Pagina 1 van 7

'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 08:04
door Daniel
'Treinkaartje in spits wordt duurder'
Geplaatst op: woensdag 23 april 2014 08:03
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 april 2014 08:04


Treinkaartjes in de spits worden duurder. NS wil de kaartjes met maximaal 10 procent laten stijgen. Dat blijkt uit nieuwe vervoersafspraken die de NS met staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld heeft gemaakt, meldt AD.
Daartegenover worden de kaartjes in de daluren wel goedkoper. De prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits gaan reizen, zodat de stroom van passagiers wordt verdeeld over de hele dag. "Dat kan ook, door flexwerken"​, zegt Mansveld in de krant.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 08:09
door Daniel
Opvallend in het artikel is ook deze zin: "Ook moet de NS meer en betere reisinformatie geven en ervoor zorgen dat treinen beter aansluiten op stads- en streekvervoer."

Waarom legt men dat eigenlijk als eis aan NS op, het is immers toch veel praktischer om dat aan de stads- en streekvervoerders op te leggen? Stel dat in Amersfoort de treinen om .15 aankomen en de bussen om .20 vertrekken dan voldoet NS dus aan de eis. Maar als de bussen in Utrecht dan bv. om .30 vertrekken heeft NS toch echt een "probleem" want dat maakt het volstrekt onmogelijk aan de eisen te voldoen. Terwijl de busvervoerder waarschijnlijk een stuk makkelijker z´n ritten op kan schuiven.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 08:12
door huibf
Ja vreemd, ja. Maar van wie komen die woorden van Hr. Mansveld zeker. Iets met 'kip' 'kop' en 'kakelen'

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 08:22
door Freek
Die zin moet niet te letterlijk genomen worden. IenM kan natuurlijk enkel eisen opleggen aan de NA omdat zij met NS een formele reactie hebben. Omdat de deut-tot-deur reis belangrijk is, wordt de ns opgedragen beter samen te werken met andere vervoerders. De afstemming moet meer gezocht worden.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 08:26
door Obus
Daniel schreef: Treinkaartjes in de spits worden duurder. NS wil de kaartjes met maximaal 10 procent laten stijgen.
Daartegenover worden de kaartjes in de daluren wel goedkoper.
Even door het persbericht heenprikken.
De prijzen in de spits stijgen met 10%, de prijzen buiten de spits dalen met 0,0000000000000001%.
Met andere woorden: de reiziger/melkkoe wordt nog verder uitgemolken. Mansveld, bedankt!

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:30
door marlies
Goed nieuws voor de autohandelaren! ;)

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:37
door VIRM
@Obus: in het artikel staat dat prijzen buiten de spits dan met 12% dalen. ;)

Met deze maatregel straf je wel de mensen die wel een baan van 9 tot 5 hebben. Wel mooi en aardig dat NS buiten de spits haar treinen probeert te vullen en daarmee aansluit op de trend van 'het nieuwe werken'. Maar de hogere kkosten moet de reiziger of werkgever dekken. Ik vraag mij sowieso af of dit in de spits heel veel zoden aan de dijk gaat zetten.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:45
door Obus
VIRM schreef:@Obus: in het artikel staat dat prijzen buiten de spits dan met 12% dalen. ;)
Ik wist niet dat de prijzen buiten de spits met 12% gingen dalen. Klinkt mij bovendien een beetje verdacht in de oren; meer prijsdaling dan -stijging.

Maar bon, ik ben het met je eens dat dit nauwelijks zoden aan de dijk gaat zetten: de werkgever vergoed de reiskosten en hij draait dus ook voor dit debacle op. Minder mensen zullen met de trein reizen, de (lease)auto zal populairder worden. Ik verwacht niet dat mensen expres buiten de spits gaan reizen om maar 12% te besparen.

Ik ben wel benieuwd of die prijsdaling van 12% ook in het weekend en op feestdagen gaat gelden.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:49
door VIRM
@Obus: de logica is dat mensen hun reis verplaatsen van de spits naar de daluren. Dat wordt dan gedaan door de prijs in de spits omhoog te gooien en in de daluren juist omlaag (dus met een voordeelurenabonnement heb je dan 52% korting? :mrgreen:).

Nog een interview van de NOS met de woordvoerder van NS:
http://nos.nl/artikel/639128-ns-straks- ... spits.html

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:53
door Suus
Of het er komt is nog helemaal niet duidelijk. In het verleden is er onderzoek naar gedaan maar ketste het altijd af op het feit dat het niet mocht, maar er is nog altijd niet besloten of én hoe dit wordt doorgevoerd.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:55
door Obus
@VIRM: dat is de logica in theorie, maar met dit soort schamele maatregelen denk ik niet dat veel mensen hun reis naar de daluren verplaatsen, niet meer dan nu.

Neem nu de rit tussen Asd en Ut (die ik toch wel af en toe maak):
Huidige prijs voltarief: € 7,20
Huidige prijs korting: € 4,30
Toekomstige prijs daluren korting: € 3,80
Winst: € 0,50

Ikzelf reis bijna altijd buiten de spits (of ik check net voor de spits ingaat in :mrgreen: ) vanwege de korting. Die extra korting zal mij (e.v.a.) worst wezen, dat is een aanfluitinkje van een halve euro.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 09:56
door Frans F
Ik vraag me af wie er over drie jaar nog in de spits in de trein zit als de tarieven nog eens 10% extra worden verhoogd en de SOV-kaart wordt afgeschaft. Het lijkt er meer op dat men probeert de binnenlandse reiziger voor de Fyra-strop te laten opdraaien.

De reiziger komt volgens Huges op 1, 2 en 3. Maar dan vooral als het op betalen aankomt, want zelfs de trein in Engeland wordt met deze tariefsverhogingen goedkoper dan hier.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 10:01
door Obus
@Frans F: dat zeker.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 10:25
door Z2N
In het Verenigd koninkrijk is de prijs per kilometer gemiddeld iets van 38 eurocent, in Nederland is het rond de 17 nu, dat wordt dus 18,7 cent. Niet zo zuur wezen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 10:29
door Daniel
Maareh, worden de kaartjes in de spits nu werkelijk duurder of heeft nu.nl dat ervan gemaakt en is de bedoeling dat ze in de daluren goedkoper worden? In dat laatste geval zijn de effecten natuurlijk weer net anders en zal je waarschijnlijk minder reizigers kwijtraken dan wanneer je de prijzen in de spits 10% gaat verhogen.
De vraag is trouwens ook hoe men hiermee omgaat bij producten als TrajectVrij: betaal je dan altijd de spitsprijs, betaal je een toeslag als je in de spits incheckt of krijg je geld terug als je in het dal incheckt?

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 10:32
door Tochjo
Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd. (bron)

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 10:34
door Obus
Z2N schreef:In het Verenigd koninkrijk is de prijs per kilometer gemiddeld iets van 38 eurocent, in Nederland is het rond de 17 nu, dat wordt dus 18,7 cent. Niet zo zuur wezen.
Niet zo zuur wezen? Met de "cheapest fare" reis je voor ongeveer 19 cent de kilometer.

Voorbeeld: York - London vandaag 10.27/14.06/17.02/19.11 (dus ook in de spits) kost 53.60 pond. Route is 335 kilometer (209 mijl), dus 0,16 pondencent per kilometer, is gelijk aan € 0,19/km.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:12
door Frans F
Tochjo schreef:Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd. (bron)
De vraag is echter of die verlaging buiten de spits weer alleen geldt voor houders van een kortingabonnement of ook voor incidentele reizigers. Anders betaalt het gros van de reizigers buiten de spits (die geen abonnement hebben) zo meteen ook meer in plaats van minder.

Verder snap ik niet waarom er nog meer mensen in het dal moeten gaan reizen. Op veel trajecten heb je het probleem met overvolle treinen nu al tussen 9 en 11 uur en niet in de ochtendspits.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:15
door waldo79
^^Dan moeten ze overwegen een abonnement te nemen :Y Iets met jezelf informeren over goedkopere reismethoden 8-)

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:15
door Karl
Interessant. De auto kent een 'flat fare', of je binnen de piekuren of buiten de piekuren, op zondagmiddag of dinsdagochtend rijdt: de wegenbelasting, accijns en andere kosten zijn nagenoeg dezelfde. De trein kent steeds meer schommelingen, waardoor het OV binnen de piekuren duurder wordt dan de auto (en daarbuiten wellicht voordeliger). Hierdoor verliest NS wel de slag om de keuzespitsreiziger, dat kan bedrijfseconomisch voordelig zijn, maar is dat ook wat Mansveld met haar beleid (als ze dat heeft) wil? Wat dat betreft is het jammer dat deze concessie schijnbaar niet wat beter ingebed is in het mobiliteitsbeleid.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:17
door Frans F
@waldo79
Zoiets heet dus valse voorlichting. Roepen dat het in de daluren goedkoper wordt, terwijl dat maar voor 20% van de klanten geldt terwijl de rest van de klanten gewoon meer moet betalen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:19
door waldo79
Hoezo: niemand roept dat het voordeliger wordt. Een deel kan aanspraak maken op goedkoper reizen, wat is daar aan gelogen?

Maar eerst nog maar zien of de maatregel wordt doorgevoerd :idea:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:22
door Tristan
Dat "flexwerk"-argument is echt een argument van likmevestje. Er zijn immers zat beroepsgroepen die niet kunnen flexwerken. Bijvoobeeld winkelpersoneel en receptionisten.

Vandaag werd ook bekend dat de snelheidsaanduiding op snelwegen verbeterd gaat worden. Met andere woorden: slechter OV, betere snelwegen? Men verlaat de trein ten gunste van de auto.

Daarnaast vergoedt niet elke werkgever alle reiskosten, maar vaak een vast bedrag per periode afhangende van de woon-werkafstand.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:24
door Frans F
Karl schreef:De trein kent steeds meer schommelingen, waardoor het OV binnen de piekuren duurder wordt dan de auto (en daarbuiten wellicht voordeliger). Hierdoor verliest NS wel de slag om de keuzespitsreiziger, dat kan bedrijfseconomisch voordelig zijn, maar is dat ook wat Mansveld met haar beleid (als ze dat heeft) wil? Wat dat betreft is het jammer dat deze concessie schijnbaar niet wat beter ingebed is in het mobiliteitsbeleid.
Mansveld is denk ik bewust aan het doorslaan met die spitstarieven vanwege de financiele situatie bij NS. NS moet zwaar bezuinigen vanwege de Fyra-strop en wil daarom zo min mogelijk investeren in nieuw materieel de komende decennia. Een van de mogelijkheden daartoe is om via tariefsverhogingen zoveel mogelijk reizigers op drukkere uren de trein uit te jagen. Met mobiliteitsbeleid heeft het allemaal niets meer te maken, het is financieel pompen of verzuipen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 11:24
door Obus
waldo79 schreef:Hoezo: niemand roept dat het voordeliger wordt. Een deel kan aanspraak maken op goedkoper reizen, wat is daar aan gelogen?
Daar is niets aan gelogen, maar aangezien de prijzen bijna nooit dalen geldt hier het adagium: eerst zien dan geloven.