Pagina 1 van 7

Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 20:31
door wouter15
Betalende treinreizigers beboet

30 mei 2014

Abonnementhouders krijgen in het openbaar vervoer steeds vaker een boete als ze vergeten in te checken. Dat blijkt uit talloze klachten die reizigersvereniging Rover heeft gekregen. Het gaat bijvoorbeeld om reizigers met een Altijd Vrij-abonnement, NS Business Card of een Studenten-OV.


Ze reizen met een afgekocht vervoersbewijs, maar moeten wel in- en uitchecken. Doen ze dat niet, dan kan dat een boete opleveren tot meer dan 35 euro. Bij zowel NS, Arriva, Connexxion als Syntus zijn er klachten bekend waarbij betalende reizigers toch beboet zijn. Voor Veolia kwamen er geen klachten binnen. Die vervoerder geeft de eerste twee keer dat een reiziger met een betaald abonnement vergeet in te checken geen boete. Lees verder

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 21:20
door benza
Ik las op het website van de ns, dat er zijn geen correctie tarieven bij vergeten uit te checken met een altijd vrij abonnement? Of misschien geldt dat alleen voor ns business card.

Ik ben absoluut geen privacy-freak, maar het blijft toch raar dat de ns echt wil weten waar je naartoe gaat; ook als je een altijd vrij abonnement koopt.

Trouwens, worden reisinformatie verkocht aan derde partijen? Bijvoorbeld iemand die gaat vaak naar Essen krijgt een aanbieding voor de zoo. Het doet mij denken aan wat ING wilde doen met klanten pin gegevens.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 21:28
door fogeltje
NS wil het natuurlijk weten om te kunnen zien op welke trajecten het druk is en waar niet zodat men daarop kan inspelen met materieelinzet.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: vr 30 mei 2014, 23:13
door Frans F
benza schreef:Ik ben absoluut geen privacy-freak, maar het blijft toch raar dat de ns echt wil weten waar je naartoe gaat; ook als je een altijd vrij abonnement koopt.
De opbrengsten worden verdeeld op basis van in- en uitchecken. Niet inchecken betekent dat de vervoerder ook geen geld krijgt.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 10:39
door VIRM
Als de conducteur mag bepalen - de zogenoemde discretionaire bevoegdheid - dan weet ej als reiziger vervolgens ook niet meer waar ja aan toe bent.

I check zelf tijdens mijn vrijreizen periode niet of nauwelijks in- of uit bij de trein, en als ik uitleg waarom zijn de conducteurs altijd coulant. Maar formeel gezien zou ik dus ook gewoon een boete aan mijn broek kunnen krijgen.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 11:27
door zone5324bericht...
tja. aan de buitenkant van de kaart is niet altijd meer te zien, welk product er op de kaart staat.

eigenlijk is dit net zoals met instappen met een ongestempeld kaartje zonder datum. dat was ook zwartrijden (of grijs rijden) en werd door de ene conducteur nog door de vingers gezien en werd het kaartje door deze afgestempeld en de ander schreef een nieuw kaartje uit (en tegenwoordig dus een boete).

en bij controle in tram of metro met een ongestempelde kreeg je standaard ook meteen een boete.

je moet die OVC-kaart dus gewoon zien als strippenkaart of kaartje zonder datum waarbij je altijd eerst langs de stempelautomaat moet voordat je instapt.

alleen heb je nu het voordeel, dat je die stempelautomaat al vaak tegenkomt bij het instappen of bij de ingang en bij poortjes kun je niet eens vergeten in te checken.

maar geldt voor abonnementen niet meer, dat ze 1 of 2 keer bj vergeten kaart (of in te checken) het geldt van het nieuwe kaartje (of boete) terug kunnen krijgen?

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 11:46
door huibe
VIRM schreef:I check zelf tijdens mijn vrijreizen periode niet of nauwelijks in- of uit bij de trein, en als ik uitleg waarom zijn de conducteurs altijd coulant. Maar formeel gezien zou ik dus ook gewoon een boete aan mijn broek kunnen krijgen.
Ben ik toch benieuwd naar deze typisch Nederlandse burgerlijke ongehoorzaamheid. Want ik blijf het altijd zo'n kul argument vinden 'ik heb er toch voor betaald..' terwijl duidelijk in de voorwaarden staat dat je verplicht bent om in en uit te checken om de kaart geldig te laten zijn.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 17:49
door Stefan
Precies, met je strippenkaart kon je toch ook niet gewoon zo de bus/tram/metro (of wat dan ook) instappen zonder 'm af te stempelen ondanks je er voor betaald hebt?

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 17:55
door Frans F
VIRM schreef: Maar formeel gezien zou ik dus ook gewoon een boete aan mijn broek kunnen krijgen.
Dat zou ook tijd worden.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 18:00
door Hainje
Gewoon in- en uitchecken inderdaad. Geen gezever verder.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 18:05
door Daniel
Stefan schreef:Precies, met je strippenkaart kon je toch ook niet gewoon zo de bus/tram/metro (of wat dan ook) instappen zonder 'm af te stempelen ondanks je er voor betaald hebt?
Strippenkaart is natuurlijk geen geldige vergelijking, maar met een sterabonnement kon je ook niet instappen (in de meeste gevallen) zonder 'm aan de chauffeur te laten zien. De chauffeur kan nu niet meer zien of hij geldig is, dus laat je hem aan de kaartlezer zien. Feitelijk niet anders natuurlijk, alleen bij de trein gaat deze vergelijking niet op. Immers, daar hoefde je zelden iets te laten zien voor je instapte en de HC kan gewoon zien of er een geldig abonnement op de kaart staat.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 18:19
door VIRM
Frans F schreef:
VIRM schreef: Maar formeel gezien zou ik dus ook gewoon een boete aan mijn broek kunnen krijgen.
Dat zou ook tijd worden.
Aangezien ik bijna blind ben, kan ik je verzekeren dat in- en uitchecken op sommige stations toch best een hele uitdaging is...

Maar als reiziger zou ik gewoon van de vervoerder duidelijkheid willen hebben: welke regel hanteren jullie voor het afgekochte reisrecht?

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 18:40
door Frans F
VIRM schreef: Aangezien ik bijna blind ben, kan ik je verzekeren dat in- en uitchecken op sommige stations toch best een hele uitdaging is...
Dat had je er dan wel even bij mogen zetten. Overigens zit er bij het ROB ook een blinde meneer en die zegt dat hij geen probleem heeft met in- en uitchecken. Hij vond het juist vervelend dat hij als blinde niet bij de kaartjesautomaat terecht kon en daardoor geen kaartje kon kopen op stations/tijdstippen waarop er geen loket open was.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: za 31 mei 2014, 23:25
door Jef400
Frans F schreef: Dat zou ook tijd worden.
Voor het eerst dat ik het met je eens ben :p

Ontopic: Daarom ergerde ik me ook aan het gezeur van de studenten dat ze in en uit moeten checken, dat moet ik als havist toch ook als ik tussen Amsterdam-Sloterdijk en Amsterdam CS reis...

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 00:14
door Ardan
Brand me maar af, maar ik koop ook gewoon een papieren treinkaartje met korting. Ik heb DalVoordeel. Geen enkele HC heeft daar moeilijk over gedaan. Wel ben ik eens gewaarschuwd: 'Nu vind ik dit prima, maar straks kun je niet anders meer als de papieren kaartjes eruit gaan, let daar even op!'

Ik denk dat de meeste HC's mijn redenatie wel snappen (al hoefde ik me nog nooit te verantwoorden): ik heb een product dat mij recht geeft op korting. En met een papieren kaartje betaal ik net zo goed dezelfde prijs voor mijn reis als dat ik met checken zou doen, maar zonder eerst nog een borg erbij te hoeven betalen. Ik geef bij controle mijn kaartje en OVC af, HC ziet dat ik een kortingsproduct heb en knipt mijn kaartje.
Wel heb ik eens een HC gehad die zei 'Dit is helemaal geen kortingskaart!' Zeker wel, het is een P-kaart van GVB maar met DalVoordeel erop. Had zij ook weer wat geleerd :P

Maar één van de échte redenen waarom checken eigenlijk verplicht is snap ik wel. Ik heb DalVoordeel, dus niet altijd recht op 40% korting. Door te checken wordt je precieze ritprijs betaald. Een tijdje terug reisde ik eens rond 16 uur, en onderweg bedacht ik me: 'Wanneer gaat de spits ook alweer officieel in? 16 uur of 16:30?' Ik reisde van 15:50 tot 16:15 dus het was een beetje tricky. 'Mocht ik nu eigenlijk wel of niet met korting reizen?' Maar bij de controle was alles helemaal prima :)

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 00:20
door Ardan
Een vraag die me nu te binnenschiet, na het tikken van bovenstaand verhaal:

Welk tarief wordt er berekend als je een kwartier vóór de spitsingang incheckt en een kwartier erná uitcheckt? Betaal je dan spitstarief of daltarief?

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 00:33
door AppleMoose
Dat je met een kortingskaart straks moet inchecken snap ik wel. Maar dat je ook met een SOV (op de geldende dagen), altijd/traject-vrij-abbonnement moet inchecken snap ik niet. Daar doet het tijdstip dat je reist er niet toe, nog hoevaak je heen en weer reist. Een HC kan gewoon zien dat je vrij reizen hebt. Dat de vervoerder graag wil weten hoeveel mensen met de trein gaan (en daarmee ook het geld verdeeld) is een probleem voor de vervoerders, daar moet je de reiziger niet mee lastigvallen.
Kom nu ook niet aan met het excuus dat op basis van die statistieken de treinlengtes worden bepaald, want met die lengtes gaat nog altijd heel veel mis. En al ging dat wel ode, dan nog vind ik dat geen reden om maar altijd te moeten checken. De HC heeft een leuk computerdingetje, bouw daar een telfunctionaliteit in en je hebt ook je statistiekjes. (Zie je als werkgever ook gelijk welke HC wel en welke niet controleert :idea: )

Dat je in de bus/tram wel altijd moet checken snap ik wel, aangezien de chauffeur niet kan zien wat er op staat.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 00:37
door Suus
Ardan schreef:Een vraag die me nu te binnenschiet, na het tikken van bovenstaand verhaal:

Welk tarief wordt er berekend als je een kwartier vóór de spitsingang incheckt en een kwartier erná uitcheckt? Betaal je dan spitstarief of daltarief?
Moment van inchecken is bepalend, dus geen spitstarief.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 00:44
door Kevster
Dit is toch gewoon een simpele kwestie? Je moet gewoon inchecken, dat staat in de AVR-NS waarmee je akkoord gaat wanneer je een abonnement afsluit en de overeenkomst ondertekent. Daarnaast zijn abonnementshouders er ook extra op geattendeerd, zelfs door de conducteurs wanneer ze eens bij een controle niet ingecheckt blijken te hebben. Echt waar, sommige reizigers mogen blij zijn met zulke coulante conducteurs. Of ze hebben gewoon een bord voor de kop.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 09:01
door Frans F
@Ronalddussen
Het gaat ook om de verdeling van de opbrengst tussen NS en Arriva c.s.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 09:54
door Obus
Wie reist, moet gewoon in- en uitchecken. Niet vanwege de statistieken, maar vanwege het principe van het in- en uitchecken. Waar leg je de grens als je reizen zónder in/uitchecken gaat toestaan?

Overigens vind ik wel dat conducteurs zich in de regel coulant moeten opstellen, tenzij er duidelijk misbruik is.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 10:12
door benza
Obus schreef:Wie reist, moet gewoon in- en uitchecken. Niet vanwege de statistieken, maar vanwege het principe van het in- en uitchecken. Waar leg je de grens als je reizen zónder in/uitchecken gaat toestaan?

Overigens vind ik wel dat conducteurs zich in de regel coulant moeten opstellen, tenzij er duidelijk misbruik is.
Nochtans is het niet 100% het geval, bij internationale reizen moet je juist niet in/uitchecken, anders krijgt je meteen een 20€ boete! Dus hier is het wel toegestaan!

En qua AVR-NS voorwaarden, het is ook niet zo dat je een keuze hebt. NS heeft een monopolie op rail-vervoer, en is 100% in bezit van de staat, dus het nederlandse volk. Je kan dus niet zeggen "als je niet akkoord bent ondertekend niet", zoals bij een gewoon commerciele vervoerder. Het is niet zo dat je kan kiezen tussen ns, arrova, connexxion etc...
Dus ik vind ook dat de NS moet luisteren naar wat de vertegenwoordigers van de nederlandse staat zegt (tweede kamer).

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 10:16
door benza
Ardan schreef:Brand me maar af, maar ik koop ook gewoon een papieren treinkaartje met korting. Ik heb DalVoordeel. Geen enkele HC heeft daar moeilijk over gedaan. Wel ben ik eens gewaarschuwd: 'Nu vind ik dit prima, maar straks kun je niet anders meer als de papieren kaartjes eruit gaan, let daar even op!'
)
Her is ook zo dat papieren kaarten bestaan over een een paar weken niet meer.
Dus de NS gaat waarschinlijk niet beginnen met boete schrijven, want het probleem is binnen een paar weken opgelost...

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 12:09
door MdJ
benza schreef:En qua AVR-NS voorwaarden, het is ook niet zo dat je een keuze hebt. NS heeft een monopolie op rail-vervoer, en is 100% in bezit van de staat, dus het nederlandse volk. Je kan dus niet zeggen "als je niet akkoord bent ondertekend niet", zoals bij een gewoon commerciele vervoerder. Het is niet zo dat je kan kiezen tussen ns, arrova, connexxion etc...
Dus ik vind ook dat de NS moet luisteren naar wat de vertegenwoordigers van de nederlandse staat zegt (tweede kamer).
Het enige vereiste voor het ingaan van Algemene Voorwaarden is het kenbaar maken dat je algemene voorwaarden hanteert. (en dat staat bij je reisplanner, op de treinkaartjes en op de stations)

En er is altijd een keuze: niet reizen.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: zo 01 jun 2014, 13:14
door benza
Ik zegt niet dat de AVR bij NS ongeldig zijn. Ik vind alleen dat het tweede kamer (of een andere volk-vertegenwoordiger orgaan) moet wel deze voorwaarden controleren, et als het tegen het algemeen belang dan moet het veranderen.

NS is gewoon een staatsbedrijf, die moet volgens mij vechten voor het algemeen belang, en niet alleen maar voor eigen belang zoals bijvoorbeld AH.