Korte vragen #8
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Korte vragen #8
Vandaag voor de verandering een keer de IC direct genomen van Rotterdam naar Schiphol. Netjes €2,30 toeslagkaartje gehaald en stap de trein die vervolgens optijd om 07:24 vertrok vanuit Rotterdam Centraal. Vervolgens vlak na vertrek wordt er in de trein omgeroepen dat we niet over de HSL kunnen, en dus over de klassieke route gaan. Ten eerste verbaasde ik me op de manier hoe men dit pas vlak na vertrek dit wordt doorgegeven aan de reizigers.
Eenmaal onderweg besefte ik al snel dat wij achter de IC naar Lelystad zaten en dus langzaam ons weg zullen vervolgen. Ten tweede verbaasde ik me op de manier hoe dit aangepakt wordt. Een zwaar vertraagde trein krijgt blijkbaar totaal geen prioriteit om een andere trein in te halen terwijl dat tot 2 maal toe wel mogelijk was. (Den Haag HS en Leiden). Op beide stations werden wij over andere sporen geleid terwijl de IC naar Lelystad stil stond. Maar de IC direct moest ook wachten...
Gevolgen zijn voor veel reizigers dat ze telaat komen en ik ook telaat ben gekomen voor mijn werk terwijl de vetraging zeker beperkt kon worden door logische logistieke opties. Uiteindelijk was de IC direct met +30 minuten aangekomen op Schiphol.
Mijn vraag luidt: Hoe pakt prorail of NS dit aan bij dit soort problemen. Logistiek en naar de klant toe. Ik vraag mij toch altijd af waar NS hun prioriteiten legt. Ik vind namelijk dat je een zwaar vertraagde trein voorrang moet geven op het spoor.
Eenmaal onderweg besefte ik al snel dat wij achter de IC naar Lelystad zaten en dus langzaam ons weg zullen vervolgen. Ten tweede verbaasde ik me op de manier hoe dit aangepakt wordt. Een zwaar vertraagde trein krijgt blijkbaar totaal geen prioriteit om een andere trein in te halen terwijl dat tot 2 maal toe wel mogelijk was. (Den Haag HS en Leiden). Op beide stations werden wij over andere sporen geleid terwijl de IC naar Lelystad stil stond. Maar de IC direct moest ook wachten...
Gevolgen zijn voor veel reizigers dat ze telaat komen en ik ook telaat ben gekomen voor mijn werk terwijl de vetraging zeker beperkt kon worden door logische logistieke opties. Uiteindelijk was de IC direct met +30 minuten aangekomen op Schiphol.
Mijn vraag luidt: Hoe pakt prorail of NS dit aan bij dit soort problemen. Logistiek en naar de klant toe. Ik vraag mij toch altijd af waar NS hun prioriteiten legt. Ik vind namelijk dat je een zwaar vertraagde trein voorrang moet geven op het spoor.
Re: Korte vragen #8
Als de ICD niet over de HSL kan, is het dan niet veel handiger hem gewoon op te heffen? Want dan kunnen de passagiers gewoon met de t2600 mee en is de drukte op het spoor in Delft veel minder.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen #8
Ik vermoed dan ook dat het pas bekend was na vertrektijd.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Korte vragen #8
Dat vind ik dus juist weer niet. Die mensen hebben toch al vertraging en hoeveel vertraging kan een trein nu goedmaken? Het is niet zo dat hij opeens even 40 km/h harder kan rijden. Laat de treinen die gewoon op tijd rijden dat ook lekker blijven doen, anders lopen NOG meer mensen vertraging op.jesse-cruzu schreef:Ik vind namelijk dat je een zwaar vertraagde trein voorrang moet geven op het spoor.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Korte vragen #8
Alleenreizende kinderen (onder de 12 jaar) kunnen nu nog op een kortingskaartje reizen met de trein. Wordt met de OVC deze leeftijdkorting automatisch berekend?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen #8
NS heeft nergens prioriteiten te leggen; die rijdt alleen treinen van A naar B. ProRail is de partij die beslist over welke route de treinen rijden en in welke volgorde. Daarbij is ooit eens afgesproken dat een trein die op tijd rijdt, op tijd blijft rijden en een vertraagde trein overal achteraan mag hobbelen. Dat heeft ook weer met de vertraging te maken die de vertraagde trein al heeft (want als een Sprinter tussen Utrecht en Amersfoort op tijd is en de Intercity naar Amersfoort te laat, kan tot bepaalde hoogte de Sprinter vooruit gaan, om tussen Bilthoven en Den Dolder op het middenspoor gezet te worden en zo gepasseerd kan worden door de vertraagde Intercity zonder zelf al te veel vertraging op te lopen).jesse-cruzu schreef:Mijn vraag luidt: Hoe pakt prorail of NS dit aan bij dit soort problemen. Logistiek en naar de klant toe. Ik vraag mij toch altijd af waar NS hun prioriteiten legt. Ik vind namelijk dat je een zwaar vertraagde trein voorrang moet geven op het spoor.
Een trein heeft ook altijd een rijpad. Dat is van tevoren in het systeem ingelegd, zodat daar (in theorie) geen andere trein kan rijden. Daar kan niet zomaar een andere trein 'even' voor in de plaats komen, ook niet een Intercity Direct.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Korte vragen #8
Nee vooralsnog kunnen alleenreizende kinderen van 4 t/m 11 jaar alleen met een papieren kaartje met 40% korting reizen.Meltrain schreef:Alleenreizende kinderen (onder de 12 jaar) kunnen nu nog op een kortingskaartje reizen met de trein. Wordt met de OVC deze leeftijdkorting automatisch berekend?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Korte vragen #8
Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dat er een bepaald pad voor een trein wordt gereserveerd en op dat moment er overheen moet rijden. Maar dan begrijp ik toch nog niet waarom je dan een trein die een afwijkende route rijd en die sneller van A naar B moet zijn met meerdere passeer mogelijkheden, alsnog achter een tragere 2600 bijvoorbeeld moet. Het lijkt mij een logische oplossing om gewoon de ICD de 2600 te laten inhalen zodra deze ergens stilstaat op een station met passeer mogelijkheden.Mikos schreef:NS heeft nergens prioriteiten te leggen; die rijdt alleen treinen van A naar B. ProRail is de partij die beslist over welke route de treinen rijden en in welke volgorde. Daarbij is ooit eens afgesproken dat een trein die op tijd rijdt, op tijd blijft rijden en een vertraagde trein overal achteraan mag hobbelen. Dat heeft ook weer met de vertraging te maken die de vertraagde trein al heeft (want als een Sprinter tussen Utrecht en Amersfoort op tijd is en de Intercity naar Amersfoort te laat, kan tot bepaalde hoogte de Sprinter vooruit gaan, om tussen Bilthoven en Den Dolder op het middenspoor gezet te worden en zo gepasseerd kan worden door de vertraagde Intercity zonder zelf al te veel vertraging op te lopen).jesse-cruzu schreef:Mijn vraag luidt: Hoe pakt prorail of NS dit aan bij dit soort problemen. Logistiek en naar de klant toe. Ik vraag mij toch altijd af waar NS hun prioriteiten legt. Ik vind namelijk dat je een zwaar vertraagde trein voorrang moet geven op het spoor.
Een trein heeft ook altijd een rijpad. Dat is van tevoren in het systeem ingelegd, zodat daar (in theorie) geen andere trein kan rijden. Daar kan niet zomaar een andere trein 'even' voor in de plaats komen, ook niet een Intercity Direct.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Korte vragen #8
Als je goed hebt gelezen heb ik duidelijk vermeld dat er meerdere passeer mogelijkheden zijn. En dit kan zeker zonder dat de 2600 of andere treinen vertraagd raken. Natuurlijk is de ICD al vertraagd, maar het gaat er mij om het idee dat er weinig wordt gedaan om de vertraging in te beperken.fogeltje schreef:Dat vind ik dus juist weer niet. Die mensen hebben toch al vertraging en hoeveel vertraging kan een trein nu goedmaken? Het is niet zo dat hij opeens even 40 km/h harder kan rijden. Laat de treinen die gewoon op tijd rijden dat ook lekker blijven doen, anders lopen NOG meer mensen vertraging op.jesse-cruzu schreef:Ik vind namelijk dat je een zwaar vertraagde trein voorrang moet geven op het spoor.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Korte vragen #8
Het ging niet om dit specifieke geval maar je algemene uitspraak dat een zwaar vertraagde trein voorrang dient te krijgen. En daar ben ik het niet mee eens. Daarom quote ik ook alleen dat stukje.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Korte vragen #8
Klein vraagje: vertrekt Connexxion bus 241 van station Amsterdam Zuid richting Amstelveen gewoon vanaf de tramhalte van lijn 5 richting Binnenhof? :)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen #8
Alle bussen gaan vanaf de Strawinskylaan.
Re: Korte vragen #8
Hierdoor zijn volgens mij ICE en IC Berlijn vaak de Sjaak, terwijl dit soort internationale treinen wel een zekere prioriteit mogen hebben. Zoals de laatste keer dat ik met de IC Berlijn uit Duitsland kwam. Door roestrijden (of zoiets) net voor Oldenzaal had de trein +2 bij aankomst in Hengelo. Er werd dus van alles voorgegooid en bij Amersfoort was de vertraging +15. Dat vind ik niet logisch.fogeltje schreef:Het ging niet om dit specifieke geval maar je algemene uitspraak dat een zwaar vertraagde trein voorrang dient te krijgen. En daar ben ik het niet mee eens. Daarom quote ik ook alleen dat stukje.
Re: Korte vragen #8
Internationale treinen staan dacht ik tot een zekere vertraging nog steeds hoger in de pikorde dan andere treinen. Wat niet wil zeggen dat het altijd goed gaat natuurlijk.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #8
Geldt ook alleen voor uitgaande treinen. Treinen die Nederland binnenkomen staan eerder onderaan in de pikorde.
Re: Korte vragen #8
Zo heb ik richting Duitsland laatst nog een inhaling van de s7000 in Deventer gezien, terwijl dat normaal in Rijssen gebeurt.
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen #8
Ware het niet dat de trein waar het verhaal mee startte geen internationale trein is..
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen #8
De Tienertour is weer te koop en heb meteen al een paar vragen.
Zit er bij de Walibi-Tienertour naast een entreekaartje ook een busticket bij de prijs inbegrepen ?
Zit er ook een bon bij voor gratis maaltijd bij de Burger King of ergens anders ?
Komt er toevallig nog een retailer met een OV-dagkaart of een weekend buskaart zoals in 2012 ?
Onder welke concessie valt de zomerbus Renesse-Sdijke-Ouddorp ? (wil namelijk in de zomer naar de RTM)
Zijn de Combikaart en/of Zeeuwse Strip geldig in die bus ?
Zit er bij de Walibi-Tienertour naast een entreekaartje ook een busticket bij de prijs inbegrepen ?
Zit er ook een bon bij voor gratis maaltijd bij de Burger King of ergens anders ?
Komt er toevallig nog een retailer met een OV-dagkaart of een weekend buskaart zoals in 2012 ?
Onder welke concessie valt de zomerbus Renesse-Sdijke-Ouddorp ? (wil namelijk in de zomer naar de RTM)
Zijn de Combikaart en/of Zeeuwse Strip geldig in die bus ?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #8
@prioriteiten: Het meest bizarre vind ik nog wel dat treinen die vertraagd raken door het voorlaten van bv. een goederentrein die niet aan de kant kan (had ik laatst in Utrecht nog) vervolgens ook vanalles voor moeten gaan laten en zo alsmaar meer vertraagd raken.
Men lijkt hierin een beetje doorgeslagen waardoor verre van optimale oplossingen ontstaan.
Men lijkt hierin een beetje doorgeslagen waardoor verre van optimale oplossingen ontstaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Korte vragen #8
Regels zijn bij een ambtelijke organisatie nu eenmaal belangrijker dan de reiziger.
Re: Korte vragen #8
Wie zegt u?Dennenboom schreef:reiziger
*kijkt in de Van Dale*
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen #8
Maar is dat gewoon echt een busstation, of gewoon een abri'tje/losse halte? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken, want de factor 'bijna blind' maakt het bij mij altijd spannend.hauptbahnhof schreef:Alle bussen gaan vanaf de Strawinskylaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen #8
Dat is een rij haltes, je moet het station verlaten via de noordelijke uitgang en als je het Zuidplein oversteekt, kom je er (bijna) vanzelf. Let op: de haltes liggen wel op een viaduct.
Vermoedelijk bedoel je lijn 802. Deze valt onder de concessie HWGO (Zuid-Holland) en Zeeuwse kaartjes zijn er ook niet geldig. Wel is er (voor uitsluitend die lijn) een dagkaart van €6,- verkrijgbaar bij de chauffeur (de Goereekaart). Betalen per OVC is uiteraard ook mogelijk op lijn 802.Mr-W schreef: Onder welke concessie valt de zomerbus Renesse-Sdijke-Ouddorp ? (wil namelijk in de zomer naar de RTM)
Zijn de Combikaart en/of Zeeuwse Strip geldig in die bus ?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen #8
Nee, aldus de voorwaarden zitten er drie dagkaarten en een toegangsbewijs voor Walibi bij.Mr-W schreef: Zit er bij de Walibi-Tienertour naast een entreekaartje ook een busticket bij de prijs inbegrepen ?
Ik zou het niet weten, pas als ik er zelf eentje aanschaf voor de zomer kan ik daar wat over zeggen.Mr-W schreef: Zit er ook een bon bij voor gratis maaltijd bij de Burger King of ergens anders ?
Mr-W schreef: Komt er toevallig nog een retailer met een OV-dagkaart of een weekend buskaart zoals in 2012 ?
AFAIK niet.
Re: Korte vragen #8
Dat is wel erg kort door de bocht. Dat soort afspraken worden uitgevoerd door ProRail, maar gemaakt door de partijen samen. Ook NS heeft hier dus over nagedacht. Daarbij zal ongetwijfeld meespelen dat ze worden afgerekend op punctuele treinen en niet op punctuele reizigers...Mikos schreef:NS heeft nergens prioriteiten te leggen; die rijdt alleen treinen van A naar B. ProRail is de partij die beslist over welke route de treinen rijden en in welke volgorde.
Volgens de veelgestelde vragen over de afschaffing van het papieren treinkaartje worden de voorwaarden voor Railrunner verruimd en mogen straks ook alleenreizende kinderen t/m 11 jaar op een Railrunner reizen. Of alleenreizende kinderen tot en met 3 jaar straks gratis mogen reizen staat er niet bij, maar ik hoop dat die situatie niet voorkomt ;-)Ennes schreef:Nee vooralsnog kunnen alleenreizende kinderen van 4 t/m 11 jaar alleen met een papieren kaartje met 40% korting reizen.Meltrain schreef:Alleenreizende kinderen (onder de 12 jaar) kunnen nu nog op een kortingskaartje reizen met de trein. Wordt met de OVC deze leeftijdkorting automatisch berekend?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten