Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Berichtdoor waldo79 » Ma 07 Jul 2014, 20:50

Swk heeft een behoorlijk achterland (is al decennialang een IC-station) en Dr past precies in het karakter van de s3600, een sneltrein :idea: In Had wordt door de IC gestopt om te voorkomen dat er extra Sprinters ingelegd moeten worden ?
Mij best :)

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Klaasje » Ma 07 Jul 2014, 22:02

Steenwijk wordt op termijn vervangen door Meppel als IC-station voor de Leeuwardertak van de Noord-IC's. Terecht, want het achterland van Meppel is veel groter, het is een belangrijker knooppunt voor het streekvervoer en met de locatie vlak bij de A28 en A32 is het een ideale plaats om als P+R te dienen.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor waldo79 » Ma 07 Jul 2014, 22:06

Dan heb ik geen idee waarom Swk zo'n belangrijke positie in het netwerk had *O* Toch niet een voorkeurspositie zoals Voorburg die had tussen 1970 en 2006?
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Vinny » Ma 07 Jul 2014, 22:50

Nee dat is volgens mij een beslissing uit het verleden om de plaats voldoende te ontsluiten, zonder dat er een extra stoptrein hoefde te worden ingelegd. Best handig van de NS. Stations als Grou en Akkrum hadden aan één stoptrein per uur genoeg, maar Steenwijk werd toch hoger aangeslagen, terwijl Meppel natuurlijk ook op de Groningen-tak was aangesloten. Terecht lijkt me.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor tsov » Ma 07 Jul 2014, 22:57

Steenwijk was toch ook een belangrijk station in de tijd dat er nog dienstplicht was ivm een legerplaats? (Havelte?)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Berichtdoor baladid » Di 08 Jul 2014, 17:21

tsov schreef:Steenwijk was toch ook een belangrijk station in de tijd dat er nog dienstplicht was ivm een legerplaats? (Havelte?)

Inderdaad, de Johannes Postkazerne of zoiets. Mijn vader heeft daar zijn dienstplicht vervult...
Aangezie de opkomstplicht is afgeschaft (de dienstplicht bestaat nog gewoon hoor ;-) ) is het belang inderdaad miner geworden. Je merkt de zelfde ontwikkeling in Duitsland: Bundeswehrintercity worden afgeschaft. Hebben er in Nederland eigenlijk ooit treinen bestaan die extra voor dienstplichtigen reden? In Duitsland kon je ook als burger in die treinen gaan zitten maar die dingen waren echt oude treinen...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Klaasje » Di 08 Jul 2014, 21:16

Obus schreef:
Klaasje schreef:De kostprijs van 160 km/h en 200 km/h scheelt niet zoveel. Dit aangezien toch alle overwegen eruit moeten en de bovenleiding integraal vervangen moet worden.

Dat is helemaal niet nodig: bijvoorbeeld tussen Helmond en Venlo kan 160 km/u worden gereden, zonder aanpassingen aan de bovenleiding of overwegen. Bordjes plaatsen en klaar is kees.

Dat wordt niet structureel gedaan wat nogal scheelt voor de slijtage aan de bovenleiding en de risicoscore bij de overwegen en dat alles voldoet ook niet meer aan de normen van nu. Nieuwe situaties op die manier zijn uitgesloten.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1645
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Erno-BE » Di 08 Jul 2014, 21:39

Op Emmerich-Oberhausen rijdt de RE5 160 km/h op een traject met overwegen en stopt ook op ieder gat. Het scheelt toch wel een minuutje of 5. Als het net over de grens wel kan, waarom kan het dan hier niet.

Tevens lijkt mij een omroepsysteem samen met vermelding op de schermen voor treindoorritten zeer wenselijk.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Klaasje » Do 10 Jul 2014, 22:48

Op zich heb je gelijk maar de Nederlandse instanties die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid denken er anders over.

Overigens.. om een minuut te winnen met 160 km/h in plaats van 140 km/h moet je gedurende 20 kilometer die snelheid aan kunnen houden. Winsten van harder rijden kunnen dus hard tegenvallen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Vinny » Do 10 Jul 2014, 22:52

Dat 200 km/h langs een perron gaan onveilig is, is een mythe, hetgeen door "mythbusters" inmiddels gebust is. Een pop van het formaat van een mens ondervindt niet meer zuigingskracht dan bij een passerende trein van 100 km/h. En als je toch op het spoor valt ben je ook in het laatste geval tomatensoep, dus dat maakt niet uit.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Hainje » Vr 11 Jul 2014, 03:37

Vinny schreef:En als je toch op het spoor valt ben je ook in het laatste geval tomatensoep, dus dat maakt niet uit.

Denk dat bolognesesaus met balletjes realistischer is.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Klaasje » Za 12 Jul 2014, 10:58

Vinny schreef:Dat 200 km/h langs een perron gaan onveilig is, is een mythe, hetgeen door "mythbusters" inmiddels gebust is. Een pop van het formaat van een mens ondervindt niet meer zuigingskracht dan bij een passerende trein van 100 km/h. En als je toch op het spoor valt ben je ook in het laatste geval tomatensoep, dus dat maakt niet uit.

De enige reden waarom het onveiliger is is dat als zich iets in het profiel van vrije ruimte bevindt de tijd ie je hebt om te reageren bij 200 km/h korter is dan bij 160 km/h. In theorie dan, want de baan zal bij 200 km/h meer gestrekt zijn waardoor je eerder meer dan minder tijd hebt om te reageren. Bovendien is dat prima op te vangen door een geautomatiseerde omroep.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor Thom91 » Za 12 Jul 2014, 14:44

'Achtung, zugdurchfahrt nach gleis vier.' 'Bitte vorsicht'.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Berichtdoor julsteren » Za 12 Jul 2014, 19:05

Ohja, die perronomroepen dat er een trein langs komt :Y :Y

Vanochtend in Essen (B), Spoor 2: Treindoorrit, houdt u alstublieft afstand van het spoor.

En vlak daarna kwam ook de ICb naar Den Haag HS voorbijzoeven!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast