Pagina 4 van 5

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:03
door reisthijs
Zo'n spiegeldienst zou nu veel minder nuttig zijn, omdat het Benelux-pad langzamer is geworden en de IC Amsterdam-Vlissingen weer via Schiphol rijdt.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:06
door JWM
De meerwaarde van die spiegeldienst was toen volgensmij ook zeer beperkt. Mede door het slechte rijpad.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:25
door Daniel
Bakpapier schreef:Iets langer wachten op Ede Wageningen lijkt me inderdaad geen onoverkomelijk probleem. Wel moet je dan oppassen dat het niet gewoon sneller wordt om dan alsnog op de IC over te stappen, ipv te blijven zitten in de stoptrein? Want dan heeft het eigenlijk allemaal niet zoveel toegevoegde waarde (behalve voor die ene persoon per jaar die van Wolfheeze naar Lunteren moet of zo).
Het is dan meer een actie omdat het handiger is qua materieel, want inderdaad ja, je krijgt dan wel een inhaling door de IC op Ede-Wageningen. Een andere oplossing is wel lastig omdat je niet later aan kunt komen in Ede zolang Ede Centrum enkelsporig is en eigenlijk ook niet langer in Arnhem kunt keren vanwege het spoorgebruik daar.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:28
door Geert
JWM schreef:De meerwaarde van die spiegeldienst was toen volgensmij ook zeer beperkt. Mede door het slechte rijpad.
Die extra trein was meestal ook zeer leeg.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:42
door JWM
Vooral omdat het rijpad nog beroerder was dan dat van de Benelux wat toen ook al niet overhield...

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:52
door Thom91
JWM schreef:
Dennenboom schreef:Ik neem aan van niet. De spiegeldienst van enige tijd geleden was een voorloper van de Fyra. Nu we de IC-d hebben zou dat aan de wensen voor reizen tussen 010 en 020 moeten voldoen.
Dit klopt niet helemaal, de spiegeldienst ging rijden toen de snelle IC Amsterdam - Rotterdam over Den Haag verdween (december 2011). Er was toen ook al 2x per uur een IC-direct / Fyra over de HSL. Die spiegeldienst zou blijven totdat er een kwartierdienst over de HSL zou zijn. In september 2012 is die IC toen opgeheven voor het proefbedrijf van de V250 met reizigers. Uiteindelijk kwam men toen niet verder dan één extra trein per 3 uur ofzo die ook nog eens vaak uitviel :')
De spiegeldienst reed vanwege het ontbreken van een directe verbinding Rotterdam - Schiphol zonder HSL.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 17:03
door jesperhaverkamp
Die 600 serie was vooral fijn voor reizigers Shl - Gv die zo de drukte rond Ledn konden ontwijken. Ook reizigers Shl - Dt (alleen in die richting) hadden een mooie verbinding. Op Gv sloot de 600 (en een half uur later de 9200) cross platform op de 1900 aan. Die 1900 mocht dan ook nog eens voor de 600 / 9200 uit. Voor Shl - Dt was de reistijd 33 minuten (nu 39).

Gek was wel dat de 600 geïntroduceerd werd als compensatie voor het ontbreken van de kwartiersdienst op de HSL. Toen de 1000 serie een paar spitsritten ging rijden, werd de 600 er over de hele dag uitgegooid.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 17:24
door Suus
De s600 toonde wat mij betreft vooral aan dat een intercity in de Randstad stukken minder vol is als deze niet frequent stopt. Daarmee is ook echte de reden voor het niet stoppen in Leiden van de Benelux weer eens opgehelderd: de trein heeft te weinig capaciteit om binnenlandse reizigers voor Leiden mee te nemen, dus wordt het station gewoon overgeslagen. En voor Amsterdam - Rotterdam is de HSL sinds de introductie van de lage toeslag gewoon the train of choice.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 19:04
door Nitein-Repart
Klaasje schreef:Het verhaal zit natuurlijk wat gecompliceerder in elkaar. Het is niet zozeer dat NS dolgraag met lege treinen die geld kosten heen en weer rijdt tussen Ede en Arnhem. NS krijgt ook geen subsidie voor die treinen. Het is ook zo dat Connexxion inderdaad een goedkoper exploitatiemodel heeft welke beter past bij niet drukke stoptreinen en dat zij dus veel goedkoper zouden rijden. Als dat het enige wat meespeelt zou zijn dan zou NS veel makkelijker zijn om zomaar te zeggen dat Cxx die ritten wel mag rijden. Zeker als Cxx daar mogelijk subsidie van Gelderland voor zou krijgen.

De crux zit hem ergens anders. De inpassing in de dienstregeling van de valleilijntreinen is heel lastig. De dienstregeling op Ede-Arnhem en dus Utrecht-Zevenaar hangt van een aantal factoren af en dat aantal neemt toe als de verbinding Amersfoort-Ede wordt doorgetrokken naar Arnhem. Dat maakt het rijden van een optimale dienstregeling van de intercity's Schiphol/Amsterdam-Eindhoven/Nijmegen stukken lastiger (en misschien zelfs onmogelijk) omdat de trein Amersfoort-Arnhem door het enkelspoor tussen Barneveld en Ede alleen op bepaalde tijdstippen het spoor Ede-Arnhem op kan. Als Ede-Arnhem een los treintje is dan is de hele dienstregeling niet van dat treintje afhankelijk i.t.t. een doorgetrokken Valleilijntrein. Met de huidige oplossing tref je het belangrijkste product van NS, de drukke IC-verbindingen, niet terwijl dat product er best stukken minder mooi uit kan gaan zien als de Valleilijn wel doorrijdt.

De klanten Utrecht-Arnhem worden dus boven de klanten Barneveld-Arnhem gesteld. Geef NS eens ongelijk: De eerste zijn hun eigen reizigers en dat zijn er vele duizenden per dag, de tweede zijn niet hun klant en het zijn er maar een stuk of 200.
Door die achtelijke PHS-plannen* waarbij er een shitload aan IC-treinen naar Arnhem (en Eindhoven) gestuurd moeten worden is doortrekking van de Valleilijn niet mogelijk.

*Ik zie liever 4 IC's per uur met daarnaast een aantal spitstreinen dan 6 IC's per uur de hele dag. Dat de s3000 grotendeels met VIRM6 en de s3100 met VIRM4 rijdt toont aan dat er totaal geen behoefte is aan 6 IC's per uur.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 19:45
door Frans F
reisthijs schreef:Dat gaat vast niet werken. Denk jij dat CXX er in wil investeren (extra materieel & personeel regelen) als de kans groot is dat NS een paar jaar later bedenkt dat het toch handiger is om een sprinter Utrecht-Arnhem of Ede-Zutphen te laten rijden, dat doen ze dan liever zelf, dááág Connexxion.
DB laat als concessiehouder ook op diverse lijnen de treinen door andere spoorwegmaatschappijen rijden.
Kwestie van gewoon een contract sluiten.
Bakpapier schreef:Of je heft gewoon zowel Wolfheeze als Oosterbeek simpelweg op als station. Opgeruimd staat netjes, klaar is kees.
Daar hebben we Sloopbedrijf Bakpapier B.V. weer.
Als het aan jou ligt zijn er straks in Nederland nog maar 10 stations over.
Erno-BE schreef: *Ik zie liever 4 IC's per uur met daarnaast een aantal spitstreinen dan 6 IC's per uur de hele dag. Dat de s3000 grotendeels met VIRM6 en de s3100 met VIRM4 rijdt toont aan dat er totaal geen behoefte is aan 6 IC's per uur.
Dat hele PHS is inderdaad totale geldverspilling, maar overtuig de politiek daar maar eens van.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 21:09
door Zugführer
Voor zover ik weet is het ook de bedoeling alleen in de spits elke 10 minuten een trein te laten rijden, en is er geen sprake van de hele dag door zo'n hoge frequentie.
Maakt verder niet uit, want als het in het dal wel past maar in de spits niet ben je nog steeds niks verder.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 21:14
door Vinny
Bakpapier schreef:Ja maar heel erg handig is het niet, want ede is toch wel een belangrijke richting voor die lijn, naast Amersfoort. Dat je niet tussen twee flutstationnetjes kunt reizen is meestal niet zo'n ramp, maar dit zou toch wel echt het reizigersaantal op het nieuwe Barneveld Zuid enorm doen afnemen.
Jammer, joh. Dat station was er wat mij betreft in de eerste instantie helemaal niet gekomen, maar als tussenstop in een doorgaande treindienst misstaat deze dus volledig. Alsof doorfietsen naar Barneveld Centraal zo'n ramp is. Het is nou niet alsof het hier een wereldstad betreft dat drie stations nodig heeft. :roll:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 21:16
door Vinny
Bee schreef:De s600 toonde wat mij betreft vooral aan dat een intercity in de Randstad stukken minder vol is als deze niet frequent stopt. Daarmee is ook echte de reden voor het niet stoppen in Leiden van de Benelux weer eens opgehelderd: de trein heeft te weinig capaciteit om binnenlandse reizigers voor Leiden mee te nemen, dus wordt het station gewoon overgeslagen. En voor Amsterdam - Rotterdam is de HSL sinds de introductie van de lage toeslag gewoon the train of choice.
Station Leiden heeft toch speciaal middensporen gekregen om internationale (hogesnelheids)treinen het station met hoge snelheid te laten passeren?

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 21:16
door Bakpapier
Barneveld-Noord bedient voornamelijk Voorthuizen, het heet alleen toevallig Barneveld-Noord.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 22:19
door Suus
Vinny schreef:Station Leiden heeft toch speciaal middensporen gekregen om internationale (hogesnelheids)treinen het station met hoge snelheid te laten passeren?
Wellicht. Ze zijn ook erg praktisch om meer dan twee treinen neer te zetten aan een eilandperron. In Leiden kan je behoorlijk flexibel treinen langs het perron zetten en je hoeft zo voor treinen in dezelfde windrichting in principe nooit van perron te wisselen. Dat je er toevallig ook met hoge snelheid overheen kan rijden lijkt eerder een leuke bijkomstigheid.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 23:24
door baladid
Barneveld en Voorthuizen hebben samen 40000 inwoners. Is drie stations davoor veel? De Duitse gemeente Haiger heeft 6 stations voor 20000 inwoners...

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 23:26
door waldo79
Het inwonertal is geen leidend criterium bij het openen van stations (A)

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 09:18
door Bakpapier
Het is niet het enige criterium, maar wel degelijk een zeer belangrijk criterium.

Overigens vind ik 3 stations voor 40.000 mensen wél veel, maar het betreft hier een regionale spoorlijn en dan kan dat wel. Mocht het aan het hoofdrailnet liggen, dan zouden er ook zeker geen 3 stations liggen voor Barneveld-Voorthuizen.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 10:05
door Suus
De case voor Barneveld Zuid zou een stuk moeilijker zijn geweest, maar soms is het ook koudwatervrees. Station Twello stond NS ook twijfelachtig tegenover maar is nu gewoon een normaal functionerend station.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 11:59
door waldo79
Twello had dan ook helemaal geen station. Barneveld heeft er al 2.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:02
door Frans F
Bee schreef: Station Twello stond NS ook twijfelachtig tegenover maar is nu gewoon een normaal functionerend station.
Zelfde verhaal met Maarheeze.
Vaak is het gewoon koudwatervrees.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:08
door Hainje
Zolang er maar genoeg scholieren zijn, wordt het station vanzelf rendabel. :3

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:14
door JWM
Voor de bediening van Twello moest wel de stoptrein doorgetrokken worden van Deventer naar Apeldoorn. Denk dat de NS daar vooral z'n bedenkingen bij had.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:23
door Vinny
De NS wil dat een station 1000 reizigers per dag trekt voordat ze het station willen gaan bedienen. Dan moet in het verzorgingsgebied, een cirkel van ongeveer 1,5 kilometer om het station heen, ongeveer 10.000 mensen wonen. Dat gaat vaak niet lukken. Voor regionale vervoerders ligt de lat een stuk lager. Echter, de kern Twello heeft ruim 13.000 inwoners. Dat is meer dan genoeg om een station op zichzelf te rechtvaardigen.

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 18:39
door Nitein-Repart
Bij bijvoorbeeld Westervoort en Hengelo West duurde het ook een eeuwigheid voordat er eindelijk een station kwam, dus dast zeg niks.

Wel zijn er een hoop nutteloze haltes bijgekomen: Heerlen De Kissel, Eygelsoven Markt, Maastricht Noord, Gaanderen, Voort-Empe en Apeldoorn de Maten (Osseveld lag er vlak bij en de Maten heeft al een snellere verbinding met Arnhem). Terwijl er op veel andere plaatsen een station nuttiger is.