Pagina 4 van 7

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 00:53
door Geert
Frans F schreef:
Geert schreef: Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Bij Arriva kan dat niet overal omdat er daar niet overal van die automaten staan.
Dan moet Arriva maar automaten plaatsen. Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van een vervoerder die geen papieren kaartjes meer wil verkopen.
Vinny schreef:In Londen heb ik een naar gevoel over gehouden aan het loketpersoneel: "Nee jongen, wat jij wilt kan absoluut niet. Jij bent maar een simpele toerist dus het feit dat je al weet wat een Oyster Card is betekent dat je te veel op het internet surft waardoor je een bedreiging vormt voor onze werkgelegenheid. Jij hoor hier niet thuis. Dat ding geven we je ook niet".
Nou ja, aan het eind van het verhaal werd ik opgezadeld met een drie-dagen kaartje. Maar goed, heb ik weer weten te verkopen toen ik naar Nederland terug ging waardoor ik in essentie niet duurder uit was.. (A)
Gek, twee jaar geleden tijdens de Olympische spelen ben ik gewoon naar het loket gegaan en heb ik gevraagd om een Oyster card met een weekkaart die ik gewoon meteen meekreeg, met plattegrondje van de Tube. Geen moeilijke verhalen of iets. (Was trouwens nog een speciale Oyster card ook met Olympische opdruk, collectors item ;))

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 01:05
door Vinny
Mijn ervaring is al weer van iets langer geleden, maar ik heb het twee keer geprobeerd en twee keer een antwoord gekregen met iets in de trend van: "Ja, geen woonadres of postcode. Ja dan wordt het natuurlijk lastig... etc." gekregen. In ieder geval geen Oystercard... :roll:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 07:11
door patat
webguy schreef:Je hebt of een QR code of een NFC chip maar nooit beide.
Ik hield mijn kaart iig op het witte vlak en hij werd gewoon gelezen. Allicht in de blauwe ring?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 10:30
door hauptbahnhof
Ik ga komende aug naar london voor 4 nachten en ga ook gewoon voor 7 dagenkaart. Dat is hoe dan ook goedkoper dan 5 losse dagkaarten (price-cap). Nou heb ik zelf al een oystercard van 3 jaar geleden dus het is een kwestie van opladen. Maar mij wegsturen zoals dat kennelijk bij Vinny gebeurd is.... Moeten ze niet proberen.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 10:33
door marlies
Uh, je kan een oysterkaart toch zelfs uit de automaat trekken?

Ik heb de mijne in ieder geval ook gewoon zonder Brits adres/postcode gekocht hoor. Ze verkopen ze zelfs aan boord van de eurostar, dus dat het niet voor toeristen zou zijn is echt niet zo.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 12:07
door Frans F
De verkoop van de Oyster Card kon vroeger alleen via een loket. De ervaring van Vinny daarbij is van nog langer geleden, dat was in de begintijd toen je inderdaad ook nog naam en adres moest opgeven omdat ook de weekabonnementen toch nog persoonsgebonden waren. In 2015 verdwijnen alle loketten en zul je de kaart dus via de automaat of de voorverkoop moeten aanschaffen.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: za 24 mei 2014, 12:30
door Frans F
Geert schreef:Dan moet Arriva maar automaten plaatsen.
Er zijn wel automaten, maar van een type dat niets kan.
Het probleem speelt bij de 7 station die de laatste jaren zijn geopend buiten het HRN.
De motivatie is dat je als alternatief een e-ticket kunt kopen.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 13:43
door Justin
Moet toch maar eens uitzoeken hoe lang zo'n Oystercard geldig is. Ding heb ik nu al sinds 2008, en hij blijft maar werken elk jaar :P.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 29 mei 2014, 12:09
door marlies
Justin schreef:Moet toch maar eens uitzoeken hoe lang zo'n Oystercard geldig is. Ding heb ik nu al sinds 2008, en hij blijft maar werken elk jaar :P.
Goeie, die van mij is uit 2007 en ik heb ook geen idee. Staat geen datum op in ieder geval.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: di 03 jun 2014, 15:22
door Tristan
Justin schreef:Moet toch maar eens uitzoeken hoe lang zo'n Oystercard geldig is. Ding heb ik nu al sinds 2008, en hij blijft maar werken elk jaar :P.
En dat zal hij blijven doen ook:
Visitorshop.tfl.gov.uk schreef: I bought a Visitor Oyster Card a couple of years ago. Can I still use this when I come to London?
Yes, Visitor Oyster cards never expire. You can top up your pay as you go credit at any Tube station
ticket office or machine, Oyster Ticket Stops, Travel Information Centres and some National Rail
stations.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 17:31
door Stéphane
Dat moeten we over 50 jaar eens testen :-)
Waarom verlopen OV Chipkaarten eigenlijk?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 17:36
door casper_rzb
om de foto?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 18:18
door microshit
Ook de anonieme verlopen 5 jaar na productie...

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 18:27
door Suus
Het heeft vooral technische redenen volgens mij. Doordat de kaarten faseren kan je nieuwere technologie introduceren zonder voor eeuwig compatibel te zijn met stokoude kaarten. De huidige kaarten bevatten bijvoorbeeld al een ander soort chip dan de eerste kaarten, die nu vaak al vervallen zijn.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 19:16
door Daniel
Zag in Amersfoort vanmorgen op de deur van de loketten al een briefje hangen dat er vanaf 19 juni geen kaartjes met korting en maandtrajectkaarten meer aan de balie gekocht kunnen worden. Aannemelijk in verband met de ombouw, maar dan nog... wat is er kennelijk zo moeilijk aan het printen van een prijs met korting op zo'n wegwerpchipkaart in de overgangsperiode?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 19:50
door Obus
casper_rzb schreef:om de foto?
Nee, om de reiziger om de vijf jaar 7,50 te laten dokken. Die 7,50 is pure winst voor de OV-bedrijven; wat kost nou een stukje plastic met een chip?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 20:39
door Nitein-Repart
Een stuk plastic met chip is natuurlijk duurder dan een papieren kaartje, die 7,50 euro voorkomt een extra verhoging van de OV-tarieven, hoewel ik die 7,50 euro ook belachelijk vind.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 21:13
door Tristan
Obus schreef:
casper_rzb schreef:om de foto?
Nee, om de reiziger om de vijf jaar 7,50 te laten dokken. Die 7,50 is pure winst voor de OV-bedrijven; wat kost nou een stukje plastic met een chip?
Het produceren van één chipkaart kost nog geen € 0,91 (zie deze uitzending van De Rekenkamer, ongeveer na 11 minuten is dat in beeld).
Kortom: die € 7,50 is dus pure zakkenvullerssubsidie. Iedere vijf jaar opnieuw.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: wo 04 jun 2014, 21:22
door Geert
Nou ja, er zullen ongetwijfeld reële kosten mee gedekt worden (distributie, administratie bij TLS, etc.), dus om dat nou 'zakkenvullerssubsidie' te noemen gaat me wat te ver. (Maakt TLS al winst?) Of je die kosten allemaal op de reiziger moet verhalen is een verhaal, vind zelf van niet.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 13:03
door Frans F
Tristan schreef: Het produceren van één chipkaart kost nog geen € 0,91 (zie deze uitzending van De Rekenkamer, ongeveer na 11 minuten is dat in beeld).
De rest is om de (personeels)kosten van TLS te dekken. Net als dat je bij AH ook voor de kosten van de winkel en het personeel betaalt als je een kilo spruitjes koopt.

Wel zijn de kosten veel te hoog, wat contraproductief is omdat mensen daardoor afzien van het kopen van een kaart en dat kost weer inkomsten.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 13:19
door Tristan
Frans F schreef:Net als dat je bij AH ook voor de kosten van de winkel en het personeel betaalt als je een kilo spruitjes koopt.
Ja, als ik spruitjes koop, betaal ik idd een deel (samen met alle andere klanten) van de kosten van de winkel en het personeel. Maar de bonuskaart, waarmee ik korting krijg, is gratis.

De afgelegde of af te leggen reis is de kilo spruitjes, de ov-chipkaart, waarop ik (kortings)abonnementen kan laden, is de bonuskaart: voor de gemaakte reizen moet betaald worden, de kaart behoort gratis te zijn.

Bij alle (klantvriendelijke) detailhandelaren die gebruik maken van een klantenkaart, is de kaart gratis:
- AH Bonuskaart: gratis
- AirMilespasje: gratis
- V&D VIP-pas: gratis
- Kruidvatvoordeelpas: gratis
- Intersportklantenkaart: gratis

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 13:24
door huibf
Produceren kost misschien dan wel 90 cent, maar er zit verder wel een heel systeem omheen.
Tristan kan hier wel wat tegen hebben. Maar zoals ik al vaker schrijf;
Een bankpas kost je ook een paar euro per maand. Een rijbewijs pasje 40 euro.
7.50 is wellicht aan de hoge kant, zeker wat betreft de geldigheid. Dat zou best naar 10 jaar mogen.

Een klantenkaart is echt wat anders dan een chipkaart systeem. Toch wel wat complexer. Vergelijk dat met een bank/per systeem.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 14:19
door Suus
7,50 is ook een drempel om fraude te voorkomen. Zouden de kosten lager zijn dan is het aantrekkelijker om een nieuwe kaart te bestellen dan om een negatief saldo aan te vullen. Dat moet je ook niet willen.

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 15:09
door Meltrain
Bee schreef:Het heeft vooral technische redenen volgens mij. Doordat de kaarten faseren kan je nieuwere technologie introduceren zonder voor eeuwig compatibel te zijn met stokoude kaarten. De huidige kaarten bevatten bijvoorbeeld al een ander soort chip dan de eerste kaarten, die nu vaak al vervallen zijn.
Maar waarom hoeft dat bij de Oyster dan niet?

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Geplaatst: do 05 jun 2014, 15:15
door Tristan
Dan moet het juist een borg worden: € 7,50 borg betalen, aan het einde van de looptijd van de kaart kun je hem inleveren bij een ov-chipkaartverkooppunt. Daar wordt bij inlevering van de kaart gecontroleerd wat het actuele saldo is. Als dat positief is, krijg je je restsaldo plus de volledige borg kosteloos terug, als het saldo negatief is, krijg je de borg verminderd met de restschuld terug.

Juist doordat het momenteel geen borgbedrag is, zorgen veel mensen ervoor dat het saldo aan het einde van de looptijd van de kaart zo ver mogelijk onder € 0,00 komt om zo toch nog een deel van die € 7,50 min of meer terug te krijgen.

Kortom: die € 7,50 zorgt er niet voor dat fraude wordt voorkomen, maar zorgt er voor dat er fraude wordt gepleegd.