Pagina 2 van 6

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 09:39
door marlies
Kevster schreef: Hier had ik het vandaag nog met iemand over, die Noordelijke Nevenlijnen zijn gewoon hartstikke belangrijk voor de regio! Natuurlijk zijn de stationsprojecten in de Randstad belangrijk, maar vergeet ook niet hoe druk het hier gewoon is op bepaalde lijnen. Op Groningen-Leeuwarden, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl en Groningen-Zuidbroek zijn gewoon behoorlijke pieken te zien waarbij de treinen in de ochtendspits gewoon tot aan de nok toe gevuld zijn. Arriva wil in veel gevallen wel meer gaan rijden, maar dit gaat niet doordat de baanvakken grotendeels gewoon enkelsporig zijn en de beperkte snelheid.
Ja, zeker. Helaas zit de rest van Nederland nog met het beeld in hun hoofd van een DH-1 die met een handjevol reizigers een uursdienst rijdt naar Roodeschool omdat het Noorden zo nodig haar treintjes moest houden op verbindingen waar een taxibusje ook had voldaan.

En natuurlijk de journaalbeelden van door de krimp getroffen plaatsen waar geen kut meer te beleven valt. En daar moeten die treinen dan heen? Dat klinkt ook wel belachelijk. Tot je je bedenkt dat het feit dat er geen donder meer te beleven valt in een plaats als Delfzijl betekent dat de inwoners voor werk, winkelen, etc etc nu veel meer naar Groningen reizen.

Maar hoe vaak je dat ook zegt, mensen blijven dit beeld zien in plaats van dit.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 10:19
door Frans F
Volgens de cijfers van Arriva (medio 2013) reisden er per dag ongeveer 250 reizigers via Winschoten naar Leer en ongeveer evenveel in omgekeerde richting. Dat is weliswaar veel meer dan vroeger maar geen basis voor een IC.

Los van de optie om de trein naar Leer tussen Groningen en Winschoten als sneltrein te laten rijden zijn er weinig mogelijkheden voor versnelling van de verbinding naar Bremen. Het stuk Leer-Bremen duurt alleen al bijna anderhalf uur mede door lange enkelsporige stukken zonder kruisingsmogelijkheden. Daarnaast is aan Duitse kant het vervoer gericht op de verbinding naar Emden en Norddeich Mole (veer naar de Waddeneilanden) en niet op Groningen.

Hoe zeer men in Groningen graag een luxe verbinding naar Bremen wil, de realiteit is dat het regionale vervoer Groningen-Winschoten/Veendam vele malen omvangrijker en belangrijker is. Eventuele elektrificatie moet zich mijns inziens dan ook daarop richten, een verbinding naar Duitsland (in welke vorm dan ook) kan dan best met diesels gereden blijven worden.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 11:11
door marlies
Je vergeet hoeveel mensen er in de auto en bussen van Public Express zitten omdat de treinverbinding nu ruk is. Slechte reden om de verbinding niet te verbeteren.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 11:39
door Suus
Ok, het is ruk.

Mag ik nu mijn dubbelspoor tussen Leiden en Woerden please :cry:

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 11:48
door deadlock
Nee. Eerst Deventer-Olst zodat de 3600 geen dominovertraging meer oploopt.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 14:39
door MLouter
deadlock schreef:Nee. Eerst Deventer-Olst zodat de 3600 geen dominovertraging meer oploopt.
frustratie-modus

Pfff sowieso het hele traject van de s3600 , man-man-man wat is dat aanmodderen. Het is de naam Intercity/Sneltrein onwaardig, kunnen we daar gewoon niet "Boemel" op de vertrekstaat zetten.

* Stoptrein tussen Roosendaal & Breda
* Rare aansluiting met de s1900 in Breda/Tilburg
* de spoorbrug bij Ravenstein die al jaren verdubbeld moet worden en waar je vrij scheef doorheen vliegt
* Boemelen tussen Arnhem en Nijmegen (waar buiten Elst echt niemand in en uit stapt),
* Nog een keer boemelen op enkelspoor tussen Deventer en Zwolle.

En dan begin ik niet over het feit dat dit jarenlang de schrootlijn was, trouwens, op dit moment is het ook een gevalletje, "wat voor materieel hebben we over", want ik heb in de afgelopen jaren ongeveer alles voorbij zien komen.

frustratie-modus uit

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 14:42
door deadlock
Ja, ik reis sinds 1-8-2001 ongeveer 5 keer per week over dit traject, ik weet het.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 15:31
door waldo79
kevster schreef:Wat dat betreft zou een sneltrein Groningen-Bremen echt een verademing zijn, zeker als de rit niet langer dan anderhalf uur gaat duren
Volgens mij vergis jij je in de afstand Groningen-Bremen. Dat is over de weg zo'n 180 km. Op zijn best doe je er 2 uur over met de trein :Y
MLouter schreef:*Stoptrein Roosendaal-Breda * Boemelen tussen Arnhem en Nijmegen (waar buiten Elst echt niemand in en uit stapt),
Wat betreft deze 2 punten:
*Rsd - Bd is al sinds mensenheugenis met stop te Etn. Een aparte stoptrein inleggen gaat hem niet worden.
Tot 2007 reed de s3600 zelfs als stoptrein Rsd - Ht. Daarentegen werd er niet in Nml gestopt, Ost en Wh werden eenmaal per uur overgeslagen.
*Nm - Ah. Het aantal reizigers van Nml valt in mijn ogen tegen, maar Ahz wordt zeker in de spitsuren goed benut. Zij het dat een flink deel overstapt richting Ut.

Spoorbrug Rvs kan enkelsporig blijven als het dubbelspoor aan de Gelderse zijde wat verder werd doorgetrokken. Je hebt nu al zo'n 2 km enkelspoor voordat je de brug opgaat :x

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 15:42
door Dennenboom
Hier heb je eigenlijk materieel nodig dat snel kan optrekken, maar ook het nodige comfort biedt. Er blijven nu eenmaal enkele stukjes over waar je wat vaker moet stoppen.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 15:44
door Hainje
waldo79 schreef:Tot 2007 reed de s3600 zelfs als stoptrein Rsd - Ht. Daarentegen werd er niet in Nml gestopt, Ost en Wh werden eenmaal per uur overgeslagen.
Mag wat mij betreft weer heringevoerd gaan worden. Met een kwartier later s13600 (welke in de avonduren eventueel kan vervallen tussen Ht - Bd). Op zich door de s3600 niet meer te laten stoppen in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent, kan de IC ri. Bd makkelijk 5 minuten eerder in Ht zijn en zo een strakke kwartierdienst bieden op Ht - Bd. Theoretisch gezien, want ik weet niet hoe dat verder uitwerkt op het traject Ah - Ht. En Bd - Tb richting Ht zou in principe ook nog kunnen. De s5200 zou dan op Tb van spoor 1 kunnen vertrekken en de s3600 naar Ht van spoor 2. De s3600 naar Bd zou op spoor 3 kunnen vertrekken.

Maar goed, dat is een idee, heb verder geen idee welke verschuivingen dit geeft in patroontijden op de rest van het traject.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 16:09
door Kevster
waldo79 schreef:Volgens mij vergis jij je in de afstand Groningen-Bremen. Dat is over de weg zo'n 180 km. Op zijn best doe je er 2 uur over met de trein :Y
Dat weet jij en dat weet ik, maar het provinciebestuur wil dat toch echt.
Frans F schreef:Volgens de cijfers van Arriva (medio 2013) reisden er per dag ongeveer 250 reizigers via Winschoten naar Leer en ongeveer evenveel in omgekeerde richting. Dat is weliswaar veel meer dan vroeger maar geen basis voor een IC.
Ik heb het ook nooit over een IC gehad, bewust niet zelfs want ik weet ook dat dat niet rendabel te krijgen is. Daarnaast mag Arriva die hele naam niet voeren en zal het gedaan moeten worden op z'n mooist met 'sneltrein'. Maar zoals het nu gaat kan het echt niet. Het is precies zoals Marlies zegt, die bus (en ook de auto) is veel sneller en aantrekkelijker. Ook financieel gezien (vooral de Publicexpress). En 'het is nu goed' is geen reden om geen plannen hiervoor te maken. Anders was Spoorslag 70 er ook nooit geweest en had de huidige treindienst nooit bestaan in deze vorm.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 16:15
door MLouter
Denk dat een verlenging van de s5200 naar Breda (of zelfs Roosendaal) effectiever is dan terug te gaan naar de pre-2007 situatie, als je de s3600 ook nog laat stoppen tussen Bd en Tb dan kan je net zo goed de Intercity-status opheffen.
Bijkomend voordeel is dat Etn ook zijn kwartierverbinding dan krijgt die ze graag willen (of je kan de s3600 niet laten stoppen) . Weet niet of de vraag in Etn groot genoeg is om dat te rechtvaardigen.

Echter om de s5200 door te trekken heb je denk ik dan wel vier sporen of zijperrons nodig op bijvoorbeeld Gz of Tbu om dit mogelijk te maken tussen Bd en Tb.

Maar goed, ik denk dat iedereen er mee eens is dat de s3600 een raar en ondermaats gevalletje is.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:03
door Hainje
Nee, de s5200 blijft wat mij betreft gewoon zoals het nu is, anders zit je weer teveel te hannesen met de s9600. Het gaat er mij meer om dat de s3600 en de s13600 samen kwartierdienst gaan rijden tussen Tbu en Bd. De s13600 doortrekken naar Roosendaal is wat mij betreft ook prima.

Als we dan toch aan het dromen zijn dan zou je de s13600 zelfs door kunnen trekken naar Gs. De s2600 zou dan eventueel op Rsd en Bgn nog kunnen stoppen, om daarna door te kachelen naar Gs en daarna als stoptrein verder gaat rijden naar Vs. Op die manier bespaar je de mensen uit Vlissingen, Middelburg en Arnemuiden in ieder geval weer een paar stops op die kleine tochtstationnetjes. Maar goed, theoretisch ziet dit er heel leuk uit, maar ik weet niet zeker of dit bij Gs ruimtelijk wel gaat lukken (keerspoor enzo). Welk labeltje je dan aan die nieuwe s3600 hangt (IC/sprinter), vind ik persoonlijk veel minder interessant.

@mods: eventuele verdere discussie over dit ontwerpidee desgewenst verplaatsen naar een ander (beter) of nieuw topic.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:06
door Suus
Ik constateer geen problemen in het stoppatroon van de s3600 in Brabant, niets aan veranderen dus.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:09
door Ardan
Ik ook niet, probleem zit mij meer in Gelderland en Overijssel.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:13
door Hainje
Het is ook niet echt een probleem, maar meer een idee dat als het kan het overdenken waard is om op te nemen in de dienstregeling. Zeker gezien Gz vroeger een doods stationnetje was en flink is gaan opleven toen daar 4 treinen per uur gingen stoppen. Daarom denk ik dat er op de rest van die lijn zeker wel een soortgelijke potentie zit. Hoe het nu geregeld is, is prima, maar als er mogelijkheden zijn, dan lijkt mij dit een hele mooie.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:22
door deadlock
Bee schreef:Ik constateer geen problemen in het stoppatroon van de s3600 in Brabant, niets aan veranderen dus.
Etten-Leur moet WEG.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:31
door Thom91
Toch wel grappig dat over diverse 'problemen' die hier geschetst worden binnen drie jaar de situatie volledig anders is.

Om maar een voorbeeld te noemen:
Per drgl 2017 gaat de 3600 niet meer stopperen tussen Arnhem en Nijmegen.

Of nog een:
De provincie is met NS bezig om te onderzoeken of de s5200 naar Breda wordt doorgetrokken. Heeft er voorlopig alle schijn van dat dat gaat gebeuren.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 18:14
door Frank
Thom91 schreef:Om maar een voorbeeld te noemen:
Per drgl 2017 gaat de 3600 niet meer stopperen tussen Arnhem en Nijmegen.
In 2009 waren de plannen dat dat in 2012 zou gebeuren. Later is dat 2014, 2015 en inmiddels 2017 geworden. Wie zegt dat het niet 2020 wordt?

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 18:43
door Hainje
Vanwege dat HSL gedoe wellicht? Dan komt er hier praktisch een geheel nieuwe dienstregeling, dan kun je dergelijke zaken ook net zo goed gelijk meenemen.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 18:49
door Daniel
waldo79 schreef:Tot 2007 reed de s3600 zelfs als stoptrein Rsd - Ht. Daarentegen werd er niet in Nml gestopt, Ost en Wh werden eenmaal per uur overgeslagen.
Tilburg Reeshof werd sinds z'n opening ook overgeslagen, 't was een soort semi-stoptrein dus.
Hainje schreef:Het gaat er mij meer om dat de s3600 en de s13600 samen kwartierdienst gaan rijden tussen Tbu en Bd.
Dan krijg je dus weer een soortgelijk iets als pré-2007 met een snelle IC en een iets tragere IC er kort achteraan. Is de IC-kwartiersdienst die nu tussen Breda en Tilburg geboden wordt dan niet nuttiger?
Voordeel van een kwartier verschuiven is 'n mooie overstap in Breda tussen s1900 en s3600, maar 'tis ook weer af te vragen in hoeverre dat echt een aansluiting is die een must-have is. Zelf maandenlang gebruikt toen ik Dordrecht-Arnhem pendelde naar m'n stage, maar dat lijkt me niet de meest gevraagde verbinding en tot Den Bosch (dat is nog zinvol) kom je ook wel met een overstap op de s13600 wat niet veel trager zal zijn dan het voor 2007 was.

De knoop Breda kenmerkte zich destijds door het onmogelijk zijn van de enige aansluiting die nog wat relevantie kon hebben: van Etten-Leur richting de Randstad. Dat is iets wat nu wel beter is met een s3600 op het andere kwartier.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 19:54
door Thom91
Frank schreef:
Thom91 schreef:Om maar een voorbeeld te noemen:
Per drgl 2017 gaat de 3600 niet meer stopperen tussen Arnhem en Nijmegen.
In 2009 waren de plannen dat dat in 2012 zou gebeuren. Later is dat 2014, 2015 en inmiddels 2017 geworden. Wie zegt dat het niet 2020 wordt?
Omdat Elst in 2016 wordt opgeleverd, wat eveneens de enige barriëre is.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 20:01
door MLouter
Ik moet toegeven dat die overstapsrelatie (s3600 / s1900 ) niet veel gebruikt wordt. Het zijn voornamelijk mensen uit O en Nm die die relatie gebruiken als ze naar Rtd/Gvc willen, want je valt precies tussen wal en schip als je daar woont. Of je moet via Utrecht en meerdere keren overstappenm , of je hebt de 20 minuten overstaptijd in Tb/Bd. Ik kies meestal voor het laatste omdat dat a) rustiger is, b) minder overstappen (langer doorwerken in de trein) c) minder kans op storingen/vertraging door minder treinen en rustigere trajecten (subjectief maar lijkt er wel op :wink: )

Heb ook absoluut geen problemen overigens hoor met de individuele punten, het is meer dat de s3600 in zijn geheel een optelsom is van onhandige situaties. De kern van het probleem ligt denk ik echter in Gelderland!

Goed, genoeg over de s3600 !

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 20:16
door Hainje
Daniel schreef:Dan krijg je dus weer een soortgelijk iets als pré-2007 met een snelle IC en een iets tragere IC er kort achteraan. Is de IC-kwartiersdienst die nu tussen Breda en Tilburg geboden wordt dan niet nuttiger?
Voordeel van een kwartier verschuiven is 'n mooie overstap in Breda tussen s1900 en s3600, maar 'tis ook weer af te vragen in hoeverre dat echt een aansluiting is die een must-have is. Zelf maandenlang gebruikt toen ik Dordrecht-Arnhem pendelde naar m'n stage, maar dat lijkt me niet de meest gevraagde verbinding en tot Den Bosch (dat is nog zinvol) kom je ook wel met een overstap op de s13600 wat niet veel trager zal zijn dan het voor 2007 was.

De knoop Breda kenmerkte zich destijds door het onmogelijk zijn van de enige aansluiting die nog wat relevantie kon hebben: van Etten-Leur richting de Randstad. Dat is iets wat nu wel beter is met een s3600 op het andere kwartier.
Ja in feite krijg je dan wel een beetje een pré 2007 situatie alleen dan met een extra sprinter ertussen.

Afbeelding

Die twee IC's tussen Bd en Tb zijn m.i. niet echt nodig, want vergeet niet dat Tilburg een heel lang gerekte stad is van oost naar west. Zeker vanuit Reeshof zit je zo in Breda of Tilburg centrum. Sowieso naar Tilburg centrum is de trein veelal sneller dan met de bus. Met een beetje creativiteit kun je daar een leuk visgraatnetwerk van maken met vier stoptreinen per uur op die stations.

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 22:11
door Thom91
En achja, uiteindelijk wordt het groffe geld in de randstad verdiend, en niet in de uitlopers naar het niemandsland.