Pagina 1 van 5

Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 13:37
door Daniel
Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015
Geplaatst op: maandag 25 augustus 2014 13:36
Laatst bijgewerkt: maandag 25 augustus 2014 13:37


De dienstregeling 2015 voor het Nederlandse spoornet kent voor de reiziger weinig veranderingen. Wel zal Schiphol vanuit Amsterdam voortaan elke nacht per trein bereikbaar zijn. Nu moet de luchtreiziger drie keer per week 's nachts met de bus vanuit de hoofdstad naar de luchthaven. Ook begint de Beneluxtrein zijn rit naar Brussel-Zuid niet langer in Den Haag HS, maar vanaf Amsterdam CS. Dat liet spoorbeheerder Prorail maandag weten.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 14:02
door Suus
Gaat Barneveld Zuid echt al in december open?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 14:07
door Frans F
De laatste planning voor Barneveld Zuid is februari 2015.
De Goffert gaat open bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 14:20
door reisthijs
Zoals te lezen valt in het persbericht van ProRail: Puzzelen met treinritten
Dat is veel informatiever van de vrije vertaling van nu.nl.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 19:43
door Nitein-Repart
De laatste trein Amsterdam - Bad Bentheim, v. 19:01 te Amsterdam Centraal komt te vervallen tussen Hengelo en Bad Bentheim en wordt daardoor een binnenlandse trein. In plaats daarvan komt er van maandag t/m zaterdag een extra vroege trein Amsterdam - Berlijn, deze zal rond de klok van vijf uur al vertrekken. In de ochtendspits komt er op werkdagen een extra trein Bad Bentheim - Amsterdam (v. 7:44).
Goede zaak, jammer dat hij zondags niet rijdt. Deze trein kan gebruikt worden als vroege/late nachttrein voor mensen uit Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Twente voor een nachtje Amsterdam en de vertrektijd van 7:00 uit Hengelo maakt het voor mensen uit Oost-Nederland een aantrekkelijk vertrek moment voor een vakantie/weekendje weg naar Berlijn/Hamburg.
De nachttrein Amsterdam - Kopenhagen / Warschau / Praag verdwijnt. Voor zover ons bekend blijft de nachttrein Amsterdam - München / Zürich bestaan.
Tja, ik denk dat de nachttrein een achterhaald principe is. Ik denk ook dat Amsterdam-Muenchen/Zuerich niet lang volhoudt. Naar Zwitserland rijdt al een ICE-dagtreinpaar. Naar Muenchen zie ik graag een ICE-treinpaar met vertrek uit Amsterdam om 5:34, Arnhem 6:37. Aankomst Arnhem 22:25, Amsterdam 23:26.
Zoals genoemd gaat er vanuit Amsterdam weer ieder uur een trein rijden naar Brussel.
Netjes, niks op aan te merken
Tussen Amsterdam Centraal en Deventer gaan er meer treinen rijden buiten de spits. Daardoor komen er tussen Apeldoorn en Deventer drie treinen per uur te rijden (in de spits blijven er vier treinen per uur). De extra treinen zullen samen met de bestaande trein naar Berlijn een uursdienst vormen.
Ook netjes, is er vanuit de Achterhoek een snelle treinverbinding met Amersfoort/Amsterdam eens per uur via Apeldoorn en hebben Apeldoorn en Deventer eens per uur een trein naar Amsterdam.
Schiphol wordt weer dagelijks 's nachts per trein bereikbaar vanuit de richting Amsterdam. Één nacht per week moet er nog wel worden overgestapt in Amsterdam Bijlmer.
Netjes
Ook nieuw in de dienstregeling 2015 zijn de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen. Deze treinen zullen ook stoppen in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem. Deze nachttreinen rijden alleen in het weekend en tot 2.00 uur.
Netjes, alleen zie ik de meerwaarde van stoppen te Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp niet. Er moet dan een aansluitende busdienst rijden, aangezien deze stations leven als P+R-station. Zie dan liever een stop in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen-Lent.
Er komen meer late treinen in het weekend. Vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondagnacht komen er extra late treinen bij naar onder meer Zwolle, Alkmaar, Deventer, Haarlem, Dordrecht en Utrecht. De extra treinen geven soms aansluiting op elkaar of op het bestaande nachtnet.
Netjes, maar waarom geen uitloper naar Groningen en Maastricht?
Tot slot gaan er tussen Heerlen en Sittard meer Sprinters rijden (van 1x per uur naar 2x per uur)
Ken de situatie niet om daar over te oordelen
Ook tussen Breda en Dordrecht wordt de frequentie buiten de spits opgehoogd van één naar twee Sprinters per uur.
Tussen Roosendaal en Dordrecht gaat de frequentie eveneens omhoog naar een halfuursdienst.
Netjes, Zevenbergen, Oudenbosch en Prinsenbeek zijn best drukbezochte stations die met een uursdienst bedient worden. Maar aangezien Den Haag-Dordrecht drukker is dan Dordrecht-Lage Zwaluwe, is splitsen/combineren van SLT's buiten de spits op Lage Zwaluwe geen optie? Een kwartiersdienst tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is best overbodig buiten de spits en gekoppelde stellen tussen Den Haag en Dordrecht is gewoon noodzaak.
De Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen gaat op werkdagen tot 20.00 uur ieder half uur rijden. Nu rijdt de trein buiten de spits nog maar één keer per uur.
Het is omdat het moet. Gebruik van station Oosterbeek is dramatisch laag, door de zwaarfrequente busverbinding met Arnhem, Wolfheze is een klein dorpje. Beter heft men beide stations op. Buslijn 10 (Arnhem-Papendal moet dan verlengt worden naar Wolfheze).

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 19:51
door Daniel
Erno-BE schreef:Maar aangezien Den Haag-Dordrecht drukker is dan Dordrecht-Lage Zwaluwe, is splitsen/combineren van SLT's buiten de spits op Lage Zwaluwe geen optie? Een kwartiersdienst tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is best overbodig buiten de spits en gekoppelde stellen tussen Den Haag en Dordrecht is gewoon noodzaak.
Eens dat een kwartiersdienst veel te veel is voor Dordrecht - Lage Zwaluwe, maar volgens mij geeft splitsen ergens een probleem met de treinliggingen. Zo rijdt de Sprinter naar Roosendaal nu achter de IC aan en zit die naar Breda weer juist in een zodanig pad dat 'ie de treinen die van de HSL af komen niet hindert (de huidige situatie met een s15100 in de daluren is mede daarom pas een jaar later dan oorspronkelijk bedoeld ingevoerd).
In het superdal is trouwens twee stellen ook weer aan de ruime kant op de rest van het traject. Er rijdt nu op die tijden wel 2x SGM geloof ik omdat eentje ook weer te klein is, maar toen hier nog SLT reed zat er bv. op een zondag vaak een losse SLT-VI op.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 19:54
door Nitein-Repart
SGM's mogen ook, trouwens. In mijn verhaaltje stond SLT

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 19:57
door Milco
Erno-BE schreef:
Ook nieuw in de dienstregeling 2015 zijn de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen. Deze treinen zullen ook stoppen in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem. Deze nachttreinen rijden alleen in het weekend en tot 2.00 uur.
Netjes, alleen zie ik de meerwaarde van stoppen te Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp niet. Er moet dan een aansluitende busdienst rijden, aangezien deze stations leven als P+R-station. Zie dan liever een stop in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen-Lent.
Bij station Driebergen-Zeist komt nachtbus 412 op donderdagnacht en vrijdagnacht, dus daar stoppen heeft best wel meerwaarde neem ik aan. Veenendaal-De Klomp heeft inderdaad geen nachtbus, maar daarom juist is het goed om daar te stoppen met de nachttrein. Hoe zouden Veenendalers anders na het stappen in Utrecht thuiskomen, om maar even een voorbeeld te noemen?`
Arnhem Zuid heeft al een nachtbus vanaf Arnhem Willemsplein en Elst en Nijmegen-Lent hebben nachtbussen vanuit Nijmegen én Arnhem, dus daar zie ik de meerwaarde van het stoppen niet zo eerlijk gezegd. Stoppen op relatief kleine stations in de nacht, terwijl de meeste mensen toch naar de grote stations als Arnhem en Nijmegen reizen omdat daar juist meer nachtbussen vertrekken naar de omliggende wijken/dorpen/stadjes.
Erno-BE schreef:
Er komen meer late treinen in het weekend. Vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondagnacht komen er extra late treinen bij naar onder meer Zwolle, Alkmaar, Deventer, Haarlem, Dordrecht en Utrecht. De extra treinen geven soms aansluiting op elkaar of op het bestaande nachtnet.
Netjes, maar waarom geen uitloper naar Groningen en Maastricht?
Lees de twee dikgedrukte woorden even. ;)

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 20:25
door Suus
Die extra trein Bad Bentheim - Amsterdam 's ochtends gaat alleen op maandag rijden, zie de uitleg van IC140 hier: viewtopic.php?p=294366#p294366

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 20:43
door Bakpapier
Stopt de nieuwe beneluxtrein amsterdam-brussel ook op Leiden Centraal?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 20:53
door Mr-W
Bakpapier schreef:Stopt de nieuwe beneluxtrein amsterdam-brussel ook op Leiden Centraal?
:shock: Bakpapier vraagt om een extra IC-stop...

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 20:54
door Bakpapier
Als ik nog in mijn oude flat had gewoond, vlak naast het spoor, dan had ik inderdaad gevraagd om een extra IC stop. Die Beneluxtrein vroeger maakte namelijk echt een ebolaherrie van jewelste (de overige treinen die op het station stoppen niet).

Maar tegenwoordig kan het me eigenlijk niet meer boeien, want ik woon niet meer dicht bij het spoor en ik zal zelf niet zo vaak gebruik maken van de Beneluxtrein, of die nu in Leiden stopt of niet. ;)

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 21:10
door Suus
Bakpapier schreef:Stopt de nieuwe beneluxtrein amsterdam-brussel ook op Leiden Centraal?
Nee.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 21:15
door Z2N
Dan wordt het weer ouderwets teringherrie als er een trein met 140 boven de stationstunnel van Leiden C. rijdt. :D

Andere vraag: kunnen ze, in het kader van de consistentie, niet van dinsdag tot en met vrijdag een NS-trein inzetten op Bad Bentheim - Amsterdam in het pad van de IC Berlijn?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 21:15
door Bakpapier
Nou ja, ben blij dat ik niet meer vlak langs het spoor woon dan, wat een herrie maakt dat ding zeg...

Wat voor tarief geldt er voor dat ding, een IC direct tarief? Of gewoon normaal IC tarief voor binnenlandse reizen ermee?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 21:20
door Z2N
Voor de Benelux geldt al sinds mensenheugenis het normale IC-tarief, het is een 'gewone' intercity die alleen de grens over gaat. Voor internationale reizen zijn er daarnaast een hoop actietarieven (weekendretour, jongerentarief, etc.), maar er zijn geen toeslagen of dergelijken.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 21:28
door Bakpapier
Gaat dit niet te veel concurreren met de IC direct, waar wél een toeslag voor geldt? Asd - Rotterdam wordt nauwelijks langzamer met deze benelux dan met de IC direct...

Ik had het niet gedaan als ik de NS was geweest. Ik had eerder een trein Den Haag CS - Brussel ingezet (met nadruk op CS en dus niet HS...) met overstap op de ICdirect te Rotterdam Centraal.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 21:33
door Suus
Bakpapier schreef:Gaat dit niet te veel concurreren met de IC direct, waar wél een toeslag voor geldt? Asd - Rotterdam wordt nauwelijks langzamer met deze benelux dan met de IC direct...

Ik had het niet gedaan als ik de NS was geweest. Ik had eerder een trein Den Haag CS - Brussel ingezet (met nadruk op CS en dus niet HS...) met overstap op de ICdirect te Rotterdam Centraal.
Reizigers willen een rechtstreekse trein, dan krijgen de reizigers een rechtstreekse trein. Dit is geen concurrent met de InterCity Direct, die is ruim een half uur sneller.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 22:34
door reisthijs
Bakpapier schreef:Asd - Rotterdam wordt nauwelijks langzamer met deze benelux dan met de IC direct...
Als je het woordje direct doorstreept klopt deze zin wel ongeveer.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 23:07
door Ronald
Amsterdam-Brussel wordt hoogstwaarschijnlijk sneller met twee overstappen (in Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal).

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 23:11
door Z2N
En dat kan dus met hetzelfde kaartje.. :')

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 23:13
door waldo79
En er wordt al 16 jaar niet meer in Ledn gestopt, Bakpapier! Toen liep een flink deel van de forummers hier nog in de tuinbroek ;)

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 23:17
door Suus
Z2N schreef:En dat kan dus met hetzelfde kaartje.. :')
Helaas vervalt van december tot ergens halverwege 2015 de regeling dat je met een internationaal kaartje zonder toeslag in de IC Direct mag. Waarom mag Joost weten :')

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: di 26 aug 2014, 23:25
door JWM
Ik heet geen Joost, maar volgensmij komt dat omdat de krappe aansluiting van IC direct op Benelux die er nu is in Rotterdam vanaf december vervalt. In de loop van 2015 komen er meer verdichtingsritten Amsterdam - Rotterdam over de HSL waardoor een overstap dan wel weer reistijdswinst oplevert.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 15:51
door benza
Het is ook gewoon zo dat het trein rijdt nu gewoon naar Amsterdam, dus een overstap in Rotterdam is niet nodig.
Ben blij dat het trein endelijk terug is. Rijdt hij ook nu echt een uurdienst, zonder gatjes in het dienstregeling zoals nu?

PS: en wat soort naam is Benelux? Deze trein gaat --nooit-- naar Luxembourg en het gaat ook niet gebeuren. Kan pro-rail niet een andere naam gebruiken dan dit?!?