Pagina 4 van 6

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 02 apr 2015, 12:18
door Klaasje
Als je in 5 km de 200 km/h haalt win je er wel een minuutje of 2 mee. Als je dat op ieder stuk tot aan Eindhoven kan doen ben je zo 8 minuten kwijt bovenop 160 km/h rijden. Dan wordt het wel interessant.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: di 07 apr 2015, 16:03
door Thom91

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: di 07 apr 2015, 20:48
door webguy
De voortgangsrapportage bevat op pagina 13 een interessante tabel met reizigersaantallen :idea:

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: wo 08 apr 2015, 12:08
door Klaasje
Er zijn genoeg buslijnen die meer reizigers verplaatsen dan de ICD.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 16 apr 2015, 12:28
door Thom91
Ontwerpbesluit tot wijziging van het besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
Interessant deel van bovenstaand document is onderstaande rapportage over de inkomstenderving van vervoerders door de afschaffing van rode diesel en hoe dat gecompenseerd kan worden.

Rapport Gevoeligheidsanalyse afschaffen accijnsvoordeel "rode diesel"

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: vr 24 apr 2015, 20:38
door Thom91
Aanbiedingsbrief bij een brief van NS en ProRail over het instellen van een verbeterteam om de gevolgen van een verstoring voor reizigers te reduceren en een rapportage van Prorail

Staatssecretaris Mansveld (IenM) stuurt de rapportage van ProRail over het onderzoek naar de verstoringen op 22 januari en 2 februari 2015 aan de Tweede Kamer. Ook stuurt zij de gezamenlijke brief van NS en ProRail waarin berichten over het Verbeterteam dat een aanpak ontwikkelt om de gevolgen van verstoringen voor de reizigers te verminderen en de opstart van de treindienst te versnellen. Tot slot informeert zij de Kamer over de aanpak van verstoringen rond Schiphol.

Bijlagen:
Brief van NS over ICT storingen van 22 januari en 2 februari 2015

Brief van NS aan staatssecretaris Mansveld (IenM) over de rol van ICT bij verstoringen op het spoor op 22 januari en 2 februari 2015.

Brief van ProRail over ICT storingen van 22 januari en 2 februari 2015

Brief van ProRrail aan staatssecretaris Mansveld (IenM) over de rol van ICT bij verstoringen op het spoor op 22 januari en 2 februari 2015.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 09:39
door Thom91

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 16:17
door Thom91

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 17:55
door CamilleKreemers
Hebben tweedekamerleden echt niks beters te doen dan klagen over overwegen of reizen met de trein als blinde?

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 18:31
door Suus
Reizen als blinde is echt niet zo makkelijk als je denkt, mijn ogen zijn daarvoor duidelijk geopend.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 18:40
door deadlock
Bee schreef:Reizen als blinde is echt niet zo makkelijk als je denkt, mijn ogen zijn daarvoor duidelijk geopend.
Afbeelding

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 19:12
door webguy
Er staat ook in het antwoord een goeie over "in de ogen van forensen" - slechte woordkeuze...

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:28
door Geert
Wel suf dat NS blijkbaar meeneemt in haar beslissing of forensen niet vermoeid worden met omroepen over de rijrichting. Dat zou niet uit mogen maken.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:32
door Thom91
Kan ik me juist wel voorstellen.. Iedere dag het riedeltje 'volgende station is Den Helder zuid, hierna reizen wij door naar Anna-Paulowna, Schagen, Heerhugowaard, Alkmaar-Noord, Alkmaar, Heiloo, Castricum, Zaandam, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Den Bosch, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard & Maastricht.' lijkt me vrij overbodig voor de forens. Zeker als daarna de volgende woorden worden uitgesproken: "Ik herhaal.. "

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:35
door Hainje
Die stations ga je naar verloop van tijd (in je hoofd) mee opdreunen en dan bij voorkeur zo synchroon mogelijk met de HC. Ik althans wel :@

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:36
door Suus
Het gaat niet om die omroepen, maar om het omroepen van uitstappen in rijrichting links of rijrichting rechts, zoals Veolia en GVB bij elk station doen en RET en HTM als je naar links moet uitstappen.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:44
door Hendrik
Eerlijk gezegd vind ik telkens de hele riedel met volgende stations onprettiger dan het omroepen van de uitstapzijde... Sterker nog: dat laatste vind ik eigenlijk heel nuttige info! :P

Deze zin uit het Kamerstuk is wel opvallend:
Bij het omroepen zelf kiest NS voor een meer persoonlijke benadering in de Intercitytreinen en voor automatische omroep in de Sprinters. Zo kan in een Intercity ingespeeld worden op de situatie ter plaatse.
Dat is toch gewoon flauwekul, of zie ik dat verkeerd?

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:47
door Suus
Ja, dat is flauwekul. Het omroepsysteem van SLT en SGM is ook in staat om complexe informatie zoals splitsingen en overstappen om te roepen, dus in intercity's kan dat ook. OBIS heeft ook een omroepmodule, maar die is nooit geactiveerd vreemd genoeg.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 22:05
door Hendrik
Precies. OBIS kan trouwens ook op de schermen laten zien dat een trein gaat splitsen, dus even de omroepmodule activeren en klaar is Kees. Afgezien van defecte speakers, heb je dan ook gelijk geen last meer van slecht verstaanbare omroepen. En ook niet van HC's die denken dat ze bij elke stop tien keer alle volgende stations moeten opdreunen.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 22:07
door deadlock
Dat deed OBIS in de pilotfase ook gewoon trouwens.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: do 07 mei 2015, 23:09
door Geert
Bee schreef:Ja, dat is flauwekul. Het omroepsysteem van SLT en SGM zijn ook in staat om complexe informatie zoals splitsingen en overstappen om te roepen, dus in intercity's kan dat ook. OBIS heeft ook een omroepmodule, maar die is nooit geactiveerd vreemd genoeg.
Los daarvan is er op zijn zachtst gezegd ook een flink verschil in de omroepkwaliteiten tussen HC's onderling. Gebeurt ook regelmatig dat stations geheel niet worden omgeroepen, of dat er geen overstaps worden omgeroepen. Ik snap ook niet dat de omroepmodule niet geactiveerd is als het blijkbaar wel gebouwd is, in de stoptreinen ervaar ik de automatische omroep als een verbetering.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: vr 08 mei 2015, 00:12
door deadlock
Jeetje jongens, suggereren jullie nou dat de conducteur volledig nutteloos is :D

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: vr 08 mei 2015, 00:44
door Ardan
Conducteurs krijgen toch wel eens in de zoveel tijd een soort cursus met 'nieuwe omroepstandaarden' waar ze zich aan dienen te houden? Hoorde ik eens?
Ik vind wel dat er een aantal standaarddingen zouden moeten zijn die conducteurs moeten omroepen, zoals:
* Voor vertrek van een beginstation de complete route, 'u bevindt zich in de intercity naar .., .., ..'

* Bij een overstapstation alle relevante overstappen, die dus niet altijd alleen de eerste drie hoeven te zijn die OBIS en de railpocket aangeven (die nu wel vaak worden genoemd). Reizigers in de IC Deventer-Amersfoort zitten in Amersfoort niet te wachten op overstapinformatie over de IC naar Zwolle.

*Bij een overstapstation de verdere route omroepen, maar niet uit den treure de hele riedel. 'Deze trein rijdt verder naar Zutphen, Dieren, Arnhem, Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent, Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Etten-Leur en Roosendaal', kots. 'Deze trein rijdt verder richting Zutphen, Dieren, Arnhem, Nijmegen, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda en Roosendaal', veel beter. Flutstationnetjes onderweg pas omroepen als ze redelijk in de buurt liggen, voor een reiziger uit Breda is het echt niet relevant dat de trein ook in Wijhe stopt. Mocht er iemand zijn die wel van Breda naar Wijhe wil, dan had die dat vantevoren al uitgezocht en krijgt hij daar vanaf Zutphen ofzo wel bevestiging van, dan is het omroepen van Wijhe wel relevant.

*Het is een tijd de mode geweest (na zo'n cursus?) dat elke HC bij elk station omriep 'Na een korte stop rijden wij verder als intercitytrein naar [bijvoorbeeld] Gouda en Den Haag Centraal. Maar nu eerst, station Utrecht Centraal.' Ik irriteer me mateloos aan standaardriedeltjes, en al helemaal als ze onzin zijn. In Utrecht sta je minutenlang stil, roep dan niet om dat het een korte stop is! 'Na een oponthoud van vier minuten rijden wij verder naar...' vind ik veel beter, dan weet je dat het een lange stop is en denk je niet 'huh is er iets mis ofzo, het zou toch maar een korte stop zijn?'

*Uitstaprichting.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: vr 08 mei 2015, 08:00
door Vinny
Een korte stop is in NS taal juist een lange stop. Dat heeft mij ook wel eens verbaasd.

Re: Tweede kamervragen en aanverwanten

Geplaatst: vr 08 mei 2015, 13:35
door Hainje
'Na een stationnement van x minuten' dekt de lading dan veel beter.