Pagina 1 van 2

De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:27
door Daniel
Afgesplitst van OVer afwijkingen in de materieelinzet

In de s5800 reden vandaag diverse setjes SLT. Vraag me af waar dat nu vandaan gekomen is, want deze leek te Weesp op zichzelf te keren (of nouja, iets verderop waarschijnlijk want in Weesp werd hij weggereden om plaats voor de s4300 te maken).

Overigens rijdt tussen Hilversum en Weesp ook de s5700 niet. Niet heel logisch om dat dan onder de werkzaamheden Amsterdam Centraal - Amersfoort te vermelden, daar zal je als reiziger van Hilversum naar de Zuidtak toch niet zo gauw gaan kijken.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:32
door Suus
Als de reiziger zijn reis in de reisplanner ingeeft was deze er vanzelf achter gekomen. De informatie over werkzaamheden is daaraan duidelijk ondergeschikt.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:34
door Daniel
Ten onrechte naar mijn mening trouwens. Je zou juist ook een duidelijk overzicht moeten hebben voor de vaste klanten die echt wel weten hoe laat hun trein normaal rijdt en niet elke reis opnieuw gaan plannen.

Sowieso geeft de reisplanner vaak ook nog maar de helft van de informatie gezien die alleen laat zien wat volgens NS handig is.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:39
door Geert
Bee schreef:Als de reiziger zijn reis in de reisplanner ingeeft was deze er vanzelf achter gekomen. De informatie over werkzaamheden is daaraan duidelijk ondergeschikt.
Het overzicht met werkzaamheden is er niet voor niets. Het is wel erg makkelijk om steeds maar naar de planner te verwijzen terwijl NS ook gewoon de lijst met werkzaamheden duidelijker op kan stellen :N

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:39
door Suus
Voor die reizigers met een vast traject is er de superhandige NS-app. Met een keer instellen heb je altijd met een druk op de knop een actueel reisadvies voor je vaste traject.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:40
door webguy
En dat wordt ook wel uitgebreid denk ik. Ik vind het zelf als doorgewinterde treinreiziger ook fijn de details te weten, maar vraag me af hoe interessant Jan Modaal dat vindt, en dus hoe groot de groep is die het interessant vindt om de details te weten.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 21:48
door Daniel
Tja Bee, zo superhandig vindt ik die NS-app nou ook weer niet. Beter gezegd, ik gebruik 'm eigenlijk niet want op m'n vaste traject vindt ik juist de treinsamenstelling bovengemiddeld belangrijke informatie. En die biedt NS niet, maar Rijden de treinen wel :wink:

@webguy: ze zouden allicht kunnen beginnen met informatie waar je iets aan hebt. Nu heeft het eigenlijk amper zin om in het werkzaamhedenoverzicht te kijken in situaties waarin er meer rijdt dan helemaal niks, want na het lezen van het bericht weet je nogsteeds niks.
Als je bv. onder de werkzaamheden Amersfoort - Amsterdam leest dat er minder Sprinters tussen Hilversum en Weesp rijden, dan zou je verwachten dat het de s5800 is die ruim is opgeheven. Niets is minder waar echter... het was de s5700 die daar niet reed. (Fantastisch 27/3 interval daardoor ook tussen Hilversum en Naarden-Bussum...)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 22:50
door Wubbo
Bee schreef:Als de reiziger zijn reis in de reisplanner ingeeft was deze er vanzelf achter gekomen. De informatie over werkzaamheden is daaraan duidelijk ondergeschikt.
Doe dat werkzaamhedenoverzicht dan maar weg. Dat er minder treinen rijden tussen Weesp en Amsterdam Zuid (s5700 rijdt ook hier niet) staat trouwens onder geen enkel werkzaamhedenkopje...

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: za 12 jul 2014, 23:51
door Suus
Daniel schreef:Tja Bee, zo superhandig vindt ik die NS-app nou ook weer niet. Beter gezegd, ik gebruik 'm eigenlijk niet want op m'n vaste traject vindt ik juist de treinsamenstelling bovengemiddeld belangrijke informatie. En die biedt NS niet, maar Rijden de treinen wel :wink:
Ik weet dat het moeilijk is, maar je moet dit soort dingen nu eens niet vanuit je eigen perspectief bekijken maar vanuit het perspectief van de doorsneeklant. In het weekend Tante Truus uit Tilburg die naar het theater gaat, doordeweeks Oom Henk uit Hilversum die naar kantoor gaat. Die zijn niet geintreseerd in de achtergronden achter de treindienst maar in een comfortabele treinreis waarvan ze de details direct bij de hand hebben. Die hebben een net iets andere behoefte dan jij hebt én dat is de klant die NS wil bedienen én daarvoor is de reisplanner het uitgelezen instrument.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 00:04
door Daniel
Die Oom Henk uit Hilversum weet echter na al z'n reisjes naar kantoor ook wel uit z'n hoofd wanneer zijn trein rijdt. Ook daarvoor geldt dus dat een goed overzicht met informatie werkzaamheden meer toevoegt dan telkens weer je reis moeten plannen.
Voor elke reiziger geldt immers dat het een stuk sneller is om bij de werkzaamheden te zien dat hun trein rijdt dan heel je reis opnieuw te moeten plannen.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 00:06
door Suus
Maar dat hoeft Oom Henk ook niet, want de NS-app geeft in één tik een reisadvies voor zijn vaste route en pushberichten. Zo hoeft Oom Henk nooit die berichten te lezen.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 00:09
door Karl
De meeste games hebben een basic, medium en advanced level; waarom doet NS dat niet met de reisinformatie? Er kan best wat differentiatie komen in de manier van informatie verkondigen zijn. Als uiteindelijk de inhoud maar dezelfde is.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 14:41
door Wubbo
Bee schreef:Ik weet dat het moeilijk is, maar je moet dit soort dingen nu eens niet vanuit je eigen perspectief bekijken maar vanuit het perspectief van de doorsneeklant. In het weekend Tante Truus uit Tilburg die naar het theater gaat, doordeweeks Oom Henk uit Hilversum die naar kantoor gaat. Die zijn niet geintreseerd in de achtergronden achter de treindienst maar in een comfortabele treinreis waarvan ze de details direct bij de hand hebben. Die hebben een net iets andere behoefte dan jij hebt én dat is de klant die NS wil bedienen én daarvoor is de reisplanner het uitgelezen instrument.
Het is waar dat er in het weekend relatief meer sociaal-recreatieve reizigers zijn dan door-de-weeks (zeker procentueel gezien) maar het is zeker niet zo dat er in het weekend geen doorsneeklanten zijn. Juist in de regio waar het nu niet handig ging is een stroom werknemers naar Schiphol, die ook in het weekend reizen (getuige ook de extreem vroege treinen die 7 dagen in de week rijden). Daarnaast is een deel van de sociaal-recreatieve reizigers uit het weekend de forensen van door-de-week, die plannen ook niet altijd.

In ieder geval is het zo dat geen informatie beter is dan informatie die niet klopt. Een werkzaamhedenoverzicht moet dus kloppen.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 14:45
door WSM
NS wil gewoon dat de reizigers of de app gebruiken, of de reis plannen.
Als mensen denken dat dat niet nodig is omdat er een werkzaamhedenoverzicht is zijn ze gewoon eigenwijs en moeten ze daar de consequenties van aanvaarden. Men dient zich gewoon aan NS aan te passen.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 16:55
door waldo79
Zo ontging het mij dat er dit weekend geen aansluiting bestaat vanuit de s3000 op de s6000 vanwege een extra stop te Dvd. De reisplanner adviseerde vanuit Asd de s800. Met een ferme sprint en een galante conductrice alsnog de trein naar huis gehaald te Ut.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 17:14
door Vinny
Hoe meer digitale apps er zijn hoe beroerder de informatie wordt. Maar je moet het niet te eenvoudig maken, anders komt het ideaal: een spoorwegnet zonder lastige reizigers natuurlijk nooit dichterbij.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 20:09
door Thom91
Hoezo? De bron van die informatie is voor vrijwel alle apps hetzelfde..

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #29

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 23:18
door Klaasje
Bee schreef:
Daniel schreef:Tja Bee, zo superhandig vindt ik die NS-app nou ook weer niet. Beter gezegd, ik gebruik 'm eigenlijk niet want op m'n vaste traject vindt ik juist de treinsamenstelling bovengemiddeld belangrijke informatie. En die biedt NS niet, maar Rijden de treinen wel :wink:
Ik weet dat het moeilijk is, maar je moet dit soort dingen nu eens niet vanuit je eigen perspectief bekijken maar vanuit het perspectief van de doorsneeklant. In het weekend Tante Truus uit Tilburg die naar het theater gaat, doordeweeks Oom Henk uit Hilversum die naar kantoor gaat. Die zijn niet geintreseerd in de achtergronden achter de treindienst maar in een comfortabele treinreis waarvan ze de details direct bij de hand hebben. Die hebben een net iets andere behoefte dan jij hebt én dat is de klant die NS wil bedienen én daarvoor is de reisplanner het uitgelezen instrument.
Nou nee, dat is niet alleen het perspectief van Tante Truus. NS houdt al sinds de jaren '70 een simpel systeem met een klokvaste dienstregeling aan met als consequentie dat mensen er vanuit gaan dat er nauwelijks afwijkingen in die dienstregeling staan. Na die tijd gaat een grote groep reizigers daar op rekenen. Als het gaat om werkzaamheden kan NS zich dus simpelweg niet verschuilen achter de reisplanner omdat diezelfde NS de reiziger net 40 jaar lang heeft voorgehouden dat de dienstregeling simpel in elkaar zit. En dan nog geldt dat als je een werkzaamhedenoverzicht aanbiedt, wat absoluut geen rocket science is, dat je best die vijf minuten erin kan steken die je nodig hebt om het goed te krijgen. Dat kan de gemiddelde secretaresse, van welke afdeling dan ook, ook gewoon goed.

Kortom, wat je zegt slaat echt als een tang op een varken.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 13:26
door Suus
Er wordt via alle mogelijke kamelenkanalen heel duidelijk aangegeven dat je altijd je reis moet plannen: omroepen op de stations, posters op de stations, posters in de trein, commercials in de trein, bij zo'n beetje alle stukjes informatie op het internet, bij krantenberichten, het kan niet op. Dan moet ondertussen toch wel duidelijk zijn dat een voorbereide reiziger niet in de trein stapt zonder zijn reis te plannen. Ik kijk altijd even in de app bij mijn vaste trajecten of de trein wel rijdt en andere reizen vraag ik altijd even op in de reisplanner. Wat is daar zo moeilijk aan, nog nooit was de reiziger zo snel op de hoogte van de status van zijn trein en de mogelijke verstoringen op zijn route als nu. We leven niet meer dertig jaar geleden toen de treinen gewoon op enkelspoor bleven rijden bij werkzaamheden.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 13:33
door marlies
Ja, dat voldoet, maar als de informatievoorziening zonder al te veel moeite te investeren beter kan voor een belangrijke doelgroep, waarom niet?

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 13:36
door webguy
Als dat zo was, dan was het natuurlijk al lang gedaan... Heeft ondermeer met legacy systemen te maken die beperkt zijn, wordt vervangen, maar dat duurt uiteraard te lang, dan krijg je dit soort dingen (bij welk bedrijf speelt dat eigenlijk niet met systemen...)

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 13:39
door marlies
De informatie over werkzaamheden die naar buiten wordt gecommuniceerd hoeft natuurlijk niet perse 1:1 uit dat systeem te komen. Pas in het eind van de keten (waar de systemen wat nieuwer zijn) kun je wel de optie toevoegen voor een mens om aanvullende informatie bij een melding in te voeren. Dat werkt wel vaker op een dergelijke manier.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 14:53
door Ronald
Bee schreef:Er wordt via alle mogelijke kamelen heel duidelijk aangegeven dat je altijd je reis moet plannen: omroepen op de stations, posters op de stations, posters in de trein, commercials in de trein, bij zo'n beetje alle stukjes informatie op het internet, bij krantenberichten, het kan niet op. Dan moet ondertussen toch wel duidelijk zijn dat een voorbereide reiziger niet in de trein stapt zonder zijn reis te plannen.
Dat is m.i. de omgekeerde wereld, als je iedere dag hetzelfde traject reist ga je niet twee keer per dag de route plannen of er toevallig werkzaamheden zijn. Toen ik nog iedere dag met de bus reisde ging ik ook niet elke dag de haltevertrektijden opzoeken om te kijken of de halte vandaag wegens werkzaamheden opgeheven zou zijn.
Er ligt een taak voor de vervoerder om de klanten hierover actief te informeren. Het werkzaamheden-overzicht is daar één manier van, vaste reizigers op een traject kun je door middel van de schermen in de trein bijvoorbeeld ook prima inlichten over komende werkzaamheden. Dan bepaalt de reiziger zelf wel of hij het interessant genoeg vindt om de details op te zoeken.

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 15:34
door Suus
Wat zal het zijn, 80-90% van de reizigers heeft een smartphone en de NS-app. Je vaste reizen erin zetten en je hebt altijd je actuele reissituatie bij de hand, ook in het geval van storingen, want daar moet je meer voor vrezen dan voor werkzaamheden. Eén keer werk, plezier voor maanden, jaren, decennia :Y

Had ik nu echt kamelen in plaats van kanalen geschreven :X :')

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 15:43
door Geert
Lang niet iedereen gebruikt de NS app om uiteenlopende redenen. 80%/90% van de reizigigers heeft een smartphone, dat betekent niet dat 100% van deze groep dezelfde app gebruikt.

Daarnaast:
Er wordt via alle mogelijke kamelen heel duidelijk aangegeven dat je altijd je reis moet plannen: omroepen op de stations, posters op de stations, posters in de trein, commercials in de trein, bij zo'n beetje alle stukjes informatie op het internet, bij krantenberichten, het kan niet op. Dan moet ondertussen toch wel duidelijk zijn dat een voorbereide reiziger niet in de trein stapt zonder zijn reis te plannen.
Elke keer je reis plannen is hartstikke omslachtig en ook overbodig voor >90% van de treinreizen, zeker voor vaste reizigers. Vaste routes in de app van NS zetten werkt niet als je vaak over dezelfde lijn reist maar over wisselende stations of wisselende tijden. NS biedt een lijst aan met alle werkzaamheden, ongetwijfeld zit daar ook een filosofie achter. Waarom kan die bestaande lijst niet met iets meer informatie uitgebreid worden? Kleine moeite, erg groot plezier voor een significante groep reizigers.