Pagina 5 van 7

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 15:23
door Meltrain
Nou ja, er zitten wel wat kosten aan de kaart (zoals hierboven verteld), dus dan zou ik gaan voor € 2,50 als kostprijs en € 5,00 als borg. Voor de rest ben ik het eens met je voorstel.
Dat zo veel mogelijk reizen onder de € 0,00 werkt alleen maar bij anonieme kaarten: bij persoonlijke kaarten krijg je doodleuk een rekening van TLS.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:00
door Frans F
Meltrain schreef:Maar waarom hoeft dat bij de Oyster dan niet?

Oudere Oyster kaarten zijn inmiddels ook niet meer te gebruiken.
Om technische redenen uitgefaseerd.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 17:03
door Frans F
Bee schreef:7,50 is ook een drempel om fraude te voorkomen. Zouden de kosten lager zijn dan is het aantrekkelijker om een nieuwe kaart te bestellen dan om een negatief saldo aan te vullen. Dat moet je ook niet willen.

Dat is ook op te lossen door een deel van de prijs als borg te beschouwen.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 18:19
door Obus
Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 19:32
door Vinny
Die 7,50 is trouwens ook niet helemaal waar, je kunt gewoon negatief staan op een anonieme kaart. Een slimme reiziger maakt een lange busrit met zijn laatste saldo, zodat de facto de kaart slechts 4,50 ofzo gekost heeft.

Daarnaast abonnementshouders krijgen een gratis chipkaart. Ik heb die van de NS al weer enige tijd in bezit, en daar heb ik niet voor hoeven te betalen. Ideaal ding :)

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 20:31
door Tristan
Treinabonnementshouders krijgen de kaart inderdaad gratis van NS. Busabonnementshouders moeten wel de volle mep betalen.

Bij niet-persoonsgebonden kaarten kun je met BTM-reizen het saldo idd zo ver mogelijk onder € 0,00 brengen en dan de kaart weggooien (officieel inleveren als KCA in verband met plastic, lijm en chiptechnologie, maar in de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet).

Bij persoonlijke kaarten krijg je weliswaar een brief van TLS met het verzoek om het negatieve saldo aan te vullen, maar als je die negeert, hoor je er nooit meer wat van.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 20:44
door Obus
Tristan schreef:Bij persoonlijke kaarten krijg je weliswaar een brief van TLS met het verzoek om het negatieve saldo aan te vullen, maar als je die negeert, hoor je er nooit meer wat van.

Je bent blijkbaar een ervaringsdeskundige :P .

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 21:19
door Tristan
Ja, dat klopt, maar het is inmiddels wel al twee jaar geleden, dus het zou inmiddels veranderd kunnen zijn.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 22:34
door Wubbo
Tristan schreef:Dan moet het juist een borg worden: € 7,50 borg betalen, aan het einde van de looptijd van de kaart kun je hem inleveren bij een ov-chipkaartverkooppunt. Daar wordt bij inlevering van de kaart gecontroleerd wat het actuele saldo is. Als dat positief is, krijg je je restsaldo plus de volledige borg kosteloos terug, als het saldo negatief is, krijg je de borg verminderd met de restschuld terug.

Juist doordat het momenteel geen borgbedrag is, zorgen veel mensen ervoor dat het saldo aan het einde van de looptijd van de kaart zo ver mogelijk onder € 0,00 komt om zo toch nog een deel van die € 7,50 min of meer terug te krijgen.

Kortom: die € 7,50 zorgt er niet voor dat fraude wordt voorkomen, maar zorgt er voor dat er fraude wordt gepleegd.
Ik vraag me sterk af hoeveel mensen eindigen met een negatief saldo omdat de OV-chipkaart geld kost. Ik verwacht dat het aantal niet heel veel anders is dan als de OV-chipkaart geen geld (of veel minder geld) zou kosten, maar laat me graag overtuigen door een degelijk onderzoek ;-).

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 23:48
door dennistd
In maart is mijn OV-chipkaart verlopen (een Studenten-OV met OCW-uiterlijk) en ondanks het saldo van -€1,50 heb ik niets gehoord van TLS. De OV-chipkaart was trouwens ook al zeker twee jaar niet meer gebruikt.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 11:05
door Daantje
Ik heb een jaartrajectabonnement van NS en krijg elk jaar een nieuwe chipkaart. Al mijn oude staan in de min en nog nooit wat gehoord.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 11:17
door Obus
Daantje schreef:Ik heb een jaartrajectabonnement van NS en krijg elk jaar een nieuwe chipkaart. Al mijn oude staan in de min en nog nooit wat gehoord.

Een gouden kans voor de incassobureaus!

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 11:56
door reisthijs
Terug naar de eenmalige kaarten, hier een mooi overzicht van de veranderingen per 9 juli
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/veelgestelde-vragen.html

Met nog een paar last-minute oplossingen:
-Railrunner is voortaan ook geldig zonder begeleiding van een volwassene
-Jaartrajectkaarthouders krijgen de mogelijkheid enkele reizen en retours als los product op hun kaart te laden.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 12:03
door Dagren
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.


Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 12:44
door Obus
Dagren schreef:
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.


Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.

Nee? Kom dan aub met een berekening hoeveel de totale kosten dan wel bedragen. Ik zie niet in wat voor een personeelskosten er bij de productie van een stukje plastic komen. Of worden de OV-chipkaarten onder rabbinaal toezicht geproduceerd?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 13:25
door Suus
Je hebt sowieso nog 50 cent verzendkosten. De envelop, de brief, het papier met de AV OVC en het dotje lijm waarmee de kaart is vastgemaakt zijn ook niet gratis...

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 13:34
door marlies
Nee precies, alleen al het dotje lijm betekent dat ze voor 7,50 waarschijnlijk met verlies verkocht worden.

Overigens kreeg ik zelf gratis een nieuwe chipkaart van NS omdat, volgens de brief, mijn oude binnenkort zou gaan verlopen (waarbij 'over 3,5 jaar' blijkbaar al 'binnenkort' is) :P

In werkelijkheid was er waarschijnlijk een technische reden dat ze geen nieuwe VDU konden koppelen aan een kaart waar het al eerder op had gestaan, ofzo? Either way, de oude ligt sindsdien los in een vakje van mijn tas zodat ik in theorie nog tegen vol tarief naar huis kan reizen als m'n portemonnee gejat/verloren is.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 13:56
door Obus
Bee schreef:Je hebt sowieso nog 50 cent verzendkosten. De envelop, de brief, het papier met de AV OVC en het dotje lijm waarmee de kaart is vastgemaakt zijn ook niet gratis...

Verzendkosten? Je trekt zo'n kaart toch gewoon uit de automaat? En wat kost zo'n automaat per kaart? Nauwelijks iets.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 13:59
door Dagren
Obus schreef:
Dagren schreef:
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.


Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.

Nee? Kom dan aub met een berekening hoeveel de totale kosten dan wel bedragen. Ik zie niet in wat voor een personeelskosten er bij de productie van een stukje plastic komen. Of worden de OV-chipkaarten onder rabbinaal toezicht geproduceerd?


Een berekening? Ik zeg dat er meer kosten bij komen kijken dan enkel de productiekosten. Dat betekent niet dat ik zeg over de exacte cijfers van deze kosten te beschikken. Het lijkt mij overigens niet zo heel moeilijk om te bedenken dat zoiets niet volledig zonder personeel geproduceerd en verspreid wordt. Ik ging er al ten onrechte vanuit dat ik dit niet uit hoefde te leggen, maar ik mag toch echt wel hopen dat je niet denkt dat er geen personeel bij komt kijken.

En nee, dat betekent niet dat ik zeg dat er €6,59 aan personeelskosten gemaakt worden, voordat mij dat in de mond gelegd wordt.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 14:01
door marlies
Ik weet niet of het jaarverslag van TLS openbaar is (vast niet, en dat is een slechte zaak eigenlijk) maar daar zou je het uit kunnen halen.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 14:06
door Dagren
Misschien wel, maar dat is totaal het punt niet. Ik dacht dat dat nu toch wel duidelijk was. Met of zonder berekening of jaarverslag kan eenieder verzinnen dat er meer kosten bij komen kijken dan enkel de productiekosten.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 14:12
door marlies
Nee, maar je zegt dat je niet over de exacte cijfers beschikt. Ik noem simpelweg een manier om daar aan te komen. Zodat je kunt vaststellen of 7,50 een redelijk prijs is ja of nee. Dat lijkt me relevanter dan "het kost meer dan alleen de productiekosten" want dat valt wel een beetje in de categorie "water is nat". De relevante vraag is: hoeveel meer dan alleen die productiekosten. Mijn gok? Niet bijster veel.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 14:25
door Dagren
Mee eens, het is een "water is nat"-reactie. Vandaar mijn verbazing dat er toch aan getwijfeld leek te worden.

Ik vind het "2,50 kosten + 5 borg" idee dan ook helemaal niet zo raar. Ervan uitgaande dat 2,50 een realistisch bedrag is, anders kun je de verhoudingen nog aanpassen om wel overeen te komen met de werkelijkheid.

Maar gezien de schulden van TLS zal er voorlopig nog weinig goedkoper gemaakt worden op chipkaartgebied, of zijn die schulden al afbetaald?

Edit: Dit wordt op deze manier trouwens wel een heel algemeen OV-Chipkaart topic. Misschien niet helemaal de bedoeling. ;)

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 16:04
door Obus
Dagren schreef:
Obus schreef:
Dagren schreef:
Obus schreef:Als de OV-chipkaart inderdaad 91 eurocent kost, dan dient de kaart voor de consument ook 91 eurocent te kosten. Een borg/statiegeld mag dan wel berekend worden. Zet de prijs dan op 1,91: dan is de borg meer dan 100% van de werkelijke waarde.


Dat is dus niet het geval, de productiekosten zijn 91 cent. Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat productiekosten niet de enige gemaakte kosten zijn.

Nee? Kom dan aub met een berekening hoeveel de totale kosten dan wel bedragen. Ik zie niet in wat voor een personeelskosten er bij de productie van een stukje plastic komen. Of worden de OV-chipkaarten onder rabbinaal toezicht geproduceerd?


Een berekening? Ik zeg dat er meer kosten bij komen kijken dan enkel de productiekosten. Dat betekent niet dat ik zeg over de exacte cijfers van deze kosten te beschikken. Het lijkt mij overigens niet zo heel moeilijk om te bedenken dat zoiets niet volledig zonder personeel geproduceerd en verspreid wordt. Ik ging er al ten onrechte vanuit dat ik dit niet uit hoefde te leggen, maar ik mag toch echt wel hopen dat je niet denkt dat er geen personeel bij komt kijken.

En nee, dat betekent niet dat ik zeg dat er €6,59 aan personeelskosten gemaakt worden, voordat mij dat in de mond gelegd wordt.

'Er komen meer kosten bij kijken' is een vage omschrijving. Ja, natuurlijk komen er meer kosten bij kijken, maar de vraag is hoeveel. Het stukje plastic met chip kost € 0,91, daar zitten de personeelskosten voor de productie bij inbegrepen. Dan hebben enkel nog distributiekosten en personeelskosten in de vorm van administratiekosten. De distributiekosten hangen af van de vorm van distributie (per brief of gewoon uit de automaat halen). Dan resten slechts de administratiekosten. Die zijn afhankelijk van een aantal factoren (in hoeverre is er automatisering bijvoorbeeld). Ik ben ervan overtuigd dat de administratiekosten van anonieme ov-chipkaarten nihil is. Wat betreft de persoonlijke ov-chipkaarten, al dan niet met of zonder reisproducten, zullen er (geringe) administratiekosten zijn. Tot slot zie ik niet in welk ander dan genoemd personeel bij de productie van de ov-chipkaart betrokken is (en dus niet bij de boekhouding e.d., dat is weliswaar personeel, maar is niet direct betrokken bij de productie).

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 16:08
door Meltrain
Iets wat ik volgens mij nog niet had gelezen: de e-tickets blijven zonder toeslag bestaan. Als je dus geen OV-Chipkaart hebt, is het dus voordeliger om de kaartjes online te kopen en zelf uit te printen.