NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Daniel »

NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update
Geplaatst op: maandag 18 augustus 2014 11:28
Laatst bijgewerkt: maandag 18 augustus 2014 11:31


Nu het papieren treinkaartje is verdwenen, gaat NS de ov-chipkaart snel verder verbeteren. Ook wordt woensdag de bediening van de kaartautomaten vereenvoudigt, om extra producten zoals samenreiskorting sneller op de chipkaart te laden. Per station wordt ook iets gedaan aan lastig te vinden chippalen.
Klanten van ABN Amro kunnen straks als eerste met hun bankpas in- en uitchecken. NS begint binnenkort een proef met contactloos betalen voor het reizen met de trein. Als deze nieuwe manier van reizen op saldo wordt geïntroduceerd, zullen vermoedelijk snel passen van andere banken volgen. Mogelijk is dan geen aparte ov-chipkaart meer nodig.

Ondertussen doet NS een proef met een speciale app, om met een smartphone speciale producten zoals een andere klasse op de chipkaart te plaatsen. Hier is wel een mobiele telefoon met een speciale NFC-chip voor nodig.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Somoht »

Wedden dat het verhaal over die app waar de vervoerder op doelt ontstaan is uit een mislukt experiment uit 2012 :P http://www.chess-ix.com/technology/nfc/ ... d-ov-chip/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Vinny »

Nu het papieren treinkaartje is verdwenen, gaat NS de ov-chipkaart snel verder verbeteren.
Ik krijg de kriebels als ik dit soort zinnen lees. Is er dan helemaal niemand die bij de NS bedenkt dat je eerst de OV-chipkaart op een goed niveau moet krijgen voordat je het alternatief "uitzet"? Het is nou niet zo dat de chipkaart een zeer geliefd product is ofzo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door AppleMoose »

Dat is bij NS gewoon de regel. Eerst schaf je iets af en daarna ga je pas een alternatief bedenken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door JWM »

De citroenen zijn weer in de bonus deze week? :twisted:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door AppleMoose »

Zal ik voor jou ook een kratje meenemen? Jij jaagt ze er ook doorheen alsof het niets kost :wink: :mrgreen:

Ontopic: Ik ben niet zo'n voorstander van contactdoos betalen, ook al gaat het om kleine bedragen. Dan toch liever een OV-chipkaart...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door VIRM »

Het zou ontzettend handig zijn als je met een app in- en uit zou kunnen checken met behulp van locatiebepaling, of dat je met een app een reis kunt reserveren. Ik weet dat er al wordt overwogen om voor slechtziende en blinde mensen een app te ontwikkelingen (in het kader van OV Chip Plus, met dat belachelijke prehistorische telefonisch boeken).

Ik denk dat er nog wel veel verbeterd kan worden. Zo zou je van alles en nogwat kunnen versimpelen (ook qua kaartautomaat en producten). Maar voor dagjesmensen en toeristen is een borg van 20 euro ronduit absurd.
Beul van de blindegeleidelijn
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Somoht »

In/uitchecken op je mobiel gaat het never nooit worden, het spoofen van locaties op smartphones is triviaal.
Kopen van treinkaartjes op je telefoon hopelijk wel. Die twintig euro borg zie ook eerder omhoog dan omlaag gaan, zelfs met die borg heb je nu voor 27,50 een enkeltje naar elk station.(zolang je bij de NS blijft..)
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door verfmeer »

Een enkeltje dat nu max 25,40 kost. Dus valt het echt wel mee hoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Suus »

Er zijn weinig mensen zonder kortingsabonnement die zo ver reizen dat ze boven de 20 euro uitkomen. Laten we wel wezen, 20 euro is de afstand Schiphol - Helmond Brandevoort :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door verfmeer »

Ja, maar er is een maximum van 25,40 binnen het hoofdrailnet. Dus zelfs al ga je van Groningen naar Maastricht, betaal je maar 25,40.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Suus »

Het idee van de borg is dat het een bedrag is dat groter is dan het gemiddelde bedrag dat een reiziger betaald als hij een treinreis maakt. Een gemiddelde treinreiziger zal niet zo snel boven de 20 euro uitkomen, want dat is een behoorlijk lange afstand en als je dat vaker doet wordt een kortingskaart al heel snel erg interessant. In die zin is 20 euro een meer dan redelijke borg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door VIRM »

@Bee: dat geldt misschien voor de vaste reiziger, maar voor de toerist en incidentele reiziger in het weekend is het een heel ander verhaal.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Suus »

Ook in het weekend gaan de meeste mensen niet ver met de trein, langeafstandsverkeer (50 km+) is er in Nederland echt nauwelijks.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Daantje »

De gemiddelde forensafstand was dacht ik rond de 40 km en hoeveel toeristen gaan er veel verder dan Amsterdam-Schiphol-Delft oid?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Daantje »

Oh en als ik naar mezelf kijk, reis ik in weekenden afgezien van woon-werkverkeer vanuit Rotterdam ook niet vaak verder dan Den Haag, Amsterdam of mijn ouders in Zeeland.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door n-evo »

Sinds ik een ING-bankpas heb met NFC ontgaat het nu van een aparte OV-chipkaart mij volkomen. Hoop dat ik snel bij alle vervoerders met m'n ING-bankpas terecht kan voor op saldo reizen, producten erop kan zetten en m'n OV-chipkaart kan dumpen. :Y
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door webguy »

Overigens waren er totdat NFC betalen opeens snel werd uitgerold plannen om juist andersom te doen - je OVChipkaart pp meer plekken te kunnen gebruiken.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door huibe »

Wat doen we in Nederland nu weer niet goed:
TfL schreef:Nearly all MasterCard and Maestro contactless payment cards issued outside the UK are accepted.The majority of cards that aren't accepted are issued in the USA, Canada and the Netherlands. There are also a few other cards that may not be accepted. If you experience this, please contact your card issuer.
Over het gebruik van contactloze bankpassen op de bus in London.

volledige pagina
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door lint41 »

Geen idee, misschien passen van banken die al wel de chip erin hebben zitten, maar de boel nog niet aangezet hebben? Mijn ING-pas werkte in ieder geval feilloos en draadloos in Polen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door webguy »

Ik ga in november waarschijnlijk naar Londen, zou leuk zijn als het werkte met mijn ING pas. Mn broertje kon ook contactloos betalen in Italie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: NS gaat met bankpas OV-chippen en geeft automaten update

Bericht door Edwin »

Behalve dat het kaartje eerst wordt afgeschaft voordat er het alternatief goed is uitgewerkt, zijn er ook tig ov-chipkaarten verkocht, voor maximaal 7,50€ terwijl de eersten (binnenkort) al met hun bankpas kunnen betalen en je weer geld hebt uitgegeven voor een straks nutteloze ov-chipkaart.

Het wordt gewoon tijd dat we alles op één kaart heb en dat je niet meer oneindig veel passen in je portemonnee moet meeslepen.

Ik was in Zuid-Korea en daar werd al met creditcards in- en uitgecheckt, alhoewel het er wel op leek dat er geld op het OV-gedeelte was gezet, behalve de prijs van de rit stond er nog het huidige saldo bij als de Koreanen incheckte. Dus het werd zo te zien niet (achteraf) afgeschreven/geïncasseerd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten