Korte vragen #11
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen #10
Stel je staat op Breda en moet naar Zwolle. Tilburg-Den Bosch ligt eruit dus de trein rijdt niet verder naar Tilburg. Als er met koeienletters Zwolle op staat stap je nietsvermoedend in, terwijl als er Tilburg staat je moet nadenken en concluderen dat je de s1900 naar Venlo moet pakken en in Eindhoven en Utrecht over moet stappen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen #10
Ja, en als je elk weekend de intercity naar Den Haag Centraal neemt om van Groningen naar Lelystad te gaan en er staat ineens alleen een IC naar Amsterdam Bijlmer ArenA op de borden dan herken je dat ook niet als jouw trein. Je kan voor beide keuzes scenarios verzinnen waarin 'de reiziger' het niet snapt, de vraag is wat in de praktijk voor de minste onduidelijkheid zorgt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #10
Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is
Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is
Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #10
Sowieso moeten de borden en de reisplanner hierin op elkaar afgestemd zijn.
Je 2 van de 3 scenario's argument ben ik het niet mee eens, dat is te makkelijk. Dat is van de orde "het lukt wel of het lukt niet, dus de kans is 50%". Gaat er om wat in totaal de minste verwarring/hinder veroorzaakt en dan moet je weten hoe groot die groepen zijn en wat de gevolgen van die verwarring voor die groepen zijn (een medereiziger/medewerker voor de zekerheid vragen of het wel de goede trein is, is bijvoorbeeld minder erg dan in de verkeerde trein stappen of nodeloos omreizen). Dat is wat lastiger, maar zeker goed te doen als je de NS bent en dit kunt inventariseren door navraag bij eigen personeel en door te kijken naar de klachten die je krijgt.
Zelf denk ik ook dat de daadwerkelijke (ingekorte) eindbestemming tonen beter is dan de oorspronkelijke eindbestemming, maar ik vind de argumenten die ik daarvoor in deze thread zie niet overtuigend.
Je 2 van de 3 scenario's argument ben ik het niet mee eens, dat is te makkelijk. Dat is van de orde "het lukt wel of het lukt niet, dus de kans is 50%". Gaat er om wat in totaal de minste verwarring/hinder veroorzaakt en dan moet je weten hoe groot die groepen zijn en wat de gevolgen van die verwarring voor die groepen zijn (een medereiziger/medewerker voor de zekerheid vragen of het wel de goede trein is, is bijvoorbeeld minder erg dan in de verkeerde trein stappen of nodeloos omreizen). Dat is wat lastiger, maar zeker goed te doen als je de NS bent en dit kunt inventariseren door navraag bij eigen personeel en door te kijken naar de klachten die je krijgt.
Zelf denk ik ook dat de daadwerkelijke (ingekorte) eindbestemming tonen beter is dan de oorspronkelijke eindbestemming, maar ik vind de argumenten die ik daarvoor in deze thread zie niet overtuigend.
Re: Korte vragen #10
Daniel's scenario's spelen een rol bij geplande werkzaamheden. Je moet echter ook scenario's maken voor ongeplande verstoringen, daarbij wil je echter niet (of niet teveel) afwijken van scenario's bij geplande verstoringen. Bij ongeplande verstoringen lijkt mij het tonen van de oorspronkelijke eindbestemming geheel correct.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #10
Maar ook daarbij krijg je het effect dat de tijdelijke eindbestemming volledig onzichtbaar wordt op de borden. Dat lijkt me iets wat sowieso ongewenst is, of je de eindbestemming nu aanpast of niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #10
Ik vind het minstens zo belangrijk dat de eindbestemmingen op de borden en op/in de trein gelijk zijn. Ik zie hier zo vaak de (dus ingekorte) trein naar 's Hertogenbosch voorrijden terwijl Roosendaal op de borden staat.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #10
Inderdaad ja, OBIS past zichzelf vaak wel aan. Al gaat dat ook nog vaak zat mis, dus 100% betrouwbaar zijn de displays van de trein ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #10
Lijn 28 naar heerlen station rijd vanaf daar door naar hs zuyd als lijn 120.
Stel ik check in op schinveld en wil uitstappen op hs zuyd, moet ik dan in heerlen opnieuw in en uit checken? Ondanks dat het dezelfde bus is.
Stel ik check in op schinveld en wil uitstappen op hs zuyd, moet ik dan in heerlen opnieuw in en uit checken? Ondanks dat het dezelfde bus is.
Re: Korte vragen #10
Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".
🍉
Re: Korte vragen #10
Waarom niet eigenlijk?Freek schreef: Je moet echter ook scenario's maken voor ongeplande verstoringen, daarbij wil je echter niet (of niet teveel) afwijken van scenario's bij geplande verstoringen.
Als ongeplande verstoringen om een heel andere aanpak vragen, moet dat gewoon gebeuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen #10
Ook als hij onderweg van lijn nummer veranderd?Hainje schreef:Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen #10
In vrij grote letters staan de tussenbestemmingen weergegeven. Dus een scenario 2 of 3 is vervelender voor de reiziger. Beter komt er dit op de borden.Daniel schreef:Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is
Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
[Groot]Adam Bijlmer - Nijmegen
[Middelgroot]Via Grou-Jirnsum, Akkrum, Heerenveen, Wolvega, Steenwijk, Meppel, Zwolle, Lelystad, Almere Centrum, Adam Bijlmer ArenA, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem
[Klein]Oorspronkelijke eindbestemming: Den Haag Centraal. Voor Leiden en Den Haag Centraal omreizen via Utrecht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen #10
Ja dan ook.rww schreef:Ook als hij onderweg van lijn nummer veranderd?Hainje schreef:Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".
🍉
Re: Korte vragen #10
Overigens is die IC koppeling op Bijlmer Arena ook niet in de reisplanner gezet. Ik heb die reis wel eens gemaakt tussen Utexhr en Lelystad toen ik de sprinter had gemist vanuit Utrecht. Kwam er op Bijlmer een bezorgde HC vragen waar ik naartoe moest, beetje publiek geheim deze koppeling dus.Daniel schreef:Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is
Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
Re: Korte vragen #10
Waarom werkt men met de treinen niet ook gewoon met lijnnummers? IC1 Amsterdam-Vlissingen, IC2 Lelystad - Den Haag C, Sprinter1 A'dam Amersfoort etc etc. etc.
Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.
Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)
Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.
Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)
Re: Korte vragen #10
Lelystad-Vlissingen is dan gewoon lijn 26 natuurlijk.
Re: Korte vragen #10
Net als het Duitse RE/RB systeem inderdaad, ideaal daar.Bakpapier schreef:Waarom werkt men met de treinen niet ook gewoon met lijnnummers? IC1 Amsterdam-Vlissingen, IC2 Lelystad - Den Haag C, Sprinter1 A'dam Amersfoort etc etc. etc.
Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.
Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)
Re: Korte vragen #10
Ik zie die nummers hier op het forum wel eens voorbij komen van die RE/RB-trajecten. Maar ik vraag mij af of dit in Nederland wel aan zal slaan bij niet-spoorautisten, welke toch het leeuwendeel van de reizigers betreft. Vraag mij zelfs serieus af of het dergelijke systeem bij de Duitse niet-spoorautisten wel in het systeem zit en niet gewoon praten over de RegionalExpress nach Köln (of weet ik veel waar).
🍉
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen #10
Je zit ook met aftakkingen, bijvoorbeeld naar Groningen en Leeuwarden.
1A Groningen-Utrecht-Rotterdam
1B Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam
1K Utrecht-Rotterdam
2E Alkmaar-Maastricht
2D Den Helder-Nijmegen
3C Den Haag-Utrecht-Enschede
3G Den Haag-Utrecht-Schothorst
3K Den Haag-Utrecht
4D Schiphol-Nijmegen
4E Schiphol-Heerlen
5C Schiphol-Enschede
5G Schiphol-Schothorst
5M Enkhuizen-Amersfoort
6F Lelystad-Vlissingen
6H Amsterdam-Dordrecht
7A Den Haag-Almere-Groningen
7B Den Haag-Almere-Leeuwarden
7H Den Haag-Amsterdam
8I Zwolle-Nijmegen-Roosendaal
9J Den Haag-Venlo
10L Leiden-Utrecht
Elke letter en cijfer staat voor een bepaalde tak. 7 voor Den Haag-Leiden, B voor Zwolle-Leeuwarden, gecombineerd Den Haag-Almere-Leeuwarden
1A Groningen-Utrecht-Rotterdam
1B Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam
1K Utrecht-Rotterdam
2E Alkmaar-Maastricht
2D Den Helder-Nijmegen
3C Den Haag-Utrecht-Enschede
3G Den Haag-Utrecht-Schothorst
3K Den Haag-Utrecht
4D Schiphol-Nijmegen
4E Schiphol-Heerlen
5C Schiphol-Enschede
5G Schiphol-Schothorst
5M Enkhuizen-Amersfoort
6F Lelystad-Vlissingen
6H Amsterdam-Dordrecht
7A Den Haag-Almere-Groningen
7B Den Haag-Almere-Leeuwarden
7H Den Haag-Amsterdam
8I Zwolle-Nijmegen-Roosendaal
9J Den Haag-Venlo
10L Leiden-Utrecht
Elke letter en cijfer staat voor een bepaalde tak. 7 voor Den Haag-Leiden, B voor Zwolle-Leeuwarden, gecombineerd Den Haag-Almere-Leeuwarden
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen #10
Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen #10
Ziet mijn oog het goed op wiki en ovtijden.com.nl.enz? ICM uit de s3600 gehaald en DDZ erin? Ik zie de laatste dagen al zo verdacht veel DDZ voorbijscheuren..
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen #10
Dat viel mij van de week in Breda ook al op. Maar verder geen aandacht aan besteed omdat ik er vanuit ging dat het maar 1 of 2 omlopen waren. Maar kennelijk zijn het er dus meer
🍉
Re: Korte vragen #10
Of gewoon helemaal niet.Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten