NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Als we het van de bedrijfscultuur in het OV moeten hebben verbetert er nooit wat. Wat dat betreft is een frisse wind wel prettig.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Dat is anders wel het soort mensen waar mee samengewerkt zal moeten worden. Ik denk dat samenwerking een lastig verhaal blijft zo lang het speelveld niet voor iedereen gelijk is en sommige vervoerders bevoordeeld worden met ondershandse concessies. De enige oplossing lijkt me in die situatie het hele tarief- en afrekensysteem bij de vervoerders weg te halen en bij een onafhankelijke partij neer te leggen zoals bijv. in Singapore en Hong Kong is gebeurd.huibf schreef:Tja daar zeg je ook iemandFrans F schreef:Ik denk niet dat Anne Hettinga hem dan ook serieus neemt.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Ik geloof er niks van dat Arriva en NS dan opeens samen gaan werken, want ze blijven concurrenten en geen collega's. Zo hebben we het systeem nou eenmaal ingericht.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Zonder meer waar. Alleen heb je dan gezien de bedrijfsomvang het kaliber Margaret Thatcher, Angela Merkel of Jan Timmer nodig en dat kaliber dicht ik Timo Huges niet toe. Daar lijkt hij me te aardig voor.WSM schreef:Als we het van de bedrijfscultuur in het OV moeten hebben verbetert er nooit wat. Wat dat betreft is een frisse wind wel prettig.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 17 jun 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Dat zal altijd zo blijven tenzij je van het hele OV in Nederland een groot (onbeheersbaar) mammoetbedrijf maakt en er voldoende geld is. En dan nog krijg je dus intern ruzies als het geld krap wordt (zoals in ieder groot bedrijf).Wubbo schreef:Ik geloof er niks van dat Arriva en NS dan opeens samen gaan werken, want ze blijven concurrenten en geen collega's. Zo hebben we het systeem nou eenmaal ingericht.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Het concept van de Verkehrsverbünde werkt wel aardig. Dat er in een paar gevallen het totaal niet werkt is geen reden om het concept in vraag te stellen, maar om de uitvoering er van te verbeteren...Frans F schreef:Daar krijgt de vervoerder gewoon geld, los van de vraag of er wel/niet iemand in zijn voertuig zit, alle risico ligt bij het Verbund. Het gevolg is dat sommige vervoerders zoals DB in het VRR er met de pet naar gooien en dat het zwartrijden de spuigaten uit loopt omdat vervoerders geen belang bij controle hebben. Verder is ook daar overal ruzie over de verdeling, het VRR bijv. heeft om die reden de abonnementen (dat is 80% van de reizigers) inmiddels op een chipkaart gezet. Dat zal overal gaan gebeuren.baladid schreef:Dat kan in Duitsland in de Verkehrsverbünde toch ook prima?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Er zit een verschil tussen ambitieus zijn en onrealistisch zijn. Als ik zeg dat we binnen vijf jaar elk punt in Nederland moeten kunnen bereiken met maximaal een halfuur reistijd en zonder CO2 uitstoot, ben ik dan ambitieus?Bee schreef:Er was ooit een bank die reclame maakte met "Het begint met ambitie'. Een aantal mensen in dit topic lijken die slagzin verbasterd te hebben tot "het begint met afbranden"...
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
@Vinny
De ruzies bij de Verkehrsverbunde beginnen op steeds meer plaatsen te komen nu de zg. Regionaliseringsmittel krap worden en er bezuinigd moet worden. Het gaat daarbij over verdeling van het geld over de vervoerders en over het verdelen van de bezuinigingen. De vele (meestal particuliere) busvervoerders willen dat er bezuinigd wordt op het rail- en stadsvervoer omdat daar door dure CAO's de kosten uit de hand zijn gelopen. Railvervoerders klagen op hun beurt over het hoge percentage subsidie voor het scholierenvervoer op het platteland. Daarnaast wordt er veel fraude met de reizigerstellingen vermoed en klaagt de politiek steen en been dat vervoerders niets doen tegen het volledig uit de hand lopende zwartrijden. Het gras bij de buren is niet groener meer dan hier, als het geld schaars wordt is het ieder voor zich en eigen baan eerst.
De ruzies bij de Verkehrsverbunde beginnen op steeds meer plaatsen te komen nu de zg. Regionaliseringsmittel krap worden en er bezuinigd moet worden. Het gaat daarbij over verdeling van het geld over de vervoerders en over het verdelen van de bezuinigingen. De vele (meestal particuliere) busvervoerders willen dat er bezuinigd wordt op het rail- en stadsvervoer omdat daar door dure CAO's de kosten uit de hand zijn gelopen. Railvervoerders klagen op hun beurt over het hoge percentage subsidie voor het scholierenvervoer op het platteland. Daarnaast wordt er veel fraude met de reizigerstellingen vermoed en klaagt de politiek steen en been dat vervoerders niets doen tegen het volledig uit de hand lopende zwartrijden. Het gras bij de buren is niet groener meer dan hier, als het geld schaars wordt is het ieder voor zich en eigen baan eerst.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Ha ha, één kaart voor heel het OV! :N
Kaart ongeldig err. 007
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Op zich is het idee van een Verkehrsverbund niet heel slecht. Wel zou ik dan willen zien dat er controleteams gedurende de gehele dag worden geëist en door de vervoerders worden betaald. Of dat die controleteams ook vervoerder-overstijgend zijn en door het Verkehrsverbund worden betaald.
Op die manier heb je toch een controlemechanisme tegen zwartrijders.
Eigenlijk zou ik het liefste dan ook willen zien dat de overheid de regie over de OV-tarieven weer in hand neemt en een organisatie de inkomsten laat verdelen. En ook dat de overheid verantwoordelijk is voor de controleteams (tenzij de vervoerders daar zelf zorg voor willen dragen).
Op die manier heb je toch een controlemechanisme tegen zwartrijders.
Eigenlijk zou ik het liefste dan ook willen zien dat de overheid de regie over de OV-tarieven weer in hand neemt en een organisatie de inkomsten laat verdelen. En ook dat de overheid verantwoordelijk is voor de controleteams (tenzij de vervoerders daar zelf zorg voor willen dragen).
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Ik zou daar juist dan eventueel weer wel voor de porren zijn.Freek schreef:Ik hoef ook helemaal geen korting bij de bus. Ook niet voor een hogere VDU-prijs.
"Een touringcar is geen bus"
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
In het artikel in Metro stond dat Huges op zijn inwerkdag op station Amersfoort zag hoe een hele rij forensen bij paaltje NS moesten uitchecken en bij paaltje Valleilijn moesten inchecken. Dáár iets aan doen lijkt me best realistisch.
Ik was laatst met iemand op stap die niet vaak met de trein reist en hij snapte er helemaal niks van dat we in Groningen moesten uitchecken bij paaltje 1 en moesten inchecken bij paaltje 2. Het lijkt wel alsof we naar het buitenland gaan, zei hij. En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Als Huges het voor elkaar wil krijgen dat "overchecken" op het station ongedaan te maken is hij wat mij betreft zeker niet te ambitieus en tegelijk realistisch. Dat ook doorvoeren naar overstappen tussen trein en bus lijkt me inderdaad wel onrealistisch en het er ook niet makkelijker opmaken. Snap je als reiziger dan nog wanneer je in de bus moet inchecken en wanneer niet? En wil Huges de poortjes op de stations dan ook maar meteen afschaffen? Wat dat betreft lijkt hij me inderdaad geen regelmatige ov gebruiker... en dat is dan wel weer een beetje jammer.
Ik was laatst met iemand op stap die niet vaak met de trein reist en hij snapte er helemaal niks van dat we in Groningen moesten uitchecken bij paaltje 1 en moesten inchecken bij paaltje 2. Het lijkt wel alsof we naar het buitenland gaan, zei hij. En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Als Huges het voor elkaar wil krijgen dat "overchecken" op het station ongedaan te maken is hij wat mij betreft zeker niet te ambitieus en tegelijk realistisch. Dat ook doorvoeren naar overstappen tussen trein en bus lijkt me inderdaad wel onrealistisch en het er ook niet makkelijker opmaken. Snap je als reiziger dan nog wanneer je in de bus moet inchecken en wanneer niet? En wil Huges de poortjes op de stations dan ook maar meteen afschaffen? Wat dat betreft lijkt hij me inderdaad geen regelmatige ov gebruiker... en dat is dan wel weer een beetje jammer.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Volgens mij staat er niet dat hij van de poortjes af wil..
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Dan heb je hem vooraf toch iets niet goed uitgelegd :XZugführer schreef:En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Een keer in- en uitchecken bij de trein lijkt mij ook best haalbaar. Bij het gehele OV lijkt mij dit, net als jou, niet mogelijk. Althans, ik heb sinds de invoering nog niets gehoord van enigszins in de buurt komt van een concreet idee hierover. Alleen wat uitspraken die gecondenseerd kunnen worden tot "Het zou moeten kunnen".Zugführer schreef:In het artikel in Metro stond dat Huges op zijn inwerkdag op station Amersfoort zag hoe een hele rij forensen bij paaltje NS moesten uitchecken en bij paaltje Valleilijn moesten inchecken. Dáár iets aan doen lijkt me best realistisch.
Ik was laatst met iemand op stap die niet vaak met de trein reist en hij snapte er helemaal niks van dat we in Groningen moesten uitchecken bij paaltje 1 en moesten inchecken bij paaltje 2. Het lijkt wel alsof we naar het buitenland gaan, zei hij. En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Als Huges het voor elkaar wil krijgen dat "overchecken" op het station ongedaan te maken is hij wat mij betreft zeker niet te ambitieus en tegelijk realistisch. Dat ook doorvoeren naar overstappen tussen trein en bus lijkt me inderdaad wel onrealistisch en het er ook niet makkelijker opmaken. Snap je als reiziger dan nog wanneer je in de bus moet inchecken en wanneer niet? En wil Huges de poortjes op de stations dan ook maar meteen afschaffen? Wat dat betreft lijkt hij me inderdaad geen regelmatige ov gebruiker... en dat is dan wel weer een beetje jammer.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
De vereist controles worden in de contracten met de vervoerders vastgelegd en ook door het Verkehrsverbund betaald, maar steekproeven van reizigersorganisaties tonen keer op keer aan dat de vervoerders die eisen aan hun laars lappen omdat het voor het Verkehrsverbund toch niet te controleren is. DB in NRW bleek na een zeer uitgebreide, geheime steekproef van reizigersorganisaties bijvoorbeeld slechts 1/3 van de contractueel vereiste controleurs in te zetten. Het geld dat het Verkehrsverbund betaalde voor de rest van de controleurs werd door het bedrijf doodleuk in eigen zak gestoken met als motivatie dat ze met een 10% duurdere CAO zaten dan de rest.Gekko123 schreef:Op zich is het idee van een Verkehrsverbund niet heel slecht. Wel zou ik dan willen zien dat er controleteams gedurende de gehele dag worden geëist en door de vervoerders worden betaald. Of dat die controleteams ook vervoerder-overstijgend zijn en door het Verkehrsverbund worden betaald.
Op die manier heb je toch een controlemechanisme tegen zwartrijders.
Het fundamentele probleem is bij een Verkehrsverbund hetzelfde als met strippenkaart: vervoerders hebben er financieel voordeel bij om te sjoemelen met reizigerstellingen en om vooral niet te controleren op zwartrijders. Wie eerlijk is wordt bij de verdeling gestraft, net als vroeger bij de strippenkaart.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Dan stel je zoals gezegd dus de controleurs in dienst van het gehele verbond en niet van individuele bedrijven.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
DB en veel stadsvervoerders willen dat bijvoorbeeld niet om zg. veiligheidsredenen. Ze willen baas zijn in eigen huis.
En dan nog blijft het probleem met het gesjoemel met de vervoerscijfers.
En dan nog blijft het probleem met het gesjoemel met de vervoerscijfers.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 18 jun 2014, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Ook de tellingen kunnen door die mensen gedaan worden, lijkt me.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
De vereist controle is gemiddeld rond de 5-10% van de ritten en dan nog slechts op deeltrajecten en niet gelijkmatig verdeeld over dag, week en lijn. Enigszins betrouwbare tellingen kun je zo niet doen.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Waar baseer je die cijfers op? Want ik heb de statistiek niet gedaan maar ik denk dat je met veel minder van de ritten ook heus wel een steekproef kan hebben waarvan de foutmarge acceptabel is.
-
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Euhm, van Eindhoven naar Maastricht is het ook geen zekerheid dat je gecontroleerd wordt. Oftewel de NS controleert ook niet echt heel veel, terwijl je makkelijk een trein van Groningen naar Zwolle, Enschede naar Amersfoort, Maastricht naar Eindhoven of Vlissingen naar Roosendaal goed kan doormesten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Ja als mensen doelbewust frauderen uit naam van de organisatie dan valt er geen verkehrsverbund tegen op te wassen hoor. Zolang meneer de directeur maar in een Mazeratti naar zijn golf-matties kan rijden :') :X
Maar goed gaat nu om één keer inchecken voor heel het OV. Dat is vooralsnog technisch onmogelijk. Het kan gewoon niet, omdat je bij de bus altijd bij de chauffeur moet inchecken bijvoorbeeld.
Ik heb dan eigenlijk liever dat je bij overstappen altijd moet "omchecken". Dat is tenminste duidelijk, en je kunt het technisch wel regelen dat je dan niet op extra kosten gejaagd hoeft te worden. Wel moeten er genoeg chipkaartfaciliteiten zijn om de reizigersstroom niet te stokken en de overstappen moeten haalbaar blijven. Aan die voorwaarden wordt nu ook lang niet altijd voldaan. Daar zit het grootste probleem mijns inziens.
Maar goed gaat nu om één keer inchecken voor heel het OV. Dat is vooralsnog technisch onmogelijk. Het kan gewoon niet, omdat je bij de bus altijd bij de chauffeur moet inchecken bijvoorbeeld.
Ik heb dan eigenlijk liever dat je bij overstappen altijd moet "omchecken". Dat is tenminste duidelijk, en je kunt het technisch wel regelen dat je dan niet op extra kosten gejaagd hoeft te worden. Wel moeten er genoeg chipkaartfaciliteiten zijn om de reizigersstroom niet te stokken en de overstappen moeten haalbaar blijven. Aan die voorwaarden wordt nu ook lang niet altijd voldaan. Daar zit het grootste probleem mijns inziens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Wat mij betreft gaan we naar 1 keer in- en uitchecken voor transportvormen waarbij er op stations ingecheckt wordt (lees: treinen, metros) en blijf je gewoon in- en uitchecken bij de vervoersmiddelen waarbij het in het voertuig moet (bus, tram).
Voor treinen/metros is het aantal mogelijkheden wel dusdanig beperkt dat je dat prima nauwkeurig genoeg kunt verdelen. Voor bussen/trams is het sowieso wenselijk om bij instappen te moeten demonstreren dat je betaald hebt, en je hebt geen verwarring over welk poortje/paaltje.
Voor treinen/metros is het aantal mogelijkheden wel dusdanig beperkt dat je dat prima nauwkeurig genoeg kunt verdelen. Voor bussen/trams is het sowieso wenselijk om bij instappen te moeten demonstreren dat je betaald hebt, en je hebt geen verwarring over welk poortje/paaltje.
Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Inderdaad. Het probleem in bus/tram zie ik ook niet zo. Gewoon altijd in en uitchecken bij het verlaten van het voertuig.marlies schreef:Voor bussen/trams is het sowieso wenselijk om bij instappen te moeten demonstreren dat je betaald hebt, en je hebt geen verwarring over welk poortje/paaltje.
Bij de trein dus bij het verlaten van het station.
Als ik van Valkenburg naar Winterswijk ga, is dat een reis: wen wel de meest logische route, als je via een omweg wilt reizen dan dien je wel tussentijds in/uitchecken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten