ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te stote

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te stote

Berichtdoor Mr-W » Di 09 Sep 2014, 17:05

NS moet bij slechte prestaties op bepaalde spoortrajecten verplicht worden deze lijnen af te stoten. Dat dient te worden opgenomen in de concessievoorwaarden voor het hoofdrailnet. Dat is een effectievere prikkel dan het opleggen van een geldboete. Dat advies geeft Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan het ministerie voor Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van de concept-vervoerconcessie.
OVpro.nl
Goed dat ACM :pos: dit voorstelt,tis een grotere stok achter de deur dan een boete.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Bakpapier » Di 09 Sep 2014, 17:28

Dan stoten ze het toch gewoon af aan één of andere schimmige dochteronderneming?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Michael 1988 » Di 09 Sep 2014, 17:36

Dan lijkt mij dat zoiets aangepast moet worden en die traject opnieuw aanbesteed dient te worden dan (en Abellio en NS in feite buiten gesloten). Anders krijg je inderdaad het effect dat Abellio dan op die trajecten gaat rijden i.p.v. NS ;). Echter een nadeel, bij aanbestedingen mag je bepaalde bedrijven niet zomaar buitensluiten. De enige andere optie is dat zo'n traject gelijk naar Arriva, Syntus of Connexxion toegaat. Alleen krijg je dan problemen dat die bedrijven weer bezwaar aantekenen tegen elkaar. Een goed plan, dat wel, maar ik weet niet of zoiets wettelijk haalbaar is.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Di 09 Sep 2014, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Ronaldussen
Berichten: 3078
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Ronaldussen » Di 09 Sep 2014, 17:37

Ja, laten we dan vooral de boel nog verder opknippen. Voor de aanbesteding rond is ben je zo ook 2, 3 jaar verder en wie zegt dat het dan wel beter wordt?
Als dit advies wordt overgenomen, moet dat ook gebeuren bij de lokale lijnen. Bij slechte prestaties: concessie inleveren en nokken met de boel...
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Mr-W » Di 09 Sep 2014, 17:51

Ronaldussen schreef:Als dit advies wordt overgenomen, moet dat ook gebeuren bij de lokale lijnen. Bij slechte prestaties: concessie inleveren en nokken met de boel...
In de meeste concessies staat al zo'n bepaling,al wordt het in de praktijk nauwelijks gebruikt. (Veolia Limburg en EBS zouden wat mij betreft in aanmerking komen voor intrekking).

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor WSM » Di 09 Sep 2014, 19:20

Oehhh NS staat al te juichen, flink wat stoptreintjes laten verpieteren en alleen de IC's overhouden *O*
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Klaasje » Wo 10 Sep 2014, 09:45

De vraag is wat je er mee op schiet als het echt zover komt. Gaat NS er dan wel echt beter van presteren als ze net wat lijntjes gaan afstoten waar ze eigenlijk verlies op draaien maar die ze vooral aanhouden voor de vervoerskundige samenhang? Wanneer gaan die lijntjes dan over op een andere vervoerder? Je zal toch minstens een flinke aanbesteding moeten houden. Verder is het de vraag of er überhaupt wel een prikkel (positief danwel negatief) vanuit gaat op het moment dat bij het proces voor de volgende concessie de staat zou kunnen besluiten om grote delen van het net aan te besteden. Kortom, ik denk dat de ACM een beetje kortzichtig vanuit een marktwerkingsbril kijkt zonder de onderliggende processen van overheden en bedrijven in de ov-sector goed te begrijpen. Daar staat echter weer tegenover dat het slechts een advies is welke niet per se hoeft te worden overgenomen. Dan kan je wat vrijer omgaan met wat precies echt verstandig is.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor marlies » Wo 10 Sep 2014, 10:04

Het wordt interessanter als NS gedwongen wordt om lijnen waarop de tevredenheid ondermaats is op eigen kosten openbaar aan te besteden aan een externe onderaannemer. Zo van "Als je het zelf niet kan, regel je maar iemand die dat wel kan en betaal je de rekening".

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Dennenboom » Wo 10 Sep 2014, 10:27

En als die onderaannemer ook faalt?

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor marlies » Wo 10 Sep 2014, 10:50

Lijkt me dat een commerciële partij gevoeliger is voor boetes, en zo niet gaat er in ieder geval nog boetegeld naar de staatskas dat niet van een bedrijf in overheidshanden komt (vestzak-broekzak).

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Zonnig » Wo 10 Sep 2014, 11:00

Bij ondermaats presteren zal de opdrachtgever voor rekening van de opdrachtnemer een verkorte aanbesteding moeten uitschrijven, de meerkosten moeten dan voor rekening van de eerste opdrachtnemer komen. Bedrijven die via concernrelaties inschrijven kunnen naar mijn mening wel worden uitgesloten. (Dit moet al in de 1e aanbesteding staan.)

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Dennenboom » Wo 10 Sep 2014, 11:01

Die particulieren zijn ook niet dom. Het bedrijf zit dan in een apart onderdeel dat failliet gaat als het al te erg wordt.
In de UK bewijst het gedoe rond de East Coast Main Line dat een echt overheidsbedrijf als het gaat om de spoorwegen helemaal niet zo dom is. Laat de minister maar echt verantwoordelijk zijn voor de spoorwegen en niet steeds de NS beschuldigen van slecht optreden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te s

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Sep 2014, 20:45

De enige echte domme mensen in het OV-wereldje zitten in de politiek :twisted: :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten