NS start proef met eenmalige chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

Frans F schreef:
Geert schreef: Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Bij Arriva kan dat niet overal omdat er daar niet overal van die automaten staan.
Dan moet Arriva maar automaten plaatsen. Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van een vervoerder die geen papieren kaartjes meer wil verkopen.
Vinny schreef:In Londen heb ik een naar gevoel over gehouden aan het loketpersoneel: "Nee jongen, wat jij wilt kan absoluut niet. Jij bent maar een simpele toerist dus het feit dat je al weet wat een Oyster Card is betekent dat je te veel op het internet surft waardoor je een bedreiging vormt voor onze werkgelegenheid. Jij hoor hier niet thuis. Dat ding geven we je ook niet".
Nou ja, aan het eind van het verhaal werd ik opgezadeld met een drie-dagen kaartje. Maar goed, heb ik weer weten te verkopen toen ik naar Nederland terug ging waardoor ik in essentie niet duurder uit was.. (A)
Gek, twee jaar geleden tijdens de Olympische spelen ben ik gewoon naar het loket gegaan en heb ik gevraagd om een Oyster card met een weekkaart die ik gewoon meteen meekreeg, met plattegrondje van de Tube. Geen moeilijke verhalen of iets. (Was trouwens nog een speciale Oyster card ook met Olympische opdruk, collectors item ;))
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Vinny »

Mijn ervaring is al weer van iets langer geleden, maar ik heb het twee keer geprobeerd en twee keer een antwoord gekregen met iets in de trend van: "Ja, geen woonadres of postcode. Ja dan wordt het natuurlijk lastig... etc." gekregen. In ieder geval geen Oystercard... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door patat »

webguy schreef:Je hebt of een QR code of een NFC chip maar nooit beide.
Ik hield mijn kaart iig op het witte vlak en hij werd gewoon gelezen. Allicht in de blauwe ring?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Ik ga komende aug naar london voor 4 nachten en ga ook gewoon voor 7 dagenkaart. Dat is hoe dan ook goedkoper dan 5 losse dagkaarten (price-cap). Nou heb ik zelf al een oystercard van 3 jaar geleden dus het is een kwestie van opladen. Maar mij wegsturen zoals dat kennelijk bij Vinny gebeurd is.... Moeten ze niet proberen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Uh, je kan een oysterkaart toch zelfs uit de automaat trekken?

Ik heb de mijne in ieder geval ook gewoon zonder Brits adres/postcode gekocht hoor. Ze verkopen ze zelfs aan boord van de eurostar, dus dat het niet voor toeristen zou zijn is echt niet zo.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

De verkoop van de Oyster Card kon vroeger alleen via een loket. De ervaring van Vinny daarbij is van nog langer geleden, dat was in de begintijd toen je inderdaad ook nog naam en adres moest opgeven omdat ook de weekabonnementen toch nog persoonsgebonden waren. In 2015 verdwijnen alle loketten en zul je de kaart dus via de automaat of de voorverkoop moeten aanschaffen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Geert schreef:Dan moet Arriva maar automaten plaatsen.
Er zijn wel automaten, maar van een type dat niets kan.
Het probleem speelt bij de 7 station die de laatste jaren zijn geopend buiten het HRN.
De motivatie is dat je als alternatief een e-ticket kunt kopen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Justin »

Moet toch maar eens uitzoeken hoe lang zo'n Oystercard geldig is. Ding heb ik nu al sinds 2008, en hij blijft maar werken elk jaar :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Justin schreef:Moet toch maar eens uitzoeken hoe lang zo'n Oystercard geldig is. Ding heb ik nu al sinds 2008, en hij blijft maar werken elk jaar :P.
Goeie, die van mij is uit 2007 en ik heb ook geen idee. Staat geen datum op in ieder geval.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Justin schreef:Moet toch maar eens uitzoeken hoe lang zo'n Oystercard geldig is. Ding heb ik nu al sinds 2008, en hij blijft maar werken elk jaar :P.
En dat zal hij blijven doen ook:
Visitorshop.tfl.gov.uk schreef: I bought a Visitor Oyster Card a couple of years ago. Can I still use this when I come to London?
Yes, Visitor Oyster cards never expire. You can top up your pay as you go credit at any Tube station
ticket office or machine, Oyster Ticket Stops, Travel Information Centres and some National Rail
stations.
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 04 jan 2015, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Stéphane »

Dat moeten we over 50 jaar eens testen :-)
Waarom verlopen OV Chipkaarten eigenlijk?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door casper_rzb »

om de foto?
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door microshit »

Ook de anonieme verlopen 5 jaar na productie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Het heeft vooral technische redenen volgens mij. Doordat de kaarten faseren kan je nieuwere technologie introduceren zonder voor eeuwig compatibel te zijn met stokoude kaarten. De huidige kaarten bevatten bijvoorbeeld al een ander soort chip dan de eerste kaarten, die nu vaak al vervallen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Daniel »

Zag in Amersfoort vanmorgen op de deur van de loketten al een briefje hangen dat er vanaf 19 juni geen kaartjes met korting en maandtrajectkaarten meer aan de balie gekocht kunnen worden. Aannemelijk in verband met de ombouw, maar dan nog... wat is er kennelijk zo moeilijk aan het printen van een prijs met korting op zo'n wegwerpchipkaart in de overgangsperiode?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

casper_rzb schreef:om de foto?
Nee, om de reiziger om de vijf jaar 7,50 te laten dokken. Die 7,50 is pure winst voor de OV-bedrijven; wat kost nou een stukje plastic met een chip?
De mortuis nil nisi bene
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Nitein-Repart »

Een stuk plastic met chip is natuurlijk duurder dan een papieren kaartje, die 7,50 euro voorkomt een extra verhoging van de OV-tarieven, hoewel ik die 7,50 euro ook belachelijk vind.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Obus schreef:
casper_rzb schreef:om de foto?
Nee, om de reiziger om de vijf jaar 7,50 te laten dokken. Die 7,50 is pure winst voor de OV-bedrijven; wat kost nou een stukje plastic met een chip?
Het produceren van één chipkaart kost nog geen € 0,91 (zie deze uitzending van De Rekenkamer, ongeveer na 11 minuten is dat in beeld).
Kortom: die € 7,50 is dus pure zakkenvullerssubsidie. Iedere vijf jaar opnieuw.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

Nou ja, er zullen ongetwijfeld reële kosten mee gedekt worden (distributie, administratie bij TLS, etc.), dus om dat nou 'zakkenvullerssubsidie' te noemen gaat me wat te ver. (Maakt TLS al winst?) Of je die kosten allemaal op de reiziger moet verhalen is een verhaal, vind zelf van niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Tristan schreef: Het produceren van één chipkaart kost nog geen € 0,91 (zie deze uitzending van De Rekenkamer, ongeveer na 11 minuten is dat in beeld).
De rest is om de (personeels)kosten van TLS te dekken. Net als dat je bij AH ook voor de kosten van de winkel en het personeel betaalt als je een kilo spruitjes koopt.

Wel zijn de kosten veel te hoog, wat contraproductief is omdat mensen daardoor afzien van het kopen van een kaart en dat kost weer inkomsten.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Frans F schreef:Net als dat je bij AH ook voor de kosten van de winkel en het personeel betaalt als je een kilo spruitjes koopt.
Ja, als ik spruitjes koop, betaal ik idd een deel (samen met alle andere klanten) van de kosten van de winkel en het personeel. Maar de bonuskaart, waarmee ik korting krijg, is gratis.

De afgelegde of af te leggen reis is de kilo spruitjes, de ov-chipkaart, waarop ik (kortings)abonnementen kan laden, is de bonuskaart: voor de gemaakte reizen moet betaald worden, de kaart behoort gratis te zijn.

Bij alle (klantvriendelijke) detailhandelaren die gebruik maken van een klantenkaart, is de kaart gratis:
- AH Bonuskaart: gratis
- AirMilespasje: gratis
- V&D VIP-pas: gratis
- Kruidvatvoordeelpas: gratis
- Intersportklantenkaart: gratis
Laatst gewijzigd door Tristan op do 05 jun 2014, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door huibf »

Produceren kost misschien dan wel 90 cent, maar er zit verder wel een heel systeem omheen.
Tristan kan hier wel wat tegen hebben. Maar zoals ik al vaker schrijf;
Een bankpas kost je ook een paar euro per maand. Een rijbewijs pasje 40 euro.
7.50 is wellicht aan de hoge kant, zeker wat betreft de geldigheid. Dat zou best naar 10 jaar mogen.

Een klantenkaart is echt wat anders dan een chipkaart systeem. Toch wel wat complexer. Vergelijk dat met een bank/per systeem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

7,50 is ook een drempel om fraude te voorkomen. Zouden de kosten lager zijn dan is het aantrekkelijker om een nieuwe kaart te bestellen dan om een negatief saldo aan te vullen. Dat moet je ook niet willen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Het heeft vooral technische redenen volgens mij. Doordat de kaarten faseren kan je nieuwere technologie introduceren zonder voor eeuwig compatibel te zijn met stokoude kaarten. De huidige kaarten bevatten bijvoorbeeld al een ander soort chip dan de eerste kaarten, die nu vaak al vervallen zijn.
Maar waarom hoeft dat bij de Oyster dan niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Dan moet het juist een borg worden: € 7,50 borg betalen, aan het einde van de looptijd van de kaart kun je hem inleveren bij een ov-chipkaartverkooppunt. Daar wordt bij inlevering van de kaart gecontroleerd wat het actuele saldo is. Als dat positief is, krijg je je restsaldo plus de volledige borg kosteloos terug, als het saldo negatief is, krijg je de borg verminderd met de restschuld terug.

Juist doordat het momenteel geen borgbedrag is, zorgen veel mensen ervoor dat het saldo aan het einde van de looptijd van de kaart zo ver mogelijk onder € 0,00 komt om zo toch nog een deel van die € 7,50 min of meer terug te krijgen.

Kortom: die € 7,50 zorgt er niet voor dat fraude wordt voorkomen, maar zorgt er voor dat er fraude wordt gepleegd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten