Tweede kamervragen en aanverwanten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Ik denk dat automatisering van het omroepen diverse voordelen heeft:

1) Consistentie in de omroep, wat erg belangrijk is zodat je als reiziger weet wat je kan verwachten
2) Wijzigingen zijn relatief makkelijk, doordat je het niet in iedere conducteur of machinist zijn hoofd hoeft te prenten
3) Kwaliteitssprong in informatievoorziening, doordat het nog beter en accurater moet in geval van verstoringen
4) Machinist kan zich focussen op treintje rijden in plaats van op het omroepen (Ik hoor regelmatig de machinist omroepen)
Komt wel goed schatje.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Jultar »

De machinist roept normaal gesproken enkel de kleine tussengelegen stations om (bijvoorbeeld Veenendaal-de Klomp of Heemstede Aerdenhout), hoewel de definitie daarvan per persoon lijkt te verschillen. Zo denken veel HC's nog altijd dat Sloterdijk een klein station is.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Hageneis »

Meestal hoor ik het ' u bevindt zich...' juist als de trein nét vertrokken is. Leuk voor mensen die in de verkeerde trein zitten.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Hageneis »

Jultar schreef:De machinist roept normaal gesproken enkel de kleine tussengelegen stations om (bijvoorbeeld Veenendaal-de Klomp of Heemstede Aerdenhout), hoewel de definitie daarvan per persoon lijkt te verschillen. Zo denken veel HC's nog altijd dat Sloterdijk een klein station is.
Ik dacht dat het zelfs maar een halte was.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Daniel »

Hageneis schreef:Meestal hoor ik het ' u bevindt zich...' juist als de trein nét vertrokken is. Leuk voor mensen die in de verkeerde trein zitten.
Dat vindt ik ook zo'n mooie nutteloze ja, kunnen ze beter iets voor vertrektijd op een groot station omroepen.
Thom91 schreef:Ik denk dat automatisering van het omroepen diverse voordelen heeft:

1) Consistentie in de omroep, wat erg belangrijk is zodat je als reiziger weet wat je kan verwachten
Volledig mee eens.
2) Wijzigingen zijn relatief makkelijk, doordat je het niet in iedere conducteur of machinist zijn hoofd hoeft te prenten
Valt op zich nog wel mee hoe snel dat gaat. Een aantal jaren geleden heb ik eens deelgenomen aan een klantenpanel van NSR Amersfoort en daar werd bv. door iemand de suggestie gedaan om bij het splitsen van een trein eerst te zeggen dat de treinstelnummers zich boven de tussendeuren bevinden en pas daarna de nummers zelf op te noemen. Dat gebeurde nog niet zo heel lang geleden immers vrij consequent andersom. En verrassend was hoe snel je merkte dat het personeel de gewijzigde omroepvolgorde oppikte.
3) Kwaliteitssprong in informatievoorziening, doordat het nog beter en accurater moet in geval van verstoringen
Dat moet ik nog zien. Immers willen de systemen nog weleens niet gelijk bijgewerkt worden bij een storing en zeker bij werkzaamheden blijken sommige RIS'en nogal star (ooit een HC heel veel moeite zien doen om een aangepaste bestemming in een SGM om te kunnen roepen. En nadat de bestemming op het treinstel aangepast werd was er gelijk geen automatische omroep meer).
Een HC kan nog wel even snel iets omroepen als hij dat via de telefoon binnenkrijgt of gewoon zelf ziet, maar als je dat aan een automatisch systeem gaat overlaten moet je bij ongeplande storingen maar hopen dat het snel genoeg verwerkt wordt. Sowieso heeft OBIS ook nog weleens wat bugjes die vervelende consequenties kunnen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door webguy »

De SGM RIS kan geen aanpassingen aan, alleen de SLT versie doet actuele overstappen. OBIS doet geen omroep juist omdat het nog niet betrouwbaar genoeg is met wijzigingen inderdaad.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door waldo79 »

In de s6000 en s16000 worden de overstaps te Ut correct omgeroepen, maar daarentegen wordt de eerst vertrekkende trein consequent voor Sprinter uitgemaakt, terwijl het een IC is. Bijvoorbeeld, OBIS benoemt 3 overstaps en zegt dan de Sprinter naar Amersfoort vertrekt van spoor 8, doelend op de s1700 en s11700. Die bug mag wel gerepareerd worden :Y
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:
3) Kwaliteitssprong in informatievoorziening, doordat het nog beter en accurater moet in geval van verstoringen
Dat moet ik nog zien. Immers willen de systemen nog weleens niet gelijk bijgewerkt worden bij een storing en zeker bij werkzaamheden blijken sommige RIS'en nogal star (ooit een HC heel veel moeite zien doen om een aangepaste bestemming in een SGM om te kunnen roepen. En nadat de bestemming op het treinstel aangepast werd was er gelijk geen automatische omroep meer).
Een HC kan nog wel even snel iets omroepen als hij dat via de telefoon binnenkrijgt of gewoon zelf ziet, maar als je dat aan een automatisch systeem gaat overlaten moet je bij ongeplande storingen maar hopen dat het snel genoeg verwerkt wordt. Sowieso heeft OBIS ook nog weleens wat bugjes die vervelende consequenties kunnen hebben.
Ik bedoelde het ook als te nemen kwaliteitssprong, niet dat die al geweest is. Verder ben ik het wel met je eens maar automatiseren moet een omroep kunnen versnellen. Een computer interpreteert het bericht veel sneller en kan het sneller reproduceren dan een omroepende HC of Machinist. Die zijn mogelijk nog in gesprek met de bijsturing oid en niet eens instaat om om te roepen.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door dennistd »

Ik lees helemaal niks over het potentiële gevaar van een ongeval met een trein die rijdt op LNG. Als een goederentrein het vervoert schreeuwt iedereen moord en brand, maar dat een volle spitstrein aangedreven wordt door een dergelijke potentiële bom is alleen maar goed voor het milieu '-)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

KAmerbrief over opvolging bevindingen auditrapport vergunningverlening V250

Staatssecretaris Mansveld (IenM) informeert de Tweede Kamer over de opvolging van de bevindingen uit het auditrapport de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) inzake de vergunningverlening voor de V250-trein.

Beantwoording vragen vaste commissie IenM over de tweede voortgangsrapportage ERTMS en brief ‘contouren aanbesteding- en contracteringstrategie ERTMS’

Staatssecretaris Mansveld (IenM) beantwoordt vragen van de vaste commissie Infrastructuur en Milieu. De commissie had vragen gesteld over de 2e voortgangsrapportage over het European Rail Traffic Management System (ERTMS) en de brief 'Contouren aanbesteding- en contracteringstrategie ERTMS'.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Beantwoording Kamervragen over verdwijnen OV-jaarkaart.

Staatssecretaris Mansveld (IenM) beantwoordt vragen van het Kamerlid Dik-Faber (ChristenUnie) over het verdwijnen van de ov-jaarkaart en de gevolgen hiervan voor grote gezinnen met kinderen die de vooropleiding volgen van ballet- en dansopleidingen en conservatoria.

Voortgang uitvoeringsagenda LTSA 2
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Klaasje »

De ltsa gaat ook over PHS, frequentieverhoging lls-shl, rijtijdverkorting etc.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Besluit Wob-verzoek over informatie inzake aanbesteding van onderhoudscontracten bij Prorail

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft op 26 augustus 2015 een besluit genomen op een verzoek in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het verzoek betreft het openbaar maken van de documenten betreffende aanbesteding van onderhoudscontracten bij ProRail. De bijgevoegde informatie is openbaar gemaakt.

Bevat zeer veel informatie over de aanbesteding van spooronderhoud.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Beantwoording Kamervragen over vertraging spoorproject Assen

Staatssecretaris Mansveld (IenM) beantwoordt vragen van het Kamerlid Dik-Faber (CU) over vertraging bij de aanpak van het spoor rond station Assen.

Kamerbrief over gebruiksvergoeding spoorvervoer

Staatssecretaris Mansveld (IenM) informeert de Tweede Kamer over het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de klacht van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) over de verhoging van de gebruiksvergoeding voor het spoor. Ook stuurt zij de Tweede Kamer de resultaten van de uitgevoerde benchmark naar de gebruikersvergoeding spoorgoederenvervoer.

Kamerbrief over chroom-6 in verf op treinen

Staatssecretaris Mansveld (IenM) reageert op verzoek van de Tweede Kamer op het bericht dat medewerkers van NedTrain jarenlang zijn blootgesteld aan verf met de kankerverwekkende stof chroom-6.

Kamerbrief met reactie op interview topman ProRail

Staatssecretaris Mansveld (IenM) reageert op verzoek van het Kamerlid Van Helvert (CDA) op het interview met de president-directeur van ProRail in het Financieele Dagblad van 9 september 2015. Dit interview verscheen onder de titel 'ProRail-topman waarschuwt voor nieuwe tegenvallers'.

Kamerbrief over bezwaar NS tegen gunning spoorlijn Zwolle - Enschede

Staatssecretaris Mansveld (IenM) reageert op verzoek van de Tweede Kamer op het bericht dat de NS bezwaar heeft ingediend tegen de gunning van het vervoer over de spoorlijn Zwolle - Enschede aan Syntus.

Beantwoording Kamervragen van de leden De Boer en Veldman over het bericht dat NS spitstreinen elders schrapt ter bevordering van SAIL Amsterdam
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Visie OV betalen en voortgang NOVB

Document over TLS en de toekomst van betalen in het OV. Verder een voortgangsrapportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Beantwoording Kamervragen over de aanhoudende problemen op het spoor in de Achterhoek.

Staatssecretaris Mansveld (IenM) beantwoordt vragen van het Kamerlid Bashir (SP) over de aanhoudende problemen op het spoor in de Achterhoek.
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door SuperGhost »

"Op de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in de Achterhoek is nogal eens sprake van blikseminslag. Geëlektrificeerde spoorlijnen zijn minder gevoelig voor blikseminslag, omdat de bovenleiding de rest van de installaties afschermt tegen bliksem. ProRail zal dit najaar een onderzoek starten voor de lijnen Zutphen - Winterswijk en Zevenaar – Winterswijk gericht op mogelijkheden om deze spoortrajecten beter bestand te maken tegen blikseminslagen. De provincie Gelderland heeft het voortouw genomen bij de planvorming over de mogelijke elektrificatie."

Een planvorming over mogelijke elektrificatie die wellicht niet meer door gaat, aangezien Mansveld geen geld meer over heeft voor de regionale lijnen....

Overigens is dit wel weer een argument (naast de kostenbesparing t.o.v. dieseltreinen) om over te gaan tot elektrificatie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door deadlock »

Nee, niet echt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten