Pagina 1 van 2

Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:34
door wouter15
Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

2 september 2014

NS moet vanaf 1 januari 2015 - als de nieuwe spoorconcessie ingaat - binnen zestig minuten vervangend vervoer regelen. In de spits krijgt NS een kwartier extra de tijd. Alleen bij zeer omvangrijke storingen mag het straks nog voorkomen dat bussen minder snel beschikbaar zijn. Dat heeft staattsecretaris Mansveld afgesproken met NS.


NS moet nu nog binnen twee uur vervangend vervoer regelen. Al stelt NS dat bij "verreweg" de meeste storingen nu al binnen 60 minuten vervangend vervoer ter plaatse is. Bij een omvangrijke storing hoeft NS overigens niet binnen 60 of 75 minuten bussen paraat te hebben. In dagblad Metro noemt een NS-woordvoerder een recente stroomstoring in de spits bij zowel Amsterdam als Schiphol als voorbeeld. Bij een dergelijke omvangrijke storing is het niet mogelijk om voldoende vervangend vervoer binnen een uur te regelen. Lees verder

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:37
door BR628
Dat wordt nog leuk in de spits.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:41
door Daniel
Nouja, meestal schakelen ze toch wel touringcarbedrijven in en die hebben over het algemeen niet zozeer te maken met spitsen.
Men heeft trouwens ook nog een belofte om eerder te gaan verwijzen naar routes met andere vervoerders bij verstoringen, da's in de spits natuurlijk ook niet persé erg praktisch (maar kan wellicht wel de drukte wat verdelen over verschillende routes)

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:45
door webguy
Touringcars kunnen tijdens wintersport seizoen anders barweinig. In de avondspits vaak ook dagjesreizen die nog bezig zijn. Tenslotte hebben ze tuurlijk ook met rij/rusttijden te maken... Ik moet het nog zien als er niet bussen op reserve worden gezet ergens.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:47
door WSM
Ben benieuwd.
Hoe en door wie wordt dit gemeten straks?
Wat zijn de consequenties bij niet voldoen aan deze eisen?

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:48
door Geert
Zou NS al aan deze eis voldoen als er binnen een uur één bus rijdt?

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 19:02
door isadora
Overigens vind ik de volgende paragraaf ook niet oninteressant:
In de nieuwe concessie wordt ook geregeld dat een treinreiziger thuis moet worden gebracht als er vertraging ontstaat bij de laatste verbinding. Als er nu vertraging ontstaat bij de laatste treinverbinding, heeft NS de plicht om vervangend vervoer te regelen naar het eindstation van de reiziger, maar niet naar zijn eindbestemming.
Zo zou je, na bijvoorbeeld een avondje stevig stappen, haast kunnen hopen, dat die laatste treinverbinding vertraagd is.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 19:21
door Ardan
Heb je alsnog niet veel aan als je fiets op het station staat, dan moet je er alsnog heen of je fiets de volgende dag ophalen :P

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 19:32
door Jef400
Ik begrijp de theorie er achter wel. Aansluitend vervoer op de laatste trein enzo. Maar ik ben bang dat hier toch wat misbruik van gemaakt gaat worden.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 19:54
door Vinny
Mij zou dat wel uitkomen :twisted:

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 20:39
door marlies
Ik vond het toch behoorlijk klote toen ik door een wisselstoring en vervolgens intern falen van de NS gestrand was in Zwolle. Ik was namelijk met de bus . En de taxi was pas om 3 uur 's nachts weer in Groningen en dan rijden de bussen echt niet meer. Maar de taxi brengt je niet verder dan het station.

Nog de mazzel dat ik niet de enige was met dit probleem en we de taxi-chauffeur zo ver kregen om naar station Groningen Noord door te rijden (wat eigenlijk niet hoefde, want da's Arriva.., maar dat wist hij niet ;) ). Anders had ik zelf nog een taxi moeten betalen of een behoorlijke afstand midden in de nacht moeten lopen. Een bekende bellen om je op te komen halen doe je om 3 uur 's nachts ook niet zo graag.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 22:45
door microshit
Komt dan nog een interessante: Ik ben eens op Utrecht CS gestrand omdat ik net de laatste bus gemist had, door een paar minuutjes vertraging. Ultiem rampscenario: was de laatste trein uit A'dam, en op die aankomsttijd zijn de vertrektijden voor de laatste bussen gebaseerd.
Ik flink balen dus.
Maar die nacht reed heel toevallig het nachtnet. Zo kon ik naar huis om 2:30 ipv 6:30. Wat zou de NS in zo'n situatie gaan doen? Je een uurtje op CS laten chillen of alsnog een taxi laten aanrukken?
En ben wel benieuwd welke series "vertoiletteerd" moeten gaan worden, en hoe dat verder precies onderzocht wordt.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 08:54
door GTI
Ik vraag mij af in hoeverre bovenstaande maatregelen (binnen een uur een vervangende bus, naar huis gebracht worden als je de laatste trein mist, extra toiletten in stoptreinen) vrijblijvend zijn. Hoewel alles in de concessie staat, denk ik niet dat je er als reiziger veel aan hebt aangezien dan de AVR-NS van toepassing zijn (zie artikels 1.4, 6 en 8).

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 10:12
door marlies
De AVR-NS zal aan de nieuwe concessie-eisen moeten worden aangepast, dat lijkt me vrij voordehandliggend.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 10:16
door GTI
marlies schreef:De AVR-NS zal aan de nieuwe concessie-eisen moeten worden aangepast, dat lijkt me vrij voordehandliggend.
Er staat alleen in de AVR-NS iets in over het naar huis brengen als je de laatste trein mist. Verder draait het niet om de voorwaarden, maar om de te vrijblijvende uitvoering. Zoals ik het zie gaat het slechts om een inspanningsverplichting.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 10:18
door marlies
Door de huidige voorwaarden te blijven hanteren voldoe je niet aan de inspanningsplicht, lijkt me.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 13:05
door nvdw
WSM schreef:Wat zijn de consequenties bij niet voldoen aan deze eisen?
Dan wordt de concessie opnieuw uitgeschreven en mogelijk aan een andere partij gegund.

Toch? :')

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 13:14
door Suus
Nee, boetes. De erkende consumentenorganisaties mogen dan bepalen waar het boetegeld in geïnvesteerd moet worden.

Als NS het goed doet kunnen ze in de toekomst ook een bonus krijgen.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 13:21
door Jef400
Tja. Misschien lijkt het me dan handig dat de eerste boete apart gelegd wordt voor een eventuele latere bonus voor de NS.
Ik heb de hoop dat het geld dan in de OV-Sector blijft en niet naar een of ander niet gerelateerd goed doel gaat. Zou zonde zijn van de ov-gelden.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 16:39
door Frans F
Ach, papier is geduldig.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:12
door AppleMoose
Mooi streven, maar of het haalbaar is?

Ik herinner mij trouwens dat er nog niet zo heel lang geleden in o.a. Zutphen, een proef werd gehouden waarbij NS een aantal bussen achter de hand had waarmee NS-personeel binnen het uur een busdienst kon opstarten. Weet iemand hier nog meer van af? Ik heb er niets meer over gehoord, dus ik vrees dat het bij een proef is gebleven...

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:15
door webguy
Er succesvolle aanpak, maar de constructie bleek juridisch niet mogelijk.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:17
door Suus
Het trainen van het personeel was te duur, de bussen moesten ook gestald en onderhouden worden wat erg kostbaar was en in de praktijk viel de te behalen tijdwinst ook nog eens tegen.

Het verschil met nu zal zijn dat er niet eerder gebeld zal worden, maar sneller. Nu wordt vaak gewacht met bellen omdat de verwachte hersteltijd korter zal zijn dan de tijd die het kost om bussen ter plaatse te hebben en een goede dienstuitvoering te starten.

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:22
door Thom91
webguy schreef:Er succesvolle aanpak, maar de constructie bleek juridisch niet mogelijk.
Hoezo juridisch?

Re: Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

Geplaatst: do 04 sep 2014, 07:25
door webguy
Eigenaar van de bussen (Syntus) was niet de werkgever van de chauffeurs (NS). Schijnt niet te mogen.