'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Apr 2014, 08:04

'Treinkaartje in spits wordt duurder'
Geplaatst op: woensdag 23 april 2014 08:03
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 april 2014 08:04


Treinkaartjes in de spits worden duurder. NS wil de kaartjes met maximaal 10 procent laten stijgen. Dat blijkt uit nieuwe vervoersafspraken die de NS met staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld heeft gemaakt, meldt AD.
Daartegenover worden de kaartjes in de daluren wel goedkoper. De prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits gaan reizen, zodat de stroom van passagiers wordt verdeeld over de hele dag. "Dat kan ook, door flexwerken"​, zegt Mansveld in de krant.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Apr 2014, 08:09

Opvallend in het artikel is ook deze zin: "Ook moet de NS meer en betere reisinformatie geven en ervoor zorgen dat treinen beter aansluiten op stads- en streekvervoer."

Waarom legt men dat eigenlijk als eis aan NS op, het is immers toch veel praktischer om dat aan de stads- en streekvervoerders op te leggen? Stel dat in Amersfoort de treinen om .15 aankomen en de bussen om .20 vertrekken dan voldoet NS dus aan de eis. Maar als de bussen in Utrecht dan bv. om .30 vertrekken heeft NS toch echt een "probleem" want dat maakt het volstrekt onmogelijk aan de eisen te voldoen. Terwijl de busvervoerder waarschijnlijk een stuk makkelijker z´n ritten op kan schuiven.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

huibf
Berichten: 2525
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor huibf » Wo 23 Apr 2014, 08:12

Ja vreemd, ja. Maar van wie komen die woorden van Hr. Mansveld zeker. Iets met 'kip' 'kop' en 'kakelen'

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Freek » Wo 23 Apr 2014, 08:22

Die zin moet niet te letterlijk genomen worden. IenM kan natuurlijk enkel eisen opleggen aan de NA omdat zij met NS een formele reactie hebben. Omdat de deut-tot-deur reis belangrijk is, wordt de ns opgedragen beter samen te werken met andere vervoerders. De afstemming moet meer gezocht worden.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Obus » Wo 23 Apr 2014, 08:26

Daniel schreef:Treinkaartjes in de spits worden duurder. NS wil de kaartjes met maximaal 10 procent laten stijgen.
Daartegenover worden de kaartjes in de daluren wel goedkoper.


Even door het persbericht heenprikken.
De prijzen in de spits stijgen met 10%, de prijzen buiten de spits dalen met 0,0000000000000001%.
Met andere woorden: de reiziger/melkkoe wordt nog verder uitgemolken. Mansveld, bedankt!
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor marlies » Wo 23 Apr 2014, 09:30

Goed nieuws voor de autohandelaren! ;)

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor VIRM » Wo 23 Apr 2014, 09:37

@Obus: in het artikel staat dat prijzen buiten de spits dan met 12% dalen. ;)

Met deze maatregel straf je wel de mensen die wel een baan van 9 tot 5 hebben. Wel mooi en aardig dat NS buiten de spits haar treinen probeert te vullen en daarmee aansluit op de trend van 'het nieuwe werken'. Maar de hogere kkosten moet de reiziger of werkgever dekken. Ik vraag mij sowieso af of dit in de spits heel veel zoden aan de dijk gaat zetten.
Beul van de blindegeleidelijn

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Obus » Wo 23 Apr 2014, 09:45

VIRM schreef:@Obus: in het artikel staat dat prijzen buiten de spits dan met 12% dalen. ;)


Ik wist niet dat de prijzen buiten de spits met 12% gingen dalen. Klinkt mij bovendien een beetje verdacht in de oren; meer prijsdaling dan -stijging.

Maar bon, ik ben het met je eens dat dit nauwelijks zoden aan de dijk gaat zetten: de werkgever vergoed de reiskosten en hij draait dus ook voor dit debacle op. Minder mensen zullen met de trein reizen, de (lease)auto zal populairder worden. Ik verwacht niet dat mensen expres buiten de spits gaan reizen om maar 12% te besparen.

Ik ben wel benieuwd of die prijsdaling van 12% ook in het weekend en op feestdagen gaat gelden.
De mortuis nil nisi bene

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor VIRM » Wo 23 Apr 2014, 09:49

@Obus: de logica is dat mensen hun reis verplaatsen van de spits naar de daluren. Dat wordt dan gedaan door de prijs in de spits omhoog te gooien en in de daluren juist omlaag (dus met een voordeelurenabonnement heb je dan 52% korting? :mrgreen:).

Nog een interview van de NOS met de woordvoerder van NS:
http://nos.nl/artikel/639128-ns-straks-meer-zitplaatsen-in-spits.html
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Suus » Wo 23 Apr 2014, 09:53

Of het er komt is nog helemaal niet duidelijk. In het verleden is er onderzoek naar gedaan maar ketste het altijd af op het feit dat het niet mocht, maar er is nog altijd niet besloten of én hoe dit wordt doorgevoerd.
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Obus » Wo 23 Apr 2014, 09:55

@VIRM: dat is de logica in theorie, maar met dit soort schamele maatregelen denk ik niet dat veel mensen hun reis naar de daluren verplaatsen, niet meer dan nu.

Neem nu de rit tussen Asd en Ut (die ik toch wel af en toe maak):
Huidige prijs voltarief: € 7,20
Huidige prijs korting: € 4,30
Toekomstige prijs daluren korting: € 3,80
Winst: € 0,50

Ikzelf reis bijna altijd buiten de spits (of ik check net voor de spits ingaat in :mrgreen: ) vanwege de korting. Die extra korting zal mij (e.v.a.) worst wezen, dat is een aanfluitinkje van een halve euro.
De mortuis nil nisi bene

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Frans F » Wo 23 Apr 2014, 09:56

Ik vraag me af wie er over drie jaar nog in de spits in de trein zit als de tarieven nog eens 10% extra worden verhoogd en de SOV-kaart wordt afgeschaft. Het lijkt er meer op dat men probeert de binnenlandse reiziger voor de Fyra-strop te laten opdraaien.

De reiziger komt volgens Huges op 1, 2 en 3. Maar dan vooral als het op betalen aankomt, want zelfs de trein in Engeland wordt met deze tariefsverhogingen goedkoper dan hier.
Laatst gewijzigd door Frans F op Wo 23 Apr 2014, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Obus » Wo 23 Apr 2014, 10:01

@Frans F: dat zeker.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Z2N » Wo 23 Apr 2014, 10:25

In het Verenigd koninkrijk is de prijs per kilometer gemiddeld iets van 38 eurocent, in Nederland is het rond de 17 nu, dat wordt dus 18,7 cent. Niet zo zuur wezen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Apr 2014, 10:29

Maareh, worden de kaartjes in de spits nu werkelijk duurder of heeft nu.nl dat ervan gemaakt en is de bedoeling dat ze in de daluren goedkoper worden? In dat laatste geval zijn de effecten natuurlijk weer net anders en zal je waarschijnlijk minder reizigers kwijtraken dan wanneer je de prijzen in de spits 10% gaat verhogen.
De vraag is trouwens ook hoe men hiermee omgaat bij producten als TrajectVrij: betaal je dan altijd de spitsprijs, betaal je een toeslag als je in de spits incheckt of krijg je geld terug als je in het dal incheckt?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Tochjo » Wo 23 Apr 2014, 10:32

Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd. (bron)

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Obus » Wo 23 Apr 2014, 10:34

Z2N schreef:In het Verenigd koninkrijk is de prijs per kilometer gemiddeld iets van 38 eurocent, in Nederland is het rond de 17 nu, dat wordt dus 18,7 cent. Niet zo zuur wezen.


Niet zo zuur wezen? Met de "cheapest fare" reis je voor ongeveer 19 cent de kilometer.

Voorbeeld: York - London vandaag 10.27/14.06/17.02/19.11 (dus ook in de spits) kost 53.60 pond. Route is 335 kilometer (209 mijl), dus 0,16 pondencent per kilometer, is gelijk aan € 0,19/km.
De mortuis nil nisi bene

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Frans F » Wo 23 Apr 2014, 11:12

Tochjo schreef:Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd. (bron)

De vraag is echter of die verlaging buiten de spits weer alleen geldt voor houders van een kortingabonnement of ook voor incidentele reizigers. Anders betaalt het gros van de reizigers buiten de spits (die geen abonnement hebben) zo meteen ook meer in plaats van minder.

Verder snap ik niet waarom er nog meer mensen in het dal moeten gaan reizen. Op veel trajecten heb je het probleem met overvolle treinen nu al tussen 9 en 11 uur en niet in de ochtendspits.
Laatst gewijzigd door Frans F op Wo 23 Apr 2014, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor waldo79 » Wo 23 Apr 2014, 11:15

^^Dan moeten ze overwegen een abonnement te nemen :Y Iets met jezelf informeren over goedkopere reismethoden 8-)
Laatst gewijzigd door waldo79 op Wo 23 Apr 2014, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mij best :)

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Karl » Wo 23 Apr 2014, 11:15

Interessant. De auto kent een 'flat fare', of je binnen de piekuren of buiten de piekuren, op zondagmiddag of dinsdagochtend rijdt: de wegenbelasting, accijns en andere kosten zijn nagenoeg dezelfde. De trein kent steeds meer schommelingen, waardoor het OV binnen de piekuren duurder wordt dan de auto (en daarbuiten wellicht voordeliger). Hierdoor verliest NS wel de slag om de keuzespitsreiziger, dat kan bedrijfseconomisch voordelig zijn, maar is dat ook wat Mansveld met haar beleid (als ze dat heeft) wil? Wat dat betreft is het jammer dat deze concessie schijnbaar niet wat beter ingebed is in het mobiliteitsbeleid.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Frans F » Wo 23 Apr 2014, 11:17

@waldo79
Zoiets heet dus valse voorlichting. Roepen dat het in de daluren goedkoper wordt, terwijl dat maar voor 20% van de klanten geldt terwijl de rest van de klanten gewoon meer moet betalen.

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor waldo79 » Wo 23 Apr 2014, 11:19

Hoezo: niemand roept dat het voordeliger wordt. Een deel kan aanspraak maken op goedkoper reizen, wat is daar aan gelogen?

Maar eerst nog maar zien of de maatregel wordt doorgevoerd :idea:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Tristan » Wo 23 Apr 2014, 11:22

Dat "flexwerk"-argument is echt een argument van likmevestje. Er zijn immers zat beroepsgroepen die niet kunnen flexwerken. Bijvoobeeld winkelpersoneel en receptionisten.

Vandaag werd ook bekend dat de snelheidsaanduiding op snelwegen verbeterd gaat worden. Met andere woorden: slechter OV, betere snelwegen? Men verlaat de trein ten gunste van de auto.

Daarnaast vergoedt niet elke werkgever alle reiskosten, maar vaak een vast bedrag per periode afhangende van de woon-werkafstand.
Laatst gewijzigd door Tristan op Wo 23 Apr 2014, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Frans F » Wo 23 Apr 2014, 11:24

Karl schreef:De trein kent steeds meer schommelingen, waardoor het OV binnen de piekuren duurder wordt dan de auto (en daarbuiten wellicht voordeliger). Hierdoor verliest NS wel de slag om de keuzespitsreiziger, dat kan bedrijfseconomisch voordelig zijn, maar is dat ook wat Mansveld met haar beleid (als ze dat heeft) wil? Wat dat betreft is het jammer dat deze concessie schijnbaar niet wat beter ingebed is in het mobiliteitsbeleid.

Mansveld is denk ik bewust aan het doorslaan met die spitstarieven vanwege de financiele situatie bij NS. NS moet zwaar bezuinigen vanwege de Fyra-strop en wil daarom zo min mogelijk investeren in nieuw materieel de komende decennia. Een van de mogelijkheden daartoe is om via tariefsverhogingen zoveel mogelijk reizigers op drukkere uren de trein uit te jagen. Met mobiliteitsbeleid heeft het allemaal niets meer te maken, het is financieel pompen of verzuipen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Wo 23 Apr 2014, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Berichtdoor Obus » Wo 23 Apr 2014, 11:24

waldo79 schreef:Hoezo: niemand roept dat het voordeliger wordt. Een deel kan aanspraak maken op goedkoper reizen, wat is daar aan gelogen?


Daar is niets aan gelogen, maar aangezien de prijzen bijna nooit dalen geldt hier het adagium: eerst zien dan geloven.
De mortuis nil nisi bene


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast