Pagina 3 van 7

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 10:08
door Dagren
WSM schreef:
Frans F schreef:Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Nee hoor, ik heb geen CAO maar krijg ook gewoon netjes doorbetaald bij ziekte.
Ik heb wel een CAO, maar krijg de eerste dag niet doorbetaald. :(

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 10:30
door hauptbahnhof
Volgens mij he, als jij als passagier je rommel laat liggen omdat het besmet werk is of wat dan ook, moet jij als passagier wederom zelf in die rommel zitten. Ik denk niet dat de NS daar wakker van ligt.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 12:30
door VIRM
@Hauptbahnhof: lige de NS dan uberhaupt ergens wakker van in deze hele discussie?

Is het overigens al bekend wanneer de schoonmakers weer aan het werk zijn? Op sociale media al diverse mensen zien klagen over de rotzooi vandaag. Inclusief de aanwezigheid van bierflesjes/blikjes, waaruit blijkt dat de alcoholregel op koningsdag gewoon niet werkt.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 12:32
door Suus
Gisteren was er voetbal, dat trekt altijd veel bierdrinkende reizigers aan.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 16:39
door Hainje
Mensen klagen altijd wel, of er nou nog blikjes liggen of niet. Als de algehele mentaliteit nu gewoon was dat iedereen zijn rotzooi meenam, dan was dat hele probleem van rotzooi in de trein ook niet aan de orde.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 18:54
door Suus
Je hebt over de mentaliteit van sommigen in dit topic kunnen lezen. Helaas denkt een aanzienlijk deel van het volk zo.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 18:56
door Thom91
Jij denkt dat dit deel representatief is dan?

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 18:56
door Suus
Nee, in het echt zijn ze nog veel viezer.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 23:01
door MdJ
VIRM schreef:@Hauptbahnhof: lige de NS dan uberhaupt ergens wakker van in deze hele discussie?

Is het overigens al bekend wanneer de schoonmakers weer aan het werk zijn? Op sociale media al diverse mensen zien klagen over de rotzooi vandaag. Inclusief de aanwezigheid van bierflesjes/blikjes, waaruit blijkt dat de alcoholregel op koningsdag gewoon niet werkt.
Eigenlijk is die regel onnodig, aangezien openbare dronkenschap uberhaupt al verboden is. Maar zo'n kapstopartikel is alleen als je je dusdanig misdraagt dat ze je kunnen oppakken. En dat laatste wordt nog een keer extra onder de aandacht gebracht...

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: di 29 apr 2014, 11:14
door MLouter
^^
De trein telt echter niet als openbare ruimte, net zoals het station! Strikt gesproken ben je in de "huiskamer" van de NS.

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: di 29 apr 2014, 11:17
door Hainje
Semi-openbaar. Openbaar, maar toch ook weer niet.

[/definitie-zeveren]

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:24
door AppleMoose
Bovendien verbiedt/verbood NS ook het bezit van alcoholhoudende dranken in de trein en op de stations. Dat is dus even iets strikter dan enkel het openbare dronkenschap verbieden.

Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 11:44
door VIRM
De staking van treinschoonmakers leidt tot steeds smerigere taferelen in treinen. Reizigers klagen over viezigheid en rommel.

http://nos.nl/artikel/642125-treinen-wo ... iezer.html

Hoezo NS geen partij? Als je het schoonmaken uitbesteedt, dan heb je ook de macht om ervoor te zorgen dat het goed wordt gedaan en dat de mensen die het doen ook goed kunnen doen tegen een degelijk loon.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 12:03
door hauptbahnhof
Dat soort dingen moeten worden aanbesteed en de goedkoopste moet worden gekozen.
Dus in dit geval betaalt NS het schoonmaakbedrijf maandelijks een bepaald bedrag om schoon te maken. Verder hebben zij er niks mee te maken. Die mensen zijn niet in dienst van de NS dus NS kan er verder niks mee.

Ook bij GVB is er gestaakt en dit staat op de site van GVB:
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft als doel de effecten van marktwerking op de arbeidsomstandigheden in de schoonmaakbranche te verbeteren. In de code is vastgelegd dat betrokken partijen bij de aanbesteding niet alleen kijken naar de prijs, maar dat ook kwaliteit van de uitvoering van schoonmaakwerk en arbeidsomstandigheden moeten worden meegewogen. GVB onderschrijft deze code.​

Als NS ook deze code onderschrijft, des te meer is het een probleem tussen de schoonmaakbedrijven en de schoonmakers.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 12:32
door Frans F
De treinen in Brabant waarmee ik gisteren reisde waren keurig schoon.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 12:33
door Frans F
VIRM schreef:
Hoezo NS geen partij? Als je het schoonmaken uitbesteedt, dan heb je ook de macht om ervoor te zorgen dat het goed wordt gedaan en dat de mensen die het doen ook goed kunnen doen tegen een degelijk loon.
Schoonmakers worden nergens zo goed betaald als in Nederland.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 12:54
door webguy
hauptbahnhof schreef:Als NS ook deze code onderschrijft, des te meer is het een probleem tussen de schoonmaakbedrijven en de schoonmakers.
Check - de aanbesteding van treinschoonmaak hebben ze anders gedaan - o.a de schoonmakers zelf moesten bedenken hoe het beter kan.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:25
door Hainje
Frans F schreef:
VIRM schreef:
Hoezo NS geen partij? Als je het schoonmaken uitbesteedt, dan heb je ook de macht om ervoor te zorgen dat het goed wordt gedaan en dat de mensen die het doen ook goed kunnen doen tegen een degelijk loon.
Schoonmakers worden nergens zo goed betaald als in Nederland.
Het gaat de schoonmakers - als ik het goed begrepen heb - ook vooral om het recht om doorbetaald te worden wanneer zij ziek zijn en niet zozeer om het uurloon. Al zal het best zijn dat dit wel wat hoger mag zijn.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:37
door isadora

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:53
door Hainje
Dat inzetten van eigen kantoorpersoneel is denk ik besmet werk. Dat kunnen ze beter laten als ze geen gezeik willen. Het uitdelen van vuilniszakjes vind ik dan wél weer een goed plan. Immers de bron is de reiziger die anders te lui is zijn rotzooi op te ruimen, door die zakjes uit te delen is het wel een stuk makkelijker om de rotzooi alsnog mee te nemen uit de trein.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:54
door Suus
Ik ben er een beetje bang voor dat de reizigers dan hun afval in een vuilniszakje doen en dat dan in het bagagerek slingeren.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:55
door Hainje
Worden die bagagerekken toch nog ergens voor gebruikt. Afbeelding

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:24
door Frans F
Hainje schreef:Dat inzetten van eigen kantoorpersoneel is denk ik besmet werk.
NS is juridisch gezien geen partij in het conflict. Als de bakkers bij een bakkerij in staking gaan, verbied ook niemand de klanten van de bakkerij om hun broodjes bij een andere bakker te gaan kopen.

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:30
door isadora
Frans F schreef:
Hainje schreef:Dat inzetten van eigen kantoorpersoneel is denk ik besmet werk.
NS is juridisch gezien geen partij in het conflict. Als de bakkers bij een bakkerij in staking gaan, verbied ook niemand de klanten van de bakkerij om hun broodjes bij een andere bakker te gaan kopen.
Welke andere spoorwegmaatschappij?

Re: Treinen worden steeds smeriger

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:33
door Suus
Ik weet niet of dat nu zo'n juiste vergelijking is. NedTrain heeft een contract dat bedrijf A de treinen schoonmaakt. Als de medewerkers van bedrijf A staken kan je niet zomaar bedrijf B je treinen laten schoonmaken, dat is een staking breken, ook al ben je slechts indirect de opdrachtgever. Een staking breken mag niet van het stakingsrecht. Daar is NS bij een vorige staking ook op aangesproken.

Een klant die een alternatief gaat zoeken omdat zijn gebruikelijke bakker geen brood heeft door een staking is iets heel anders.