Pagina 2 van 5

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 16:21
door waldo79
Benelux is de naam die bij het publiek is blijven hangen. NS communiceert het niet en Prorail gaat uitsluitend over de infrastructuur.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 16:24
door Hainje
@benza: Vermoedelijk ben je of nog heel jong of woon je pas een paar jaar in Nederland.
Maar Benelux is de benaming van het samenwerkingsverband tussen België, Nederland en Luxemburg, welke nu niet meer zo heel erg op de voorgrond staat door de opkomst van de EU.

Meer info over hoe de trein aan deze naam komt kun je hier lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 16:25
door waldo79
Sprak je mij of benza aan?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 16:46
door reisthijs
benza schreef: Rijdt hij ook nu echt een uurdienst, zonder gatjes in het dienstregeling zoals nu?
Ja, gewoon weer een volledige uurdienst. Daarvoor wordt deze dienst geïntegreerd in de Belgische binnenlandse dienst.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 17:27
door Z2N
Sommige dingen zijn gewoon cultuur, de Afsluitdijk is bijvoorbeeld ook nooit een dijk geworden en dus nog steeds een dam. Er is niets mis mee, gewoon zo houden dus.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 17:33
door benza
@hainze
Het word "benelux" is in het pers-bericht van pro-rail gebruikt.

Ik snap het op een historische oogpunt, nochtans vind ik het raar dat bij een nieuw trein een word blijft bestaan over iets die heeft absoluut niet te maken met Luxembourg. Zoals op je link geschreven is dit trein nooit naar Luxembourg gereden. Misschien is het tijd van een andere benoeming van deze trein.

Al maakt het niet zoveel uit :)

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 17:59
door waldo79
De locs die in 1986 in dienst kwamen voor de Benelux hadden moeite om de trein door de Ardennen te krijgen. Vandaar dat er geen verbinding met Luxemburg kwam.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:04
door Ronald
benza schreef:@hainze
Het word "benelux" is in het pers-bericht van pro-rail gebruikt.

Ik snap het op een historische oogpunt, nochtans vind ik het raar dat bij een nieuw trein een word blijft bestaan over iets die heeft absoluut niet te maken met Luxembourg. Zoals op je link geschreven is dit trein nooit naar Luxembourg gereden. Misschien is het tijd van een andere benoeming van deze trein.

Al maakt het niet zoveel uit :)
NS International heeft het dan ook gewoon over Intercity Brussel.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:17
door Bakpapier
Benza komt zelf uit Luxemburg?

Voor Nederland is heel Luxemburg niet bijzonder van belang, ook niet stad luxemburg, behalve als leuke tussenstop om goedkoop te tanken. Het boeit mensen dus niks of dat ding benelux heet of iets anders. Bovendien is beneluxtrein ook niet de officiele benaming (meer), maar gewoon de volksbenaming voor dat ding.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:31
door MdJ
waldo79 schreef:De locs die in 1986 in dienst kwamen voor de Benelux hadden moeite om de trein door de Ardennen te krijgen. Vandaar dat er geen verbinding met Luxemburg kwam.
De treinstellen MAT57 hadden dat...

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:37
door Nitein-Repart
HLE11 was ook niet zo'n krachtige lok.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:32
door Nitein-Repart
Regionale vervoerders

Connexxion: Vanaf februari gaan 2 februari 2015 wordt station Barneveld Zuid geopend. De treinen Amersfoort - Ede-Wageningen zullen er stoppen, en de stoptrein naar Barneveld Centrum zal dan doorgetrokken worden naar Barneveld Zuid
Veolia, Arriva en Breng: geen grote veranderingen
Bron: http://www.treinreiziger.nl

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 20:28
door Bakpapier
Jammer dat men de valleilijn niet laat doorrijden naar Arnhem Centraal, met stops te wolfheeze en oosterbeek. Wellicht is het toch te lastig, twee vervoerders over zo'n lang traject gezamenlijk te laten rijden. Uiteraard zou de NS boemel dan wegkunnen.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:04
door Delftse Chauff
reisthijs schreef:
benza schreef: Rijdt hij ook nu echt een uurdienst, zonder gatjes in het dienstregeling zoals nu?
Ja, gewoon weer een volledige uurdienst. Daarvoor wordt deze dienst geïntegreerd in de Belgische binnenlandse dienst.
Komt er ook weer een "spiegel" IC tussen Rotterdam C en Amsterdam C in een 30/30 frequentie met de Benelux (voormalige serie 600)?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:14
door Dennenboom
Ik neem aan van niet. De spiegeldienst van enige tijd geleden was een voorloper van de Fyra. Nu we de IC-d hebben zou dat aan de wensen voor reizen tussen 010 en 020 moeten voldoen.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:20
door Frans F
Bakpapier schreef:Jammer dat men de valleilijn niet laat doorrijden naar Arnhem Centraal, met stops te wolfheeze en oosterbeek. Wellicht is het toch te lastig, twee vervoerders over zo'n lang traject gezamenlijk te laten rijden. Uiteraard zou de NS boemel dan wegkunnen.
Nu de NS ieder halfuur Sprinters moet gaan rijden tussen Arnhem en Ede (wat natuurlijk zeer zwaar verliesgevend wordt met tweemansbediening) denk ik dat NS snel zal gaan kijken of het niet goedkoper kan door die diensten aan CXX uit te besteden. Kortom dat doorrijden door CXX zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan je wellicht denkt.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:22
door MdJ
Alleen is de vraag... met welk materieel?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:24
door Bakpapier
MdJ schreef:Alleen is de vraag... met welk materieel?
Kan dat niet gewoon met de valleilijntreinen?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:26
door baladid
Als ze er genoeg van hebben..

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:26
door Gekko123
Gedeeltelijk wel, maar Connexxion heeft momenteel precies genoeg treinen voor de volledige dienst tussen Amersfoort en Barneveld/Ede. Als de kwartierdienst rijdt tussen Amersfoort en Barneveld Centrum is er volgens mij 1 stel over voor onderhoud.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:38
door Frans F
MdJ schreef:Alleen is de vraag... met welk materieel?
Je hebt een extra Spurt3 nodig, die zal dus bij Stadler moeten worden bijbesteld, maar zo'n los stel kan wel in halfjaar geleverd worden (de orderboeken bij Stadler zijn angstwekkend leeg op dit moment).

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:51
door Zugführer
Daarmee krijg je de stoptrein tussen Ede-Wageningen en Arnhem meteen een beetje voller, omdat je reizigers die nu nog overstappen op de intercity in Ede-Wageningen tot Arnhem zullen blijven zitten.
Je zit alleen wel met een incheckpaaltjesprobleem, omdat dat tussen Amersfoort en Ede-Wageningen andere paaltjes staan dan tussen Ede-Wageningen en Arnhem...

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 22:50
door VIRM
Kijk, extra late ritten in het weekend! Want dat is soms geen overbodige luxe. *O*

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 23:38
door Meltrain
Erno-BE schreef:
Regionale vervoerders

Connexxion: Vanaf februari gaan 2 februari 2015 wordt station Barneveld Zuid geopend. De treinen Amersfoort - Ede-Wageningen zullen er stoppen, en de stoptrein naar Barneveld Centrum zal dan doorgetrokken worden naar Barneveld Zuid
Veolia, Arriva en Breng: geen grote veranderingen
Bron: http://www.treinreiziger.nl
Ze vergeten Syntus. :shock:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 05:18
door dennistd
Daar is op treingebied ook geen nieuws over te melden volgens mij