Pagina 1 van 1

Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelbaar

Geplaatst: di 29 jul 2014, 20:09
door wouter15
Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelbaar

29 juli 2014

ProRail wil steeds meer zekerheden voor de reiziger in de nieuwe spoorboekjes inbouwen.

Treinverbindingen, moeten in de nabije toekomst overal zo scherp mogelijk elk halfuur of kwartier vertrekken. Hoewel de meeste verbindingen al op vaste tijden rijden, wil ProRail dat alle passagiers treinen in het land deze tijden hanteren. De spoorbeheerder wil dat reizigers overal op ‘een zo repeterend en klokvast mogelijke dienstregeling’ kunnen vertrouwen. Nu kan dit soms niet vanwege conflicten met andere treinen in de dienstregeling.

Dit valt op in de ontwerpregels voor de railinfrastructuur van ProRail. Dit wordt als ‘ondersteuning’ gebruikt in de gesprekken met alle vervoerders bij het opstellen van de spoorboekjes in de komende jaren. De richtlijnen zijn weliswaar niet nieuw, maar zijn nu voor het eerst ook ter advies aangeboden aan alle consumentenorganisaties die landelijk over het openbaar vervoer overleggen (het Locov). Lees verder

Re: Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelba

Geplaatst: di 29 jul 2014, 21:53
door Nitein-Repart
Positief, als het busvervoer nu dit ook volgt vind ik het een forse vooruitgang.

Re: Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelba

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:13
door Suus
De capaciteitsvretende verbouwingen overal in het Nederland maken het soms wel wat makkelijker gezegd dan gedaan. Vorig jaar bijvoorbeeld heeft de t3127 (en een paar andere treinen) bijvoorbeeld maandenlang een alternatieve aankomsttijd t.o.v. het normale pad van de s3100 gehad op Utrecht Centraal omdat er een ICE voorreed en de treinen naar Arnhem toen niet op een ander spoor konden staan dan 14. In een normale situatie staat de ICE daar op spoor 15 omdat de s800 drie minuten later aankomt in Utrecht en je daardoor de opvolgingstijd wel haalt.

Dat soort dingen zijn echt funest voor je klokvaste en voorspelbare dienstregelingen en aangezien er nog lekker geklust gaat worden in Utrecht en Amsterdam, twee zeer belangrijke punten in het spoornet, vraag ik mij af hoe perfect nastreefbaar dit is voor de komende jaren.

Re: Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelba

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:33
door Geert
Voor de duidelijkheid, dit gaat over ontwerpnormen bij het verbouwen van infrastructuur of aanleggen van nieuwe infra en dus niet over de normen voor de dienstregeling zelf.

Als ik de ontwerpregels zo lees dan wordt in het document ook gesproken over infrastructuur om bij te sturen. Wat er ook staat is dat er geen bijstuurinfra aangelegd wordt buiten 'ontkoppelpunten' en dat er geen 'weidewissels' (wissels in de weilanden?) aangelegd worden voor partiële stremmingen. Zou het LOCOV dat ook gezien hebben en daar een mening over hebben? Want dat is wel een aardige breuk met de huidige situatie, er liggen momenteel genoeg bijsturingswissels tussen stations in. Met wisselsaneringen in het achterhoofd...

Re: Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelba

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:35
door zone5324bericht...
het zou sowieso een hele hoop schelen als er geen treinen meer in de dienstregeling staan met tig voetnoten, omdat er elke dag wel wat mee aan de hand is.
die vaste blokken voor spooronderhoud moeten niet in de dienstregeling opgenomen worden.
ze zouden facultatief verwerkt moeten worden, zodat er alleen spoorwijzigingen plaatsvinden als het echt nodig is en elke week een dag een spoorwijziging voor een trein die de rest van de week wel van hetzelfde spoor vertrekt...

Re: Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelba

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 09:57
door Frans F
Inderdaad. In Den Bosch worden iedere dinsdag de vertreksporen gewijzigd i.v.m. het onderhoudsrooster van ProRail. In de praktijk wordt er eens in de tien keer daadwerkelijk van gebruik gemaakt, de overige negen keer is er alleen overlast en gemiste aansluitingen.

Re: Vertrektijden van de trein overal klokvast en voorspelba

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 10:01
door Klaasje
Het gaat om dit document. De gedachten zijn gedeeltelijk afgeleid van een aantal conclusies die men getrokken heeft nadat men meerdere malen het spoor in Japan bestudeerd heeft. Het document staat wel vol met nogal veel technische termen en feitelijk moet je gewoon een aantal projecten bekijken om te zien wat de consequenties zijn. Die kunnen per project verschillen.