Pagina 6 van 7

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 15:28
door reisthijs
Frans F schreef:
reisthijs schreef:Het gaat over mensen die het vergeten.
Als ik vroeger vergat om een Kruidvatkaartje af te stempelen ging ik ook op de bon.
Dat is geen vergelijkbare situatie.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 17:12
door Abracadabram
Waarom niet?

Je hebt vooraf betaald maar het kaartje is niet geldig omdat je een handeling niet hebt uitgevoerd. Lijkt mij exact de zelfde situatie.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 17:31
door marlies
Dagren schreef:Beetje flauw om meteen met termen als autisten en asperger te gaan zwaaien. Dat slaat inhoudelijk nergens op. Overigens zijn de mensen die je zo noemt niet diegene die er mee moeten dealen. Op dit moment zijn het de mensen die moeite hebben met voorwaarden diegene die ergens mee moeten dealen.
Het ging er over dat ik zei dat het terecht was - wat jij dus ook zegt, dat ze er mee moeten dealen - maar dat het wel onverstandig is om boetes uit te delen omdat dat slecht overkomt.

Daarop kwam de reactie dat dat niet uitmaakt omdat de boetes terecht zijn. Dat is een onzinnige reactie. Iets kan feitelijk gezien volledig terecht zijn maar toch heel slecht overkomen. Het afschieten van zojuist door de brandweer van de verdrinking geredde zwijnen is daar ook een voorbeeld van. Inderdaad, zwijnen buiten de vastgestelde gebieden moeten worden afgeschoten vanwege het risico op de verspreiding van ziektes naar vee. Correct gehandeld, toch een slechte indruk gemaakt. Net als NS bij het grote publiek door o.a. hun optreden bij Kassa over dit onderwerp.

Ik ben natuurlijk niet gekwalificeerd om een heftige diagnose als autisme te stellen, dat weet ik ook wel. En als ik dat wel was had ik, doordat ik daarvoor opgeleid zou zijn, geweten dat je dat ook niet even via het internet kan doen maar dat daarvoor een intensief diagnosetraject nodig is. Dus zo letterlijk moet je dat niet nemen. Maar ik vind het wel een nogal tekenende houding, die je veel in die context terugziet: 'dit is juist en dat de gemiddelde persoon het daar niet mee eens is maakt niet uit want dat kan alleen als hun mening incorrect is'. En zo werkt de wereld dus niet.

De indruk die de gemiddelde Nederlander krijgt van wat je als bedrijf doet is relevant, of die indruk nou correct is of niet, want wat de gemiddelde Nederlander vindt heeft nu eenmaal gevolgen. Als dat niet zo was hadden de namen Fyra en NS Hispeed ook niet hoeven verdwijnen. Maar misschien vind je ook wel dat dat niet terecht was en dat mensen maar te snappen hebben dat dat alleen om de V250 ging. Kan maar zo, we zitten hier tenslotte op een forum met een bovengemiddelde hoeveelheid mensen die een labeltje dat met een A begint hebben, of daar in ieder geval wat meer trekjes van hebben dan gemiddeld.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 19:03
door Tochjo
hauptbahnhof schreef:Wat zou dan de perfecte optie zijn om die mensen alsnog te dwingen om in te checken?
Belonen werkt beter dan straffen. Dat OVMiles-gebeuren van de RET klonk in dat verband wel aardig, al weet ik niet goed wat het inhoudt en hoe het er nu voorstaat. Of korting op je volgende abonnementstermijn. En er zijn vast betere ideeën.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 19:38
door hkuyeren
Ik ben groot voorstander van de proef Achteraf Betalen Consumenten, die momenteel bij de RET wordt gehouden. Je krijgt per maand netjes een factuur met overzicht van je reizen. Ook kan je meerdere ov-chipkaarten toevoegen aan hetzelfde account dus dezelfde factuur. Bovendien hoef je niets voor te financieren. Ander voordeel is dat je direct online je gemiste uitcheck kan corrigeren, en ze denken aan de mogelijkheid om mensen per e-mail te informeren bij een gemiste uitcheck. Dat mag wat mij betreft morgen landelijk worden uitgerold.

De vervolgstap, en daarom plaats ik het bij dit onderwerp, kan Best Price principe zijn. Immers, als je achteraf betaald, kan je achteraf precies bepalen welk abonnement / welk product het beste past bij het reisgedrag. Als je dat doorvoert wordt het opeens heel aantrekkelijk om in- en uit te checken. Je krijgt immers de beste prijs.

Voor vervoerders lijkt het minder aantrekkelijk, zij gaan omzet missen. Maar het OV wordt aantrekkelijker, dat kan reizigers trekken. Bovendien kan je misschien - al zal dat misschien niet heel erg werken - mensen aanmoedigen om meer te reizen. Zeker als je bijvoorbeeld minder per km gaat betalen als je meer reist. Dan kan je zeggen: reis nog x kilometer meer en je gaat een lager tarief betalen. Dan ga je natuurlijk niet direct gelijk extra reizen inplannen, maar reizen waar je twijfelt tussen auto of ov wordt het ov misschien wel interessanter.

En inderdaad OV-Miles is ook een goede stap om reizen met OV-chipkaart aantrekkelijker te maken.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 19:44
door Freek
Gelukkig wordt er achter de schermen aan zo ongeveer alles wat hierboven wordt genoemd als oplossing gewerkt. Er zijn concrete ideeën waarbij er een combi wordt gemaakt van achteraf betalen en best price. Bovendien ook nog aantrekkelijk voor de vervoerders dus er zit ook iets in rondom het vasthouden van klanten. Rustig afwachten, het komt vanzelf op de markt.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 19:50
door Daniel
Freek schreef:Er zijn concrete ideeën waarbij er een combi wordt gemaakt van achteraf betalen en best price.
Eigenlijk is zoiets al op de markt toch, namelijk voor reizen buiten het traject met TrajectVrij. Hoewel het best price principe daar ook alleen nog wordt toegepast voor wat de route voor de tariefberekening betreft en niet voor de grenzen van kortingsperiodes.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 20:39
door benza
Freek schreef:Gelukkig wordt er achter de schermen aan zo ongeveer alles wat hierboven wordt genoemd als oplossing gewerkt. Er zijn concrete ideeën waarbij er een combi wordt gemaakt van achteraf betalen en best price. Bovendien ook nog aantrekkelijk voor de vervoerders dus er zit ook iets in rondom het vasthouden van klanten. Rustig afwachten, het komt vanzelf op de markt.
Ik hoop dat je gelijk heeft. Ik vind het iniatief bij RET zeer interessant.
Op dit moment is het ns product helaas niet klant-vriendelijk:
- verplicht in de rij staan voor uitchecken
- betalen van tevoren voor reizen die zijn nog niet gemaakt.
- verplicht automatische verlenging. Geen andere keuzen.
- abonnement kan online afgeschaft worden, maar om te annuleren moet je verplicht bellen (en dus eeuwige lang wachten) en dan moet je nog bij een automaat. En je kan alleen maar annuleren 2 maanden van tevoren. Als je 1 maanden van tevoren annuleert, wordt je rekening toch leeg gehaald, en je moet nog een keer bellen om het geld terug te storten...
- bij elke nieuw abonnement, moet je address naar ns geven (ook als je geen nieuwe kaart besteld), en daarna wordt je gespammed met onzin e-mails en het ns magazine per post. Een naam en geboortedatum snap ik, maar address?

Ik hoop dus voor meer klant-vriendelijkheid in de toekomst :)

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 20:51
door huibf
Klantvriendelijk is als je voor een vooraf betaald abonnement niet hoef in en uit te checken.
Verdeelsleutel is flauwekul. Die is nl al bekend zodra het abonnement is aangeschaft.

Klantvriendelijk is als je tussen treinvervoerders onderling niet hoeft om te checken.

Klantvriendelijk is je geld terugvragen bij een loket, online.

Klantvriendelijk is alle producten op een kaart zonder conflicten.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 20:55
door benza
Ook.
Het is niet zo dat ik per se ns kritisiseren wil, ik ben bijvoorbeld zeer tevreden over het dienstregeling, en de treinen (behalve virm misschien :D); maar ik merk toch dat sinds het verplicht ov-chipkaart heb ik als reiziger veel meer nadelen, ik moet meer betalen, en ik zie op dit moment niet zo veel voordelen.

Ergens vind ik dit jammer.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 22:44
door Vinny
Best price betekent dat de incidentele reiziger nog meer moet betalen en de abbonnementhouders nog meer ten onrechte voordelig afzijn. Dit zorgt juist voor minder keuzereizigers in het ov. Faal.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 22:51
door Fles
niks faal. het is al te druk. Noch jij noch ik ben erbij gebaat om "meer keuzereizigers in het OV" te hebben. Weg met die lui.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 22:57
door Vinny
Dat is dom.
Je wilt meer keuzereizigers omdat captives niet rendabel zijn. Dat zijn scholieren en studenten.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 22:59
door Fles
die moeten er ook uit ja. Nu meteen.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 23:59
door reisthijs
Abracadabram schreef:Waarom niet?

Je hebt vooraf betaald maar het kaartje is niet geldig omdat je een handeling niet hebt uitgevoerd. Lijkt mij exact de zelfde situatie.
Bij een kruidvatkaartje moet je na de aanschaf nog kiezen op welke dag deze geldig is. Je moet die keuze op de een of andere manier kenbaar maken.

Bij een abonnement staat de ingangsdatum vast op het moment van aanschaf. Er zijn daarna geen handelingen meer noodzakeljk.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 09:26
door huibe
Serieus wat is het met Nederlanders en regeltjes....

Even buiten het wereldje van de OVC halen. Ik heb een abonnement bij zowel een sportschool als bij een bioscoop. Bij beide betaal ik vooraf om onbeperkt van hun diensten te mogen genieten. Bij de sportschool moet ik mijzelf inchecken bij een poortje om naar binnen te mogen en bij de bioscoop moet ik zelfs een (gratis) kaartje uit de automaat trekken die dan weer wordt gecontroleerd door een medewerker.

Bij beide geldt dus dat ik al heb betaald, maar toch een handeling moet verrichten om gebruik te kunnen maken voor hetgene waarvoor ik al heb betaald. Dus wat is het probleem om dit ook te doen om met de trein te mogen reizen? Ik hoor nog steeds geen argumenten.

(ja er moet een regeling komen dat als je het een keer vergeet dat de boete wordt kwijt gescholden. Let wel er wordt dus wel een boete uitgeschreven.)

En huibf de verdeelsleutel is nooit bepaald als je met twee vervoerders reist. Want je kunt vaker een deel van een traject gebruik maken dan van een ander deel.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 10:03
door Dagren
Wat? Mag je niet zomaar als abonnementhouder de bioscoopzaal in wandelen? Ze kunnen toch opzoeken dat je betaald hebt? :P

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 10:41
door benza
Als je appel en peren vergelijken wil:

- bij de bioscoop zijn er geen controle tijden de films
- bij de bioscoop hoeft je niet nog een keer in de file staan na het voorstelling om uit te checken
- bij de bioscoop betaal je geen 20€ waarborgsom voor de voorstelling
- bij de bioscoop kan je met contant geld betalen. Bij ns alleen maar eeuwige lang abonnement met automatisch verlenging.
- bij de bioscoopt hoeft je niet je address te geven als je iets wil kopen
- er staat andere manieren om films te kijken, als je niet akkoord met de voorwarden bent. Netflix, UPC enzo. Als je wil de trein nemen moet je bij de ns.

Ik kan meer vinden :)

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 10:58
door huibe
En de helft kan ik ook weer ontkrachten. Maar goed die discussie wil ik niet aangaan.

Het voorbeeld wat ik aan gaf (en dat zijn geen appels en peren) is dat ik een handeling moet doen om gebruik te kunnen maken van het product dat ik op voorhand al heb betaald/afgekocht. Dus waarom zijn er personen in Nederland die hier zoveel problemen overmaken als het gaat om een chipkaart?

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 11:01
door hauptbahnhof
Omdat het vroeger niet zo was en men vindt alle veranderingen een verslechtering (vroeger was alles beter-idee).

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 11:08
door benza
Het is wel een verslechtering. Vroeger kon ik gewoon in de trein instappen en uitstappen. Nu ik moet in en uitchecken. En ik krijg geen voordeel terug.
En ik kan nu ook geen abonnement kopen zonder automatische verlenging, en zonder een jaren lang machtiging op mijn rekening bij ns. En zonder mijn address te geven aan ns, om te worden gespammed met brieven en magazines.

Hoe zie je de verslechtering niet? Wat zijn dus de voordelen van deze kaart voor de reiziger? Hoe kan ik deze kaart gebruiken om mijn ervaring als reiziger beter te maken? Bijvoorbeld, ik moet nog 2 verschillende chipkaart gebruiken, een voor de trein, een voor de bus. Dat is tegen het belofte "een kaart voor alle ov in nederland".

Het einige voordeel die ik zie, is dat ik kan nu beslissen om te uitstappen een paar station verder dan oorspronkelijk bedacht, zonder een nieuwe kaart te kopen.

Nogmaals het zijn niet enorme verschleteringen, maar het is toch minder klant-vriendelijk dan 2 jaar geleden.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 11:22
door Suus
benza schreef:Vroeger kon ik gewoon in de trein instappen en uitstappen.
Vroeger hadden stations ingang- en uitgangscontrole en mocht je niet het station in zonder kaartje, zelfs om iemand uit te zwaaien moest je een paar cent betalen.
En ik kan nu ook geen abonnement kopen zonder automatische verlenging, en zonder een jaren lang machtiging op mijn rekening bij ns.
Traject Vrij maand is zonder automatische verlenging. Andere abonnementen zoals de Voordeelurenkaart werden voor de introductie van de OV-Chipkaart ook al met automatische verlenging verkocht, daarbij is dat voor de meeste klanten gewoon prettig dat je niet overal elke keer achteraan hoeft.
En zonder mijn address te geven aan ns, om te worden gespammed met brieven en magazines.
Je kan bij het bestellen van een abonnement en in Mijn NS aangeven dat je geen prijs stelt op de nieuwsbrief of het tijdschrift.
Bijvoorbeld, ik moet nog 2 verschillende chipkaart gebruiken, een voor de trein, een voor de bus. Dat is tegen het belofte "een kaart voor alle ov in nederland".
Dat heeft ook te maken met de keuze van je werkgever voor een NS Business Card in plaats voor een andere manier van financiering van woon-werkverkeer. Dat levert voor jou dit nadeel op maar het is geen algemeen nadeel.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 11:30
door benza
- ingang controlen bestaat er nog steeds, zoals ook controle in de trein.
En nu kan je ook niet op het perron staan, zonder €7 te betalen voor een kaart. Uitgang controle bijvoorbeld gezien afgelopen week op station leeuwarden. In de file voor het uitchecken, in de file voor het controle.
- traject vrij jaar was zonder automatische verlenging. Ik ben niet tegen automatische verlenging, maar waarom heb ik het keuze niet?
zie mojn situatie: ik heb een dal voordeel abonnement. Ik kan alleen dit opzeggen tussen 2 maanden en 1 maanden voor het eind van dit abonnement. Voor 2 maanden is dat niet mogelijk. Na 1 maanden is het te laat, ns gaat lekker mijn rekening leeghalen. Dus ik moet nu eenreminder in mijn calendar zetten voor over 8 maanden.
En waarom moet ik bellen om mijn abonnement te opzeggen? En dus 30 minuten wachten? Waarom kan dat niet per internet via mijnns.nl? Is er een reden?

- dat klopt dat ik stellen dat ik geen nieuwsbrief wil. Maar waarom moet ik toch mijn address geven? Voorbeld: ik heb al een ovkaart via veolia gekocht, ik wil een dal voordeel abonnement kopen. Ik hoeft geen nieuw kaart. Waarom moet ik mijn address geven? Er moet toch een reden?
- nee, het is inderdaad geen algemeen nadeel. Alleen een nadeel in mijn situatie, en van veel andere bezoekers. Gewoon een voorbeld van inconsistentie.
En wij hadden geen andere keuzes naar dit "business" kaart. Los ov chipkaart kopen en daarna werknemers achteraf betalen, betekent veel administratie voor het belastingdienst. En als werkgever kan ik geen los traject vrij abonnement direct bij ns kopen, er moet op een business kaart. Dat betekent ook dat de werknemers kunnen de business kaart niet meer gebruiken in het week-end.


Ik geef u een paar nadelen van mijn situatie. Ik zie tegenover niet zo veel voordelen:
- ik kan veel achteraf beslissen, om welke station ik uitstapt.
- het "best price" zoals eerder beschreven vind ik een goed idee voor de reiziger.
- verder??

ik kan dan ook niet tevreden met deze product. Al betekent niet dat ik het ns een slecht bedrijf vindt. In het algemeen vind ik een goed bedrijf. Ik vind het dienstregeling zeer goed, de treinen goed. Het is niet zo dat ik altijd klagen wil :). Maar niet het klantvriendelijkheid. Ik zie ook het laatste jaren dat het slechter gaat, ook met het fyra debacle. Als trein en ov fanaat vind ik het gewoon jammer. Ik heb in frankrijk/belgie/zwitserland gewoond, en tot nu toe was ns echt aan de top. (Zwitzerland is -echt- duur)

Maar ik heb liever een goed product met slecht betaalmogelijkheiden dan omgekeerd :)

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 11:59
door Suus
benza schreef:- traject vrij jaar was zonder automatische verlenging. Ik ben niet tegen automatische verlenging, maar waarom heb ik het keuze niet?
Zover ik weet was ook daar automatisch verlengen van toepassing. Anders zouden er geen brieven naar de houders van de JTK-gestuurd zijn dat hun JTK niet meer verlengd wordt na afloop van de huidige termijn maar dat ze kunnen/moeten overstappen naar Traject Vrij jaar.
zie mojn situatie: ik heb een dal voordeel abonnement. Ik kan alleen dit opzeggen tussen 2 maanden en 1 maanden voor het eind van dit abonnement. Voor 2 maanden is dat niet mogelijk. Na 1 maanden is het te laat, ns gaat lekker mijn rekening leeghalen. Dus ik moet nu eenreminder in mijn calendar zetten voor over 8 maanden.
Na afloop van het eerste jaar kan je op elk gewenst moment je abonnement opzeggen. Als je een abonnement hebt dat je jaarlijks betaald krijg je het resterende aantal maanden teruggestort, heb je een abonnement dat je maandelijks betaald dan stopt het met ingang van de volgende betaalperiode.
En waarom moet ik bellen om mijn abonnement te opzeggen? En dus 30 minuten wachten? Waarom kan dat niet per internet via mijnns.nl? Is er een reden?
Weet ook niet waarom het niet online kan, maar ik heb bij NS nog nooit 30 minuten in de wacht gestaan bij de klantenservice. Zelfs toen ze een bandje hadden met de mededeling dat het extra druk was vanwege het verdwijnen van de papieren kaartjes had ik binnen een minuut een medewerker aan de lijn om het Dal Voordeel-abonnement van mijn Finse buurman op te zeggen. Het geheel was daarna binnen vijf minuten geregeld.
- dat klopt dat ik stellen dat ik geen nieuwsbrief wil. Maar waarom moet ik toch mijn address geven? Voorbeld: ik heb al een ovkaart via veolia gekocht, ik wil een dal voordeel abonnement kopen. Ik hoeft geen nieuw kaart. Waarom moet ik mijn address geven? Er moet toch een reden?
Je gaat een doorlopend contract aan. Als je niet betaald moet er een andere manier zijn om je te kunnen bereiken, bijvoorbeeld door een deurwaarder.

Re: Betalende treinreizigers beboet

Geplaatst: do 18 sep 2014, 12:16
door benza
Bedankt voor je antwoorden bee.

Over je laatste punt ben ik niet met je eens. Het is mogelijk om de identiteit voor iemand te achterhalen via het bank rekening nummer, bij een deurwaarder moet de bank meewerken. En het bank rekening is geverifieerd, het address niet (ns kan niet kijken dat je het juiste address heeft ingevuld).

Ik vrees dus dat het address is voor marketing doeleinden (spammen + gegevens verkopen aan derde partij).