Pagina 1 van 1

Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: do 11 sep 2014, 18:35
door wouter15
Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

11 september 2014

De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion gaan een pilot houden waarbij reizigers één keer hoeven in- en uit te checken. Gedurende de pilot hoeven treinreizigers in Amersfoort niet meer uit- en in te checken als ze naar een andere vervoerder overstappen. De pilot zal medio 2015 van start gaan.


Nu moeten reizigers nog per vervoerder in- en uitchecken. Hierbij komen relatief veel vergissingen voor. Ook komt het voor dat reizigers per abuis bij de verkeerde vervoerder in- of uitchecken. Hierdoor ontstaan incomplete transacties wat de vervoerders momenteel zo'n 16 miljoen euro per jaar oplevert. De proef op de Valleilijn moet er voor zorgen dat het aantal gemeste checkuits afneemt. Lees verder

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitche

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 12:02
door BrengMe
Worden ze nu eindelijk wakker?

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitche

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 17:55
door CX1000
Ik denk het! *bus*

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitche

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 18:04
door Zugführer
Ik vraag me zeer sterk af waarom dit nu opeens wel kan en waarom ze niet eerder bedacht hadden dat omchecken niet handig is, vooral als het om korte overstappen gaat

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitche

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:38
door Hainje
Voortschrijdend inzicht duurt soms even.

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitche

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:52
door Suus
Warm stromend water moest ook twee keer uitgevonden worden voordat het gemeengoed werd :wink:

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: vr 18 sep 2015, 16:14
door wouter15
Proef Valleilijn mogelijk verder vertraagd

18 september 2015

De proef waarbij reizigers op de Vallelijn niet meer per vervoerder hoeven in- en uit te checken loopt mogelijk verdere vertraging op. Mansveld beloofde eerder in de Tweede Kamer dat de proef uiterlijk in november van start zou gaan. De vervoerders streven daar nog steeds naar maar houden er rekening mee dat het toch later wordt.


De bedoeling is dat reizigers eind volgend jaar bij iedere treinreis slechts één keer hoeven in- en uit te checken, en niet meer per vervoerder. Maar ingewijden zeiden al eerder tegenover De Telegraaf dat het te ingewikkeld is om zo'n systeem te realiseren en dat het bovendien heel veel geld kost. Lees verder

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: vr 18 sep 2015, 18:48
door deadlock
Al die vergeten check-outs die ze niet meer mogen houden :(

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 13:57
door Daniel
***Geeft dit topic even een rotschop***

Instemming ACM met proef Valleilijn
Goed voor korte termijn, voor definitieve oplossing is meer nodig

Rover vindt het positief dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een proef van NS en Connexxion met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn toestaat. Daarmee wordt een bron van vergissingen en ergernis voor treinreizigers rond Amersfoort en Ede-Wageningen weggenomen. Maar de verbetering is wel tijdelijk. De ACM gedoogt deze proefsituatie slechts 12 maanden, op grond van een uitzonderingsbepaling in de Mededingingswet. En de ACM geeft hiermee ook geen vrijbrief voor het landelijk invoeren van enkelvoudig in- en uitchecken. Rover is pas echt blij als nu ook snel stappen worden gezet voor een permanente oplossing die ook elders kan worden toegepast.

Rover is verheugd dat de ACM het belang van eenmalig in- en uitchecken voor de reiziger ziet. Rover dringt hier al jaren op aan. De situatie met aparte poortjes of incheckpaaltjes op stations met meerdere vervoerders is voor veel reizigers onbegrijpelijk en lokt vergissingen uit. Bij het overstappen is het bovendien een onhandige hindernis die tijd kost.
De ACM meldt ook dat het reizen goedkoper wordt. Dat is in de situatie bij de Valleilijn min of meer een toevalligheid. De belangrijkste prijsverhogende effecten op concessiegrenzen zijn de afgelopen jaren al weggenomen. Hier ligt voor Rover niet de drijfveer om bij de trein naar enkelvoudig in- en uitchecken toe te willen.

Rover vindt het wel uiterst ongelukkig dat al bij voorbaat vaststaat dat de proef na 12 maanden moet worden stopgezet. Dit moet voor vervoerders en overheden een prikkel zijn om snel aan de slag te gaan met een manier om enkelvoudig in- en uitchecken permanent te regelen binnen de grenzen van de wet. De komende tijd gaan nog enkele regionale treindiensten van NS over naar andere vervoerders, en dat maakt de behoefte aan een houdbare oplossing alleen maar groter. Het belang van de consument moet niet lijden onder de marktwerking in het OV.

Bron: https://www.rover.nl/actueel/1088-inste ... valleilijn

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 14:16
door Meltrain
Ik ben benieuwd naar de redenen van ACM om deze oplossing slechts 12 maanden te gedogen.

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 14:21
door trolly
Daniel schreef:Het belang van de consument moet niet lijden onder de marktwerking in het OV.

:shock:


Ik heb het drie keer overgelezen, maar echt: het staat er :X

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 15:06
door Hendrik

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: di 12 jul 2016, 21:36
door VIRM
Okay, dus dan even maar de Mededingingswet aanpassen?

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:43
door Daniel
Vanaf maart niet opnieuw inchecken Valleilijn
Geplaatst op: donderdag 15 september 2016 21:40
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 september 2016 21:42

PROVINCIE UTRECHT - Vanaf maart volgend jaar hoeven treinreizigers niet opnieuw in te checken als ze overstappen van de NS op de Valleilijn of andersom. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

De NS en Connexxion wilden al eerder een proef doen met enkelvoudig inchecken, maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gooide roet in het eten. Die vond dat er teveel werd samengewerkt en gaf alleen toestemming als de pilot na een jaar zou worden teruggedraaid. Dat is niet alleen erg duur voor de vervoersbedrijven, maar zorgt ook voor ergernis bij reizigers, zegt Dijksma.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws in dossier Connexxion | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws in dossier OV-Chipkaart | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:48
door starx
Volgens mij moet de ACM een nagaan waarvoor ze ook al weer bedoeld waren: bescherming van consumenten tegen monopolistengedrag en misbruik van een groot marktaandeel. Als ze de consument (reiziger) het alleen maar lastig gaan maken, zijn ze nergens goed voor.

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: za 28 jan 2017, 14:16
door Mikos
Het schijnt nu dan toch ook echt door te gaan aldus RTV Utrecht.

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: za 28 jan 2017, 14:52
door webguy
Er gaan volgens het bericht 3 pilots beginnen. Dat is wat anders dan dat het opeens iedereen niet meer hoeft om te checken.

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: za 28 jan 2017, 14:59
door Montecito08
Ik kan het artikel op OV Magazine niet lezen, maar ik maak eruit op dat de single check-in en check-out niet voor iedere reiziger geldt, maar alleen voor reizigers die op rekening reizen?

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: za 28 jan 2017, 15:23
door starx
Ik mag toch niet hopen dat het voor alle reizigers is. Voor je het weet wordt het nog leuk voor de reizigers en gaan ze de auto thuis laten staan. Daar moet je toch niet aan denken :')

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: za 28 jan 2017, 22:44
door Geert
Montecito08 schreef:Ik kan het artikel op OV Magazine niet lezen, maar ik maak eruit op dat de single check-in en check-out niet voor iedere reiziger geldt, maar alleen voor reizigers die op rekening reizen?
Uit het verslag van het NOVB https://www.ovmagazine.nl/wp-content/up ... -09-29.pdf:
De alternatieve invulling Pilot op Valleilijn wordt toegelicht. Het idee is om de pilot een proeftuin te laten zijn voor 3 reismogelijkheden op de Valleilijn.
De drie reismogelijkheden zijn:
- Firefly: de reiziger plant zijn reis vanaf de huidige locatie op basis van GPS naar de gewenste locatie en koopt zijn e-ticket met zijn mobiel.
- Tap in Be Out: (Fase 1) Daarbij wordt gebruik gemaakt van o.a. GPS om locaties van reizigers te bepalen via de mobiele telefoon en daarmee de reis registreert. (Fase 2) Dan wordt Tap in Be Out reisregistratie uitgebreid met facturatie.
- Reizen op rekening met koppeling Account Based Traveling (ABT), reizen op rekening op de OV-chipkaart waarbij het bij overstap niet meer nodig is om uit en in te checken. De vraag aan het directeurenoverleg is om akkoord te gaan met de alternatieve invulling op de
proef, conform deze oplossingsrichtingen en tijdlijn.
Bij reizen op rekening maakt het niet uit of je bij NS of Connexxion incheckt, willen de consumentenorganisaties weten. Daarmee ondervang je immers dat er fouten worden gemaakt door bij een verkeerde paal in te checken. Dat is inderdaad het geval, zegt NS. De backoffice gaat deze ‘fouten’ ondervangen.
Als ik het zo lees gaat het dus nog heel lang duren voordat reizen op saldo via een single check-in/check-out gaat?

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: za 28 jan 2017, 23:05
door Hendrik
Dat laatste vrees ik ook...

Re: Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

Geplaatst: wo 01 feb 2017, 20:52
door webguy
Het probleem is een beetje dat iedereen snapt door o.a. EMV de OV-Chipkaart over 10 jaar niet meer bestaat. EMV lost geen single check-in/out op, maar dit is een speeltuin om te kijken hoe je met techniek dat probleem oplost. TLS is ondertussen voor bezig met de "Smart OV" tussenstap: de OV-Chipkaart verplaatsen naar een heel klein subset van telefoons.