'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door waldo79 »

Tristan schreef: Vandaag werd ook bekend dat de snelheidsaanduiding op snelwegen verbeterd gaat worden. Met andere woorden: slechter OV, betere snelwegen? Men verlaat de trein ten gunste van de auto.
Hmmm...verbeterde snelheidsaanduiding trekt automobilisten aan ten koste van de trein. Ik mis volstrekt het causaal verband tussen het een en ander :)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

waldo79 schreef:Hoezo: niemand roept dat het voordeliger wordt. Een deel kan aanspraak maken op goedkoper reizen, wat is daar aan gelogen?
Als je roept dat de kaartjes buiten de spits 12% goedkoper worden terwijl dat maar van 20% van de klanten geldt sta je de boel te belazeren. Maar misschien wordt het inderdaad wel voor iedereen 12% goedkoper, ik geef NS graag het voordeel van de twijfel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door reisthijs »

Het plan moet nog uitgewerkt worden, het enige dat nu besproken is, is hoeveel ruimte NS krijgt om tarieven aan te passen in de nieuwe concessie die per 2015 ingaat.
Treinkaartjes in de spits worden duurder.
Nu.nl is ook teruggekomen op deze stellige bewering. Nu is het "Treinreizen in de spits worden mogelijk duurder."
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Suus »

Frans F schreef:ik geef NS graag het voordeel van de twijfel.
Dat doe je duidelijk niet gezien je onzinverhaal in je bericht hiervoor in dit topic waarin je een grote complottheorie schetst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dennenboom »

Anne, heb je je persbericht al klaar?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

reisthijs schreef:Nu.nl is ook teruggekomen op deze stellige bewering. Nu is het "Treinreizen in de spits worden mogelijk duurder."
Een en ander zal ook afhangen van hoe het verder gaat met wijziging van de OV-studentenkaart. Als vooral thuiswonende studenten fors worden aangepakt zal het aantal spitsuurreizigers sowieso fors gaan teruglopen en is commercieel gezien de ruimte voor extra verhogingen voor andere spitsreizigers beperkt. Als echter vooral de uitwonende studenten worden aangepakt neemt de druk op de spits juist relatief toe en is het commercieel aantrekkelijker om te differentiëren. Ik denk dat NS daarom voorlopig alle opties wil openhouden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Dennenboom schreef:Anne, heb je je persbericht al klaar?
Anne heeft hier geen last van, Arriva heeft zijn eigen tarievenbeleid. Wel is opvallend dat Arriva veel minder moeilijk doet over spitsreizigers dan NS, terwijl ze in feite met het zelfde verschijnsel van spitsen zitten.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dennenboom »

Ik zat ook meer te denken aan een reactie van "Kijk eens wat voor narigheid je allemaal krijgt als je het hoofdnet aan NS gunt".
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Als NS in de spits de tarieven fors verhoogt en Arriva niet, zal dat soort reacties vroeg of laat gaan komen. Niet alleen van Arriva maar ook vanuit de politiek, de werkgevers (reiskostenvergoedingen) en de reizigers zal dan de druk toenemen om meer aan te besteden. Ik neem echter aan dat NS zich wel bewust is van het feit dat ze met hogere spitstarieven op dun ijs lopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Tochjo schreef:
Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd. (bron)
Da´s niet het antwoord op de vraag he :wink: Een trajectkaart mag dus 6% duurder worden, maar geldt dat voor alle tijden of op sommige momenten. Met een verchipt product is immers nogal wat mogelijk.
Blijft desondanks krom dat als je dit letterlijk opvat een trajectabonnement voor iemand die vooral in de daluren reist ook duurder zou worden, terwijl de losse kaartjes dan goedkoper zouden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ANWB vreest meer files door duurdere treinkaartjes

Bericht door Daniel »

ANWB vreest meer files door duurdere treinkaartjes
Geplaatst op: woensdag 23 april 2014 13:10
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 april 2014 13:11


De ANWB is kritisch over het plan van de NS en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld om treinkaartjes in de spits duurder te gaan maken. ​De organisatie vreest dat er meer files gaan ontstaan.
De ANWB heeft zijn bedenkingen bij dit plan. "Het gevoel bestaat dat er meer files gaan ontstaan", zegt woordvoerder Markus van Tol tegen NU.nl. "Je treft op deze manier een groep mensen die altijd op een bepaald tijdstip op hun werk moet zijn. Werknemers die bijvoorbeeld in een ziekenhuis werken, moeten stipt op tijd op het werk zijn." Reizigersorganisatie Rover vindt het plan van Mansveld en de NS ook geen goed idee. "We willen ook dat mensen minder gebruik maken van de auto in de spits. Dan ben ik toch bang dat mensen in de auto blijven rijden en niet in de trein gaan zitten", zegt voorzitter Arriën Kruyt in het Radio 1 Journaal.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Daniel schreef:Blijft desondanks krom dat als je dit letterlijk opvat een trajectabonnement voor iemand die vooral in de daluren reist ook duurder zou worden, terwijl de losse kaartjes dan goedkoper zouden worden.
Als je vooral buiten de spits forenst kun je sowieso meestal beter een dalvoordeel of dalvrij kopen (en al helemaal als je met meerdere vervoerders reist). Er zullen maar weinig forensen zijn die vooral buiten spits reizen en voor wie een trajectabonnement toch voordeliger is. De korting op een trajectabonnement is al redelijk marginaal, zelfs als je voornamelijk in de spits reist.

NS had mijns inziens beter het trajectabonnement kunnen afschaffen en de oude VDU kunnen handhaven. Je betaalt dan in de ochtendspits 100% en in de middagspits 60%, gemiddeld krijg je dan 20% korting net als bij een trajectabonnement. Het voordeel is dan dat iedere keer als iemand pas na de ochtendspits vertrekt hij zijn kosten verder omlaag kan brengen. Het wordt met de nieuwe plannen voor tariefdifferentiatie allemaal wel erg ingewikkeld.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:
Frans F schreef:ik geef NS graag het voordeel van de twijfel.
Dat doe je duidelijk niet gezien je onzinverhaal in je bericht hiervoor in dit topic waarin je een grote complottheorie schetst.
Dat doet Frans F inderdaad niet, al vraag ik me af waarop je het baseert dat dit een onzin verhaal is. NS heeft in het verleden al vaak genoeg hun monopolie positie misbruikt.
Frans F schreef:Ik vraag me af wie er over drie jaar nog in de spits in de trein zit als de tarieven nog eens 10% extra worden verhoogd en de SOV-kaart wordt afgeschaft. Het lijkt er meer op dat men probeert de binnenlandse reiziger voor de Fyra-strop te laten opdraaien.

De reiziger komt volgens Huges op 1, 2 en 3. Maar dan vooral als het op betalen aankomt, want zelfs de trein in Engeland wordt met deze tariefsverhogingen goedkoper dan hier.
Tijd voor Arriva everywhere :lol:
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Obus »

ROVER heeft al een leuke naam bedacht voor de gestegen prijs: de spitsheffing!

(Wilt u duur uit zijn, reis dan met de trein!)
De mortuis nil nisi bene
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dennenboom »

In de reacties van de politieke partijen valt op dat de VVD (ziet er vooralsnog niets in) veel kritischer is dan de PvdA (huiverig). Bewijst te meer dat de PvdA gewoon een slechte OV partij is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Hainje »

Wow, lekker kort door de bocht. :shock:
🍉
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dennenboom »

Ik laat me de komende tijd graag van het tegendeel overtuigen! :D
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Obus »

Dennenboom schreef:Ik laat me de komende tijd graag van het tegendeel overtuigen! :D
De PvdA heeft mij in 2012 overtuigd om op ze te stemmen, en in Rutte-II overtuigen ze me om níet op de PvdA te stemmen!
De mortuis nil nisi bene
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Karl »

Dat zijn wel houtsnijdende argumenten, ja. :pos:

In ieder geval maakt Mansveld de zoveelste flater, los van het feit of het wel of niet wordt ingevoerd, had je beter kunnen (en moeten?) aanvoelen hoe 'de buitenwereld' op een dergelijk bericht zou reageren. Zeker na HSL- en Fyradrama's.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Waarom legt men dat eigenlijk als eis aan NS op, het is immers toch veel praktischer om dat aan de stads- en streekvervoerders op te leggen?
Misschien willen ze zaken zoals in Brabant dit jaar voorkomen waar NS gewoon te laat is met aanleveren van tijden en de dienstregeling van de busboeren al vast ligt en aansluitingen dan mis gaan. Ik vind dat je dat best ten dele aan NS mag aanrekenen en mag eisen dat zij op tijd wijzigingen doorgeven zodat busboeren daarop kunnen inspelen.

En het kaartje is in de spits toch al duurder? Dan geldt mijn VDU niet. Als er nu eens tegenover stond dat het in de daluren dan ook omlaag gaat...maar dat zal natuurlijk wel niet.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:
Daniel schreef:Waarom legt men dat eigenlijk als eis aan NS op, het is immers toch veel praktischer om dat aan de stads- en streekvervoerders op te leggen?
Misschien willen ze zaken zoals in Brabant dit jaar voorkomen waar NS gewoon te laat is met aanleveren van tijden en de dienstregeling van de busboeren al vast ligt en aansluitingen dan mis gaan. Ik vind dat je dat best ten dele aan NS mag aanrekenen en mag eisen dat zij op tijd wijzigingen doorgeven zodat busboeren daarop kunnen inspelen.

En het kaartje is in de spits toch al duurder? Dan geldt mijn VDU niet. Als er nu eens tegenover stond dat het in de daluren dan ook omlaag gaat...maar dat zal natuurlijk wel niet.
Dat bleek toch helemaal niet de schuld van de NS te zijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Dennenboom schreef:In de reacties van de politieke partijen valt op dat de VVD (ziet er vooralsnog niets in) veel kritischer is dan de PvdA (huiverig). Bewijst te meer dat de PvdA gewoon een slechte OV partij is.
Nee, Mw Mansveld is van de PvdA.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dennenboom »

Dat ondersteunt toch de PvdA-these: Mevr. Mansveld kon zich toch vinden in deze plannen?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Dennenboom schreef:Dat ondersteunt toch de PvdA-these: Mevr. Mansveld kon zich toch vinden in deze plannen?
Mw Mansveld is klem gezet door college Dijsselbloem. Die wil (onder druk van de tweede kamer) dat NS zelf opdraait voor de Fyra-strop en tegelijk ook nog honderden miljoenen per jaar aan dividend afdraagt t.b.v. de financiering van o.a. PHS.

NS ziet vervolgens geen kans omdat geld anders bij elkaar te krijgen dan via tariefsverhogingen en bezuinigingen op investeringen in materieel. En Mw Mansveld weet ook geen andere oplossing.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 23 apr 2014, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dennenboom »

Dijsselbloem = PvdA. En vergeet ook niet de rol van mevr. Netelenbos bij de aanbesteding van de HSL. Het is vooral aan haar te danken dat we een gedrocht met de Fyra hebben gekregen.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 23 apr 2014, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten