"Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Erno-BE » Wo 18 Jun 2014, 14:04

Obus schreef:
starx schreef:Ik denk trouwens niet dat de IC Amsterdam C- Den Haag C komt te vervallen. Deze is waarschijnlijk rood op het kaartje omdat die tot Schiphol op alle stations stopt :wink:. 4 sprinters vanaf Amsterdam C naar Den Haag via Schiphol zou ook wel veel zijn, want die vanuit Zuid komen er ook nog bij.

Het zou wel een meesterzet van de NS zijn als ze de rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via de Oude Lijn afschaffen: de reiziger tussen Rotterdam en Schiphol wordt dan feitelijk gedwongen om de ICd te nemen, hetgeen een goede cashcow is voor de NS. Door vervolgens slechts 2 IC/u tussen Amsterdam Zuid via Schiphol naar Den Haag aan te bieden, en de rest van de lijnen om te zetten in sprinters, kan de NS nog meer mensen in de ICd proppen à raison van € 2,30. Doordat de vier intercity's tussen Amsterdam en Rotterdam nog trager worden vanwege de omleiding langs Haarlem, zullen er echt nauwelijks nog mensen via de Oude Lijn tussen Rotterdam en Amsterdam reizen, vandaar ook de 4 ICd/u tussen Amsterdam en Rotterdam (de s900 gaat immers nu de hele dag door 2x/u rijden). Wat overblijft is een kleinere vraag naar reizen over de oude lijn, die dan nog vooral reizigers van en naar Den Haag zal brengen. Dat zou dan ook de afschaffing van de IC Amsterdam - Den Haag Centraal rechtvaardigen. De NS is heus niet achterlijk - en met mijn wantrouwende karakter zou het mij niets verbazen als de NS de reiziger voor de zoveelste keer een rad voor de ogen draait.

In 2012 gingen alle vier de IC's uit Rotterdam via Haarlem naar Amsterdam en had Rotterdam geen directe verbinding met Schiphol (m.u.v. Fyra en Thalys). De s2600 reed via Schiphol. De echte meesterzet is om alle IC-treinen uit Rotterdam en Amsterdam naar Den Haag Centraal te sturen en tussen Laan van NOI en HS alleen sprinters in te zetten. De s4000 buigen we nog even om naar Den Haag. (Sprinters uit Rotterdam rijden naar Utrecht) en zo hebben de twee grootste steden van het land alleen nog een directe verbinding door middel van IC Direct en Thalys.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Klaasje » Wo 18 Jun 2014, 14:15

En wat schieten we ermee op? Dat de drukke verbinding Leiden-Delft/Rotterdam niet meer rechtstreeks per IC kan. Tof hoor. :') Ain't gonna happen.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor starx » Wo 18 Jun 2014, 15:45

In dit document http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012_170212__advies_detailuitwerking_dienstregeling_2013.aspx wordt trouwens gezegd dat de omdraaiing van de s2100 en de s2600 tot 2015 zou duren. Ik heb voor het komende jaar nergens gelezen dat dit wordt teruggedraaid. Misschien wordt deze wijziging uitgesteld tot 2017 of wordt die helemaal achterwege gelaten.
Mij zou het logischer lijken om de Intercity naar Vlissingen via Haarlem te sturen. Voor de punctualiteit is het beter en hij wordt er niet langzamer op.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Erno-BE » Wo 18 Jun 2014, 15:56

Klaasje schreef:En wat schieten we ermee op? Dat de drukke verbinding Leiden-Delft/Rotterdam niet meer rechtstreeks per IC kan. Tof hoor. :') Ain't gonna happen.

Was sarcastisch bedoelt. Ik meen het niet echt.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor verfmeer » Wo 18 Jun 2014, 16:00

Kunnen ze de aansluiting bij Warmond daarvoor niet aanpassen. Als je dit plan uitvoert, kunnen de treinen Gvc - Hlm en Gv - Shl elkaar ongelijkvloers kruisen. Daardoor levert dat geen beperkingen meer op op de dienstregeling.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Jun 2014, 17:01

Welke metrolijn gaat er naar Muiderpoort?
Dat voorbeeld weerlegt mijn argument helemaal niet... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Karl » Wo 18 Jun 2014, 17:18

Lijkt me ook sterk dat een bericht over een aansluiting bij Warmond gaat over de (al dan niet bestaande) metro naar Muiderpoort...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31501
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Suus » Wo 18 Jun 2014, 18:44

verfmeer schreef:Kunnen ze de aansluiting bij Warmond daarvoor niet aanpassen. Als je dit plan uitvoert, kunnen de treinen Gvc - Hlm en Gv - Shl elkaar ongelijkvloers kruisen. Daardoor levert dat geen beperkingen meer op op de dienstregeling.

Ehm, misschien was je er nog niet van op de hoogte maar met de huidige spooropstelling is dat al perfect mogelijk. Treinen uit Gvc gaat tussen Laa en Gvm onder de doorgaande sporen door en komen uit op het buitenspoor. Ten noorden van Ledn gaat de buitensporen naar Hlm en de binnensporen naar Shl. Kortom, op geen enkel moment zal een trein Gvc - Hlm een trein Gv - Shl in de weg zitten. Echter, vanuit Gvc is er grote vraag naar een directe verbinding met Shl (een van de redenen waarom de s6300 en de s5700 hun eindpunt na 20:00 en in het weekend hebben verwisseld, nu is er altijd een rechtstreekse trein Shl - Gvc, al is het maar een sprinter) en als je dan in Leiden een mooie aansluiting wil geven moet je wel gaan kruisen en een dubbele vork bij Warmond zou dat inderdaad kunnen oplossen.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Jun 2014, 18:51

Het wisselen van de eindbestemmingen van s6300 en s5700 heeft veel meer te maken met het bieden van overstaprelaties dan met het bieden van de rechtstreekse verbinding Den Haag Centraal - Schiphol: daarvoor biedt deze serie nauwelijks toegevoegde waarde ten opzichte van de IC Den Haag Centraal - Schiphol - Zwolle en verder (tijden op Schiphol schelen nauwelijks). Verbeterd zijn met name de overstappen op Den Haag Laan van NOI.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31501
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Suus » Wo 18 Jun 2014, 18:57

Juist wel, de t12776 is de laatste intercity naar Den Haag Centraal vanuit Schiphol (om 22:27), maar passagiers van een aantal late vluchten met bestemming Den Haag kunnen die treinen niet halen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 20:17

Reizigers tussen Den Haag en Schiphol kunnen ook van Gv of Laa gebruik maken i.p.v. Gvc.
Mij lijkt het dus handiger om de IC Vs - Asd via Shl te laten rijden, zodat reizigers uit Dordrecht, Schiedam en Delft hun rechtstreekse trein naar Schiphol houden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Jun 2014, 20:25

Fyra wordt met kwartiersdiensten altijd sneller, denk dat daar ook een keuze ligt. Plus dat je mensen er nu naar toe dwingt. I slim.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 20:54

Voor reizigers uit Dordrecht is de Intercity Direct alleen mogelijk met een overstap te Rtd (dus een extra overstap) en vanaf Schiedam en Delft is ICd totaal geen optie.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Jun 2014, 20:57

Zolang die overstap in Rotterdam een snelle is hoeft het geen probleem te zijn. Maarja, in Rotterdam wil men de overstappers tussen de verschillende corridors kennelijk graag in het station houden, want vaak krijg je er liefst een kwartier de tijd voor :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 21:37

Reizigers naar Schiphol hebben vaak koffers bij zich. Overstappen met koffers is niet zo handig.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor verfmeer » Wo 18 Jun 2014, 21:38

Bee schreef:
verfmeer schreef:Kunnen ze de aansluiting bij Warmond daarvoor niet aanpassen. Als je dit plan uitvoert, kunnen de treinen Gvc - Hlm en Gv - Shl elkaar ongelijkvloers kruisen. Daardoor levert dat geen beperkingen meer op op de dienstregeling.

Ehm, misschien was je er nog niet van op de hoogte maar met de huidige spooropstelling is dat al perfect mogelijk. Treinen uit Gvc gaat tussen Laa en Gvm onder de doorgaande sporen door en komen uit op het buitenspoor. Ten noorden van Ledn gaat de buitensporen naar Hlm en de binnensporen naar Shl. Kortom, op geen enkel moment zal een trein Gvc - Hlm een trein Gv - Shl in de weg zitten. Echter, vanuit Gvc is er grote vraag naar een directe verbinding met Shl (een van de redenen waarom de s6300 en de s5700 hun eindpunt na 20:00 en in het weekend hebben verwisseld, nu is er altijd een rechtstreekse trein Shl - Gvc, al is het maar een sprinter) en als je dan in Leiden een mooie aansluiting wil geven moet je wel gaan kruisen en een dubbele vork bij Warmond zou dat inderdaad kunnen oplossen.


Natuurlijk wist ik dat het mogelijk is om te kruisen tussen Laa Gvm. Maar op dit moment zie je dat in Ldn de IC's van/naar Shl altijd op de binnensporen 5/8 stoppen, terwijl de IC's van/naar Hlm altijd op de buitensporen 4/9 stoppen. Daardoor is het niet mogelijk dat de s2200 en de s2100 een cross-platform overstap te Ldn hebben. Die cross-platform overstap was de reden om alle IC's uit Rtd via Hlm te laten gaan. Vanwege die redenering dacht ik dat een dubbele vork bij Warmond misschien de problemen rond Ldn kon verhelpen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Jun 2014, 22:06

Meltrain schreef:Reizigers naar Schiphol hebben vaak koffers bij zich. Overstappen met koffers is niet zo handig.

Ik denk nog geen 10% van de reizigers naar Schiphol.
Komt wel goed schatje.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Jun 2014, 22:10

Die dubbele vork bij Leiden lost zeker een dienstregelingsprobleem op: je kan dan in principe elke lijnvoering door Leiden rijden die je zou willen.

Overigens vind ik de discussie over Schiphol in dit topic een non-discussie, aangezien het alleen gaat over reizen vanaf 23.00 uur 's avonds (daarvoor rijdt de IC immers, die ook een reismogelijkheid Den Haag C - Schiphol geeft). Dat zijn geen miljoenen reizigers, en geen reden om het hele weekend een andere sprinterdienstregeling te rijden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 23:47

verfmeer schreef:
Bee schreef:
verfmeer schreef:Kunnen ze de aansluiting bij Warmond daarvoor niet aanpassen. Als je dit plan uitvoert, kunnen de treinen Gvc - Hlm en Gv - Shl elkaar ongelijkvloers kruisen. Daardoor levert dat geen beperkingen meer op op de dienstregeling.

Ehm, misschien was je er nog niet van op de hoogte maar met de huidige spooropstelling is dat al perfect mogelijk. Treinen uit Gvc gaat tussen Laa en Gvm onder de doorgaande sporen door en komen uit op het buitenspoor. Ten noorden van Ledn gaat de buitensporen naar Hlm en de binnensporen naar Shl. Kortom, op geen enkel moment zal een trein Gvc - Hlm een trein Gv - Shl in de weg zitten. Echter, vanuit Gvc is er grote vraag naar een directe verbinding met Shl (een van de redenen waarom de s6300 en de s5700 hun eindpunt na 20:00 en in het weekend hebben verwisseld, nu is er altijd een rechtstreekse trein Shl - Gvc, al is het maar een sprinter) en als je dan in Leiden een mooie aansluiting wil geven moet je wel gaan kruisen en een dubbele vork bij Warmond zou dat inderdaad kunnen oplossen.


Natuurlijk wist ik dat het mogelijk is om te kruisen tussen Laa en Gvm. Maar op dit moment zie je dat in Ldn de IC's van/naar Shl altijd op de binnensporen 5/8 stoppen, terwijl de IC's van/naar Hlm altijd op de buitensporen 4/9 stoppen. Daardoor is het niet mogelijk dat de s2200 en de s2100 een cross-platform overstap te Ledn hebben. Die cross-platform overstap was de reden om alle IC's uit Rtd via Hlm te laten gaan. Vanwege die redenering dacht ik dat een dubbele vork bij Warmond misschien de problemen rond Ldn kon verhelpen.

Een cross-platform overstap tussen s2200 en s2100 gaat niet omdat die een kwartier van elkaar verschoven liggen. :wink:

Maar verder haal je nog twee dingen door elkaar: NS wilde juist de IC's uit Dordrecht naar Haarlem laten gaan en de IC's uit Gvc naar Shl.
Maar juist omdat de IC's uit Dordrecht dan van de binnen- naar de buitensporen moeten de IC's uit Gvc tegelijkertijd van de buiten- naar de binnensporen moeten, ging dat niet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten