Proef met duurzame treinen
Proef met duurzame treinen
De treinen in de provincie Groningen (uitgebaat door Arriva), gaan een proef houden met het rijden op bio-energie en elektriciteit. Omdat de treinen van het Noordnet jaarlijks 8 miljoen liter diesel verbruiken, wordt het hoog tijd dat de diensten verduurzaamd worden. Zie: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/2120 ... -groningen
De mortuis nil nisi bene
Re: Proef met duurzame treinen
Das €12 miljoen aan diesel per jaar. Daar kan je 12 kilometer per jaar van elektrificeren :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Proef met duurzame treinen
je moet nog de prijs aan Prorail voor kWh aftrekken van die 12miljoen.deadlock schreef:Das €12 miljoen aan diesel per jaar. Daar kan je 12 kilometer per jaar van elektrificeren :D
Re: Proef met duurzame treinen
Nee want dat is niet wat ik zei :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Proef met duurzame treinen
@deadlick
De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis. Wel is de discussie actueel geworden met de afschaffing van de rode diesel.
Overigens zijn accutreinen geen optie? DB had in de jaren 50 al de serie 515. En de Spurts met hun aparte power-pack zijn makkelijk om te bouwen naar accu-aandrijving.
De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis. Wel is de discussie actueel geworden met de afschaffing van de rode diesel.
Overigens zijn accutreinen geen optie? DB had in de jaren 50 al de serie 515. En de Spurts met hun aparte power-pack zijn makkelijk om te bouwen naar accu-aandrijving.
Re: Proef met duurzame treinen
Jongens leer nou eens lezen, ik zeg dat je van 12 miljoen 12km per jaar kan elektrificeren, wát is daar onwaar aan, ik zeg he-le-maal nergens dat je er ook treinen van kan laten rijden.Frans F schreef:De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis.
En accutreinen lijkt me het slechtste plan ever. Dan liever stoomtreinen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Proef met duurzame treinen
Ik vind het curieus dat juist jij nu begint over accutreinen, terwijl je bij de elektrische bussen nog kritisch was over de milieubelasting van accu's.Frans F schreef:Overigens zijn accutreinen geen optie? DB had in de jaren 50 al de serie 515. En de Spurts met hun aparte power-pack zijn makkelijk om te bouwen naar accu-aandrijving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Proef met duurzame treinen
Ik zeg dat ook niet vanwege het milieu maar vanwege de kosten. Er moet snel een oplossing komen voor de te duur geworden diesel nu de rode diesel is afgeschaft.
Ik vertrouw de Provincie ook niet met zijn mooie milieuverhaal, ik vermoed dat het toch vooral getriggerd is door de forse kostenstijging van de diesel.
Ik vertrouw de Provincie ook niet met zijn mooie milieuverhaal, ik vermoed dat het toch vooral getriggerd is door de forse kostenstijging van de diesel.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Proef met duurzame treinen
Zoals ik die zin lees krijg je het volgende:deadlock schreef:Jongens leer nou eens lezen, ik zeg dat je van 12 miljoen 12km per jaar kan elektrificeren, wát is daar onwaar aan, ik zeg he-le-maal nergens dat je er ook treinen van kan laten rijden.Frans F schreef:De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis.
En accutreinen lijkt me het slechtste plan ever. Dan liever stoomtreinen.
diesel = 8 miljoen -> 12miljoen dieselkosten -> 12miljoen voor elektrificatie.
Echter moet de elektriciteitsrekening voor het laten rijden van die elektreinen ook worden betaald.
Anyway, ik denk dat elektrificatie het beste is, omdat zelfs met gas je nog CO2-uitstoot hebt.
Re: Proef met duurzame treinen
Aan CO2 uitstoot ontkom je niet, behalve bij het opwekken van kernenergie. Maar dat is erg ver off-topicCamilleKreemers schreef: Anyway, ik denk dat elektrificatie het beste is, omdat zelfs met gas je nog CO2-uitstoot hebt.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Proef met duurzame treinen
Het huidige spoor heeft als voordeel dat het niet lelijk in het land staat. Echter levert dit ook moeilijkheden op.waldo79 schreef:Aan CO2 uitstoot ontkom je niet, behalve bij het opwekken van kernenergie. Maar dat is erg ver off-topicCamilleKreemers schreef: Anyway, ik denk dat elektrificatie het beste is, omdat zelfs met gas je nog CO2-uitstoot hebt.
Het meest efficiente lijkt me toch echt elektrificatie, ook omdat er hard gewerkt wordt aan groen verkrijgen van energie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten