NS start proef met eenmalige chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Nou ja, er zitten wel wat kosten aan de kaart (zoals hierboven verteld), dus dan zou ik gaan voor € 2,50 als kostprijs en € 5,00 als borg. Voor de rest ben ik het eens met je voorstel.
Dat zo veel mogelijk reizen onder de € 0,00 werkt alleen maar bij anonieme kaarten: bij persoonlijke kaarten krijg je doodleuk een rekening van TLS.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef: Maar waarom hoeft dat bij de Oyster dan niet?
Oudere Oyster kaarten zijn inmiddels ook niet meer te gebruiken.
Om technische redenen uitgefaseerd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Bee schreef:7,50 is ook een drempel om fraude te voorkomen. Zouden de kosten lager zijn dan is het aantrekkelijker om een nieuwe kaart te bestellen dan om een negatief saldo aan te vullen. Dat moet je ook niet willen.
Dat is ook op te lossen door een deel van de prijs als borg te beschouwen.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Vinny »

Die 7,50 is trouwens ook niet helemaal waar, je kunt gewoon negatief staan op een anonieme kaart. Een slimme reiziger maakt een lange busrit met zijn laatste saldo, zodat de facto de kaart slechts 4,50 ofzo gekost heeft.

Daarnaast abonnementshouders krijgen een gratis chipkaart. Ik heb die van de NS al weer enige tijd in bezit, en daar heb ik niet voor hoeven te betalen. Ideaal ding :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Treinabonnementshouders krijgen de kaart inderdaad gratis van NS. Busabonnementshouders moeten wel de volle mep betalen.

Bij niet-persoonsgebonden kaarten kun je met BTM-reizen het saldo idd zo ver mogelijk onder € 0,00 brengen en dan de kaart weggooien (officieel inleveren als KCA in verband met plastic, lijm en chiptechnologie, maar in de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet).

Bij persoonlijke kaarten krijg je weliswaar een brief van TLS met het verzoek om het negatieve saldo aan te vullen, maar als je die negeert, hoor je er nooit meer wat van.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Tristan schreef:Bij persoonlijke kaarten krijg je weliswaar een brief van TLS met het verzoek om het negatieve saldo aan te vullen, maar als je die negeert, hoor je er nooit meer wat van.
Je bent blijkbaar een ervaringsdeskundige :P .
De mortuis nil nisi bene
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Ja, dat klopt, maar het is inmiddels wel al twee jaar geleden, dus het zou inmiddels veranderd kunnen zijn.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:Dan moet het juist een borg worden: € 7,50 borg betalen, aan het einde van de looptijd van de kaart kun je hem inleveren bij een ov-chipkaartverkooppunt. Daar wordt bij inlevering van de kaart gecontroleerd wat het actuele saldo is. Als dat positief is, krijg je je restsaldo plus de volledige borg kosteloos terug, als het saldo negatief is, krijg je de borg verminderd met de restschuld terug.

Juist doordat het momenteel geen borgbedrag is, zorgen veel mensen ervoor dat het saldo aan het einde van de looptijd van de kaart zo ver mogelijk onder € 0,00 komt om zo toch nog een deel van die € 7,50 min of meer terug te krijgen.

Kortom: die € 7,50 zorgt er niet voor dat fraude wordt voorkomen, maar zorgt er voor dat er fraude wordt gepleegd.
Ik vraag me sterk af hoeveel mensen eindigen met een negatief saldo omdat de OV-chipkaart geld kost. Ik verwacht dat het aantal niet heel veel anders is dan als de OV-chipkaart geen geld (of veel minder geld) zou kosten, maar laat me graag overtuigen door een degelijk onderzoek ;-).
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door dennistd »

In maart is mijn OV-chipkaart verlopen (een Studenten-OV met OCW-uiterlijk) en ondanks het saldo van -€1,50 heb ik niets gehoord van TLS. De OV-chipkaart was trouwens ook al zeker twee jaar niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Daantje »

Ik heb een jaartrajectabonnement van NS en krijg elk jaar een nieuwe chipkaart. Al mijn oude staan in de min en nog nooit wat gehoord.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Daantje schreef:Ik heb een jaartrajectabonnement van NS en krijg elk jaar een nieuwe chipkaart. Al mijn oude staan in de min en nog nooit wat gehoord.
Een gouden kans voor de incassobureaus!
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

Terug naar de eenmalige kaarten, hier een mooi overzicht van de veranderingen per 9 juli
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/veelgestelde-vragen.html

Met nog een paar last-minute oplossingen:
-Railrunner is voortaan ook geldig zonder begeleiding van een volwassene
-Jaartrajectkaarthouders krijgen de mogelijkheid enkele reizen en retours als los product op hun kaart te laden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Dagren »

Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.
Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Dagren schreef:
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.
Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.
Nee? Kom dan aub met een berekening hoeveel de totale kosten dan wel bedragen. Ik zie niet in wat voor een personeelskosten er bij de productie van een stukje plastic komen. Of worden de OV-chipkaarten onder rabbinaal toezicht geproduceerd?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Je hebt sowieso nog 50 cent verzendkosten. De envelop, de brief, het papier met de AV OVC en het dotje lijm waarmee de kaart is vastgemaakt zijn ook niet gratis...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Nee precies, alleen al het dotje lijm betekent dat ze voor 7,50 waarschijnlijk met verlies verkocht worden.

Overigens kreeg ik zelf gratis een nieuwe chipkaart van NS omdat, volgens de brief, mijn oude binnenkort zou gaan verlopen (waarbij 'over 3,5 jaar' blijkbaar al 'binnenkort' is) :P

In werkelijkheid was er waarschijnlijk een technische reden dat ze geen nieuwe VDU konden koppelen aan een kaart waar het al eerder op had gestaan, ofzo? Either way, de oude ligt sindsdien los in een vakje van mijn tas zodat ik in theorie nog tegen vol tarief naar huis kan reizen als m'n portemonnee gejat/verloren is.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Bee schreef:Je hebt sowieso nog 50 cent verzendkosten. De envelop, de brief, het papier met de AV OVC en het dotje lijm waarmee de kaart is vastgemaakt zijn ook niet gratis...
Verzendkosten? Je trekt zo'n kaart toch gewoon uit de automaat? En wat kost zo'n automaat per kaart? Nauwelijks iets.
De mortuis nil nisi bene
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Dagren »

Obus schreef:
Dagren schreef:
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.
Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.
Nee? Kom dan aub met een berekening hoeveel de totale kosten dan wel bedragen. Ik zie niet in wat voor een personeelskosten er bij de productie van een stukje plastic komen. Of worden de OV-chipkaarten onder rabbinaal toezicht geproduceerd?
Een berekening? Ik zeg dat er meer kosten bij komen kijken dan enkel de productiekosten. Dat betekent niet dat ik zeg over de exacte cijfers van deze kosten te beschikken. Het lijkt mij overigens niet zo heel moeilijk om te bedenken dat zoiets niet volledig zonder personeel geproduceerd en verspreid wordt. Ik ging er al ten onrechte vanuit dat ik dit niet uit hoefde te leggen, maar ik mag toch echt wel hopen dat je niet denkt dat er geen personeel bij komt kijken.

En nee, dat betekent niet dat ik zeg dat er €6,59 aan personeelskosten gemaakt worden, voordat mij dat in de mond gelegd wordt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Ik weet niet of het jaarverslag van TLS openbaar is (vast niet, en dat is een slechte zaak eigenlijk) maar daar zou je het uit kunnen halen.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Dagren »

Misschien wel, maar dat is totaal het punt niet. Ik dacht dat dat nu toch wel duidelijk was. Met of zonder berekening of jaarverslag kan eenieder verzinnen dat er meer kosten bij komen kijken dan enkel de productiekosten.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Nee, maar je zegt dat je niet over de exacte cijfers beschikt. Ik noem simpelweg een manier om daar aan te komen. Zodat je kunt vaststellen of 7,50 een redelijk prijs is ja of nee. Dat lijkt me relevanter dan "het kost meer dan alleen de productiekosten" want dat valt wel een beetje in de categorie "water is nat". De relevante vraag is: hoeveel meer dan alleen die productiekosten. Mijn gok? Niet bijster veel.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Dagren »

Mee eens, het is een "water is nat"-reactie. Vandaar mijn verbazing dat er toch aan getwijfeld leek te worden.

Ik vind het "2,50 kosten + 5 borg" idee dan ook helemaal niet zo raar. Ervan uitgaande dat 2,50 een realistisch bedrag is, anders kun je de verhoudingen nog aanpassen om wel overeen te komen met de werkelijkheid.

Maar gezien de schulden van TLS zal er voorlopig nog weinig goedkoper gemaakt worden op chipkaartgebied, of zijn die schulden al afbetaald?

Edit: Dit wordt op deze manier trouwens wel een heel algemeen OV-Chipkaart topic. Misschien niet helemaal de bedoeling. ;)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Dagren schreef:
Obus schreef:
Dagren schreef:
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.
Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.
Nee? Kom dan aub met een berekening hoeveel de totale kosten dan wel bedragen. Ik zie niet in wat voor een personeelskosten er bij de productie van een stukje plastic komen. Of worden de OV-chipkaarten onder rabbinaal toezicht geproduceerd?
Een berekening? Ik zeg dat er meer kosten bij komen kijken dan enkel de productiekosten. Dat betekent niet dat ik zeg over de exacte cijfers van deze kosten te beschikken. Het lijkt mij overigens niet zo heel moeilijk om te bedenken dat zoiets niet volledig zonder personeel geproduceerd en verspreid wordt. Ik ging er al ten onrechte vanuit dat ik dit niet uit hoefde te leggen, maar ik mag toch echt wel hopen dat je niet denkt dat er geen personeel bij komt kijken.

En nee, dat betekent niet dat ik zeg dat er €6,59 aan personeelskosten gemaakt worden, voordat mij dat in de mond gelegd wordt.
'Er komen meer kosten bij kijken' is een vage omschrijving. Ja, natuurlijk komen er meer kosten bij kijken, maar de vraag is hoeveel. Het stukje plastic met chip kost € 0,91, daar zitten de personeelskosten voor de productie bij inbegrepen. Dan hebben enkel nog distributiekosten en personeelskosten in de vorm van administratiekosten. De distributiekosten hangen af van de vorm van distributie (per brief of gewoon uit de automaat halen). Dan resten slechts de administratiekosten. Die zijn afhankelijk van een aantal factoren (in hoeverre is er automatisering bijvoorbeeld). Ik ben ervan overtuigd dat de administratiekosten van anonieme ov-chipkaarten nihil is. Wat betreft de persoonlijke ov-chipkaarten, al dan niet met of zonder reisproducten, zullen er (geringe) administratiekosten zijn. Tot slot zie ik niet in welk ander dan genoemd personeel bij de productie van de ov-chipkaart betrokken is (en dus niet bij de boekhouding e.d., dat is weliswaar personeel, maar is niet direct betrokken bij de productie).
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Iets wat ik volgens mij nog niet had gelezen: de e-tickets blijven zonder toeslag bestaan. Als je dus geen OV-Chipkaart hebt, is het dus voordeliger om de kaartjes online te kopen en zelf uit te printen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten