Korte vragen #9

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Suus » Di 24 Jun 2014, 16:48

@HSL-vraagstuk: volgens mij zijn de verschillende bovenleidingsecties van de HSL fysiek van elkaar gescheiden en om problemen te voorkomen met stroomoverdracht moeten bij die overgangen de stroomafnemers naar beneden zijn. Op normale spoorlijnen met 25 kV, zoals in Frankrijk, zie je dat ook: opeens gaan de lichten in de trein uit en valt de airco uit, dan passeert de trein een soort van onderstation en daarna rijdt de trein weer verder alsof er niets gebeurd is. Vraag mij echter niet naar de exacte technische details, ik ben een alfapoppetje, geen betanerd :oops:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor reisthijs » Di 24 Jun 2014, 16:55

Vlakbij Zoetermeer (hier) zit dus een onderstation met bijbehorende fasescheiding.

Hier staat een uitleg van hoe dat technisch in elkaar steekt: http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ntent=1030
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor jesse-cruzu » Di 24 Jun 2014, 17:12

Ah nu is het duidelijk. Bedankt! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Geert » Di 24 Jun 2014, 19:10

VIRM schreef:Dus dan zou ik of het beste ervan moeten maken, of OV Chip Plus moeten aanvragen (met de eerder genoemde nadelen van dien) of hopen dat het Tickets en Service - waarvan de meeste loketmedewerkers mij toch al van gezicht kennen - mij alsnog een kaartje willen kopen danwel op mijn chipkaart willen zetten?

Weet de klantenservice niet of je kaartjes kunt blijven kopen in jouw situatie? En anders kun je het wellicht het beste afwachten tot 9 juli, het dan eens proberen en als blijkt dat het niet lukt alsnog OV Chip Plus aanvragen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Daniel » Di 24 Jun 2014, 19:38

Gekko123 schreef:Ik heb geen idee, maar een reden die ik zo snel kan bedenken zit hem in zwerfstromen die afkomstig zijn van de spoorlijn Den Haag - Gouda (die kruist de HSL immers in de buurt van Zoetermeer).

Dat probleem met de zwerfstromen was toch precies andersom? Als in, de HSL veroorzaakt ze op de lijn Den Haag - Gouda?
De problemen waren althans toen vaak op die lijn en niet op de HSL.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Freek » Di 24 Jun 2014, 22:20

@virm het wordt inderdaad fysiek onmogelijk om met korting papieren wegwerpchipkaarten te kopen. Op de chipkaart laden gaat ook niet, dat is er alleen voor jaartrajectkaarthouders. Dat het voor jou niet kan heeft te maken met de prioritering van producten op de chipkaart.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Jun 2014, 17:51

Toen ik net voor het verkeerslicht stond te wachten reden er een Citea en een Amba achter elkaar voorbij, van de Arriva-lijnen 56 en 81 (Deventer). En het leek of die Citea korter was dan de Amba, klopt dat of was het gezichtsbedrog?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1462
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor marvinkok » Wo 25 Jun 2014, 18:51

Gezichtsbedrog. Het zijn in basis dezelfde bussen, ook qua lengte. Het enige verschil zijn de baby-Amba's van 10 meter, maar die heeft Arriva niet.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Stefan » Wo 25 Jun 2014, 19:23

Jawel hoor, die rijden in Zuid-Holland Noord. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Etienne » Wo 25 Jun 2014, 20:21

En in Friesland op de rustigere lijnen.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1462
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor marvinkok » Do 26 Jun 2014, 14:21

Wijsneuzen :p
Ik bedoelde uiteraard Arriva Achterhoek ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Daniel » Do 26 Jun 2014, 23:18

Hmm... bedenk me net dat ik dit wel heel lang geleden gedaan heb met een kaartje erbij (meestal juist in combinatie met abonnement waarbij het niet uitmaakte)...

Als ik met een vervoerbewijs reis dat pas vanaf 9.00 uur geldig is en eerder wil vertrekken dan maakt het toch niet uit of de trein wel of niet stopt in het station tot waar je een vol-tarief kaartje bij koopt?
Oftewel: als ik de IC van 8.37 uur uit Amersfoort naar 't noorden wil nemen dan volstaat toch een kaartje tot 't Harde met vol tarief?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor baladid » Do 26 Jun 2014, 23:21

Aangezien geen doorgangstijden in de dienstregeling staan lijkt me dat moeilijk...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Daniel » Do 26 Jun 2014, 23:23

Tja, die kon ik natuurlijk wel uit Somda plukken... gezien die trein om 9.12 uur in Zwolle is is het ook voor de leek nog wel te zien dat die (gezien de reistijd) ergens aan het eind van het traject over die 9-uursgrens gaat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Ardan » Do 26 Jun 2014, 23:26

Ik stelde zelf hier ook eens die vraag, en de vertrektijd is bepalend zo werd verteld. Dus als je voor de spitsingang vertrekt mag je volledig op korting. Moet je vervolgens in de spits omchecken, dan betaal je vanaf dan wél volle pond.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Daniel » Do 26 Jun 2014, 23:31

Ik reis nog gewoon op papier, dus daar maakt het incheckmoment niet uit... Hema-dagkaart is de kaart die pas vanaf 9.00 uur geldt en da's een e-ticket :wink:
De simpele vraag dus eigenlijk: koop ik er een papieren vol-tarief kaartje Amersfoort - 't Harde of Amersfoort - Zwolle bij. Scheelt toch weer zo'n 3 euro dus wel de moeite :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor JWM » Do 26 Jun 2014, 23:32

Amersfoort - Zwolle.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Suus » Do 26 Jun 2014, 23:32

Ik kan mij herinneren dat de trein ergens moet stoppen om wel of geen korting te krijgen. Dat soort passeertijden zijn voor de meeste reizigers sowieso volledig onbekend en er kan altijd wel een beetje afwijking in zitten dus dat is niet echt lekker makkelijk controleerbaar.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Daniel » Do 26 Jun 2014, 23:41

Hmm okee, in dat geval is de trein van 9.07 uur toch aantrekkelijker dan. Dagkaart is ca. 10 euro goedkoper dan een retourtje met korting, beetje zonde om dat dan weer uit te geven aan het kaartje tot Zwolle. Niet echt rendabel meer dan voor dat halve uurtje winst...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor Freek » Za 28 Jun 2014, 00:11

Breng rijdt zondag extra ritten van de Arnhemse lijn 10 ivm de eerste training van Vitesse. De bus stopt ook bij tussengelegen haltes. Toch is de ovchipkaart niet geldig en moet een speciaal evenementen ticket gekocht worden. Kan dat zomaar,? Alles wijst op regulier OV, waarom mag dit dan worden aangemerkt als besloten vervoer?

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor huibe » Za 28 Jun 2014, 11:19

Je moet het zien als de speciale vroegbussen die voor de Vierdaagse worden in gezet. Alleen heeft men er hier voor gekozen om in de communicatie het normale lijnnummer aan te houden. Omdat het extra (doelgroepen) vervoer is kan men er een apart tarief aanhangen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor marlies » Za 28 Jun 2014, 11:43

Toch wel op het randje, vind ik.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor zone5324bericht... » Za 28 Jun 2014, 12:12

geldt sowieso voor alle ritten die niet in de dienstregeling opgenomen zijn, want alleen die ritten zijn officieel openbaar vervoer...

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor huibe » Za 28 Jun 2014, 12:35

De definitie van openbaar vervoer volgens de wet personenvervoer 2000: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig.

En de zondagsdienst van lijn 10 voldoet aan de bovenstaande eisen. In de definitie is niets opgenomen over de prijs en/of geldigheid van de ov-chipkaart. Dat is iets tussen de vervoerder en de opdrachtgever.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #9

Berichtdoor marlies » Za 28 Jun 2014, 12:36

zone5324bericht... schreef:geldt sowieso voor alle ritten die niet in de dienstregeling opgenomen zijn, want alleen die ritten zijn officieel openbaar vervoer...
Volgens mij is een dienstregeling genoeg om iets als OV te laten kwalificeren, niet perse dé dienstregeling. Betekent nog niet dat je geen andere tarieven mag hanteren trouwens (bijv. nachtbussen). Maar ik zit niet diep genoeg in de WP2000 om te kunnen zeggen wat daar de regels rond zijn. Ben wel benieuwd wat die regels wel zijn, eigenlijk.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten