Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door wouter15 »

Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

20 mei 2014

Het papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli 2014. Alleen reizende kinderen en houders van een voordeelurenkaart kunnen vanaf die datum alleen nog maar via de ov-chipkaart met korting reizen. Het voltarief treinkaartje wordt vanaf die datum vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Die wordt 1 euro duurder dan het huidige treinkaartje. Dat zijn de vervoerders overeen gekomen. Ze hebben daarbij geen draagvlak weten te creëren bij reizigersorganisaties.


Maar er is ook positief nieuws, vanaf 25 juni krijgen alle treinreizigers die op saldo reizen ook het voordeel van de lange-afstandskorting. Tot nu toe werd die korting bij een reis met meerdere vervoerders alleen toegepast als het een papieren treinkaartje betrof. Door de korting wordt het reizen op saldo met meerdere vervoerders iets goedkoper. Lees verder
Rickingsh

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Rickingsh »

Hier heb ik maar een gepaste reactie voor :')
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Daantje »

Dus dan moet mijn collega zonder chipkaart maar een vol tarief kaartje kopen en declareren bij de baas als ze met mij meereist naar een cursus? En ik dan met mijn trajectkaart geldig tot oktober?
benza

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door benza »

1 euro, het is minder erg dan ik dacht. Toch wordt incidenteel reizen duurder, want als je geen ov-chipkaart heeft geen samenreiskorting. Wellicht een de maatregelen in verband met de fyra problemen om het gat te dichten (dus met de 3.38% verhoging in januari en verhoogde tarieven in de spits).
benza

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door benza »

Daantje schreef:Dus dan moet mijn collega zonder chipkaart maar een vol tarief kaartje kopen en declareren bij de baas als ze met mij meereist naar een cursus? En ik dan met mijn trajectkaart geldig tot oktober?
ns wil dat iedereen een ov-chipkaart koop. Het is ook 7.50, toch een goede bron van inkomst.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door webguy »

Je hebt ook nog de etickets die iig nog wel met korting zijn te kopen, weet niet of die verdwijnen, maar zou mij niet verbazen als ze nog even blijven.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door verfmeer »

Verdient NS aan die OV-Chipkaarten? Ik dacht dat Trans Link Systems de opbrengsten kreeg.
benza

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door benza »

verfmeer schreef:Verdient NS aan die OV-Chipkaarten? Ik dacht dat Trans Link Systems de opbrengsten kreeg.
Oh ik dacht dat de opbrengsten waren verdeeld.

Ik snap ook niet waarom de reisorganisaties klagen over het verplicht in-uit checken. Het is toch logisch, anders kan je het kaart gebruiken voor verschilllende retour op hetzelfde dag? Dan neemnt niet af dat verplicht checken bij een abonnement is onzin;want daar heb je wel onbeperkte reizen op het betreffende traject.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Suus »

webguy schreef:Je hebt ook nog de tickets die iig nog wel met korting zijn te kopen, weet niet of die verdwijnen, maar zou mij niet verbazen als ze nog even blijven.
Het e-ticket met korting gaat er 9 juli ook uit. Volgens NS omdat ze minder e-tickets willen gaan verkopen wegens de beperkte capaciteit voor e-tickets bij de poortjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door benza »

webguy schreef:Je hebt ook nog de etickets die iig nog wel met korting zijn te kopen, weet niet of die verdwijnen, maar zou mij niet verbazen als ze nog even blijven.
Volgens het bron van treinreiziger.nl gaat de e-tickets met korting weg;of heb ik het verkeerd begrepen?
Toch grappig dat in deze internet-tijd e-tickets zijn minder in trek bij vervoerders, al snap ik uiteraard de reden.

Maar hoe gaat het werken in praktijk met internationale reizigers! Zij hebben er geen barcode, het is meestal een sort qr-code. En over interail/eurail?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door webguy »

Interessant afweging van etickets, maar er komen inderdaad weinig poortjes met scanner (heeft iemand die al gezien?). Mensen met internationale tickets krijgen ook op diverse manieren een barcode.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Suus »

benza schreef:Maar hoe gaat het werken in praktijk met internationale reizigers! Zij hebben er geen barcode, het is meestal een sort qr-code. En over interail/eurail?
Op e-tickets zitten qr-codes, die zouden leesbaar moeten zijn. Ik vermoed dat een meerderheid van de reizigers met e-tickets reist, maar er zullen vast nog wel probleemgevallen tussen zitten.

Ben ook benieuwd of de barcodescanners goed om kunnen gaan met mobiele tickets, die je niet hoeft uit te printen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door huibf »

Mooi, dan ik ik helemaal legaal reizen buiten mijn traject door in te checken met mijn JTK. Reiskosten 0 euro. Immers kaartje kopen met korting kan niet.
Heerlijkm en dat tot maart 2015.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door webguy »

Bee schreef:Ben ook benieuwd of de barcodescanners goed om kunnen gaan met mobiele tickets, die je niet hoeft uit te printen :P
Sowieso zijn de enige mobiele tickets voorlopig die van de DB en dan alleen met een grensoverschrijdend deel geloof ik.

Maar mogelijk werken telefoons als de brightness goed staat... Waarom zou het anders niet werken?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door tsov »

Bij het vliegtuig gaat het met mobiele instapkaarten ook goed, dus dat zal wel loslopen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Suus »

webguy schreef:
Bee schreef:Ben ook benieuwd of de barcodescanners goed om kunnen gaan met mobiele tickets, die je niet hoeft uit te printen :P
Sowieso zijn de enige mobiele tickets voorlopig die van de DB en dan alleen met een grensoverschrijdend deel geloof ik.
Thalys Ticketless, die hoef je ook niet uit te printen als je dat niet wil :wink:
Maar mogelijk werken telefoons als de brightness goed staat... Waarom zou het anders niet werken?
De NS helpdesk meldt als reden dat je e-tickets altijd moet uitprinten omdat de barcodescanners van de conducteur de kaartjes anders niet kunnen lezen, en ook de Albert Heijn heeft bij hun kassa's moeite met het lezen van kortingscoupons vanaf mobiele telefoonschermen. Daarom ben ik benieuwd of dit wel gaat werken :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Aking »

NOSop3 meldt overigens dat HET papieren treinkaartjes verdwijnt, en niet alleen die met korting...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Tristan »

wouter15 schreef:Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli
Niet erg slim om het dan te doen. Immers, rond 30 juni doet de rechter uitspraak in de zaak of het papieren kaartje wel afgeschaft mag worden omdat de ov-chipkaart mogelijk niet aan alle EU-regels voldoet.

Ongeacht de uitspraak, is hoger beroep in Nederland niet mogelijk (het CBB is hier, voor dit soort zaken, het hoogste orgaan), maar er kan nog wel beroep worden aangetekend bij het Europees Hof van Justitie

Als de rechter Mendel Mobach gelijk geeft, gaat NS zeker beroep aantekenen, als de rechter NS gelijk geeft, is de kans zeer groot dat de heer Mobach beroep gaat aantekenen.

In beide situaties volgt er nog een lange procedure. In afwachting daarvan mag er niets gewijzigd worden, dus moet het papieren kaartje blijven bestaan.
Laatst gewijzigd door Tristan op di 20 mei 2014, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door VIRM »

Wat een prutzooi. Ik heb door mijn visuele beperking op sommige stations moeite om de CiCo-palen te vinden, waardoor ik tijdens mijn kortingsperioden gewoon een kaartje koop bij de tickets en service. Een goed alternatief is er voorlopig niet, omdat NS het bij halfbakken oplossingen houdt. :(
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Aking »

Eigen schuld vriend! Moet je maar niet half blind zijn!

Kom nou.. Koop een hond of een stok ofzo!




( :X )
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Somoht »

VIRM schreef:Wat een prutzooi. Ik heb door mijn visuele beperking op sommige stations moeite om de CiCo-palen te vinden, waardoor ik tijdens mijn kortingsperioden gewoon een kaartje koop bij de tickets en service. Een goed alternatief is er voorlopig niet, omdat NS het bij halfbakken oplossingen houdt. :(
Het is nog erger, voor die euro mag je ook nog eens op zoek naar de cicopaal om in en uit je sjekken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Freek »

benza schreef:Wellicht een de maatregelen in verband met de fyra problemen om het gat te dichten.
Volgens de vervoerders is de toeslag nodig om de extra kosten voor de eenmalige chipkaart te dekken. In de oorsprongelijke plannen was er geen ruimte voor een eenmalige chipkaart. Volgens de vervoerders blijven ze nu dus zitten met de kosten voor automaten, de chipkaarten zelf en overige instandhoudingskosten. De euro toeslag moet deze kosten dekken.
benza schreef:Ik snap ook niet waarom de reisorganisaties klagen over het verplicht in-uit checken. Het is toch logisch, anders kan je het kaart gebruiken voor verschilllende retour op hetzelfde dag? Dan neemnt niet af dat verplicht checken bij een abonnement is onzin;want daar heb je wel onbeperkte reizen op het betreffende traject.
In- en uitchecken is volkomen in het belang van de vervoerder en niet van de klant. Op de eenmalige chipkaart komt een datum en een traject te staan. Inchecken is dus nergens voor nodig, immers aan de buitenkant is te zien wanneer de kaart geldig is en bovendien is de kaart al betaald. Het probleem van meerdere keren per retour op 1 dag reizen is niet nieuw, dat kan ook met de huidige papierenkaartjes
Webguy schreef:Interessant afweging van etickets, maar er komen inderdaad weinig poortjes met scanner (heeft iemand die al gezien?). Mensen met internationale tickets krijgen ook op diverse manieren een barcode.
De eerste poortjes zouden voorzien moeten zijn (Maar sla me niet dood als het niet zo is, ik meen dat in Rotterdam een poortje voorzien was). Op stations waar internationale treinen stoppen en waar poortjes komen/zijn zullen alle poortjes voorzien worden van barcode readers. Op andere stations wordt per uitgang minimaal 1 poortje (het brede poortje) voorzien van een barcode reader.

Internationale tickets gaan inderdaad ook werken met een barcode. De meeste homeprinttickets zijn bijvoorbeeld voorzien van de juiste barcode. Voor gevallen waarin de barcode niet werkt zal gewerkt worden met een sleutelkaart.
Mooi, dan ik ik helemaal legaal reizen buiten mijn traject door in te checken met mijn JTK. Reiskosten 0 euro. Immers kaartje kopen met korting kan niet.
er komt voor JTK houders een speciale oplossing, wacht de brief die je krijgt dus maar af. Dan kun je weer keurig betaald reizen. En een check in geeft natuurlijk niet aan dat je een geldig vervoerbewijs hebt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Freek »

NS heeft via haar twitteraccount inmiddels ook de oplossing voor JTK bekend gemaakt. Deze groep krijgt mogelijkheid losse ritjes met korting via de automaat op de JTK chipkaart te laden.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door Tristan »

Waarom dat niet gewoon als standaardoplossing? Als er losse ritjes op de kaart geladen kunnen worden (ook voltarief), de aanschafprijs verlaagd wordt naar € 0,00 of omgezet tot borg, voldoet de ov-chipkaart sowieso wel aan de EU-regels en is de kaart gelijk een heel stuk klantvriendelijker.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Bericht door iljitsch »

Nou nou, het gezeur is niet van de lucht!

In de trams, bussen en metro's werkt eea nu toch ook wel zonder problemen?

Het enige wat mij verbaast is dat het nu zo snel gaat, binnen twee maanden.

NS/Translink zouden er wel goed aan doen om een actie te doen om mensen goedkoop aan een chipkaart te helpen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten