurdienst houdt. Daar valt op te studeren. Zelfde geldt voor de kosten die dat met zich meebrengt. Wie weet lukt dat wel met een paar relatief goedkope ingrepen aan de infrastructuur.

Sorry maar 3 treinen tussen Groningen en Winschoten zijn echt te veel. Internationale treinen moet je integreren in bestaande vervoersconcepten wil het een succes worden. Zie Berlijntreinen die vaker zijn gaan rijden door integratie en de Bentheimhopper een flop werd wegens gebrek aan integratie. De enigste oplossing is om de kleine k*t stations tussen Groningen en Zuidbroek hun kwartiersdienst te ontnemen door de treinen richting Winschoten daar niet meer te laten stoppen.
-

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor marlies » Za 19 Apr 2014, 19:12

Ik vind de internationale trein eens in de twee uur laten rijden dan alsnog kansrijker dan overal stoppen of die stations hun kwartiersdienst ontnemen. Want die treinen puilen nu uit.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11501
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Vinny » Za 19 Apr 2014, 19:21

In Duitsland is er momenteel te weinig geld om de bestaande infrastructuur afdoende te onderhouden. Er mankeert volgens mij een bedrag van 2 miljard euro als ik dat goed onthouden heb uit het Kanseliersdebat. Leer-Oldenburg: met alle respect, maar dat is vanuit Duits perspectief geen relevante verbinding. Je doet dat puur voor regionale reizigers: een IC die eens per uur overal stopt: dat is in Europees perspectief echt niet heel extreem slecht ofzo.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1993
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Erno-BE » Za 19 Apr 2014, 19:22

Liever de trein overal laten stoppen dan een 2-uursdienst. Met een 2-uursdienst jaagt je ook veel reizigers mee weg.

Voor ICE en IC Berijn is dat een ander verhaal dan bij een regionaal boemeltje.
-

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor marlies » Za 19 Apr 2014, 19:33

Tot dit jaar was het een 2-uursdienst. Ik heb ook liever een uursdienst (en ben ook van mening dat dat best kan). Maar als 3 treinen per uur echt te veel zouden zijn, denk dat een 2-uursdienst beter is dan significant langere reistijd. De pijn zit 'm nu namelijk in de veel te hoge reistijd door de vele stops en de overstap in Leer.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1993
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Erno-BE » Za 19 Apr 2014, 20:05

Voordeel van reistijdverkorting doe je weer teniet door frequentieverlaging. En daarbij hebben binnenlandse reizigers niks aan de 2 uursdienst. Ik vind dat er kritisch gekeken moet worden naar de bediening van de stations tussen Groningen en Zuidbroek. Halte als Kropswolde en Martenshoek kunnen best aan met 2 treinen per uur.
-

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Frans F » Za 19 Apr 2014, 20:15

Nee, juist met een frequentieverlaging jaag je de mensen de trein uit. De kwartierdienst is de basis waar het succes van Arriva op gebaseerd is. Martenshoek is trouwens een van de drukkere stations.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor marlies » Za 19 Apr 2014, 20:40

Precies, de kwartiersdienst voor die stations is véél belangrijker dan de uurdienst van de internationale trein.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11978
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Meltrain » Za 19 Apr 2014, 20:46

Erno-BE schreef:Sorry maar 3 treinen tussen Groningen en Winschoten zijn echt te veel.

Erno-BE schreef:Haltes als Kropswolde en Martenshoek kunnen best aan met 2 treinen per uur.

Ik vraag me echt af waar jij deze informatie vandaan haalt. :)

Erno-BE schreef:Zie Berlijntreinen die vaker zijn gaan rijden door integratie en de Bentheimhopper een flop werd wegens gebrek aan integratie.

De Berlijn IC is juist niét meer geïntegreerd in de binnenlandse IC-dienst (m.u.v. de s1500). En daar zijn de internationale reizigers erg blij mee, want die kunnen nu tenminste weer rechtstreeks naar Amsterdam Centraal, in plaats van dat ze moeten overstappen te Hilversum of via Asdz reizen.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Kevster
Berichten: 795
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Kevster » Zo 20 Apr 2014, 10:34

Frans F schreef:Nee, juist met een frequentieverlaging jaag je de mensen de trein uit. De kwartierdienst is de basis waar het succes van Arriva op gebaseerd is. Martenshoek is trouwens een van de drukkere stations.


En Martenshoek en Hoogezand kunnen helemaal niet af met een halfuursdienst. Je wilt niet weten hoeveel mensen vanaf daar naar bijv. Europapark en Groningen zelf reizen. Bij de ingebruikname van Zuidbroek - Veendam is de Qliner Groningen - Hoogezand - Veendam immers opgeheven met het idee dat mensen in de trein zouden moeten stappen. Je zou als je terugvalt naar een halfuursdienst dat waarschijnlijk ook alleen kunnen oplossen door er HOV over de weg zeer regelmatig heen te laten rijden en dan ook door één of meerdere grote wijken van Hoogezand. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Klaasje
Berichten: 6329
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Klaasje » Zo 20 Apr 2014, 12:36

Als de treinen niet al gevuld zouden zijn voor ze in Hoogezand zouden aankomen kan het allemaal prima met een halfuursdienst. En ook langere treinen zouden een optie zijn. Al denk ik dat de huidige oplossing best een nette is.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1993
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Erno-BE » Zo 20 Apr 2014, 12:46

Anders sla je de kleine stations alleen buiten de (ochtend)spits over, aangezien veel internationale reizigers buiten de spits reizen.
-

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Thom91 » Zo 20 Apr 2014, 14:42

Je kan je afvragen of reistijd bij Internationale reizen zo belangrijk is als frequentie. Ok, de reistijd moet niet enorm zijn maar een interessante frequentie als 1 per uur kan meer klanten trekken dan een keer per twee uur een iets snellere trein.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11501
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Vinny » Zo 20 Apr 2014, 14:48

Vooral niet veel overstappen, en voor avonturiers de lage kosten. Mensen nemen snel de stoptrein als die minder geld kost.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor marlies » Zo 20 Apr 2014, 14:53

Thom91 schreef:Je kan je afvragen of reistijd bij Internationale reizen zo belangrijk is als frequentie. Ok, de reistijd moet niet enorm zijn maar een interessante frequentie als 1 per uur kan meer klanten trekken dan een keer per twee uur een iets snellere trein.


In dit geval wel, denk ik, omdat het nu net over de grens is waarbij veel mensen op één dag heen en weer reizen (ruim 5,5 uur in de trein) te veel van het goede vinden. Da's best een drempel. Als het in 4 uur kan, maakt dat best verschil. Frequentie is natuurlijk ook ontzettend belangrijk, maar in zo'n geval wel net iets minder, omdat dat soort reizen ook wat meer gepland worden dan de gemiddelde binnenlandse treinreis waarbij iemand vaak gewoon de trein terug pakt als het mooi geweest is.

Maar goed, dat hele verhaal is onder de volledig hypothetische situatie dat je moet kiezen tussen reistijd en frequentie. Het is helemaal niet gezegd dat dat hier het geval is, dus ik pleit ook zeker niet voor een 2-uursdienst :P

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10663
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Wubbo » Ma 21 Apr 2014, 16:49

Op het Nederlandse spoor heeft een twee-uurdienst ook niet zoveel nut: omdat we vanuit uurpatronen (en vaak zelfs vanuit halfuurdiensten) werken zijn de situaties waarbij je maar 1x per uur iets kan zeldzaam, en de situatie waarbij je maar 1x per uur iets kan maar moet kiezen welke kant op (uitsluiten tegenrichting) zijn al helemaal zeldzaam. Terwijl juist die laatste situatie de enige reden is om vanuit dienstregelingsoogpunt te kijken naar een twee-uurdienst. Daarnaast is een twee-uurdienst dodelijk vanuit de gedachte dat je ook nog binnenlandse reizigers mee wil nemen, terwijl je dat juist wel wil in een verbinding die zich nog moet bewijzen (dan heb je in ieder geval wat reizigers in je trein).

Voor Winschoten ligt er al een hele tijd een plan voor een extra trein op de plank, ik kan me heel goed voorstellen dat je straks de situatie krijgt dat er 2x/uur een stoptrein en 1x/uur (in de spitsen aangevuld naar 2x/uur) een sneltrein rijdt tussen Groningen en Winschoten (naast je trein naar Veendam). Die sneltrein kan dan ook mooi de bediening van Nieuweschans gaan doen, en op de absurd stille uren laat je de sneltrein vervallen en ga je stoptrein spelen.

Overigens: frequentieverhoging hoeft ook niet altijd duurder te zijn dan treinen verlengen. Als je de verlengde treinen maar voor een relatief kort stukje nodig hebt, kun je ze maar beter ook een kort stukje laten rijden ipv een heel lang stuk. Daarnaast levert een frequentieverhoging altijd wat nieuwe reizigers, waarmee je al een stukje kosten terugverdient. Langere treinen leveren nauwelijks nieuwe reizigers op. Dit is ook het succes van andere nevenlijnen (Valleilijn, MerwedeLingeLijn).

Klaasje
Berichten: 6329
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor Klaasje » Ma 21 Apr 2014, 18:08

Klopt. Frappant detail is overigens dat er zich met name in de Randstad veel trajecten bevinden waar het goed zou zijn om frequenter te rijden als je het bekijkt vanuit de efficiënte inzet van materieel. Ik denk bijvoorbeeld aan sprinters Zaandam-Sloterdijk (Purmerend-Lelylaan 4x per uur?) of IC's Almere-Amsterdam zuid om daarmee de drukte af te romen zodat er niet van die enorme lange treinen over enorme afstanden versleept hoeven te worden want in de tijd dat een tweede treinstel onderweg is van Groningen naar Den Haag kan dat treinstel ook drie slagen Almere-Amsterdam zuid v.v. rijden.

verfmeer
Berichten: 555
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor verfmeer » Ma 21 Apr 2014, 20:11

Kan je dan niet gewoon een van de treinstellen slechts tot Lelystad of Zwolle laten rijden. Dat zou ook een treinstel schelen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Berichtdoor marlies » Ma 21 Apr 2014, 20:25

Combineren en aftrappen kost sowieso extra tijd, vereist extra personeel en vergroot het risico op vertragingen: beide treindelen die gecombineerd moeten worden moeten op tijd aanwezig zijn en het gaat vanuit een technisch oogpunt nog wel eens mis. Oh, en het is kut voor reizigers die in het verkeerde deel zitten. Wat helaas nog wel eens gebeurt omdat reizigers niet allemaal even snugger zijn en informatievoorziening ook lang niet altijd klopt...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten