NS start proef met eenmalige chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Datumloze kaartjes zijn afgeschaft omdat er te veel misbruik van gemaakt werd doordat mensen "vergaten" om af te stempelen.
Feitelijk zijn die gewoon vervangen door iets met een gelijke functionaliteit: de mogelijkheid een kaartje voor een andere datum dan vandaag te kopen. Dat kan natuurlijk ook gewoon met wegwerpchipkaarten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

Frans F schreef:Dat probleem heb je ook met datumloze chipkaartjes ("vergeten in te checken", "moest dat dan?"), dus ik denk dat NS daar niet aan begint.
NS is er al aan begonnen met de Kruidvat/Blokkerkaartjes.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:Is het nu al bekend wanneer de papieren kaartjes worden afgeschaft? Dat zou toch eerder dit jaar al het geval zijn?
Haha, dat zou drie jaar geleden al het geval zijn! Gaat nog wel even duren, de jaartrajectkaart is nog niet eens afgeschaft.
Naja, daarom. Die papieren kaartjes zouden volgens een bericht vorig jaar ergens diit voorjaar eruit gaan. Maar kennelijk zijn ze nog te verkirjgen. Morgen dan maar weer even testen dan maar bij de tickets&service. :, aangezien ik dan een papieren kortingskaartje nodig heb. :mrgreen:

Maar om terug te komen op het onderwerp: is zo'n tarief van een verchipte wegwerpkaart van 1 euro wel handig? Op korte trajecten betekent dat in feite een aardige prijsstijging. Zo trekt bijvoorbeeld Amsterdam aardig wat dagjesmensen vanuit mijn woongemeente (een relatief korte afstand), en daardoor maak je het kaartje uiteindelijk wel duurder, en dus maak je de trein onaantrekkelijker.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door reisthijs »

Hoe hoog die toeslag wordt is nog niet bekend.

Hoeverl van die dagjesmensen hebben er nu geen ov-chipkaart? Ik denk dat NS met een kleine toeslag nog veel mensen kan overhalen die kaart dan toch voor de trein te gebruiken. (De lokettoeslag is ook succesvol gebleken)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Ennes »

Kritiek op NS proef met eenmalige OV-chipkaart

15 mei 2014

Reizigersorganisatie Rover vindt de proef met de eenmalige ov-chipkaart voorbarig omdat vervoerders nog geen besluit hebben genomen over de eenmalige OV-chipkaart.
Zou je een proefbedrijf niet juist moeten toejuichen "voordat" er een beslissing is genomen i.p.v. het voorbarig vinden. Volgens mij is dat nu namelijk het doel van een proef, en naar aanleiding van de resultaten ga je een besluit nemen.

Rare jongens die Rovers.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Freek »

Niet als je de eindfase al test als zijde een allerlaatste test.

@reisthijs JTK zou je ook nog op andere manieren kunnen doen dan via papierenkaartjes.

@VIRM papieren kortingkaart is er nog steeds en mag gewoon gebruikt worden. Het voornemen was om dit voorjaar af te schaffen het is maar net hoelang je het voorjaar oprekt om de deadline te halen. Ik zou zeggen geniet er van zolang het kan.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Rechter beslist over voorlopig behoud papieren treinkaartje *O* (ervan uitgaande dat de rechter idd beslist dat de papieren kaartjes idd (voorlopig) niet afgeschaft mogen worden)

De OV-chipkaart als vervanger van het papieren treinkaartje schendt mogelijk op meerdere punten een Europese verordening. De rechter moet nu beslissen of het afschaffen van het biljet moet worden uitgesteld of zelfs verboden.

Bron: nu.nl
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door huibf »

Kaartjes kunnen best afgeschaft worden. Mits de eenmalige chipkaarten niet duurder zijn, een ook kortingen, railrunners, fiets en hondkaartjes kunnen uitpoepen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Wubbo »

Dit gaat, zoals ik het artikel lees, over dat je van tevoren moet kunnen zien of je kaartje geldig is. Bij de eenmalige chipkaart staat de geldigheid ook op het ding geprint, dus daar zie ik het probleem niet.

Overigens opvallend dat deze rechtszaak tegen de NS is aangespannen, speelt er in het stads- en streekvervoer dan niet zoiets?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door webguy »

Mogelijk zijn de regels voor kaartjes voor spoor anders dan voor busvervoer?

Verder vraag ik me dan inderdaad ook af hoe dat zit met abonnementen - dat kan je toch ook alleen zien bij een automaat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

In de zaak wordt de rechtsgeldigheid van de OV-chipkaart in twijfel getrokken, omdat Europese regels mensen verplichten dat ze voor hun reis controleren of ze een geldig biljet hebben.
Mobach stelt dat dat niet altijd mogelijk is. Ook wijst hij op minimale eisen aan een treinkaartje.
Ik weet niet precies hoe die Europese regels er uit zien maar zoals het hier staat blijkt nergens dat dat op papier moet...
Mobach klaagde bij de inspectie, omdat de OV-chipkaart het onmogelijk maakt te controleren of een reiziger over een recht op reizen beschikt. "Voor het toetsen ben je afhankelijk van de administratie van de NS", zegt Mobach tegenover NU.nl.
Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Vinny »

Ik denk niet dat de zaak dan veel kans van slagen heeft. Maar je weet het met de Nederlandse rechters maar nooit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Ennes »

Europese Verordening 1371/2007

klik

pag 11 art 7
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Anne »

Ennes, bedankt voor de link

Dan is lid 5 daarvan voor de chipkaart van belang.
5. Het vervoerbewijs kan ook worden opgesteld in de vorm van elektronische registratie van gegevens, die kunnen worden omgezet in leesbare lettertekens. De voor de registratie en verwerking van de gegevens gebruikte procedures moeten uit functioneel oogpunt gelijkwaardig zijn, in het bijzonder wat betreft de bewijskracht van het vervoerbewijs, dat door deze elektronische gegevens wordt gevormd.
benza

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door benza »

huibf schreef:Kaartjes kunnen best afgeschaft worden. Mits de eenmalige chipkaarten niet duurder zijn, een ook kortingen, railrunners, fiets en hondkaartjes kunnen uitpoepen.
Dat is juist het probleem, NS wil een toeslag voor eenmalige chipkaarten.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Ennes »

benza schreef:
huibf schreef:Kaartjes kunnen best afgeschaft worden. Mits de eenmalige chipkaarten niet duurder zijn, een ook kortingen, railrunners, fiets en hondkaartjes kunnen uitpoepen.
Dat is juist het probleem, NS wil een toeslag voor eenmalige chipkaarten.
Zolang de toeslag niet al te hoog is, zie ik daar niet eens een echt probleem in. Je biedt incidentele reizigers dan gewoon een mogelijkheid om een enkele reis aan te schaffen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door verfmeer »

Dat kan ik begrijpen voor producten die op de OV-Chipkaart gezet kunnen worden. Maar zolang er producten zijn die dat niet kunnen, vindt ik dat je de gebruikers van die producten niet op kosten moet jagen door een toeslag in te voeren.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Ennes »

verfmeer schreef:Dat kan ik begrijpen voor producten die op de OV-Chipkaart gezet kunnen worden. Maar zolang er producten zijn die dat niet kunnen, vindt ik dat je de gebruikers van die producten niet op kosten moet jagen door een toeslag in te voeren.
zoals?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Kun je Railrunner op de OVC zetten?
En zo ja, is dat dan voor een hele dag of alleen voor een enkele reis?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Ennes »

Meltrain schreef:Kun je Railrunner op de OVC zetten?
En zo ja, is dat dan voor een hele dag of alleen voor een enkele reis?
Je kan een railrunner op een OVC zetten, dit moet dan wel een andere kaart zijn als die van de begeleidende volwassene. En net als de papieren versie is een railrunner de gehele dag geldig, ook als er die dag meerdere keren mee wordt uitgecheckt.

Een dagkaart fiets / dagkaart hond is wel gewoon op de eigen chipkaart bij te laden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Ennes schreef:
Meltrain schreef:Kun je Railrunner op de OVC zetten?
En zo ja, is dat dan voor een hele dag of alleen voor een enkele reis?
Je kan een railrunner op een OVC zetten, dit moet dan wel een andere kaart zijn als die van de begeleidende volwassene.
Ja, dat is wel logisch.
Bedankt voor het antwoord. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door fogeltje »

Moet een RailRunner op een persoonlijke kaart (aantonen dat kind niet te oud is) of kan het ook anoniem?
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Freek »

Niet alles op een eenmalige chipkaart wordt voorzien van een toeslag. O.a. railrunner niet.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Dan gaat zeker de vaste prijs van de Railrunner met € 1,- omhoog?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Freek »

moet ik hier uberhaupt nog op reageren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten