Pagina 6 van 11

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: za 28 jun 2014, 13:46
door zone5324bericht...
huibe schreef:De definitie van openbaar vervoer volgens de wet personenvervoer 2000: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig.

En de zondagsdienst van lijn 10 voldoet aan de bovenstaande eisen. In de definitie is niets opgenomen over de prijs en/of geldigheid van de ov-chipkaart. Dat is iets tussen de vervoerder en de opdrachtgever.
dan moet je dus eens gaan informeren bij de vervoerder en/of opdrachtgever, want die zullen dit echt wel met elkaar afgesproken hebben.
misschien had ze alleen wel beter met een ander lijnnummer moeten werken om het verschil duidelijk te maken...

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: za 28 jun 2014, 13:57
door zone5324bericht...
dit kan ook van invloed zijn >

WP2000 artikel 19, punt 1.
Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder daartoe verleende concessie.

als die extra ritten lijn 10 niet opgenomen zijn in de concessie, is het dus geen openbaar vervoer...

of dit >

Artikel 34

1. De concessiehouder is verplicht openbaar vervoer te verrichten volgens hetgeen in de concessie is bepaald en is verplicht de daaraan verbonden voorschriften na te leven.

maar ook ik heb niet de hele wet van a tot z doorgelezen...

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 12:39
door Obus
Even een korte vraag uit een andere categorie: kun je voor (onder de) € 40 retour naar London met de Eurostar of zit je dan aan de bus vast?

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 12:43
door reisthijs
Het korte antwoord is nee. Eurostar is geen prijsvechter.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 12:49
door marlies
Misschien als je je weet te verstoppen in de koffer van iemand anders en dan de kosten van het kaartje deelt.

Maar helaas moet bagage door de röntgenscanner ;)

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 14:32
door waldo79
Er zijn heel soms excursies van 2 dagen met een touringcar. En die kunnen goedkoop uitpakken.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 14:49
door Milco
Door werkzaamheden aan de Loenerslootbrug (N201) rijdt lijn 120 via de A2, rijdt lijn 121 naar Breukelen i.p.v. Uithoorn en rijdt er een tijdelijke pendelbus 128 tussen Loenen a/d Vecht en Breukelen en dit weekend ook een pendelbus 129 (die volgens de Connexxion-dienstregeling ten onrechte t/m 12-07-2014 staat vermeld, maar dat terzijde).

Weet iemand toevallig met wat voor materieel er op de lijnen 128 (en 129)wordt gereden? Ambassadors en MAN's of worden beide lijnen gereden met Procity's of taxibusjes?

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 14:49
door Thom91
Of wellicht de boot

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 18:11
door Suus
De nieuwe Loenerslootbrug blijft nog minstens de gehele week afgesloten voor het autoverkeer, dus die datum van 12/7 kan nog best kloppen ook.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 08:40
door lint41
Obus schreef:Even een korte vraag uit een andere categorie: kun je voor (onder de) € 40 retour naar London met de Eurostar of zit je dan aan de bus vast?
http://www.ryanair.com/nl ;-)

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 09:15
door Obus
@lint41. Je kunt inderdaad voor € 40 vanaf Eindhoven retour naar Londen - maar je hebt dan ook nog de kosten van en naar Philips City en dan ben je op zijn minst ook nog eens 8 pond kwijt van de luchthaven naar de stad en vice versa.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 09:27
door Thom91
Ben je goedkoper uit met de bus, maar die is traag.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 11:10
door waldo79
Wat verwacht je dan? Voor minder dan € 40,= (+extra kosten) kan het bij niemand uit :evil:

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 11:28
door donny2290
Hoe bereken je het benodige aantal dienstwagens op lijnen die op elkaar overgaan zoals de A en B lijn in Rotterdam?

Alvast bedankt :)

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 11:39
door Korot
Per omloop. Dus hoelang is er nodig voor een rit Binnehof - Schiedam - Nesselande en terug, en hoe vaak rijdt de metro.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 17:22
door lint41
Inderdaad in de dienstregeling kijken wanneer een wagen vertrekt op bijvoorbeeld een rit op lijn A, en wanneer deze zelfde wagen weer dezelfde rit begint. Dan kijken hoe veel dezelfde vertrekken er in de tussentijd zijn geweest, en dat zijn dan de rest van de dienstwagens ;-)

Dus: stel wagen 1 vertrekt om 12:00 vanaf een bepaald punt op lijn A, en is (na alle andere ritten die gekoppeld zitten) om 15:00 weer op hetzelfde punt voor hetzelfde vertrek op lijn A. Als de frequentie nu eens per half uur is zijn er dus 'extra' wagens nodig voor 12:30, 13:00, 13:30, 14:00 en 14:30, dus rijden er in totaal 6 wagens rond.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: do 03 jul 2014, 00:37
door dennistd
Als voorbeeld de omloop van de lijnen 60-61-62 in Enschede tot december vorig jaar:
Bus 1 vertrekt om 12.05u als lijn 60 naar Oldenzaal, en is om 13.15u terug op station Enschede.
Daarna wordt er om 13.20u vertrokken als lijn 61 naar Overdinkel, waarna de bus om 14.15u weer op station Enschede is.
Als laatste gaat deze bus om 14.20u als lijn 62 naar Denekamp, en is om 15.30u weer terug op station Enschede.

Daarmee heb je dus een totale omlooptijd van 3,5 uur. Al deze lijnen rijden een halfuursdienst, dus heb je 3,5/0,5=7 bussen nodig voor deze omlopen.

In de spits rijdt lijn 61 om het kwartier, en is de omloop als volgt: 60-61-62-61. Er wordt dan om 15.35u nog weer als lijn 61 naar Overdinkel vertrokken, en wordt lijn 60 door deze bus pas om 16.35u gereden in plaats van om 15.35u.

In de spits is de omloop dus een uur langer, en daarmee heb je 9 bussen nodig voor deze drie lijnen.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: do 03 jul 2014, 01:52
door Ardan
Ik heb ooit wel eens voor Deventer willen kijken hoeveel bussen er nou eigenlijk nodig zijn voor de stadsdienst maar dat is veel te ingewikkeld, alleen lijn 7 is los (1 bus). Voor de rest zit álles aan elkaar vast xD
1: twee bussen, maar rijdt na CS door als 3.
2: twee of drie? Op de Platvoet gekoppeld aan 3, op CS aan 5.
3: twee of drie? Op de Platvoet gekoppeld aan 2, op CS aan 1 of 6.
4: geen idee. Drie ofzo. Helft rijdt tot Schalkhaar. Op CS gekoppeld aan 160, in Raalte wordt misschien ook weer doorgekoppeld.
5: drie bussen, na CS verder als 2.
6: twee bussen, na CS verder als 3.
7: één bus, losse omloop.
8: was één. Nu niks :')
160: twee of drie? Keert op CS op 4.
161: twee. Keert kort op CS maar in Zwolle geloof ik door als 166. En in Raalteweer door als 165 of 162. Heb in Raalte al eens een vertraagde 165 willen pakken 'Ja sorry, stond vast in Zwolle'.
165: twee, maar in Raalte door.. 166 en anders geen idee.
171: één, spits twee.
590: één, vandaar de frequentie van 70 minuten. Spits twee verdichtingsritten met een tweede bus.

Voor 2012 was het simpel, CS: 2-3, CS, 1, CS, 3-2, CS, 5, CS, 2-.... de chauffeurs spraken altijd over 'rondje-rondje maken' :P

En dit onnuttige lijstje heb ik ook wel anders gezien... een 161 die na aankomst even buiten dienst ging en daarna 4 werd. Of 1 door als 160. Dat soort dingen. Geen pijl op te trekken. Misschien dat daarom stadsbussen op de streek komen en andersom. Zit hier op mijn stadslijn 1 met regelmaat in een streekbus.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: do 03 jul 2014, 11:17
door Karl
Tsja, met de komst van planningsoftware rollen dat soort schema's gewoon uit de computer en staat een bus zo min mogelijk stil en rijdt zoveel mogelijk; dan krijg je allerlei (soms vreemde) koppelingen van lijnen, waar voor een leek geen touw aan vast te knopen is.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: do 03 jul 2014, 13:01
door donny2290
lint41 schreef:Inderdaad in de dienstregeling kijken wanneer een wagen vertrekt op bijvoorbeeld een rit op lijn A, en wanneer deze zelfde wagen weer dezelfde rit begint. Dan kijken hoe veel dezelfde vertrekken er in de tussentijd zijn geweest, en dat zijn dan de rest van de dienstwagens ;-)

Dus: stel wagen 1 vertrekt om 12:00 vanaf een bepaald punt op lijn A, en is (na alle andere ritten die gekoppeld zitten) om 15:00 weer op hetzelfde punt voor hetzelfde vertrek op lijn A. Als de frequentie nu eens per half uur is zijn er dus 'extra' wagens nodig voor 12:30, 13:00, 13:30, 14:00 en 14:30, dus rijden er in totaal 6 wagens rond.
Maar dan komt die tussentijds toch nog terug om een rit op lijn B uit te voeren?

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: do 03 jul 2014, 13:02
door donny2290
dennistd schreef:Als voorbeeld de omloop van de lijnen 60-61-62 in Enschede tot december vorig jaar:
Bus 1 vertrekt om 12.05u als lijn 60 naar Oldenzaal, en is om 13.15u terug op station Enschede.
Daarna wordt er om 13.20u vertrokken als lijn 61 naar Overdinkel, waarna de bus om 14.15u weer op station Enschede is.
Als laatste gaat deze bus om 14.20u als lijn 62 naar Denekamp, en is om 15.30u weer terug op station Enschede.

Daarmee heb je dus een totale omlooptijd van 3,5 uur. Al deze lijnen rijden een halfuursdienst, dus heb je 3,5/0,5=7 bussen nodig voor deze omlopen.

In de spits rijdt lijn 61 om het kwartier, en is de omloop als volgt: 60-61-62-61. Er wordt dan om 15.35u nog weer als lijn 61 naar Overdinkel vertrokken, en wordt lijn 60 door deze bus pas om 16.35u gereden in plaats van om 15.35u.

In de spits is de omloop dus een uur langer, en daarmee heb je 9 bussen nodig voor deze drie lijnen.
Ik snap het nu, Thanks :pos:

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 09:23
door lint41
donny2290 schreef:
lint41 schreef:Inderdaad in de dienstregeling kijken wanneer een wagen vertrekt op bijvoorbeeld een rit op lijn A, en wanneer deze zelfde wagen weer dezelfde rit begint. Dan kijken hoe veel dezelfde vertrekken er in de tussentijd zijn geweest, en dat zijn dan de rest van de dienstwagens ;-)

Dus: stel wagen 1 vertrekt om 12:00 vanaf een bepaald punt op lijn A, en is (na alle andere ritten die gekoppeld zitten) om 15:00 weer op hetzelfde punt voor hetzelfde vertrek op lijn A. Als de frequentie nu eens per half uur is zijn er dus 'extra' wagens nodig voor 12:30, 13:00, 13:30, 14:00 en 14:30, dus rijden er in totaal 6 wagens rond.
Maar dan komt die tussentijds toch nog terug om een rit op lijn B uit te voeren?
Klopt, maar het maakt toch voor de totale benodigde tijd niet uit wat de wagen in de tussentijd doet?

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 13:58
door rww
Is er iemand hier die mij kan vertellen wat een kaartje op lijn 78 kost?( lijn maastricht luik)?

De tec is zo vriendelijk om hun website alleen in het frans aan te bieden.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 14:37
door Ronald
1-2 zones € 1,90 enkele reis, € 4,00 dagkaart,
langere rit € 3,00 enkele reis, € 8,00 dagkaart.

Re: Korte vragen #9

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 15:15
door rww
voor de hele rit moet ik uitgaan van 8 euro, als ik het goed begrijp.