Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reiziger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reiziger

Bericht door Wubbo »

Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reiziger
Geplaatst op: zaterdag 2 augustus 2014 11:17
Laatst bijgewerkt: zaterdag 2 augustus 2014 11:18


Reizigers vinden dat ze door de Nederlandse Spoorwegen (NS) onvoldoende worden geïnformeerd over alternatieven voor de OV-chipkaart.

De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover krijgen dagelijks klachten van treinreizigers die laten weten dat zij deze alternatieven, zoals de eenmalige chipkaart of het e-ticket, niet kennen. Dat schrijven beide organisaties donderdag in een brief aan de NS.
Lees verder
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Tristan »

De mogelijkheid van het toeslagloze e-ticket wordt idd nauwelijks gepromoot, terwijl de eenmalige chipkaart wel enigszins gepromoot wordt.

Het is dus heel goed mogelijk dat NS weldegelijk (extra) verdienen op de toeslag van de eenmalige chipkaart, ook al beweren ze van niet.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door ODRAIL »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Suus »

Tristan schreef:Het is dus heel goed mogelijk dat NS weldegelijk (extra) verdienen op de toeslag van de eenmalige chipkaart, ook al beweren ze van niet.
Want?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef: De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover krijgen dagelijks klachten van treinreizigers die laten weten dat zij deze alternatieven, zoals de eenmalige chipkaart of het e-ticket, niet kennen.
Dit klinkt als mensen die ook niet weten dat ze bij de supermarkt met een pinpas kunnen betalen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Bakpapier »

Als je zo weinig met de tren reist en je gaat eens een keer, dan ga je van tevoren toch even research doen? Je zoekt even op internet op hoe het allemaal werkt, of je vraagt het (als je oud bent en internet niet snapt) aan je kleindochter of zo. Of je vraagt het desnoods aan de balie, op de grotere stations bestaat die nog.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Tristan »

Bee schreef:
Tristan schreef:Het is dus heel goed mogelijk dat NS weldegelijk (extra) verdienen op de toeslag van de eenmalige chipkaart, ook al beweren ze van niet.
Want?
Zoals ik al zei: omdat ze de eenmalige chipkaart heel veel promoten als alternatief voor de ov-chipkaart, maar het e-ticket niet of nauwelijks.

Als ze echt niets extra's zouden verdienen op de eenmalige chipkaart, zou NS beide alternatieven evenredig promoten, maar blijkbaar heeft NS liever dat je een eenmalige chipkaart dan dat je een e-ticket koopt. Vermoedelijk dus omdat men hier wel extra aan verdient.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Bakpapier »

^ Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verdient de NS aan die dingen. Zo'n chippie kost echt geen hele euro hoor.

Maar dan wel pas op de lange termijn, want de investeringen om die dingen te kunnen uitprinten hebben natuurlijk ook geld gekost. En dat wil de NS vast terugverdienen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Wubbo »

De chip zelf kost vast geen hele euro, maar er zijn ook nog indirecte kosten (het zijn immers waardepapieren en ze moeten op de een of andere manier in die automaten terechtkomen).
Aan de andere kant zullen e-tickets ook niet gratis zijn voor NS.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Tristan schreef: Zoals ik al zei: omdat ze de eenmalige chipkaart heel veel promoten als alternatief voor de ov-chipkaart, maar het e-ticket niet of nauwelijks.

Als ze echt niets extra's zouden verdienen op de eenmalige chipkaart, zou NS beide alternatieven evenredig promoten, maar blijkbaar heeft NS liever dat je een eenmalige chipkaart dan dat je een e-ticket koopt. Vermoedelijk dus omdat men hier wel extra aan verdient.
De klacht is juist dat ook de eenmalige chipkaart niet voldoende wordt gepromoot.

Dat er aan die eenmalige chipkaart meer verdiend wordt dan aan een e-ticket durf ik te betwijfelen. De kosten van de automaten en kaartjes zouden samen met het beveiligde transport van kaartjes en geld wel eens aanzienlijk meer kunnen zijn dan die €1 toeslag. Bij het e-ticket zijn de kosten vrijwel nihil.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 02 aug 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door marlies »

Voor het grootste deel zijn dat kosten die er ook al waren bij de oude papieren kaartjes natuurlijk, en daar betaalde je geen toeslag voor.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Dat is nog geen reden om die kosten niet te verlagen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop wel dat de e-ticket blijft bestaan, niet dat die ook wordt afgeschaft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Tristan »

Frans F schreef: De klacht is juist dat ook de eenmalige chipkaart niet voldoende wordt gepromoot.
Maar de eenmalige chipkaart wordt wel (veel) meer gepromoot dan het e-ticket.

Frans F schreef: Dat er aan die eenmalige chipkaart meer verdiend wordt dan aan een e-ticket durf ik te betwijfelen. De kosten van de automaten en kaartjes zouden samen met het beveiligde transport van kaartjes en geld wel eens aanzienlijk meer kunnen zijn dan die €1 toeslag.
Die kosten waren er ook met het gewone papieren kaartje en waren verwerkt in de ritprijs. Nu wordt je dus dubbel gepakt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Hainje »

Tja geld moet rollen he! Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:Zoals ik al zei: omdat ze de eenmalige chipkaart heel veel promoten als alternatief voor de ov-chipkaart, maar het e-ticket niet of nauwelijks.
Dat lijkt me eerder te komen omdat een e-ticket niet iets is voor de spontane incidentele reiziger. Die komt op het station aan en wil reizen. Dan moet hij opeens weer naar huis, via internet een kreng bestellen, uitprinten en weer terug. De eenmalige OV-chipkaart is gewoon het oude enkeltje in een nieuw jasje.
"Een touringcar is geen bus"
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Somoht »

Aan de andere kant is het ook weer het product voor de incidentele niet-spontane reiziger. Bijvoorbeeld reiziger die een dagje uit plant, of naar Schiphol gaat en niet wilt stressen over hoeveel tijd je kwijt bent met de kaartautomaat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door fogeltje »

Klopt maar het zou kunnen dat ns zich vooral richt op de spontane reiziger die dit van te voren niet bedenkt.
"Een touringcar is geen bus"
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Bakpapier »

Bovendien snapt Opoe Bep e-tickets niet, dus koopt zij wel een dure dagkaart of los kaartje. Kassa ! Ik hoorde in de trein eens twee dametjes bespreken hoeveel ze voor hun dagje Brussel (dacht ik) hadden betaald, er was maar liefst een verschil van 10 euro of zo omdat het ene dametje de boel wat beter snapte.

Ik denk dat zelfs mijn vader hier niks van zou snappen (hij is in de 50 maar snapt niks wat met internet te maken heeft, tenzij hij het al eens eerder heeft gedaan en het in de tussentijd niet veranderd is). Maar die heeft dan wel een anonieme ov-chipkaart.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Ik denk dat zelfs mijn vader hier niks van zou snappen (hij is in de 50 maar snapt niks wat met internet te maken heeft, tenzij hij het al eens eerder heeft gedaan en het in de tussentijd niet veranderd is).
Waar kan je vader als 50-jarige anno 2014 nog de kost verdienen als hij niets van internet snapt?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door IC140 »

Eén van de belangrijkste redenen dat het e-ticket weinig wordt gepromoot is volgens mij omdat, zodra de poortjes sluiten, op veel stations maar door één poortje gelopen kan worden met een e-ticket. Als te veel reizigers het e-ticket gebruiken kunnen de poortjes het niet aan.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door TomSteyl »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Ik denk dat zelfs mijn vader hier niks van zou snappen (hij is in de 50 maar snapt niks wat met internet te maken heeft, tenzij hij het al eens eerder heeft gedaan en het in de tussentijd niet veranderd is).
Waar kan je vader als 50-jarige anno 2014 nog de kost verdienen als hij niets van internet snapt?
Niet iedereen hangt de hele dag achter de computer... Komt vaker voor dan je denkt!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Anne »

IC140 schreef: Als te veel reizigers het e-ticket gebruiken kunnen de poortjes het niet aan.
Dan is er dus behoefte aan en een goede reden om te investeren in meer van die poortjes.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door AppleMoose »

Precies. De klant moet zich niet aanpassen aan de apparatuur, maar de apparatuur moet aangepast worden aan de klant (zonder extra kosten in rekening te brengen). :idea:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Somoht »

Jup volgens mij zijn die poortjes meer de reden. NS kan die e-tickets ook makkelijk nog gebruiksvriendelijker maken, bv in de apps verwerken en de barcodes via je telefoon aan de HC's laten zien. Hoef je helemaal niet printen en het werkt al in de Thalys.
Daarnaast die e-tickets werken zijn ook gebruiksvriendelijk genoeg voor de actiekaartjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten