Pagina 1 van 7
Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 00:58
door Geert
Sinds april wordt op papieren treinkaartjes een prijs berekend met
lange-afstandskorting (LAK). Hierdoor betaal je bij lange treinreizen die met twee vervoerders afgelegd worden een lager bedrag dan wanneer de reizen als twee losse reizen berekend zouden worden, aangezien je een korting krijgt voor lange treinreizen.
Aangezien de informatie op de website van de vervoerders nogal versnipperd is, probeer ik in dit topic te achterhalen hoe LAK precies werkt. Tot nu toe heb ik de volgende bronnen gevonden die allemaal een deel van het verhaal toelichten:
Het algemene principe is duidelijk. Per vervoerder wordt het normale kilometertarief gebruikt dat door die vervoerder gehanteerd wordt. Wanneer je overstapt van de ene vervoerder naar de andere wordt het aantal afgelegde kilometers doorgeteld en krijg je ook bij vervoerder twee lange-afstandskorting wanneer de afstand groot genoeg is. So far, so good.
Het probleem is nu alleen dat je nauwelijks de prijs na kunt rekenen die uit de reisplanner komt rollen. Ook is de informatie in geen enkele bron echt concreet.
- Wat is de lange-afstandskorting precies? Hoeveel korting krijg je vanaf hoeveel kilometer?
- In verschillende bronnen is te lezen dat regionale vervoerders pas vanaf 40km korting geven, NS geeft al eerder korting. Vanaf hoeveel km geeft NS dan korting?
- Wat zijn de verschillende kilometertarieven die de vervoerders hanteren? De meeste zijn nergens te vinden.
- Gebruiken regionale vervoerders de landelijke tariefeenheden, of gebruiken ze 'eigen' kilometers?
- Gaat de afstand voor LAK uit van de landelijke (NS-) tariefeenheden, ook voor de regionale lijnen?
In het artikel van treinreiziger.nl staan een aantal voorbeelden, maar die zijn nu een beetje lastig na te rekenen omdat je de helft van de informatie mist.
Wie weet de antwoorden op deze vragen? Ben erg benieuwd. Thanks!
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 01:02
door Vinny
Het "old school" degressieve stelsel van de NS: daar was voor mij ook geen touw aan vast te knopen en dat is best inzichtelijk geworden door een aantal goede forumposts hier. Bij deze wil ik daar mijn hartelijke waardering voor uitspreken :) En hopelijk kan dat voor de nieuwe tarievenstructuur ook.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 02:11
door Somoht
Het oude degressieve stelsel was met twee pdf'jes uit te leggen. Een kaart met tariefafstanden en een tabel met tariefeenheden->prijs.
Qua het nieuwe stelsel ik heb alleen deze info via Twitter:
https://twitter.com/bosfreek/status/441555459334750208
Maar onduidelijk is mij is nog wat kilometers gaat worden bij NS. Ik heb verder ook geen andere bronnen.
Qua kilometer-tarieven spoor. Ik heb in het Connexxion tarieven bestand de tarieven voor lijn E325, beter bekend als de Valleilijn. Niet voor de Breng treinen echter...
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 05:04
door Busfoto.nl
€0,162 Zwolle - Emmen
€0,162 Almelo - Mariënberg
€0,172 Dordrecht - Geldermalsen
€0,176 Nijmegen - Venlo - Roermond
€0,1768 Tiel - Arnhem - Doetinchem - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn
€0,181 Kerkrade - Heerlen - Maastricht Randwijck
€0,??? Zutphen - Oldenzaal
€0,??? Amersfoort - Ede-Wageningen
Bron: sites vervoerders. Geraadpleegd vanmorgen.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 07:51
door Vinny
Het oude degressieve stelsel was met twee pdf'jes uit te leggen. Een kaart met tariefafstanden en een tabel met tariefeenheden->prijs.
LOL Er is op deze site iemand geweest die daar een formule voor had ontwikkeld. Het was echt niet zo dat het a * b + c = P was, maar één of andere rare kromgebogen grafiek met een limiet.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 11:03
door Meltrain
Busfoto.nl schreef:€0,162 Zwolle - Emmen
€0,162 Almelo - Mariënberg
€0,172 Dordrecht - Geldermalsen
€0,176 Nijmegen - Venlo - Roermond
€0,1768 Tiel - Arnhem - Doetinchem - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn
€0,181 Kerkrade - Heerlen - Maastricht Randwijck
€0,??? Zutphen - Oldenzaal
€0,??? Amersfoort - Ede-Wageningen
Bron: sites vervoerders. Geraadpleegd vanmorgen.
Voor de Noordelijke Nevenlijnen worden volgens mij de taroefeenheden van NS gebruikt.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 12:20
door Somoht
- Wat is de lange-afstandskorting precies? Hoeveel korting krijg je vanaf hoeveel kilometer?
Het is iets met de korting op basis van gereden tariefeenheden.
- In verschillende bronnen is te lezen dat regionale vervoerders pas vanaf 40km korting geven, NS geeft al eerder korting. Vanaf hoeveel km geeft NS dan korting?
Geen idee
- Wat zijn de verschillende kilometertarieven die de vervoerders hanteren? De meeste zijn nergens te vinden.
Zie
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV-ch ... even_trein
- Gebruiken regionale vervoerders de landelijke tariefeenheden, of gebruiken ze 'eigen' kilometers?
Zie wiki, verschilt
- Gaat de afstand voor LAK uit van de landelijke (NS-) tariefeenheden, ook voor de regionale lijnen?
Waarschijnlijk wel
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 00:17
door Somoht
Zie
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV-ch ... even_trein 0,1768 euro per km.
Tariefafstanden in meters
Code: Selecteer alles
split_part | fareunitspassed | centkosten | cent_kosten_inclinstap
--------------------+-----------------+------------+------------------------
Winterswijk | 0 | 0 | 87
Aalten | 11955 | 211 | 298
Varsseveld | 20435 | 361 | 448
Terborg | 27330 | 483 | 570
Gaanderen | 28691 | 507 | 594
Doetinchem | 34000 | 601 | 688
Doetinchem De Huet | 36386 | 643 | 730
Wehl | 39635 | 701 | 788
Didam | 45804 | 810 | 897
Zevenaar | 50264 | 889 | 976
Duiven | 54922 | 971 | 1058
Westervoort | 58667 | 1037 | 1124
Arnhem Velperpoort | 63002 | 1114 | 1201
Arnhem | 64400 | 1139 | 1226
Code: Selecteer alles
split_part | fareunitspassed | centkosten | cent_kosten_inclinstap
-----------------------+-----------------+------------+------------------------
Zutphen | 0 | 0 | 87
Vorden | 11515 | 204 | 291
Ruurlo | 21072 | 373 | 460
Lichtenvoorde-Groenlo | 33733 | 596 | 683
Winterswijk West | 42213 | 746 | 833
Winterswijk | 43400 | 767 | 854
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 00:37
door Somoht
De oplettende lezer pakt nu meteen de NS planner of de 9292 planner erbij en ziet dat de tarieven centen verschillen. De verklaring hiervoor is dat ik de afstanden heb gepakt tussen haltes zoals vermeld in de Arriva koppelvlak1 (dienstregeling). Waarschijnlijk gebruikt Arriva andere afstanden voor de OVchipkaart.
Dit is overigens ook een van mijn grootste probleem met de ovchipkaart en de huidige transparantie aan tarieven. Gezien er 0,0 bekend is over hoe het gemeten wordt en de afstanden eigenlijk niet beschikbaar zijn om te verifiëren is er geen mogelijkheid om te als reiziger te controleren of je niet genaaid wordt. Met meer dan 6 (5,2 miljoen tussen januari en november 2013) miljoen reizigers per dag op de Vechtdallijnen is een kilometertje extra toch al snel een kwestie van een miljoen.
Zeg ik dat vervoerders bewust de boel naaien, nee. Maar de kans dat er met 40.000 verbindingen tussen haltes er nergens een fout in zit is verdomde klein.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 00:46
door dennistd
Dat eerste had ik dus net gedaan:
Code: Selecteer alles
split_part | meters | kosten | kosten_inclinstap | kosten_ns.nl | kosten_verschil
--------------------+--------+--------+-------------------+--------------+-----------------
Winterswijk | 0 | 0 | 87 | 87 | 0
Aalten | 11955 | 211 | 298 | 299 | 1
Varsseveld | 20435 | 361 | 448 | 459 | 11
Terborg | 27330 | 483 | 570 | 583 | 13
Gaanderen | 28691 | 507 | 594 | 600 | 6
Doetinchem | 34000 | 601 | 688 | 689 | 1
Doetinchem De Huet | 36386 | 643 | 730 | 724 | -6
Wehl | 39635 | 701 | 788 | 777 | -11
Didam | 45804 | 810 | 897 | 881 | -16
Zevenaar | 50264 | 889 | 976 | 966 | -10
Duiven | 54922 | 971 | 1058 | 1052 | -6
Westervoort | 58667 | 1037 | 1124 | 1120 | -4
Arnhem Velperpoort | 63002 | 1114 | 1201 | 1189 | -12
Arnhem | 64400 | 1139 | 1226 | 1206 | -20
Uiteindelijk dus 20 cent goedkoper als je Ah-Ww helemaal aflegt. Dat is gewoon ruim een kilometer verschil in afstand...
In dit geval niet zo erg, maar als je Ww-Tbg reist betaal je bijna een kilometer teveel.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 02:42
door Busfoto.nl
Wat is de bron van de bovengenoemde stationsafstanden?
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 02:53
door Somoht
Koppelvlak 1 van Arriva welke afstanden tussen haltes bevat.
Eigenlijk zouden we de afstanden eens moeten vergelijken met de het om hectomerbordjes van ProRail. Zie ook de afstanden op sporenplan.nl
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 03:01
door Busfoto.nl
Welk bestand precies op openov.nl? Ik zat te zoeken, maar kon het tussen alle busconcessies niet terugvinden.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 03:22
door Somoht
Ndovloket heeft ze dus maar alleen voor reisinfo. Zoals eerder gezegd zijn dit niet perse de afstamden waarmee tarieven worden gemaakt. Dit zijn de afstanden die volgen uit de afstand tussen punten tussen de stations.
Tabellen zijn voornamelijk voorbeeld hoe dingen worden uitgerekend.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 14:02
door dennistd
En de afstanden in de baanvaktekeningen van ProRail zijn weer anders:
Code: Selecteer alles
| prorail | doortellen | kv1 | verschil
--------------------+---------+------------+--------+----------
Winterswijk | -334 | 0 | 0 |
Aalten | 11955 | 12289 | 11955 | 334
Varsseveld | 20435 | 20769 | 20435 | 0
Terborg | 27330 | 27664 | 27330 | 0
Gaanderen | 28691 | 29025 | 28691 | 0
Doetinchem | 33614 | 33948 | 34000 | -386
Doetinchem De Huet | 36000 | 36334 | 36386 | 0
Wehl | 39249 | 39583 | 39635 | 0
Didam | 45418 | 45752 | 45804 | 0
Zevenaar | 105938 | 50218 | 50264 | 6
Duiven | 101348 | 54808 | 54922 | -68
Westervoort | 97711 | 58445 | 58667 | -108
Arnhem Velperpoort | 93174 | 62982 | 63002 | 202
Arnhem | 91931 | 64225 | 64400 | -155
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 14:03
door webguy
En als je er tariefeenheden naast zet?
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 14:33
door dennistd
Bovenstaande omgezet in centen (op basis van 0,1768 per km/tariefeenheid met een basistarief van 0,87):
Code: Selecteer alles
| pror | kv1 | eenh | ns
--------------------+------+------+------+------
Winterswijk | 87 | 87 | 87 |
Aalten | 304 | 298 | 299 | 299
Varsseveld | 454 | 448 | 441 | 459
Terborg | 576 | 570 | 564 | 583
Gaanderen | 600 | 594 | 582 | 600
Doetinchem | 687 | 688 | 670 | 689
Doetinchem De Huet | 729 | 730 | 706 | 724
Wehl | 787 | 788 | 777 | 777
Didam | 896 | 897 | 883 | 881
Zevenaar | 975 | 976 | 953 | 966
Duiven | 1056 | 1058 | 1042 | 1052
Westervoort | 1120 | 1124 | 1095 | 1120
Arnhem Velperpoort | 1201 | 1201 | 1201 | 1189
Arnhem | 1222 | 1226 | 1201 | 1206
De prijs zoals op ns.nl staat komt dus nergens mee overeen.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 14:42
door Somoht
Ik heb een PDFje gevonden met tariefafstanden voor de vechtdallijnen:
http://www.arriva.nl/uploads/media/Kaar ... n_2013.pdf
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 14:43
door webguy
Komt het meest dichtbij NS.nl, dat dan weer wel. Ergens had Arriva een busboekje met een matrix hiervan. Kan ik nu niet vinden, maar daar hadden ze ook net andere kms dan de tariefkilometers soms, dus vermoed dat het daardoor komt.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 14:44
door Somoht
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 15:07
door dennistd
Dat komt nog steeds niet overeen dan:
Code: Selecteer alles
| pror | kv1 | ehns | ehar | nsnl
--------------------+------+------+------+------+------
Winterswijk | 87 | 87 | 87 | 87 |
Aalten | 304 | 298 | 299 | 299 | 299
Varsseveld | 454 | 448 | 441 | 458 | 459
Terborg | 576 | 570 | 564 | 582 | 583
Gaanderen | 600 | 594 | 582 | 600 | 600
Doetinchem | 687 | 688 | 670 | 688 | 689
Doetinchem De Huet | 729 | 730 | 706 | 723 | 724
Wehl | 787 | 788 | 777 | 777 | 777
Didam | 896 | 897 | 883 | 883 | 881
Zevenaar | 975 | 976 | 953 | 971 | 966
Duiven | 1056 | 1058 | 1042 | 1059 | 1052
Westervoort | 1120 | 1124 | 1095 | 1130 | 1120
Arnhem Velperpoort | 1201 | 1201 | 1201 | 1201 | 1189
Arnhem | 1222 | 1226 | 1201 | 1219 | 1206
Tot Didam scheelt het maximaal een cent, maar daarna begin het verschil op te lopen. Geldt daar misschien een ander kilometertarief?
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 15:23
door Tochjo
Ja. Op de spoorlijn Arnhem – Doetinchem is sprake van gedeeld opdrachtgeverschap: op het trajectdeel Arnhem – Didam is de Stadsregio Arnhem Nijmegen concessieverlener, op het deel Didam – Doetinchem de provincie Gelderland.
Op het traject Arnhem – Didam is in de treinen van beide concessiehouders (Arriva en Breng) het door de stadsregio vast te stellen maximumtarief per kilometer van toepassing; op het traject Didam – Doetinchem is in de treinen van beide concessiehouders het door de provincie Gelderland vast te stellen maximumtarief per kilometer van toepassing.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 15:37
door Geert
Zo te zien gebruikt Arriva inderdaad net iets andere tariefeenheden dan NS. Zo is Arnhem-Arnhem Velperpoort 0 tariefeenheden bij NS (zelfde tariefpunt), terwijl Arriva dat als 1 tariefeenheid rekent.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 15:42
door Tochjo
Ik denk dat ook NS inmiddels 1 tariefeenheid rekent, als ik
deze kaart bekijk.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Geplaatst: ma 09 jun 2014, 15:46
door Geert
Aha, sneaky wijziging :D Ik had gekeken op de kaart in de Arriva-folder, maar inmiddels is het blijkbaar aangepast. Wel vreemd dat dat blijkbaar zomaar aangepast wordt. Niet dat het tot enorme kostenverschillen leidt, maar vind het wel gek.