Korte vragen #11

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Sep 2014, 03:01

Stel je staat op Breda en moet naar Zwolle. Tilburg-Den Bosch ligt eruit dus de trein rijdt niet verder naar Tilburg. Als er met koeienletters Zwolle op staat stap je nietsvermoedend in, terwijl als er Tilburg staat je moet nadenken en concluderen dat je de s1900 naar Venlo moet pakken en in Eindhoven en Utrecht over moet stappen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor marlies » Ma 08 Sep 2014, 10:11

Ja, en als je elk weekend de intercity naar Den Haag Centraal neemt om van Groningen naar Lelystad te gaan en er staat ineens alleen een IC naar Amsterdam Bijlmer ArenA op de borden dan herken je dat ook niet als jouw trein. Je kan voor beide keuzes scenarios verzinnen waarin 'de reiziger' het niet snapt, de vraag is wat in de praktijk voor de minste onduidelijkheid zorgt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Sep 2014, 10:25

Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is

Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor marlies » Ma 08 Sep 2014, 11:00

Sowieso moeten de borden en de reisplanner hierin op elkaar afgestemd zijn.

Je 2 van de 3 scenario's argument ben ik het niet mee eens, dat is te makkelijk. Dat is van de orde "het lukt wel of het lukt niet, dus de kans is 50%". Gaat er om wat in totaal de minste verwarring/hinder veroorzaakt en dan moet je weten hoe groot die groepen zijn en wat de gevolgen van die verwarring voor die groepen zijn (een medereiziger/medewerker voor de zekerheid vragen of het wel de goede trein is, is bijvoorbeeld minder erg dan in de verkeerde trein stappen of nodeloos omreizen). Dat is wat lastiger, maar zeker goed te doen als je de NS bent en dit kunt inventariseren door navraag bij eigen personeel en door te kijken naar de klachten die je krijgt.

Zelf denk ik ook dat de daadwerkelijke (ingekorte) eindbestemming tonen beter is dan de oorspronkelijke eindbestemming, maar ik vind de argumenten die ik daarvoor in deze thread zie niet overtuigend.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Freek » Ma 08 Sep 2014, 11:44

Daniel's scenario's spelen een rol bij geplande werkzaamheden. Je moet echter ook scenario's maken voor ongeplande verstoringen, daarbij wil je echter niet (of niet teveel) afwijken van scenario's bij geplande verstoringen. Bij ongeplande verstoringen lijkt mij het tonen van de oorspronkelijke eindbestemming geheel correct.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Sep 2014, 12:01

Maar ook daarbij krijg je het effect dat de tijdelijke eindbestemming volledig onzichtbaar wordt op de borden. Dat lijkt me iets wat sowieso ongewenst is, of je de eindbestemming nu aanpast of niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Ardan » Ma 08 Sep 2014, 16:57

Ik vind het minstens zo belangrijk dat de eindbestemmingen op de borden en op/in de trein gelijk zijn. Ik zie hier zo vaak de (dus ingekorte) trein naar 's Hertogenbosch voorrijden terwijl Roosendaal op de borden staat.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Sep 2014, 19:30

Inderdaad ja, OBIS past zichzelf vaak wel aan. Al gaat dat ook nog vaak zat mis, dus 100% betrouwbaar zijn de displays van de trein ook niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor rww » Ma 08 Sep 2014, 20:07

Lijn 28 naar heerlen station rijd vanaf daar door naar hs zuyd als lijn 120.


Stel ik check in op schinveld en wil uitstappen op hs zuyd, moet ik dan in heerlen opnieuw in en uit checken? Ondanks dat het dezelfde bus is.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Ma 08 Sep 2014, 20:17

Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Meltrain » Di 09 Sep 2014, 00:45

Freek schreef: Je moet echter ook scenario's maken voor ongeplande verstoringen, daarbij wil je echter niet (of niet teveel) afwijken van scenario's bij geplande verstoringen.

Waarom niet eigenlijk?
Als ongeplande verstoringen om een heel andere aanpak vragen, moet dat gewoon gebeuren.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor rww » Di 09 Sep 2014, 00:45

Hainje schreef:Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".

Ook als hij onderweg van lijn nummer veranderd?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Thom91 » Di 09 Sep 2014, 01:00

Ja, is toch probleem van vervoerder..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Di 09 Sep 2014, 07:49

Daniel schreef:Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is

Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.

In vrij grote letters staan de tussenbestemmingen weergegeven. Dus een scenario 2 of 3 is vervelender voor de reiziger. Beter komt er dit op de borden.

[Groot]Adam Bijlmer - Nijmegen
[Middelgroot]Via Grou-Jirnsum, Akkrum, Heerenveen, Wolvega, Steenwijk, Meppel, Zwolle, Lelystad, Almere Centrum, Adam Bijlmer ArenA, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem
[Klein]Oorspronkelijke eindbestemming: Den Haag Centraal. Voor Leiden en Den Haag Centraal omreizen via Utrecht.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Di 09 Sep 2014, 11:47

rww schreef:
Hainje schreef:Neen. Dat hoeft niet. De vuistregel die ik altijd meegaf aan mijn passagiers was: "inchecken bij instappen en altijd uitchecken bij het verlaten van het voertuig waar u bent ingestapt". Onderweg hoeft u niets te doen, de computer berekent zelf de juiste prijs".

Ook als hij onderweg van lijn nummer veranderd?

Ja dan ook.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Somoht » Di 09 Sep 2014, 12:01

Daniel schreef:Het probleem zit dus eigenlijk gewoon in waar de reiziger heen moet, daarin heb je drie mogelijkheden:
- Je wilt naar een station op de nog bediende route, dan kan de oorspronkelijke eindbestemming praktisch zijn als herkenning
- Je wilt naar de tijdelijke eindbestemming door een inkorting. Dan is het handig dat de eindbestemming ook op het bord staat (staat hij nu niet)
- Je wilt naar een station tussen de tijdelijke en oorspronkelijke eindbestemming in. Dan is het wel zo handig dat je duidelijk ziet dat er een inkorting is

Twee van de drie scenario´s kom je dus uit op een situatie waarin het handig is de eindbestemming aan te passen. In het eerste scenario hangt het van het type reiziger af.
Maar aangezien NS iedereen zo dringend verzoekt z´n reis te plannen en de reisplanner alleen een richting geeft zou je daar de borden op moeten afstemmen. In jouw voorbeeld is het dan nogsteeds de trein "richting Zwolle", dus zou dat geen probleem moeten geven. En tegelijk krijgt iemand die in Almere instapt met een printje waarop staat dat hij de trein "richting Bijlmer ArenA" moet hebben ook te zien dat de trein daarheen gaat op de borden.


Overigens is die IC koppeling op Bijlmer Arena ook niet in de reisplanner gezet. Ik heb die reis wel eens gemaakt tussen Utexhr en Lelystad toen ik de sprinter had gemist vanuit Utrecht. Kwam er op Bijlmer een bezorgde HC vragen waar ik naartoe moest, beetje publiek geheim deze koppeling dus.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Bakpapier » Di 09 Sep 2014, 12:02

Waarom werkt men met de treinen niet ook gewoon met lijnnummers? IC1 Amsterdam-Vlissingen, IC2 Lelystad - Den Haag C, Sprinter1 A'dam Amersfoort etc etc. etc.

Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.

Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor dennistd » Di 09 Sep 2014, 19:50

Lelystad-Vlissingen is dan gewoon lijn 26 natuurlijk.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor BR628 » Di 09 Sep 2014, 19:59

Bakpapier schreef:Waarom werkt men met de treinen niet ook gewoon met lijnnummers? IC1 Amsterdam-Vlissingen, IC2 Lelystad - Den Haag C, Sprinter1 A'dam Amersfoort etc etc. etc.

Dan heb je in ieder geval nooit verwarring of je in de juiste trein zit.

Het moeten dan wel simpele, aparte lijnnummers zijn, geen serienummers van in de duizend ;)
Net als het Duitse RE/RB systeem inderdaad, ideaal daar.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Di 09 Sep 2014, 20:04

Ik zie die nummers hier op het forum wel eens voorbij komen van die RE/RB-trajecten. Maar ik vraag mij af of dit in Nederland wel aan zal slaan bij niet-spoorautisten, welke toch het leeuwendeel van de reizigers betreft. Vraag mij zelfs serieus af of het dergelijke systeem bij de Duitse niet-spoorautisten wel in het systeem zit en niet gewoon praten over de RegionalExpress nach Köln (of weet ik veel waar).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Erno-BE » Di 09 Sep 2014, 23:33

Je zit ook met aftakkingen, bijvoorbeeld naar Groningen en Leeuwarden.
1A Groningen-Utrecht-Rotterdam
1B Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam
1K Utrecht-Rotterdam

2E Alkmaar-Maastricht
2D Den Helder-Nijmegen

3C Den Haag-Utrecht-Enschede
3G Den Haag-Utrecht-Schothorst
3K Den Haag-Utrecht

4D Schiphol-Nijmegen
4E Schiphol-Heerlen

5C Schiphol-Enschede
5G Schiphol-Schothorst
5M Enkhuizen-Amersfoort

6F Lelystad-Vlissingen
6H Amsterdam-Dordrecht

7A Den Haag-Almere-Groningen
7B Den Haag-Almere-Leeuwarden
7H Den Haag-Amsterdam

8I Zwolle-Nijmegen-Roosendaal
9J Den Haag-Venlo
10L Leiden-Utrecht

Elke letter en cijfer staat voor een bepaalde tak. 7 voor Den Haag-Leiden, B voor Zwolle-Leeuwarden, gecombineerd Den Haag-Almere-Leeuwarden

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Thom91 » Di 09 Sep 2014, 23:59

Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Ardan » Wo 10 Sep 2014, 00:20

Ziet mijn oog het goed op wiki en ovtijden.com.nl.enz? ICM uit de s3600 gehaald en DDZ erin? Ik zie de laatste dagen al zo verdacht veel DDZ voorbijscheuren..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 01:29

Dat viel mij van de week in Breda ook al op. Maar verder geen aandacht aan besteed omdat ik er vanuit ging dat het maar 1 of 2 omlopen waren. Maar kennelijk zijn het er dus meer
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Berichtdoor Hainje » Wo 10 Sep 2014, 01:31

Thom91 schreef:Het is makkelijker om gewoon van de huidige series twee nullen af te halen..

Of gewoon helemaal niet. :p
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast