Minder klachten over overvolle treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Daniel » Di 09 Sep 2014, 08:36

Minder klachten over overvolle treinen
Geplaatst op: dinsdag 9 september 2014 08:36
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 september 2014 08:36


De aanpak van overvolle treinen in de spits lijkt de eerste vruchten af te werpen. Het aantal klachten van treinforensen is volgens reizigersvereniging Rover fors gedaald.
Dat meldt dagblad Metro. Ontving het meldpunt volletreinen.nl vorig jaar in de eerste week van september zo'n 2000 klachten, dit jaar waren dat er nog 200 in dezelfde week.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Thom91 » Di 09 Sep 2014, 09:26

Toch die 6000 zitplaatsen
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor marlies » Di 09 Sep 2014, 09:32

Of mensen zijn klaagmoe, iets wat mij niet snel zal overkomen ;P

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor webguy » Di 09 Sep 2014, 09:33

Thom91 schreef:Toch die 6000 zitplaatsen

Heb jij de DDARs al gezien?
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Klaasje » Di 09 Sep 2014, 10:34

Nee, niet maar dat is maar de helft van dat aantal. Daarnaast is een flink aantal bakken natuurlijk herverdeeld want bijvoorbeeld met 10 bakken VIRM in de avondspits van Zwolle naar Groningen rijden is niet echt nodig, 2 daarvan zijn dus terecht naar een andere trein gegaan.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Erno-BE » Di 09 Sep 2014, 13:11

webguy schreef:
Thom91 schreef:Toch die 6000 zitplaatsen

Heb jij de DDARs al gezien?

Stilstaand in Nijmegen8-):smile::smile::smile:

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1272
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Frank » Di 09 Sep 2014, 15:19

Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Mr-W » Di 09 Sep 2014, 17:18

marlies schreef:Of mensen zijn klaagmoe, iets wat mij niet snel zal overkomen ;P

Ik wist niet eens dat deze site bestond,zal eens gaan klagen als er weer eens een los v-tje te krap is.

Code: Selecteer alles

Overzichtje van die site.
Vertrekstation   Klachten :
1   Utrecht Centraal   54
2   Amsterdam Centraal   41
3   Leiden Centraal   36
4   Amsterdam Sloterdijk   27
5   Haarlem   25
Klachten over vervoerders
Vervoerder   Klachten
1   NS   829
2   Arriva   30
3   Veolia   12
4   Valleilijn   4
5   Syntus   3

Laatste 10 klachten
Gemeld op   Vervoerder   Trein type   Rit   Traject
9 september 2014   NS   Intercity   2673   Goes > Roosendaal
9 september 2014   NS   Intercity   3657   Tilburg > Roosendaal
9 september 2014   NS   Intercity   2673   Goes > Roosendaal
9 september 2014   NS   Sprinter   5657   Harderwijk > Zwolle
9 september 2014   NS   Sprinter   5754   Hoofddorp > Leiden Centraal
9 september 2014   NS   Intercity   3050   Schagen > Anna Paulowna
9 september 2014   NS   Intercity   2673   Goes > Krabbendijke
9 september 2014   Valleilijn   Stoptrein   31310   Lunteren > Amersfoort
9 september 2014   NS   Sprinter   9657   Eindhoven > Helmond Brandevoort
9 september 2014   NS   Sprinter   7452   Amsterdam Bijlmer ArenA > Zaandam.


Rond Roosendaal loopt het zo te zien ook niet erg lekker. 9657 zal wel te kort zijn gepland. Andere treinen heb ik geen beeld van.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Frans F » Wo 10 Sep 2014, 00:51

Tussen 9.00 en 11.00 zijn veel ICs weer op de oude lengte gebracht.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 09:47

Frank schreef:Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.

Geen lekkere studentes in die trein?

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor VIRM » Wo 10 Sep 2014, 10:25

Wat is een 'overvolle trein'? Je ziet dat, als alle zitplaatsen bezet zijn, men snel geneigd is het balkon te vullen, en als het dan echt niet anders kan de gangpaden te gaan gebruiken. Als je een propvol balkon hebt, dan oogt een trein vaak als 'sardientjes in een blikje', terwijl er in de gangpaden nog ruimte is. Mijns inziens zouden grotere balkons in ieder geval Sprinters (a la SGMm) wellicht ook kunnen helpen. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor marlies » Wo 10 Sep 2014, 11:00

Toen ik zaterdag de trein wou nemen kon ik niet meer instappen omdat anders bij wijze van spreken de deuren niet meer dicht hadden gekund. Gold voor de hele trein, was ook onverantwoord geweest om daarmee te gaan rijden. Dus werd er een extra stel voorgezet. Dat leverde maar +3 op. Vond ik erg netjes, de informatievoorziening was ook goed.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Freek » Di 16 Sep 2014, 12:44

Frank schreef:Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.

Toevallig vandaag met deze trein gereisd waarbij ik aan je moest denken. Ik had een plek ergens middenin de ICR, tussen Zp en Dr was het zinvol, daarna tot Ah een aantal staplaatsen en na Arnhem was de halve coupe leeg. Ik had het niet verwacht, maar blijkbaar gaan er minder mensen richting Nijmegen.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Gekko123 » Di 16 Sep 2014, 14:56

Net off-topic berichten gesplitst, willen we weer een beetje on-topic blijven?
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Frans F » Di 16 Sep 2014, 15:15

Freek schreef:Toevallig vandaag met deze trein gereisd waarbij ik aan je moest denken. Ik had een plek ergens middenin de ICR, tussen Zp en Dr was het zinvol, daarna tot Ah een aantal staplaatsen en na Arnhem was de halve coupe leeg. Ik had het niet verwacht, maar blijkbaar gaan er minder mensen richting Nijmegen.

Arnhem-Nijmegen is sowieso overbewinkeld.

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor waldo79 » Di 16 Sep 2014, 15:17

Die 9e en 10e trein per uur hoeven niet van jou :)
Mij best :)

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1272
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Frank » Wo 17 Sep 2014, 21:46

Freek schreef:
Frank schreef:Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.

Toevallig vandaag met deze trein gereisd waarbij ik aan je moest denken. Ik had een plek ergens middenin de ICR, tussen Zp en Dr was het zinvol, daarna tot Ah een aantal staplaatsen en na Arnhem was de halve coupe leeg. Ik had het niet verwacht, maar blijkbaar gaan er minder mensen richting Nijmegen.
Nou ja, de eerste week van het collegejaar zag ik hem weer langskomen en de voorste drie coupés (ook eerste klasse) stonden helemaal vol. Daarachter was het wat rustiger inderdaad. Misschien is er ook sprake van heel slechte spreiding.

waldo79 schreef:Die 9e en 10e trein per uur hoeven niet van jou :)

Laten we eerlijk zijn, qua hoeveelheid zitplaatsen hoeft het niet. Maar als je en elk kwartier een echte stoptrein wilt hebben en elk kwartier een intercity naar de Randstad wil laten rijden en elke dertig minuten een intercity tussen Zwolle en Roosendaal voorbij wilt laten gaan, dan kun je niet veel anders.


webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor webguy » Wo 24 Sep 2014, 20:40

Je kan overigens in de Reisplanner Xtra treinen ook melden als te kort (Of te lang, mag ook). Dat gaat rechtstreeks naar de NS (en daar word naar gekeken).
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Erno-BE » Wo 24 Sep 2014, 21:17

waldo79 schreef:Die 9e en 10e trein per uur hoeven niet van jou :)

Eigenlijk ook niet van mij. Over het algemeen zitten de s3000 en de s3100 niet erg vol (alleen de t3021, maar als je een kwartier eerder met de trein gaat, dus met de t3121 kun je waarschijnlijk wel zitten). Ook de s3600 en s7600 worden in Arnhem en Nijmegen gevult/geleegd en zit er niet echt overdreven veel volk in beide treinen tussen Arnhem en Nijmegen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Hainje » Wo 24 Sep 2014, 21:22

webguy schreef:Je kan overigens in de Reisplanner Xtra treinen ook melden als te kort (Of te lang, mag ook). Dat gaat rechtstreeks naar de NS (en daar word naar gekeken).

Moet je waarschijnlijk inloggen op MijnNS?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor webguy » Wo 24 Sep 2014, 21:28

Nope, als je in je reisadvies doorklikt op een rit, kan je rechts bovenin de drukte melden van die trein.

Disclaimer: heb uiteraard niks met de functionaliteit te maken :P
Reisinformatie/nerd

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Frans F » Wo 24 Sep 2014, 21:34

Irritant zijn wel de doorzichtige leugens van de NS-woordvoerder dat er tussen Den Bosch en Nijmegen geen langere treinen kunnen rijden. Alle stations zijn geschikt voor 8 rijtuigen, vroeger reden de IC's bij het begin en eind van de dienst daar als sprinter met loc+7xICR.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Daniel » Wo 24 Sep 2014, 21:47

Da's wel heel vroeger dan? Mijn herinnering wat die lijn betreft gaat terug tot 2005 (toen reisde ik geregeld over die lijn op weg naar m'n stage in de spits). Destijds stopte m'n gebruikelijke trein alleen extra in Wijchen ter ontlasting van de Sprinter.

En tja, leuk dat de stations geschikt zijn voor 8 rijtuigen maar dan kan je nog niet heel extreem versterken. Sowieso gaat het om een aantal extreem verspitste ritten als ik de inzet zo eens terugkijk via ovtijden.com: op de piek rijdt er 3x Plan V of een DDZ-IV, dat zal qua capaciteit wel gelijk op gaan. Acht bakken DDZ zal echter weer veel te ruim zijn en moet je 4x Plan V gaan inzetten dan groeit de inzet in spits- en dal wel heel scheef dus dat is relatief duur.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Berichtdoor Mr-W » Wo 24 Sep 2014, 21:55

Daniel schreef:En tja, leuk dat de stations geschikt zijn voor 8 rijtuigen maar dan kan je nog niet heel extreem versterken. Sowieso gaat het om een aantal extreem verspitste ritten als ik de inzet zo eens terugkijk via ovtijden.com: op de piek rijdt er 3x Plan V of een DDZ-IV, dat zal qua capaciteit wel gelijk op gaan. Acht bakken DDZ zal echter weer veel te ruim zijn en moet je 4x Plan V gaan inzetten dan groeit de inzet in spits- en dal wel heel scheef dus dat is relatief duur.
Ook buiten de spits wordt er vaak veel te kort materieel inzet,zoals structureel op zondag 1 plan-V of SGM. Regelmatig staat het helemaal vol :neg:

Frans F schreef:Irritant zijn wel de doorzichtige leugens van de NS-woordvoerder dat er tussen Den Bosch en Nijmegen geen langere treinen kunnen rijden. Alle stations zijn geschikt voor 8 rijtuigen, vroeger reden de IC's bij het begin en eind van de dienst daar als sprinter met loc+7xICR.

Volgens mij zijn op het hele traject van de s4400 en s9600 zijn de stations geschikt voor 8 bakken en sommige sprinterstation zelfs voor 10 bakken. NS heeft gewoon Sprintermaterieel tekort daarom worden deze treinen ook niet verlengd. Desnoods zetten ze maar VIRM-6jes of 7/8 bakken ICMm in als sprinter,in de dienstregeling past het toch wel.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten