Tweede kamervragen en aanverwanten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Okt 2015, 14:18

Komt wel goed schatje.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Okt 2015, 18:22

Volgende week: kamervragen over de bereikbaarheid per spoor van Juinen, en de vraag of het mogelijk is om meer goederentreinen over de spoorlijn Sneek-Stavoren te laten rijden.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor reisthijs » Di 20 Okt 2015, 18:36

Als Juinen een IC-stop krijgt dan wil Ter Weksel dat natuurlijk ook. :wink: Zo kan je bezig blijven...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Okt 2015, 18:41

Ik vind eigenlijk dat Ter Apel wel een IC-stop verdient. Hup, waar blijft die IC?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Thom91 » Di 20 Okt 2015, 19:18

Wubbo schreef:Volgende week: kamervragen over de bereikbaarheid per spoor van Juinen, en de vraag of het mogelijk is om meer goederentreinen over de spoorlijn Sneek-Stavoren te laten rijden.

Ja ik zat ook *facepalm*
Komt wel goed schatje.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor SuperGhost » Di 20 Okt 2015, 22:03

Was dat serieus dan? :shock:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Thom91 » Vr 23 Okt 2015, 16:47

Kamerbrief over toezegging wijze van rapporteren grote projecten

Staatssecretaris Mansveld (IenM) informeert de Tweede Kamer over de toekomstige vormgeving van de informatievoorziening over grote spoorprojecten.

Aanbiedingsbrief bij onderzoeksrapport evaluatie OV SAAL KT cluster C en Doorstroomstation Utrecht['

Staatssecretaris Mansveld (IenM) stuurt het eindrapport van het externe onderzoek naar de besluitvorming, informatie-uitwisseling en projectbeheersing bij de projecten SAAL KT cluster C en Doorstroomstation Utrecht aan de Tweede Kamer.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Klaasje » Za 24 Okt 2015, 11:15

Twynstra Gudde heeft een studie gemaakt naar de meerkosten van spoorprojecten. Deze komen grotendeels door scopewijzigingen. Ik vind een deel van de inhoud van dat rapport van Twynstra heel goed en een deel heel slecht.

Allereerst.. De vraag stellen of een scopewijziging wel tegen de gevolgen voor een project opweegt stellen en die beoordelen is een goede. Ik denk eigenlijk dat dat nu alleen impliciet gebeurt.

Daarnaast: De scope verharden omdat vervoerders vaak in een later stadium met aanvullende eisen komen... Dat gaat helemaal voorbij aan de dynamiek die er is waardoor die aanvullende eisen komen. Bij veel projecten wordt er in een vroege fase gevraagd wat de eisen zijn voor een project. Denk aan dat aan NS gevraagd wordt wat voor treindienst er moet komen: 4 IC's met stops bij x, y en z en 4 sprinters van station x tot station y. Prorail werkt dat uit in een dienstregeling en die wordt terug gecommuniceerd en dat is de basis voor een studie naar infrastructuur. Klinkt als een goed plan.

Toch gebeurt het zeer regelmatig dat er dingen wijzigen die invloed hebben op de mogelijkheden om te plannen: Denk aan veiligheidsregels, materieel wat wat sneller is of wat trager en op een wat hoger niveau kan de gedachtegang over hoe de dienstregeling er in grote lijnen uitziet veranderen. Dit alles kan binnen 2 á 3 jaar leiden tot een voor de ideale infrastructuur grote verandering van de dienstregeling leiden. Als je dat naast een planproces voor infrastructuur legt en bedenkt dat de doorlooptijd van eerste vragenronde via start bouw tot oplevering al snel zes jaar duurt dan snap je wel dat het best kan dat op het moment dat een infrastructuurproject begint er andere infrastructuur gevraagd wordt dan men aan het einde van de rit nodig blijkt te hebben. Dan is het vastzetten van de scope een prima oplossing om je project binnen tijd en budget te houden maar je gooit met het badwater meteen het kind weg: Je kunt niet meer aan de doelen voldoen. Zorgen voor een goede treindienst.

Wat ik dan nog het meest bijzonder is aan het hele verhaal is dat het rapport eigenlijk niet zoveel anders doet dan opschrijven wat al jaren binnen de Prorail, aannemers-, en ingenieursbureauwandelgangen gezegd wordt. Waarom komt Twynstra niet verder dan dat? Waarom wordt er geld uitgegeven aan kennis die er allang is maar waar kennelijk iets niet aan deugt omdat het niet werkt?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor webguy » Za 24 Okt 2015, 12:59

Welkom in de wereld van spoorpolitiek. We weten het allemaal wel, maar hebben iemand anders nodig om het nog eens boven water te halen en vooral veel consultancy uren te verbranden.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Geert » Ma 16 Nov 2015, 22:13

De nieuwe staatssecretaris heeft een interessant stukje proza uit de koker van ProRail/NS toren over wintervoorbereidingen voor 2015/2016 en een korte samenvatting van de maatregelen van de laatste jaren naar de Tweede Kamer doorgestuurd.

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2015D43942
pdf: http://www.tweedekamer.nl/downloads/doc ... 202015.pdf

Nieuwtjes:
- 3000 wordt blijkbaar voortaan in Alkmaar geknipt tijdens een LUD;
- tussen Dordrecht en Den Haag zijn treinseries gewisseld ivm wisselgebruikt (5000 vs 5100?);
- er wordt sneller gereden bij ijzel;
- reservebakken gekelderd van 135 (vorige winter) naar 58 bakken. (Nog geen 10 stellen VIRM6!);
- bij het inzetten van LUD vorig jaar is maar 60% van het materieelplan gerealiseerd. Jaar daarvoor zelfs maar 45%.

Af en toe ook even hardop lachen:
- Het incident waarbij storingen niet zijn gemeld aan Assetmanagement zijn geanalyseerd. Oorzaak was te grote drukte op de verkeersleidingspost op dat moment. Verkeersleiding zorgt voor voldoende bemensing op de post.

Euh, alsof de hele winter een extra mannetje op de VL-post gaat zitten :lol:

Verder vooral een hoop wollige taal...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Nov 2015, 22:28

Geert schreef:- tussen Dordrecht en Den Haag zijn treinseries gewisseld ivm wisselgebruikt (5000 vs 5100?);

Gelinkte PDF heeft het over buiten gebruik houden van hogesnelheidswissels, dat reduceert het aantal mogelijkheden al. Op dat traject liggen namelijk maar twee hogesnelheidswissels en wel bij de overgang van twee naar vier sporen aan de zuidkant van Rijswijk.
Maatregel lijkt me dus, vergelijkend met de LUD 2015 (waarin de 5100 en 2600 daar kort na elkaar passeerden als enige rijdende series), dat of de 5000 i.p.v. de 5100 tussen Dordrecht en Den Haag blijft rijden of dat de 2200 hier als enige IC rijdt en de 2600 vervalt. Eerste optie is daarbij het meest logisch gezien de hoeveelheid kerende treinen die je anders in Dordrecht krijgt (want dan zou de 2600 daar ook moeten gaan keren vanuit het zuiden naast een van beide sprinterseries).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Wubbo » Di 17 Nov 2015, 17:51

Dat hoeft niet, je zou de 2600 vanaf Gv in het 2200-pad naar Ddr en dan in het 2600-pad naar Rsd (of in een niet-bestaand pad naar Rsd) kunnen sturen. Maar draaien van 5100/5000 klinkt inderdaad logischer, dus ik denk dat dat de bedoeling wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Berichtdoor Vinny » Za 21 Nov 2015, 11:36

Wubbo schreef:Volgende week: kamervragen over de bereikbaarheid per spoor van Juinen, en de vraag of het mogelijk is om meer goederentreinen over de spoorlijn Sneek-Stavoren te laten rijden.

De ironie is dat de spoorlijn Stavoren-Leeuwarden ooit ook bedoeld was voor zwaar goederenvervoer. Stavoren was eind 19e eeuw een bedrijvig stadje met industrie- en havenvoorzieningen en een overslagterrein. Daar is nu alleen nog een gedenkplaat van over... :o
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten