Pagina 1 van 1

Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:37
door Daniel
Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus
Geplaatst op: dinsdag 24 juni 2014 14:36
Laatst bijgewerkt: dinsdag 24 juni 2014 14:37


Net als de collega's in het streekvervoer en bij de GVB en RET krijgt het personeel van de bus- en treinonderdelen van Arriva en Syntus er loon bij. CNV Vakmensen en FNV Bondgenoten hebben een onderhandelingsakkoord gesloten met de werkgevers met daarin drie procent meer loon, maakten zij dinsdag bekend.
De cao, die volgende week moet worden goedgekeurd door de leden, loopt met terugwerkende kracht van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 15:19
door starx
Ik gun het ze echt van harte. Maar zijn er niet veel belangrijkere dingen waar de vakbonden zich op OV-gebied mee bezig moeten houden.

In de regio schieten de prijzen omhoog, daalt het gebruik en worden buslijnen bij bosjes opgeheven. Er zijn ook al flinke kaalslagen aangekondigd, juist in de gebieden waar Syntus en Arriva rijden. Straks wordt de helft van het personeel ontslagen en dan heb je natuurlijk weinig aan die drie procent extra.

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 15:24
door zone2000
de werkgelegenheid is uiteraard ook een onderdeel van de cao onderhandelingen.

Werkzekerheid

Gedurende de looptijd van de cao blijft de werkgelegenheidsgarantie voor het direct uitvoerende personeel van toepassing. "Dat is een belangrijke afspraak, gelet op de onzekerheid waar de werknemers mee te maken hebben vanwege dreigende bezuinigingen in het openbaar vervoer", zegt Kusters.

"We hebben met de werkgevers afgesproken om direct te overleggen wanneer werknemers boventallig dreigen te raken. Daar gaan we dan een oplossing voor zoeken."

Oudere en jongere werknemers

Alle werknemers van 60 jaar en ouder met een fulltime dienstverband (36 uur) kunnen kiezen voor een vierdaagse werkweek. Daar leveren ze dan zelf twee uur loon voor in. De vrijgekomen formatie wordt gebruikt om banen te creëren voor jongeren.

CNV Vakmensen bespreekt het cao-resultaat de komende weken met de leden.
http://www.transport-online.nl/site/489 ... l-vervoer/

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 16:06
door Ronaldussen
starx schreef:Ik gun het ze echt van harte. Maar zijn er niet veel belangrijkere dingen waar de vakbonden zich op OV-gebied mee bezig moeten houden.


Loonsverhoging is maar een klein onderdeel (maar wel een belangrijk onderdeel) van CAO-onderhandelingen. Maar omdat loonsverhoging vrij concreet is en de overige zaken voor anderen die er niets mee te maken krijgen minder interessant zijn, wordt de loonsverhoging door de media er uit gepikt. Daardoor lijkt het misschien dat er alleen over lonen is gepraat, maar dat is dus schijn. Naast lonen en werkgelegenheid wordt er bijvoorbeeld ook over de veiligheid gesproken, doorgroeimogelijkheden, rechten/plichten werknemer/werkgever etc.

Straks wordt de helft van het personeel ontslagen en dan heb je natuurlijk weinig aan die drie procent extra

Uiteraard heb je er dan nog wat aan. Als je loon 3% omhoog gaat, heb je dan ook een iets hogere uitkering dan wanneer je geen 3% loonsverhoging zou hebben. Het zal centenwerk zijn, maar in zulke situaties is iedere cent extra mooi meegenomen.
Het is dan ook niet aan te raden om "zomaar" met loonsverlaging akkoord te gaan, dat heeft ook direct gevolg voor je uitkering mocht je ontslagen worden of arbeidsongeschikt raken. :idea:

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 17:13
door Nitein-Repart
starx schreef:Ik gun het ze echt van harte. Maar zijn er niet veel belangrijkere dingen waar de vakbonden zich op OV-gebied mee bezig moeten houden.

In de regio schieten de prijzen omhoog, daalt het gebruik en worden buslijnen bij bosjes opgeheven. Er zijn ook al flinke kaalslagen aangekondigd, juist in de gebieden waar Syntus en Arriva rijden. Straks wordt de helft van het personeel ontslagen en dan heb je natuurlijk weinig aan die drie procent extra.

ik ben het hier helemaal mee eens.

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 18:24
door Frans F
Ronaldussen schreef:Uiteraard heb je er dan nog wat aan. Als je loon 3% omhoog gaat, heb je dan ook een iets hogere uitkering dan wanneer je geen 3% loonsverhoging zou hebben. Het zal centenwerk zijn, maar in zulke situaties is iedere cent extra mooi meegenomen.
Het is dan ook niet aan te raden om "zomaar" met loonsverlaging akkoord te gaan, dat heeft ook direct gevolg voor je uitkering mocht je ontslagen worden of arbeidsongeschikt raken. :idea:

Sorry, maar dit is echte vakbondsprietpraat. Geen weldenkend mens zit op drie procent extra loon te wachten als je daarmee een steeds groter risico loopt op ontslag. Voor mensen die ontslagen worden volgt gemiddeld 1-1.5 jaar WW en daarna zitten ze in de bijstand zonder die 3% verhoging.

Lees de recente geschiedenis van Philip Morris in BoZ er even op na, die kregen in januari na een staking ook 3% en staan nu collectief op de keien. :!:

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 18:25
door Frans F
starx schreef:In de regio schieten de prijzen omhoog, daalt het gebruik en worden buslijnen bij bosjes opgeheven. Er zijn ook al flinke kaalslagen aangekondigd, juist in de gebieden waar Syntus en Arriva rijden. Straks wordt de helft van het personeel ontslagen en dan heb je natuurlijk weinig aan die drie procent extra.

Sterker nog, die drie procent worden betaald van de uitgespaarde kosten op het ontslagen personeel.
Kortzichtigheid is weer troef bij de vakbonden.

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 19:28
door BR628
Enige wat écht boeiend is aan dit onderhandelingsakkoord van de cao Multimodaal (want daar hebben we het hier over), is dat gebroken diensten om 5:30 mogen beginnen, tegen 6:00 in de huidige situatie. Is dat eindelijk rechtgetrokken in vergelijking met de cao OV.

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 19:51
door zone5324bericht...
3% in 2 jaar is natuurlijk niets... maar alle beetjes helpen.

nu wordt er door sommigen gereageerd, dat alles duurder wordt in het OV als lonen stijgen, maar sowieso wordt alles duurder, dus het personeel in het OV heeft ook iets meer nodig om het dagelijkse leven te kunnen bekostigen...
die cirkel bestaat al sinds er gehandeld wordt...

de mensen in vaste dienst zullen zich geen zorgen moeten maken.
als er klappen in het personeelsbestand vallen door opheffen lijnen, dan zijn het toch eerst de flex-werkers die dan geloosd worden...
ook, dat is iets, wat al heel lang voorkomt.

en over vakbonden wil ik maar even niet beginnen.
ze doen werk wat voor een hele groep van belang is/kan zijn, maar hun eigen belangen zijn niet altijd gelijk aan die wat het personeel echt ten goede komt.
maar dat zal ook nooit veranderen zolang het huidige systeem van werkgevers/werknemers overleg t.b.v. CAO's van toepassing blijft...

Re: Ook meer loon trein- en buspersoneel Arriva en Syntus

Geplaatst: di 24 jun 2014, 20:43
door Ronaldussen
Frans F schreef:
Ronaldussen schreef:Uiteraard heb je er dan nog wat aan. Als je loon 3% omhoog gaat, heb je dan ook een iets hogere uitkering dan wanneer je geen 3% loonsverhoging zou hebben. Het zal centenwerk zijn, maar in zulke situaties is iedere cent extra mooi meegenomen.
Het is dan ook niet aan te raden om "zomaar" met loonsverlaging akkoord te gaan, dat heeft ook direct gevolg voor je uitkering mocht je ontslagen worden of arbeidsongeschikt raken. :idea:

Sorry, maar dit is echte vakbondsprietpraat. Geen weldenkend mens zit op drie procent extra loon te wachten als je daarmee een steeds groter risico loopt op ontslag. Voor mensen die ontslagen worden volgt gemiddeld 1-1.5 jaar WW en daarna zitten ze in de bijstand zonder die 3% verhoging.

Lees de recente geschiedenis van Philip Morris in BoZ er even op na, die kregen in januari na een staking ook 3% en staan nu collectief op de keien. :!:


Ah, dus omdat je risico loopt op ontslag moet je maar al je rechten opzij zetten?
Dit is typische bangmakerij van werkgevers om maar geen meer loon te hoeven betalen.
3% lijkt wellicht niet veel, maar anderhalf jaar ww met slechts 75 tot 70% van je laatst verdiende loon met of zonder 3% loonsverhoging maakt wél een aardig verschil, zeker als je daarna nog de bijstand in moet omdat je geen werk kunt vinden.

Philip Morris had die fabriek toch wel gesloten, was het niet dit jaar, dan wel ergens in de komende jaren. Die staking en loonsverhoging is enkel misbruikt om dat proces sneller in gang te zetten.
We moeten eens ophouden met ons bang te laten maken door werkgevers praat, anders gaan we weer heel ver terug in de tijd waarin de baas weer alles te zeggen heeft en jij als werknemer maar alles te slikken hebt of je biezen moet pakken.
De rechten die je hebt zijn er niet voor niets, daar is hard voor geknokt. Dat moeten we niet zomaar overboord gooien.
En als een werkgever wil ontslaan en/of de poorten wil sluiten, doet die dat toch wel. Er is altijd wel een smoes te vinden.

Ik hoor veel geklaag over de vakbonden, maar het helpt niet om dat maar vanaf de zijlijn te blijven roepen. Als je wilt dat er wat verandert moet je zelf aansluiten bij de vakbond en daarin actief worden en proberen de boel te veranderen, of zelf een vakbond oprichten met medestanders.