Pagina 3 van 11

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 00:29
door Tochjo
In de concept-ontwerpconcessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 staat het volgende:
Artikel 43: Afstemming dienstregeling op vervoervraag
NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Artikel 44: Minimale bediening
  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen:
    1. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee keer per uur in iedere richting;
    2. NS bedient de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting;
    3. het is NS toegestaan jaarlijks op 31 december vanaf 20.00 uur tot 1 januari 10.00 uur geen treinen te rijden.
  2. NS is gerechtigd van de in het eerste lid gestelde eisen af te wijken, voor zover die afwijking reeds bestond in de dienstregeling 2014. Dit geldt niet met betrekking tot de bediening als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, op werkdagen van 6.00 tot 6.30 uur en van 9.00 tot 20.00 uur.
  3. Een uur als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a en b, omvat elk willekeurig interval van 60 minuten, waarbij in incidentele gevallen dit interval kan uitlopen tot een maximum van 65 minuten.
Artikel 44, lid 3 beantwoordt je vraag.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 08:08
door fogeltje
Hainje schreef:Ben eens realistisch, hoe groot is de kans nu dat het Duits Lijntje nu echt gereactiveerd gaat worden? Ik denk dat ik nog eerder de Jackpot in de Staatsloterij win zónder een lot te hebben. De Zuid-Willemsvaart heeft economisch gezien meer belang dan een spoorlijntje voor een boemeltje van Nix naar Nerg0ns.
Dat was meer bijzaak. Het gaat er mij vooral om waar die brug heen gaat want het was dacht ik monument of erfgoed.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 15:00
door Obus
Eventjes dat concept voor de concessie van het HRN gelezen, en daar staan een aantal leuke bepalingen in:

Toeslag IC-Direct
Spoiler: show
Artikel 65: Tarieven HSL-Zuid diensten
1. De toeslag voor het reizen in de tweede klasse in een binnenlandse trein over de
hogesnelheidsinfrastructuur bedraagt tussen Schiphol en Rotterdam Centraal ten hoogste
dertig procent van het tweedeklastarief tussen Schiphol en Rotterdam als bedoeld in artikel
54, eerste lid, onderdeel a. Dit percentage bedraagt echter hoogstens twintig procent
zolang tussen Schiphol en Rotterdam niet uitsluitend materieel wordt ingezet als bedoeld in
artikel 61, zesde lid
De NS mag op dit moment dus maximaal 20% toeslag heffen, oftewel € 2,32. De NS kan de huidige toeslag tot 2025 dus met maximaal 2 eurocent verhogen, mits de prijs gelijk blijft. De NS kan dus door simpelweg de kaartjesprijs te verhogen óók nog eens de toeslag verhogen. De reiziger wordt dus twee keer gepakt.
NS = geen NS
Spoiler: show
Artikel 67: Uitvoering van de concessie
3. Het is NS toegestaan voor de uitvoering van deze concessie derden in te schakelen.
Met andere woorden: de NS mag andere bedrijven hun treindiensten laten uitvoeren. NS hoeft dus geen NS te zijn!
Experimenten voor u
Spoiler: show
Artikel 68: Experimenten
1. Op schriftelijk verzoek van NS kan de concessieverlener ontheffing verlenen van
voorschriften uit deze concessie indien NS een experiment wenst uit te voeren met een
nieuw(e) vervoerdienst of product.
2. Deze nieuw(e) vervoerdienst of product heeft als doel de reizigers per saldo een
verbetering van het vervoer te bieden.
De NS kan dus, met toestemming van de regering, gaan experimenteren, mits dit ten goede komt aan de reizigers. De concessie met al zijn garanties kan dan (gedeeltelijk) komen te vervallen. Wel eng is dat lid 2 geen verdere omschrijving of uitleg krijgt.
De noodzaak van snelle treinen
Spoiler: show
Artikel 61: Binnenlandse verbindingen
5. De reistijd volgens de dienstregeling tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal
respectievelijk tussen Amsterdam Centraal en Breda, bedraagt ten hoogste 41 minuten
respectievelijk ten hoogste 68 minuten, tenzij onderhoudswerkzaamheden of
inpassingproblemen dit tijdelijk belemmeren. Vanaf het dienstregelingjaar waarin het
gehele binnenlandse bedieningspatroon wordt gereden met rollend materieel als bedoeld in
het zes lid, bedragen deze reistijden ongeveer 38 respectievelijk 63 minuten.
6. In het dienstregelingsjaar 2021 start NS met de infasering van en het volledig uitvoeren
van het binnenlandse bedieningspatroon, als opgenomen in het eerste lid, onderdelen a en
b, met rollend materieel dat ten minste 200 kilometer per uur kan en mag rijden. NS
onderzoekt in 2014 de mogelijkheden om eerder met snellere treinen te rijden en de
maximale snelheid van de treinen.

De aanschaf van snelle treinen op de HSL heeft dus een verpletterend effect: maar liefst 5 minuten tijdwinst tussen Amsterdam en Breda! Dat is dus 7,4% minder reistijd. Als we ervan uitgaan dat de nieuwe, snellere treinen hetzelfde kosten als de Fyra (dus € 331,2 miljoen), dan betekent dat een investering van € 66,2 miljoen per minuut tijdwinst.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 15:15
door Thom91
Je laatste vergelijking gaat natuurlijk compleet mank op alle regels der appels en peren..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 16:18
door jesperhaverkamp
Tochjo schreef:Artikel 43: NS bedient de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting.
Begrijp ik goed dat we op zondagen onze eerste trein hier om 6:00 uur mogen verwachten in plaats van 8:00 uur. Zou mooi zijn.

Edit: als we rekening houden met dat een uur maximaal 65 minuten is, dan betekent één trein per uur dat de eerste trein uiterlijk om 7:05 vertrek?

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 16:22
door Tochjo
jesperhaverkamp schreef:Begrijp ik goed dat we op zondagen onze eerste trein hier om 6:00 uur mogen verwachten in plaats van 8:00 uur.
Nee, want "NS is gerechtigd van de in het eerste lid gestelde eisen af te wijken, voor zover die afwijking reeds bestond in de dienstregeling 2014".

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 17:14
door jesperhaverkamp
Jammer. Maar ook wel begrijpelijk. Zou vooral lucht vervoerd worden.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 18:06
door waldo79
Tochjo schreef:
jesperhaverkamp schreef:Begrijp ik goed dat we op zondagen onze eerste trein hier om 6:00 uur mogen verwachten in plaats van 8:00 uur.
Nee, want "NS is gerechtigd van de in het eerste lid gestelde eisen af te wijken, voor zover die afwijking reeds bestond in de dienstregeling 2014".
Ik lees niet direct dat NS verplicht is om zondags de diensten eerder dan 8.00 uur op te starten.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 18:09
door Tochjo
Dat zeg ik.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 23:20
door marvinkok
Hoe zit eigenlijk met de treinen van Thalys, ik meende dat er in Nederland een regel is dat er X vierkante meter geel of wit hoort te zijn op het front, maar dat is daar duidelijk niet het geval.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 23:26
door Geert
Is die regel niet weer afgeschaft? Of pas ingevoerd nadat Thalys goedgekeurd is?

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 23:37
door Thom91
Die regel is al tijden afgeschaft..

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 00:18
door MdJ
Geert schreef:Is die regel niet weer afgeschaft? Of pas ingevoerd nadat Thalys goedgekeurd is?
Beiden :)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 18:03
door waldo79
Zojuist even met NS Klantenservice gebeld.

Het volgende is het geval; een van de komende dagen ga ik tekenen voor een nieuwe baan in Eindhoven.
Op dit moment beschik ik al over een Weekend Vrij abonnement.
Nu wil ik dat abonnement uitbreiden met een Traject Vrij Tl of Gdm - Ehv.

Ik vroeg me af of dit op een OV-chipkaart kon samengaan waar die Weekend Vrij al opstaat.
Het antwoord verbaasde me enigszins: met een maandabonnement kan het probleemloos, maar bij een jaarabonnement kan het niet samen en zou ik mijn Weekend Vrij kwijtraken of een tweede chipkaart met alle ellende van dien krijgen :')

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 18:11
door microshit
Huh apart,
Ik had een Weekend Vrij en volgens NS kon daar mijn Traject Vrij niet bij :S

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 18:12
door Karl
Dat is dan toch hetzelfde?

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 18:36
door waldo79
En dat maandabonnement geeft niet eens zoveel voordeel als je enkel op weekdagen reist :idea:

18 retourreizen Tl - Ehv op saldo kosten € 410,40 (-> een oude VDU leverde meer voordeel op)
20 retourreizen Tl - Ehv op saldo kosten € 456,=
Maandabonnement € 361,10

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 18:47
door Daniel
Kennelijk heeft TrajectVrij dan altijd de hoogste prioriteit, maar dat zou dan natuurlijk zowel voor maand als jaar moeten gelden. Beetje raar antwoord zodoende.

(Al zouden ze met de berekening van je reiskosten achteraf toch prima rekening kunnen houden met andere abonnementen lijkt me...)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 19:10
door Suus
Het gaat vooral mis omdat de betaalwijzen va de abonnementen niet gelijk zijn: achteraf vs. op saldo. Ik vermoed dat er nog wel een aanpassing komt, maar tot die tijd is het allemaal erg vervelend.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 19:30
door Daniel
Dat zou toch op zich geen probleem hoeven zijn? Immers, je reist of op abonnement A of op abonnement B en niet op allebei tegelijk :wink: Vandaar mijn stelling dat TrajectVrij een hogere prioriteit heeft: dan zou bij een reis buiten je traject je TrajectVrij i.p.v. je Weekend Vrij aangesproken worden. Een reis die deels over je traject en deels daarbuiten plaatsvindt is zelfs iets waarbij je met deze combinatie alleen achteraf iets kunt berekenen.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 19:31
door Suus
Lees nu eens wat je schrijft en zie waar het fout gaat :)

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 19:41
door waldo79
Op werkdagen in de daluren biedt Weekend Vrij dezelfde voordelen als het reizen buiten je stamtraject van Traject Vrij 8-)
Met enkel Traject Vrij ben je behoorlijk de klos in het weekend buiten je stamtraject :|

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: do 07 aug 2014, 20:09
door Daniel
Bee schreef:Lees nu eens wat je schrijft en zie waar het fout gaat :)
Ja, bij welk abonnement aangesproken wordt dus. Dat heeft verder niks te maken met de betaalwijze van ritten waarvoor het abonnement geen 100% korting biedt.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 13:46
door Bakpapier
Voor wie net afgestudeerd is, zijn al die NS abonnementen eigenlijk nauwelijks een optie, behalve het gratis dal voordeelabonnement. Voor iets van 160 euro 'boete' per maand (ongeveer, misschien is het 190 of zo) behoud je namelijk gewoon je studentenov. Voor dat geld heb je echt geen altijd vrijabonnement voor de commerciele prijs ! Doordeweeks alles gratis, en in het ewekend 40% korting, da's niet niks. Alleen in de vakantieperiode is het onvoordelig.

Ik weet echter niet hoe lang je dit kunt aanhouden.

Re: Korte vragen #10

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 17:14
door Hainje
Dat heet fraude, eerwaarde vrind.